Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Inmiddels bijna vier jaar geleden kocht ik de Panasonic Lumix Gx80/85, als instapper om meer te leren over fotografie en -waar mogelijk- videografie. Over de jaren heen ben ik meer en meer aan videografie gaan doen (maar wilde wel de mogelijkheden van fotografie behouden). Dingen die ik dan ook waardeer aan de Gx85:
- Dual IS (lens én in body): stabilisatie is goed
- kleurenweergave, zeker na nabewerking
- formfactor (klein, maar capabel)
- allerlei handige features, bijvoorbeeld een timelapse-modus. Die zou ik graag behouden.

Na een aantal jaren werden nadelen aan de camera ook duidelijker:
- grootste frustratiepunt: Autofocus tijdens het filmen. Die is zeker in 4k en bij wat minder contrast echt niet best. Natuurlijk kan je ervoor kiezen om in 1080p te filmen, maar dat geeft me minder flexibiliteit in post.
- geen mogelijkheid om microfoon te verbinden met camera, geluid uit de interne microfoon is niet geweldig
- met een workaround kun je bij de Lumix gx85 1080p 60 fps filmen (voor slowmotion). Stap na 120 fps zou mooi zijn)

Ik heb inmiddels zelf al wat rondgekeken en een aantal camera's gevonden. Budget wat ik ervoor over heb is ongeveer 1000 euro - onderstaande camera's tweedehands aanschaffen is geen probleem. Als het een Micro FT systeem is, kan ik evt de Kitlens van mijn Panasonic gebruiken. Kom tot onderstaand lijstje

- Sony reeks (vooral A6400, A6600, maar die laatste vind ik voor nu echt te duur). Voordeel: zeer goede AF, 120 fps, APS-C, sensor, kleine formfactor, maar de IBIS kan niet tippen aan wat Panasonic levert en hoor nog wel eens verhalen over rolling shutter
- Fujifilm X-T30 Voordeel: volgens reviews goede AF, 120 fps, APS-C, maar geen IBIS. Daarnaast: opnamelimiet van 10 minuten in 4k.
- Panasonic GH5 Voordeel: veelgeprezen camera voor videokwaliteiten, 180 fps, goede IBIS, maar zie toch ook in reviews bij deze camera kritiek op AF systeem. Daarnaast: zou, als het deze wordt,naar een tweedehands moeten gaan kijken. Een alternatief zou de Panasonic G9 kunnen zijn, die veel van de videokwaliteiten van de GH5 bezit (en daarnaast iets goedkoper is).
- Olympus OM-D E-M1 mark ii (inmiddels is mark iii uit, maar die is ver buiten budget). Voordelen: zeer goede IBIS (mogelijk nog beter dan die van Panasonic), en goede AF in video als ik de reviews moet geloven, redelijk kleine formfactor, maar geen 120 fps. Daarnaast: zou, als het deze wordt,naar een tweedehands moeten gaan kijken. Alternatief zou de OM-D E-M5 iii kunnen zijn, die heeft wel 120fps en gelijkende specs.

Mijn voorkeur lijkt nu uit te gaan naar de Olympus/Panasonic, vanwege het feit dat die bijna aan alle eisen voldoet, maar ik laat me graag corrigeren als ik misschien iets over het hoofd zie. Mijn vraag aan jullie is dan ook: welk van bovenstaande camera's zouden jullie aanraden?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2020 12:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:00
2 Maanden geleden is er een BBG uitgekomen met een aantal camera's welke in de range van je budget zitten. Bezit zelf over onvoldoende kennis om je te adviseren maar wou je er wel even op wijzen.

reviews: Vijf consumentencamera's rond 1000 euro

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@markje1 Thanks voor je reactie. Had die voorbij zien komen, maar was even aan m'n aandacht ontsnapt. Ik zal het lijstje kansmakers even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
In jouw lijst staat maar 1 merk met een zeer goede AF en dat is de Sony. Ik zou daar eerder voor kiezen dan elk van de andere genoemde modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
De Olympus M5.III vinkt alle hokjes aan.
Filmt in 120fps, heeft PD-AF ook tijdens het filmen, en je kunt je huidige lenzen hergebruiken.
Ook lees ik in je post veel nadruk op film... dan ben je met zo'n camera goed voorzien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@PageFault Dank voor je reactie. Ik merk dat ik toch wat moeite heb om de goede beeldstabilisatie los te laten (zou natuurlijk gimbal kunnen aanschaffen, maar die zijn zo weer +200/300 euro). Daarnaast is het lensaanbod bij Sony voor APS-C wat beperkter.

@Tarquin Dat was mijn voorzichtige conclusie ook. Máár, vroeg me wel af of die AF in de praktijk ook écht merkbaar beter is dan bijv die bij Panasonic (waar de kleurtonen net wat mooier zijn). Ik zoek dus idd een beetje naar de sweet spot tussen goede AF en goede stabilisatie.
W.b. beeldstabilisatie zit het wel goed met de Olympus. En klopt. Ik gebruik hem veel voor video, hoewel ik het belangrijk vind dat het toestel ook goede foto's kan schieten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Verwijderd schreef op maandag 6 april 2020 @ 20:53:
@PageFault Dank voor je reactie. Ik merk dat ik toch wat moeite heb om de goede beeldstabilisatie los te laten (zou natuurlijk gimbal kunnen aanschaffen, maar die zijn zo weer +200/300 euro). Daarnaast is het lensaanbod bij Sony voor APS-C wat beperkter.
Een gimbal is voor video natuurlijk wel da bomb. Maar het is óók een extra apparaat dat extra plaats inneemt en extra batterijen nodig heeft...
Ik raad je aan om de review van Red35 op youtube te bekijken over de M5.III. Hij bekijkt de M5.III als vlogcamera en kijkt dus ook of hij een gimbal nodig vindt. Kijktip.

@Tarquin Dat was mijn voorzichtige conclusie ook. Máár, vroeg me wel af of die AF in de praktijk ook écht merkbaar beter is dan bijv die bij Panasonic (waar de kleurtonen net wat mooier zijn). Ik zoek dus idd een beetje naar de sweet spot tussen goede AF en goede stabilisatie.
W.b. beeldstabilisatie zit het wel goed met de Olympus. En klopt. Ik gebruik hem veel voor video, hoewel ik het belangrijk vind dat het toestel ook goede foto's kan schieten
[/quote]
Foto's zit bij Olympus altijd goed. De PD-AF is in fotos in elk geval merkbaar. Vandaag nog wat foto's gemaakt van turnsters met radslagen, en die waren allemaal scherp. Dan ben je gewoon spot-on als camera.
Ik schiet vaak in Raw+Jpeg, maar vind het snel goed als Jpeg, en doe er nog wel eens een (camera) filter overheen.
Als de kleur erg belangrijk voor een film is moet je colorgrading doen en het niet aan de camera overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Tarquin Klopt. Op termijn komt die er ook wel, maar zeker in combinatie met het spul wat ik nu op het oog heb, is dat me net iets te duur.

Die PD-AF klonk in de reviews inderdaad ook als een belangrijke plus zeker na de update bij de EM1 II. Bij de EM5 III zit PD-AF er standaard al in (en pas na update, dacht ik?). Top, dank voor de info.

Gebruik jij hem ook voor video? AF kan sterk verschillen tussen foto/video; zie bijvoorbeeld YouTube: G9 firmware 2.0 versus GH5 and GH5S autofocus waar Panasonic's worden gebruikt (ik weet het, ander focussysteem). Zelfs na update duurt het echt wel even voordat het object scherp is en soms lukt het gewoon helemaal niet. Die ervaring heb ik nu met m'n Lumix ook, dus ben even benieuwd hoe dat bij Olympus is/ wat jouw ervaringen zijn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Verwijderd schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:43:
Gebruik jij hem ook voor video? AF kan sterk verschillen tussen foto/video; zie bijvoorbeeld YouTube: G9 firmware 2.0 versus GH5 and GH5S autofocus waar Panasonic's worden gebruikt (ik weet het, ander focussysteem). Zelfs na update duurt het echt wel even voordat het object scherp is en soms lukt het gewoon helemaal niet.
Kan ik niet beoordelen, daar doe ik veel te weinig video voor. Net even geprobeerd. Hij stelt vrij snel scherp op het juiste onderwerp maar niet laser-snel; hij moet even beoordelen of datgene dat in beeld komt nu het nieuwe onderwerp is, of dat er (bv) een fietser voor langs fietst en hij gewoon de focus op het oude moet houden.
Dat lijkt me normaal voor alle cameras.
Ik zie dat de C-AF wel echt in één keer scherpstelt en scherp blijft, waar contrast-detect autofocus eigenlijk niet in continuous mode gebruikt moet worden. Ik vind in filmpjes manual focus ook wel prettig omdat je dan een focus effect kunt toepassen. Voor vlogs met je eigen hoofd in beeld is dat natuurlijk niet voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Tarquin op 09-04-2020 09:33 ]

Pagina: 1