Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcmedia
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:05
Hi tweakers leden,

Elk jaar hebben wij hier wel mee te maken, de Belastingdienst.
Nu werk ik FT bij een werkgever en daarnaast heb ik ook mijn eigen inkomsten via mijn KVK.

Als ik de test 'ben ik ondernemer voor de belastingdienst' doe , dan is het een beetje twijfelachtig of ik nu ondernemer in moet vullen of als extra inkomsten op moet geven (dus geen ondernemer).

Ik moet ieder geval terugbetalen, zeg 2k...
nu weet ik van vorig jaar dat ik in had gevuld als ondernemer, dus moet je het bedrag binnen 3mnd terugbetalen. zo heb ik dit opgerekt met extra maanden zodat ik het gehele bedrag in eptember voldaan moet hebben (dit zijn de ondernemers regels en zijn strenger dan een 'reguliere' consument...

maar nu kan ik dus wellicht ook mijn extra inkomsten opgeven buiten 'ondernemer' . hoeveel termijnen mag je dan terugbetalen, en is alles dan soepeler omdat ik niet als officiele onderneming wordt aangezien...

Mijn klanten zijn over het algemeen familie, buren en kennissen waar ik marketing gerelateerde diensten aan biedt.

iemand ideeen wat het beste is?
  • ondernemer (strikte egels en ook termijn terugbetalen)
  • extra inkomsten, hoeveel termijnen terugbetalen... loop ik dan weer andere voordelen mis (KOR ...)
fijne dag en stay safe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
wat moet je dan terugbetalen? ik snap hem even niet.

Je moet over je inkomsten belasting betalen.
Als je als ondernemer aangemerkt wordt kan je wat kortingen krijgen en betaal je iets minder belasting dan dat je geen ondernemer bent.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 04-04-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcmedia
Hi bedankt voor je antwoord.
ik moet zeg 2k terugbetalen...

dit moet hoe dan ook terug betaald worden...

1)
als ondernemer moet het 'snel' terugbetaald worden. ik geloof 3mnd
maar als ik het opgeef als extra inkomsten dan ...mnd termijn

dit is dan even een vraag omdat ik niet 123 de draagkracht heb om het binnen 3maanden wellicht op te kunnen hoesten (terugbetalen)

2) als ik het als extra inkomsten invul en dus niet als ondernemer. mis ik dan extra's voordelen oid?

ik ben zo'n 400 uur kwijt aan mijn onderneming en ik val onder de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kcmedia schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:59:
Hi bedankt voor je antwoord.
ik moet zeg 2k terugbetalen...

dit moet hoe dan ook terug betaald worden...

1)
als ondernemer moet het 'snel' terugbetaald worden. ik geloof 3mnd
maar als ik het opgeef als extra inkomsten dan ...mnd termijn

dit is dan even een vraag omdat ik niet 123 de draagkracht heb om het binnen 3maanden wellicht op te kunnen hoesten (terugbetalen)

2) als ik het als extra inkomsten invul en dus niet als ondernemer. mis ik dan extra's voordelen oid?

ik ben zo'n 400 uur kwijt aan mijn onderneming en ik val onder de KOR.
Vul onderstaande vragenlijst eens in en bepaal dan of je ondernemer bent of niet.
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als ik het zo lees ben je niet een ondernemer en zou je de inkomsten van je ''bedrijf'' gewoon moeten opgeven als ''inkomsten uit overig werk''.
Je hebt dan ook geen recht op de KOR voordelen, maar die mag je ook alleen gebruiken als je ondernemer bent.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 04-04-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Vergeet “terug” betalen. Gewoon betalen. Het geld is niet van de belastingdienst naar TS toegekomen. Op freelance inkomsten zijn gewoon nog niet eerder belast.

Aangifte als ondernemer is gunstiger vanwege winstvrijstelling. Je moet dan wel bij de belastingdienst bekend zijn als “ondernemer voor de inkomstenbelasting” (ook wel: IB-ondernemer).

Over je liquiditeitsprobleem:

Als je uitstel aanvraagt voor je aangifte, krijg je standaard 4 maanden erbij. Aangifte voor 31-8, aanslag in september, betalen uiterlijk november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:44
Ernemmer schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:06:
[...]

Vul onderstaande vragenlijst eens in en bepaal dan of je ondernemer bent of niet.
https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Als ik het zo lees ben je niet een ondernemer en zou je de inkomsten van je ''bedrijf'' gewoon moeten opgeven als ''inkomsten uit overig werk''.
Je hebt dan ook geen recht op de KOR voordelen, maar die mag je ook alleen gebruiken als je ondernemer bent.
Je bent sneller een ondernemer voor de omzetbelasting, dan voor de inkomstenbelasting. Daar zit best een verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rogar schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:09:
[...]

Je bent sneller een ondernemer voor de omzetbelasting, dan voor de inkomstenbelasting. Daar zit best een verschil in.
Klopt, maar als hij KOR heeft hoeft hij geen BTW te berekenen voor zijn klanten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 04-04-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcmedia
Hi ter info...
ik hanteer in 2020 nog steeds btw op mijn facturen... ik maak dus geen gebruik van de nieuwe regeling...

Maar dit gaat over IB 2019 waarover ik mijn belasting invul...

ik heb de test indd. gedaan. op enkele punten staat dat het niet zeker is dat ik ondernemer ben voor de belasting dienst... het is dus niet 100% zeker dat ik moet invullen als ondernemer.

ik mag/kan het dus in (een van) beide opgeven.
ik kan voor de optie ondernemer gaan, dan heb ik voordelen alleen moet ik het gewoon tijdig betalen. en eventueel uitstel aanvragen.

Bij inkomsten uit overig werk, geen voordelen. neem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kcmedia schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:21:
Hi ter info...
ik hanteer in 2020 nog steeds btw op mijn facturen... ik maak dus geen gebruik van de nieuwe regeling...

Maar dit gaat over IB 2019 waarover ik mijn belasting invul...

ik heb de test indd. gedaan. op enkele punten staat dat het niet zeker is dat ik ondernemer ben voor de belasting dienst... het is dus niet 100% zeker dat ik moet invullen als ondernemer.

ik mag/kan het dus in (een van) beide opgeven.
ik kan voor de optie ondernemer gaan, dan heb ik voordelen alleen moet ik het gewoon tijdig betalen. en eventueel uitstel aanvragen.

Bij inkomsten uit overig werk, geen voordelen. neem ik aan...
Klopt, dus zoals @t_captain hierboven al zegt, nu eerst uitstel aanvragen voor de aangifte 2019 en dan straks aangifte gaan doen zodat je pas in november hoeft te betalen. Je hebt dan nog heel wat maanden om het bij elkaar te sparen.

En voor de toekomst, zet van alle inkomsten van je bedrijf 30% op een spaarrekening voor de belasting, want dit komt gewoon elk jaar terug.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 04-04-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcmedia
Bedankt allen voor de reacties...
  • Ik ga dus gewoon mijn belasting invullen conform 'ondernemer'
  • vraag uitstel aan om mijn 2k te betalen.
  • in het vervolg zo'n 30% van alle inkomsten aan de kant zetten
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kcmedia schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:01:
Bedankt!
Nee, je vraag nu uitstel voor je aangifte aan https://www.belastingdien...372gYFEAAYASAAEgKcdfD_BwE
Je doet daarna, voor 1 september aangifte
Je gebruikt die tijd om die 2k bij elkaar te sparen, zodat je het in oktober kan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:21

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

kcmedia schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:01:
  • Boekhouder zoeken
Bedankt!
Lijstje even aangevuld voor je.
Zoek een boekhouder! Die kosten minder dan ze opleveren.
Pagina: 1