Dual boot beide Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag, als het mogelijk is, in mijn PC twee ssd's hebben die beide Windows 10 erop hebben staan. Een SSD met mijn werk software en de andere met SSD met mijn gaming software.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Gewoon met een VM doen veel makkelijker.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Maar heb je dan geen performance issues als je een VM runt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Hangt beetje van PC af uiteraard, maar normaal gesproken loopt dat gewoon goed.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Het is wel een beetje afhankelijk van wat voor werk je doet. Een VM is qua performance redelijk vergelijkbaar met de host tegenwoordig op een moderne pc of laptop. Ik zou de PC inrichten voor gaming en Hyper-V of Virtualbox gebruiken voor een Windows-VM voor je werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 04-04-2020 10:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Ben zelf fan van VMware maar dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De PC wordt gebruikt voor video na bewerking, Grote videobestanden en veel render werk. Dus die wil ik graag zo clean mogelijk houden en niet op een VM zetten. Is het echt niet mogelijk om tijdens het opstarten van de PC te kiezen van welke schijf je wil opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:36:
De PC wordt gebruikt voor video na bewerking, Grote videobestanden en veel render werk. Dus die wil ik graag zo clean mogelijk houden en niet op een VM zetten. Is het echt niet mogelijk om tijdens het opstarten van de PC te kiezen van welke schijf je wil opstarten?
Natuurlijk is het wel mogelijk, we denken graag out-of-the-box mee zodat je de beste oplossing overhoudt aan het eind van het topic. :)

https://superuser.com/que...s10-twice-on-same-machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ja, je kunt twee keer Windows op een hdd zetten voor performance redenen. Let er dan wel op dat je Bitlocker handmatig inschakelt op basis van een wachtwoord en dat je legacyboot gebruikt in bcdedit. Als je zelf niets doet zullen twee Windows' je TPM proberen te gebruiken en legacyboot gaat in de praktijk beter om met Bitlocker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Active Diskimage gebruikt om backup te maken van mijn huidige system drive. Daarna computer uit. Nieuwe SSD erin. Oude SSD eruit. Op gestart met behulp Active Disk USB stick. Disk Image op de nieuwe SSD geschreven. Herstarten... niks. Hij start niet op van de nieuwe SSD. Kan system niet vinden.

Misschien moet ik nieuw topic aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:04:
Ik heb Active Diskimage gebruikt om backup te maken van mijn huidige system drive. Daarna computer uit. Nieuwe SSD erin. Oude SSD eruit. Op gestart met behulp Active Disk USB stick. Disk Image op de nieuwe SSD geschreven. Herstarten... niks. Hij start niet op van de nieuwe SSD. Kan system niet vinden.

Zet de oude er weer in. Kun je uiteenzetten wat je plan van aanpak is? Ik zou zelf gewoon de oude SSD laten staan, de nieuwe erbij zetten en dan de Windows-installatie van USB booten en aangeven dat je de tweede installatie op die tweede schijf wil hebben. Dan zou ie zelf de andere installatie aan het opstartmenu moeten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:53

br00ky

Moderator Harde Waren

Nee, maar ik zet we even je topic naar het subforum Windows Clients, want dit is geen topic over hardware ;).[/[]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen Windows installatie op USB. Ik heb alleen Active Disk image en de USB stick waarmee ik de Active Disk kan opstarten zodat ik een image naar een SSD of HDD kan schrijven.

Wat ik van plan ben/was is om idd twee SSD's in de PC te doen. Een SSD met mijn werk software en dan de andere SSD met gaming software. Dan had ik gedacht dat tijdens de startup ik op F12 druk mijn bootdrive kies en zodoende de schijf te selecteren die ik op dat moment nodig heb.

Ik heb al twee disk images. Een met mijn werk setup en een met mijn gaming setup. Ik kan nu als ik de software Active Disk gebruik de images op de huidige SSD schrijven en dan de computer gebruiken zonder problemen. Maar dan ben ik elke keer plus 20 minuten bezig om de image op dezelde SSD te schrijven.

Dus ik dacht waarom niet twee SSD's. Maar als ik de tweede SSD in mijn PC doe en de gaming Image erop schrijf kan ik niet van de "nieuwe" SSD opstarten. Ook niet als ik de originele SSD eruit haal. Dus ik doe iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Volgens mijn kan je niet (Kan system niet vinden) starten omdat je boot partitie op je oude SSD staat.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 14:19
Waarom niet gewoon 1 windows installatie met 2 gebruikers accounts?
Dan kan je het prima gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon je eerste SSD er in laten zitten. Tweede SSD er naast. Daarna maak je een Windows Installatie USB met Media Creation Tool. Start daar mee. En installer Windows op de tweede SSD. De installer zal vanzelf een tweede boot optie aan boot manager toevoegen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1