Ik wil dit voorjaar een pv installatie laten aanleggen, 27 panelen, maar daarvoor moet de aansluiting van 1 naar 3 fasen. Nu lees ik dat enexis tot eind april niets doet. Zijn daar alternatieven voor?
Je mag de aansluiting zelf niet aanpasssen. Het is gewoon wachten zoals ik ook moet voor de verzwaring voor onze laadpaal.Link123 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:49:
Ik wil dit voorjaar een pv installatie laten aanleggen, 27 panelen, maar daarvoor moet de aansluiting van 1 naar 3 fasen. Nu lees ik dat enexis tot eind april niets doet. Zijn daar alternatieven voor?
De hele wereld staat stil en jij maakt je zorgen of een paar pv panelen wel op tijd geplaatst kunnen worden?! ..
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2020 22:01 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Liander zei eerst ook niks meer te doen bij particulieren maar lijkt nu al weer wat te gaan doen. Misschien doet Enexis dat ook nog wel. En anders even wachten.
Hier ook naar 3 fasn vanwege gasvrij.
Scheelt dat bij mij de gasleiding óók door Liander niet wordt weggehaald
Als dat langs elkaar heen zou gaan, zou het misschien een beetje vervelend worden. Maar ook dan zijn er zooooveel ergere dingen.
Hier ook naar 3 fasn vanwege gasvrij.
Scheelt dat bij mij de gasleiding óók door Liander niet wordt weggehaald
[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 03-04-2020 22:10 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik heb een vergelijkbaar issue, alleen dan met het vervangen van de meter. De panelen liggen al een tijdje op het dak, maar omdat onze huidige meter niet terug kan tellen levert het terugleveren dus niks op ☹️. Aan de ene kant snap ik het natuurlijk, maar ik vind het wel vreemd dat er wel 3 man kan en mag komen om de panelen te installeren, maar er geen monteur kan komen die alleen meteen naast de voordeur hoeft te zijn, en waarbij je dus helemaal niet in de buurt hoeft te komen...
Er word weer goed gezeurd om zaken die er niet tot doen.
Voor t zelfde geld ben je 1 van die gemiddelde 160 personen per dag die komen te overlijden. Die hoeven zich helemaal nergens meer druk over te maken.
Voor t zelfde geld ben je 1 van die gemiddelde 160 personen per dag die komen te overlijden. Die hoeven zich helemaal nergens meer druk over te maken.
die 3 man is natuurlijk ook niet echt de bedoeling he....Freek-Hendrik schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:11:
maar ik vind het wel vreemd dat er wel 3 man kan en mag komen om de panelen te installeren, maar er geen monteur kan komen die alleen meteen naast de voordeur hoeft te zijn, en waarbij je dus helemaal niet in de buurt hoeft te komen...
Maarja zijn vaak ZZPers. Die gaan door tot ze erbij neervallen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Noem het gezeur om niks. Bij TS gaat het om een paar zonnepanelen. Maar door dit ondoordachte besluit van de netbeheerders leggen ze gewoon de halve bouw plat. En door nu niks te doen, lopen de achterstanden die al onverantwoord groot waren bij de netbeheerders nog verder op. De wettelijke termijnen waarbinnen een aansluiting aangelegd of aangepast moet worden, werd voor de Corona uitbraak al regelmatig met 50 tot meer dan 100% overschreden.Basement schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:24:
Er word weer goed gezeurd om zaken die er niet tot doen.
Werkzaamheden aan de meterkast kunnen prima volledig volgens RIVM richtlijnen plaatsvinden.
1: Aanbellen
2: Direct drie stappen naar achteren
3: Bewoner doet open
4: Zonder handen schudden even voorstellen en uitleggen wat monteur komt doen
5: Vragen waar de meterkast is en of deze bereikbaar ontgrendeld is. Zo nee, vragen of bewoner de meterkast bereikbaar kan maken
6: Indien meterkast bereikbaar is, vragen of bewoner de gang wil verlaten, zodat monteur veilig kan werken.
7: Spullen pakken, werk uitvoeren, spullen weer opruimen
8: Bewoner roepen, melden dat het werk klaar is en dat je vertrekt.
Anderhalve meter afstand bewaren kan makkelijk. Als je wilt kan 5 meter afstand bewaren zelfs zonder problemen.
Uiteraard dient de planning op de ochtend waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden wel te informeren of er in de betreffende woning geen zieken zijn. Bij zieken en in geval bewoners de instructies/RIVM richtlijnen niet opvolgen het werk annuleren/neerleggen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Kijk dat jij een de netbheerders niet door 1 deur kunnen mogen ondertussen wel duidelijk zijn, ik snap alleen niet waarom je dat zo breed moet uitdragen. Die hele f*cking corona is voor niemand handig, komt voor niemand uit, er zit geen mens te wachten om binnen te blijven met mooi weer. Er zijn mensen die nu geen inkomen meer hebben of geen baan of gewoon dood gaan.Ivow85 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:07:
[...]
Noem het gezeur om niks. Bij TS gaat het om een paar zonnepanelen. Maar door dit ondoordachte besluit van de netbeheerders leggen ze gewoon de halve bouw plat. En door nu niks te doen, lopen de achterstanden die al onverantwoord groot waren bij de netbeheerders nog verder op. De wettelijke termijnen waarbinnen een aansluiting aangelegd of aangepast moet worden, werd voor de Corona uitbraak al regelmatig met 50 tot meer dan 100% overschreden.
Werkzaamheden aan de meterkast kunnen prima volledig volgens RIVM richtlijnen plaatsvinden.
5: Vragen waar de meterkast is en of deze bereikbaar ontgrendeld is. Zo nee, vragen of bewoner de meterkast bereikbaar kan maken
6: Indien meterkast bereikbaar is, vragen of bewoner de gang wil verlaten, zodat monteur veilig kan werken.
Anderhalve meter afstand bewaren kan makkelijk. Als je wilt kan 5 meter afstand bewaren zelfs zonder problemen.
Uiteraard dient de planning op de ochtend waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden wel te informeren of er in de betreffende woning geen zieken zijn. Bij zieken en in geval bewoners de instructies/RIVM richtlijnen niet opvolgen het werk annuleren/neerleggen.
Dus ja blijf het wel graag in perspectief zien.
Het is er en suck it up, deal wtih it.
Want om nou voor elk corona ongemak een topic te gaan openen of te gaan lopen reageren........
Dit waren geen Zzp'ers, en ze hebben zich gewoon keurig aan de regels gehouden. Twee zijn de hele tijd buiten gebleven, met één persoon in huis was het niet heel ingewikkeld om voldoende afstand te houden. Nadat hij wist waar de omvormer moest komen en waar de meterkast zat ben ik niet meer in dezelfde ruimte met hem geweest. Hij liep ook niet door het huis maar telkens de kortste weg naar buiten.Jim423 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:47:
[...]
die 3 man is natuurlijk ook niet echt de bedoeling he....
Maarja zijn vaak ZZPers. Die gaan door tot ze erbij neervallen.
Mijn punt was ook niet zozeer de ernst van het corona virus, maar meer hoe verschillend er mee om wordt gegaan.
Wat ik beschrijf is gewoon de werkwijze voor werkzaamheden aan installaties binnenshuis zolas opgesteld door de rijksoverheid.Basement schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:27:
[...]
Kijk dat jij een de netbheerders niet door 1 deur kunnen mogen ondertussen wel duidelijk zijn, ik snap alleen niet waarom je dat zo breed moet uitdragen. Die hele f*cking corona is voor niemand handig, komt voor niemand uit, er zit geen mens te wachten om binnen te blijven met mooi weer. Er zijn mensen die nu geen inkomen meer hebben of geen baan of gewoon dood gaan.
Dus ja blijf het wel graag in perspectief zien.
Het is er en suck it up, deal wtih it.
Want om nou voor elk corona ongemak een topic te gaan openen of te gaan lopen reageren........
https://www.techniekneder...l-samen-veilig-doorwerken
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Je kan in principe de de hele installatie laten aanleggen, ook je groepen moet je waarschijnlijk ombouwen tot een 3 fase model dat doet de netbeheerder niet. Je kan daarna die ene fase aansluiten en bruggen naar de 3 fases in groepenkast, de installateur weet hoe dat moet.Link123 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:49:
De zonnepanelen installatie kun je echter nog niet aansluiten, want je mag een 3 fase inverter niet op 1 fase aansluiten, dus daar zul je even geduld voor moeten hebben.
Ik zit in het zelfde schuitje, maar ik heb iets meer tijd. Wij hebben een nieuwe woning gekocht en daarin komt ook een nieuwe keuken zonder gas maar met een 3 fase 11kW inductiekookplaat. Deze moet ook op 3 fasen worden aangesloten. Ik heb Liander gevraagd om de installatie om te bouwen van 1 naar 3 fasen, maar ook daar wacht ik nog steeds op reactie.
Ik heb dan het geluk dat mijn verzoek is gedaan voor halverwege juni. Ik hoop dat tegen die tijd de boel weer een beetje draait qua economie en zo niet, dan hebben we voorlopig even pech. We zitten in een uitzonderlijke situatie met het coronavirus en ik mag nog blij zijn dat het keukenbedrijf waar wij de keuken besteld hebben nog steeds in business is en ook de firma die de houten vloer legt en het bedrijf dat de muren gaat doen nog steeds werken met de nodige voorzorgsmaatregelen, waardoor toch alles doorgang kan vinden.
Zonnepanelen is even vervelend dat je die niet kan aansluiten nu net in de zomer, wat je helaas was opbrengst gaat kosten, maar je hebt in ieder geval nog wel stroom in je huis.
Tijdelijk een 1-fase omvormer lenen van een mede Tweaker.
Effekta 5000 14 paneeltjes op string A en 13 paneeltjes op string B. En dan spanning begrenzen op 500 Volt. Of een paar paneeltjes overzetten op een PowerOne PVI-OUTD 2000. Je zal dan wellicht wel andere strings naar binnen moeten voeren dan je in eerste instantie voorzien had.
Effekta 5000 14 paneeltjes op string A en 13 paneeltjes op string B. En dan spanning begrenzen op 500 Volt. Of een paar paneeltjes overzetten op een PowerOne PVI-OUTD 2000. Je zal dan wellicht wel andere strings naar binnen moeten voeren dan je in eerste instantie voorzien had.
Niets dan hulde voor mensen die wel goed luisteren naar de overheid. Een slimme lock down he! Niet dom alleen maar luisteren naar een regel...
Dus het is niet verstandig om een monteur op pad te sturen die door een heel groot gebied bij 10-tallen mensen komt. Als er iemand corona heeft en hij krijgt het, komt er Natuurlijk laat achter, dan heb je zo weer 100 zieken. De zorg is al aardig overbelast..
Overigens zijn er inmiddels aanwijzingen, dus gaan ze langzaamaan weer beginnen. Wat een helden!
Blij dat er verstandige organen in dit land zijn, zoals bv de netbeheerders.
Dus het is niet verstandig om een monteur op pad te sturen die door een heel groot gebied bij 10-tallen mensen komt. Als er iemand corona heeft en hij krijgt het, komt er Natuurlijk laat achter, dan heb je zo weer 100 zieken. De zorg is al aardig overbelast..
Overigens zijn er inmiddels aanwijzingen, dus gaan ze langzaamaan weer beginnen. Wat een helden!
Blij dat er verstandige organen in dit land zijn, zoals bv de netbeheerders.
Ivow85 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:07:
[...]
Noem het gezeur om niks. Bij TS gaat het om een paar zonnepanelen. Maar door dit ondoordachte besluit van de netbeheerders leggen ze gewoon de halve bouw plat. En door nu niks te doen, lopen de achterstanden die al onverantwoord groot waren bij de netbeheerders nog verder op. De wettelijke termijnen waarbinnen een aansluiting aangelegd of aangepast moet worden, werd voor de Corona uitbraak al regelmatig met 50 tot meer dan 100% overschreden.
Nou, jij reageert toch ook, dusBasement schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:27:
Dit hoort meer thuis in Themaforum: Coronavirus
Kijk daar of je aan haken bij een bestaand topic, want in DED hoort dit niet thuis.
Kijk daar of je aan haken bij een bestaand topic, want in DED hoort dit niet thuis.
Wise enough to play the fool
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()