Afvoer t.b.v. vaatwasser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10-2024
Beste allen,

Allereerst bedankt voor het lezen van mijn post. Ik zou graag een vaatwasser plaatsen in mijn berging. Er is een afvoer aanwezig, waarop het overdrukventiel van mijn 120L boiler op aangesloten zit. Ik heb hier met een maatbeker wat water doorheen laten lopen, maar het stroomt zeer langzaam weg (ook na het loshalen van de onderkant). Is het mogelijk om hier d.m.v. een y-stuk een vaatwasser op aan te sluiten of zou ik hiervoor een loodgieter moeten laten langskomen?
Alvast hartelijk bedankt voor uw reacties!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ed7VYAsK7zXyRgwgXfnPC4QU5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpK3sFYeRBi1iAMtCICbaerV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Bedoel je dat je dat schroefdeksel aan de onderkant losgeschroefd hebt en toen water langs de koperen buis hebt laten lopen? En dat liep langzaam weg? Dat is wel een beetje eigenaardig. Mogelijk hebben ze de ruimte tussen koperen buis en pvc buis ergens mee dichtgestopt tegen de stank.

In principe zou je wel een aftakking moeten kunnen maken. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het kan zijn dat het afvalwater door de druk/stroming niet alleen richting uitgang loopt maar ook langs de koperen buis omhoog komt. Ook als je de aftakking zo'n beetje tegen de muur aan de rechterkant zou maken. Mocht zich dat voordoen kun je dit met wat extra bochten of door wat verder de hoogte in te gaan voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Ik heb inderdaad het schroefdeksel onderaan losgemaakt om te kijken of er geen troep in zat. De koperen buis steekt er maar een klein stukje in. Aangezien dit druppelt uit de boiler maakt het natuurlijk niet uit dat het zeer slecht tot niet wegloopt.
Ik ga eens kijken of het inderdaad is dichtgestopt, bedankt voor de reactie in elk geval alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Ik denk dat het vooral uitmaakt hoe de afvoer verder loopt.. Dat het water slecht wegloopt, is al een teken van een verstopping of zo lijkt het afschot niet bijzonder goed. Voor schoon water van de ketel geen probleem, maar de kans dat je verstoppingen krijgt door voedselresten van je vaatwasser lijkt me logisch..
Een T-stuk daartussen zetten kan je ook wel zelf.. maar vooral de vraag is wat gebeurd er na/in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
32mm afvoertje? Die zijn niet voor vaatwassers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

peugeotpower77 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 21:00:
Ik ga eens kijken of het inderdaad is dichtgestopt
Juist omdat het alleen maar druppelt gaat die sifon (de 'slinger') vaak droog staan. En als dat gebeurt dan werkt de geurafsluiter niet meer. In dat geval moet je eigenlijk met een gieter wat water erin laten lopen, maar als alternatief wordt er ook wel eens gekozen het gat gewoon dicht te stoppen. Het lijkt erop dat dat bij jou het geval geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dan moet je een paar druppels olie er in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Bedankt voor alle reacties, ik heb nog niets gevonden waar het gat mee dichtgestopt zit. Ga vandaag eens kijken aan de andere kant van de muur (hier zit de keuken dus zal even de plinten los moeten halen).
Als ik het goed begrijp is een 32 mm afvoer sowieso niet geschikt voor een vaatwasser, of zou dit eventueel wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tja. Als relatieve leek zou ik zeggen het in de praktijk vermoedelijk goed zal gaan aangezien de afvoerslang zelf ook minder is dan dat.

Maar het is wel zo dat hoe dichter je op het randje zit hoe eerder je problemen krijgt. Dus een risico-inschatting: hoe makkelijk is het om het aan te passen, hoe groot is het probleem als het achteraf niet blijkt te werken en hoe graag wil je het.

[ Voor 51% gewijzigd door Yucon op 04-04-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Je wil wel een goede afvoer hebben voor je vaatwasser. Als dat ding zijn water niet kwijt kan, dan gaat hij gewoon in storing. En als het water via de andere kant wel weg kan dan pompt hij het gewoon via de afvoer van je boiler de bijkeuken in. Toen onze afvoer in de keuken niet meer goed liep, pompte de vaatwasser zijn water gewoon de spoelbak van de keuken in.

Bij twijfel zou ik een loodgieter langs laten komen om het goed te laten doen. Ik doe veel zelf, maar als ik problemen heb met een afvoer dan laat ik iemand komen. Die weten uit ervaring gewoon meteen wat het probleem is en ook precies wat ze eraan moeten doen. Dat gevalletje bij ons in de keuken had ik nooit zelf snel op kunnen lossen. Probleem zat veel verderop, in de kruipruimte.

Loopt de spoelbak in de keuken wel goed leeg? Dit buisje zit daar waarschijnlijk gewoon op aangesloten.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-04-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Als eerst zorgen dat de afvoer ontstopt is, ik kan me goed voorstellen dat daar op den duur aanslag en andere rotzooi achterblijft. De boiler overloop zo hoog mogelijk afwerken. Het laatste verticale stukje afvoerbuis inkorten en daarna oplengen met een grotere diameter buis. Vaatwasser afvoerslang en boiler overloop samen in deze grotere diameter buis hangen. Zo heb je een buffer gemaakt mocht de vaatwasser toch een keertje harder afpompen dan door natuurlijk verval door die 32mm kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:13
De diameter van dat pijpje is sowieso te klein voor een vaatwasser. Maar wellicht kun je hem vervangen door een grotere diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08

Freakie1NL

Grote Baas

Wij hebben afgelopen jaar wasmachine verplaatst naar de kant van de CV. Daarom daar wat afvoer leiding verplaatst. In den beginne liep hij bij afpompen niet door en kwam het er boven uit.

Wat je daarom doet is nu eerst de afvoer vol met warm zetten. Daarna mik je er wat ontstopper in. Zo'n CV afvoer is jaren nauwelijks intensief gebruikt en slipt wegens gebrek aan water rustig dicht. Met bovenstaande krijg je dit hopelijk weer open. Over 32 mm zou ik mij niet al te veel zorgen maken , ja wasmachines en vaatwassers liefst op minimaal 40mm maar er zijn zat oude huizen die niets anders hebben waarbij het prima gaat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Afvoer dichtstoppen tegen stank helpt niet, de lucht gaat dan door de koperen buis en komt er dan onder je boiler uit.
En ik denk ook niet dat de sifon droog staat, als je de boiler regelmatig gebruikt en opwarmt zal daar best water in komen.
Overigens lijkt mij de afvoer geen 32 maar 40.

Je wil hier een vaatwasser plaatsen, dan heb je ook een wasmachinekraan en een aparte groep nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Beste allen,

Enorm bedankt voor de vele reacties, inmiddels heb ik de plint van de keuken eens opengehaald. Helaas komt de pijp daar niet meer uit de muur.
Het betreft een appartementencomplex, nadat de afvoer in de muur gaat loopt deze naar onderen weg...
Ontstopper van HG heeft weinig resultaat gehad en met het prikken met een schroevendraaier vanaf de "sifon" kwam er niets geks uit.
Morgen nog maar eens met wat sterkere ontstopper proberen van HG...
Zodra deze is ontstopt ga ik zeker aan de slag met het inkorten van het stukje en een grotere diameter hierop aansluiten.
Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
P.S. Iemand enig idee wat je +/- kwijt zou zijn aan een loodgieter om dit op te lossen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Even mijn glazen bol erbij gepakt, ik denk €34 en 75 cent 8)

Wordt lastig inschatten als je niet weet wat de oorzaak is. Wat ik wel weet is dat een endoscoop camera met een paar meter kabel goedkoper is te vinden dan wat een loodgieter per uur kost. Als je zo'n goedkopie camera aan een trekveer oid maakt met een stuk tape kan je prima het eerste stuk van de afvoer inspecteren. Heb ik zelf ook wel eens gedaan op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Je zegt dat het al niet goed doorloopt als je die schroefdop van de sifon losdraait en naast de koperen pijp water in laat lopen.

Dan zit de verstopping 100% zeker in de eerste 30 cm van de buis. Dat is een recht stuk en je hebt van beide kanten toegang (boven langs de koperen buis en onder door het opengedraaide sifondeksel). Nu realiseer ik me dat de hoeveelheid rechterhanden niet geheel evenredig over de bevolking is verdeeld.. maar een rechte buis ontstoppen of in ieder geval uitzoeken of hij verstopt is moet iedereen wel lukken,.

Bij de bouwmarkt kun je stukken schroefdraad van een meter lang kopen. Koop zoíets van 6 mm doorsnee prik daarmee. Eventueel kun je hem op een accuboortje zetten zodat je een soort flexibele boor om door een prop heen te boren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Ik denk dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd, wanneer de sifon los is loopt het er wel goed doorheen als ik het langs de pijp giet. Enkel het stuk verder omhoog richting de muur zit waarschijnlijk het probleem.
Zou het wellicht ook een idee zijn om de pijp gewoon af te zagen dichtbij de muur en de hele boel te vervangen, of is dit af te raden.
Excuses dat ik wellicht domme vragen stel, heb helaas weinig ervaring met afvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

peugeotpower77 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:02:
Ik denk dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd, wanneer de sifon los is loopt het er wel goed doorheen als ik het langs de pijp giet. Enkel het stuk verder omhoog richting de muur zit waarschijnlijk het probleem.
Ik had het ook anders begrepen.
Zou het wellicht ook een idee zijn om de pijp gewoon af te zagen dichtbij de muur en de hele boel te vervangen, of is dit af te raden.
Excuses dat ik wellicht domme vragen stel, heb helaas weinig ervaring met afvoeren...
Dat is alleen een idee, als de verstopping voor de muur zit. Als de verstopping (ook) in het stuk pijp in de muur zit, schiet je er niets mee op.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Zou het een dom idee zijn om dit gewoon los te maken, of is het slimmer om eerst te achterhalen met de bovengenoemde endoscoop camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik zou zelf de bevestigingsbeugels van de grijze pijp losmaken. Waarschijnlijk kun je die dan wat naar beneden duwen en de koperen buis wat omhoog trekken om zo de koperen buis eruit te halen. Vervolgens zou ik een tuinslang in de pvc buis hangen en rondom goed afdichten. Je hebt een redelijke kans dat dat de verstopping doorperst en hij losschiet.

Maar toegegeven: het is een gok. Je kunt hem ook nog vaster persen. Maar het alternatief is toch al een onstopper laten komen en de kans dat je het echt veel lastiger voor hem ermee maakt is niet zo heel groot. Afzagen zou ik niet doen. Het zou wel erg toevallig zijn als het net in dat stukje zou zitten. Maar dat gezegd hebbende moet je toch gaan zagen als je een aftakking wil maken dus zo heel erg zou het ook weer niet zijn. Het heeft alleen waarschijnlijk niet zoveel zin.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 04-04-2020 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Yucon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:10:
Ik zou zelf de bevestigingsbeugels van de grijze pijp losmaken. Waarschijnlijk kun je die dan wat naar beneden duwen en de koperen buis wat omhoog trekken om zo de koperen buis eruit te halen. Vervolgens zou ik een tuinslang in de pvc buis hangen en rondom goed afdichten. Je hebt een redelijke kans dat dat de verstopping doorperst en hij losschiet.

Maar toegegeven: het is een gok. Je kunt hem ook nog vaster persen. Maar het alternatief is toch al een onstopper laten komen en de kans dat je het echt veel lastiger voor hem ermee maakt is niet zo heel groot.
Ik zou er eerst eens een ontstopperspiraal door proberen te duwen. Dan heb je een aardige indicatie waar het verstopt is en kun je eventueel met water onder druk die verstopping verder uit slijpen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peugeotpower77
Ik ga dat morgen eens proberen, zeer bedankt voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Of als je een waterstofzuiger/bouwstofzuiger hebt, laat deze eens zuigen aan het einde van de buis nadat je de koperen buis er uit hebt gehaald en zet in de keuken de de kraan vol open terwijl je zuigt.

Zo heeft de rioolboer bij mij na de verbouwing de verstopping in mijn douche verholpen. Ik kon er met de veer niet in maar hij had het met 20 minuten voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peugeotpower77
Beste allen,

Heb het met de 2 componentenontstopper van HG ontstopt. Inmiddels heb ik de vaatwasser geplaatst. Als jullie mij toestaan zou ik graag nog 1 klein vraagje stellen (excuses als dit off-topic is, dan maak ik er graag een nieuwe voor aan).
Ik heb mijn waterleiding als volgt voorzien van een t-stuk (zie foto). Is het erg dat ik de kraan mbv een knelkoppeling op de pijp heb gezet? Ik ben er namelijk niet geheel zeker van dat dit de gangbare manier van werken is. Op internet kan ik hier weinig van vinden, vermodelijk door mijn slechte kennis van terminologie die hier wordt gebruikt...
Tot zover enorm bedankt voor jullie hulp, zo leer ik nog eens een hoop bij!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ee_-zyo9vdGKLo5AGQ3QChpnEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rjbyVkiA6hzxAPo4nS8janq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Nee dat hoort niet zo op die manier en kans is groot dat het gaat lekken. Je had zoiets moeten gebruiken.

Eerst de kraan er even normaal indraaien en tellen hoe vaak hij maximaal rond kan tot hij er zo ver mogelijk in zit en je recht uit komt. Daarna teflontape erom en dan weer erin draaien, waarbij je telt hoeveel slagen je hebt gehad zodat je weet hoe ver je nog kan. Hij hoeft niet het totale aantal slagen erin, 1 of 2 minder is vaak prima. Mocht je niet recht uitkomen dan alleen doordraaien, niet terug! Dan draai je de teflontape kapot en moet je er nieuwe op doen.

Tip als je twijfelt met dit soort dingen: foto maken van huidige situatie en daarmee naar de winkel en daar uitleggen wat je wilt maken.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 07-04-2020 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dit spul vind ik persoonlijk wat makkelijker werken dan teflon: https://www.industore.nl/loctite/loctite-55-afdichtingskoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03

Exigence

dnkroz

Wat @ThinkPad zegt inderdaad. Een wartelmoer hoort niet op een 1/2" aansluiting, hoewel het vaak wel (redelijk) past is het er niet voor bedoeld.

Je overdrukventiel zit ook met een knelring en wartelmoer vast, denk dat dat in dit geval ook niet zo hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peugeotpower77
Bedankt wederom voor de reacties, ik heb het even wat aangepast.
De knelring op het ventiel zat daarvoor ook zo vast, dus vandaar dat ik het zo heb gehouden. De pijp gaat er ook 1,5 cm in, zou dit goed blijven gaan denken jullie, of beter op termijn ook vervangen?

Nogmaals enorm bedankt voor alle hulp, zo leert een mens nog eens een hoop bij en gaat het de volgende keer een stuk gemakkelijker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8xY5z0tbbCXxLm4eQjCj9Kv-K0=/f/image/kRqxqrqhIcZyG0srNnMtbrZb.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door peugeotpower77 op 07-04-2020 13:28 ]

Pagina: 1