Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onopvallende en stille game pc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarlonB
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-12-2024
Mijn game pc-tje van 2012 (met wel wat tussentijdse upgrades) is inmiddels aan vervanging toe.
Ik heb over de jaren wel wat onderdelen vervangen, zo heb ik dus al een GTX-1070 gekocht.

Hij gamed nog aardig op ultra settings ... maar begint het nu toch echt wel te merken. Zeker de I5 2500K die erin zit loopt steeds tegen zijn max aan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 ... mag wat meer of minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb geen randapparatuur nodig en heb ook al een GTX 1070 en enkele SSD's voor m'n games.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 29UM69G-B Zwart€ 265,70€ 265,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,70

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Moederbord
  • geheugen
  • cpu +koeler
  • Kleine Snelle SSD voor het OS (M.2??)
  • Silent case + voeding
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik was altijd heel afkerig van AMD (3 amd processoren opgefikt en vaak compatibiliteits problemen gehad), maar dan heb ik het over 15 jaar geleden :P. Ik begrijp dat AMD inmiddels ook een stabielere keuze is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien deze in de woonkamer staat, onopvallend, klein, stil. Deze is belangrijk voor me. Heb nu een Coolermaster Silencio 550 en die is me goed bevallen (maar mag nog wat kleiner).
Liefst met 2x USB en headset aansluiting aan de voorkant. Aan de achterkant minimaal 4x USB3 voor mijn Oculus setup.
Ik heb al een LG 29UM69G-B monitor, dus ik zal de komende jaren goed vooruit kunnen met 1080P (heb geen behoefte aan meer).

Ga je overklokken?
Neuh. Als er een noodzaak is om te overklokken wordt het tijd voor een nieuwe PC 8)

Wat verwacht je van ons?
HELP :*)
Vroeger was ik veel met computers bezig (en zelf systemen bouwen) ... nu merk ik dat ik er niets meer van af weet en dat het me waarschijnlijk een eeuwigheid gaat kosten om een goede combinatie te maken ( leer niet meer zo snel en 3 kinderen om me heen helpen ook niet bij de concentratie :P ).

Ik zie hier opmerkingen van mensen die zeggen dat je die en die SSD niet moet pakken omdat daar geen goede chips in zitten, of die en die moederbord niet kopen omdat die 2 keer zo duur is en maar 25% meer oplevert, etc. Dat weet ik dus allemaal niet en hoop dat jullie me de juiste adviezen kunnen geven.

Als ik lui overkom omdat ik zelf nog geen voorstel doe ... het is meer dat ik overweldigd ben door de grote hoeveelheid keuze en informatie! Alle feedback wordt gewaardeerd. }:O

Alle reacties

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 20:02

Tornado1.0

Work in progress

reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020
Begin hier eens mee als startpunt

[ Voor 6% gewijzigd door Tornado1.0 op 03-04-2020 18:49 ]

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:16
Ik zou dan beginnen bij de Best Buy Guides op tweakers.

Qua stijlvolle, onopvallende en stille kasten kom je naar mijn mening uit bij Fractal Design.

AMD was vroeger ook prima stabiel... Ze zijn nu inderdaad terug op het juiste prestatieniveau.

Qua SSD, het is overkill, maar ik ben wel fan van de nieuwe M.2 SSD's.

• MarlonB
@Tornado1.0

Ik had al eens gekeken naar die reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020, maar daar wordt de helft van het budget uitgegeven aan een GFX. Die heb ik al.

Is het mss slim om het grootste deel van het budget in Mobo en CPU te steken? Dan kan die lange tijd mee. De rest kan mettertijd weer vervangen worden?

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 20:26
MarlonB schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:52:
@Tornado1.0

Ik had al eens gekeken naar die reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020, maar daar wordt de helft van het budget uitgegeven aan een GFX. Die heb ik al.

Is het mss slim om het grootste deel van het budget in Mobo en CPU te steken? Dan kan die lange tijd mee. De rest kan mettertijd weer vervangen worden?
Je kan dan toch gewoon de GPU uit dat BBG lijstje halen en je eigen gpu erin zetten? Lijkt me een prima upgrade dan!

Behuizing is persoonlijk dus dat zal je zelf even moeten onderzoeken.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
Eigenlijk is het de bedoeling om zelf een opzet te maken.

Kom zelf even snel op dit uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 84,43€ 84,43
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,75€ 90,75
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,08

Zelf had ik ook de silencio 550 maar ben omdat het high end niet anders is toch verliefd geraakt op rgb.
Deze vervangen voor de s600. Vandaar de s400 gekozen. Die van mij heeft een Window en met de 3900x en rx5700xt nog gewoon stiller dan de vorige setup.
Meestal wordt de 3600 aangeraden, maar 3700x zou ook nog wel kunnen om er langer mee te doen.

Mijn setup zou je ook nog wel kunnen halen qua budget.
Zelf heb ik vanwege de 3900x voor een x570 bord gekozen.
Moet zeggen dat ik nog geen problemen heb ondervonden.

Ben zelf van mening dat je beter de basis goed kunt hebben en later aan vervanging van de Gpu kunt denken.
Deze is overigens gewoon voorlopig nog goed genoeg.
Ben zelf van een i7 3770k gekomen een maand geleden. Die heb ik dus iets korter gehad dan jij jouw systeem. Nu heeft het op cpu gebied wel redelijk stilgelegen in die tijd tot vorig jaar. Maar toch.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 03-04-2020 19:10 ]

• Playa del C.
@MarlonB Je kunt beter kijken wat nu goed past bij een GTX1070. Die gpu is op dit moment voor een nieuw systeem niet heel spectaculair, maar je kan er prima mee gamen voorlopig.

Als je nu heel veel betaald voor een mobo+cpu, dan heb je kans dat je daar over een paar jaar weer niet genoeg aan hebt bij de volgende GPU. Sommige mensen upgraden voortdurend, persoonlijk doe ik liever lang met een dikke pc. (Heb ik nu 5x gedaan in 20 jaar, dus na elke 5 jaar een nieuwe pc. Kost 2500 gemiddeld, dus 500 euro per jaar voor een hobby die ik elke dag uitoefen. Stroomkosten niet meegeteld, maar dat zijn een paar tientjes per jaar.)

• MarlonB
@Playa del C. De mobo en cpu die ik nu heb zijn 8 jaar meegegaan ... en dat waren toen al middenmoters :)
Zelfs nu doen ze het nog redelijk. Als ik dan toch die resterende 500 euro uit het budget aan CPU/Mobo zou willen besteden ... wat zijn dan goede opties?

Een AMD Ryzen 9 3900X misschien i.c.m. gigabyte-aorus-x570-elite?

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 458,-€ 458,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 214,78€ 214,78
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W€ 56,99€ 56,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,95

@Arunia Die Silencio 400 is erg mooi! .. die heb ik al mijn lijst toegevoegd :)

[ Voor 6% gewijzigd door MarlonB op 03-04-2020 19:13 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:50
@MarlonB dat moederbord is atx. De kast uatx.
Dan zou je voor de grotere s600 moeten gaan of een uatx variant moederbord moeten kiezen.

• Playa del C.
MarlonB schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:11:
@Playa del C. De mobo en cpu die ik nu heb zijn 8 jaar meegegaan ... en dat waren toen al middenmoters :)
Zelfs nu doen ze het nog redelijk. Als ik dan toch die resterende 500 euro uit het budget aan CPU/Mobo zou willen besteden ... wat zijn dan goede opties?

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,95

Je kunt natuurlijk altijd langer doen met een pc. En je hebt geluk gehad met je oude pc, dat is achteraf een setup die bijzonder lang mee kon komen.

Je mag het van mij kopen, maar je cpu en mobo keuze zijn zwaar overkill. Zeker ten opzichte van je gpu.
Je probeert denk ik weer iets te bouwen wat heel lang mee kan, maar ik zou een 300 euro besparen op die uitgave, dan kun je over 4+jaar dat geld in een nieuwe upgrade steken.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:53
Waarom wil je perse dat budget uitgeven? Dat is toch zonde van het geld. Als je nu een duur CPU en moederbord koopt, dan ga je daar niet optimaal gebruik van maken vanwege je te lichte GPU.

Ik zou zeggen, koop een gemiddeld moederbord met gemiddelde CPU, passend bij je GPU. Die Asrock B450 lijkt me een heel goede keus. Ryzen 3600 erin met bijpassend geheugen en eventueel (indien nodig) een SSD. Dan is je GPU nog steeds de bottleneck. Behuizing en voeding alleen vervangen indien nodig. Een voeding van >5 jaar oud zou ik wel vervangen.

Voor computerhardware geldt altijd dat kopen 'op de toekomst' geen zin heeft. Je bent alleen extra veel geld kwijt en het schrijft als een malle af. Als je aan een mainstream gamepc genoeg hebt, dan is het veel gunstiger om 2x een mainstream pc te kopen en daar 4 jaar mee te doen dan 1x een high end systeem waar je 8 jaar mee kunt doen.

Hou dat budget in je zak en zet het alvast apart voor een volgende upgrade waarmee je dan meteen de GPU meeneemt.

• Playa del C.
Volledig met @PhilipsFan eens.
Qua behuizing kun je nog kijken naar pricewatch: Fractal Design Meshify C
Is wel ATX én goedkoper en naar mijn mening beter en mooier dan coolermaster.
Even door de foto's scrollen als je wil, want op de eerste paar staat hij er naar mijn mening niet goed op.

• MarlonB
@Playa del C. en @PhilipsFan Jullie maken een goed punt. Ik heb in het verleden ook altijd de "midden" pc's gekocht die een paar jaartjes mee konden. Met de laatste heb ik idd geluk gehad, die gaat zelfs al 8 jaar goed mee.

Ik denk dat het probleem is dat ik nu wat ouder ben en wat meer te besteden heb .. het ook wil besteden :P
Maar, geheel terecht, het is niet nodig. Bedankt dat jullie me dat nog even goed duidelijk maken.

Daarnaast is het misschien sowieso wel beter om iedere 4 jaar een nieuwe aan te schaffen ... kan ik ze weer doorschuiven naar de kinderen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
MarlonB schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:11:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,95

Moederbord past niet in de behuizing en de voeding is zeker geen aanrader voor zo'n setup. Waarom geen high-end voeding als pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W?

• MarlonB
Ik ben nog zoekende naar een mooie case. Moet vooral stil zijn, maar ook mooi omdat ie zichtbaar in de woonkamer staat :). Daar zal ik nog wel even over dubben denk ik.

Ik kom op onderstaande aan de hand van jullie adviezen en de best buy:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W CM€ 72,09€ 72,09
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 115,85€ 115,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,59

Is de stock cooler voldoende of is er ook nog zoiets als een betere en stille cooler voor de Ryzen? Zag wat reviews waar mensen aan gaven dat de stock cooler niet zo heel goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door MarlonB op 03-04-2020 20:12 ]

• Playa del C.
MarlonB schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:30:
@Playa del C. en @PhilipsFan Jullie maken een goed punt. Ik heb in het verleden ook altijd de "midden" pc's gekocht die een paar jaartjes mee konden. Met de laatste heb ik idd geluk gehad, die gaat zelfs al 8 jaar goed mee.

Ik denk dat het probleem is dat ik nu wat ouder ben en wat meer te besteden heb .. het ook wil besteden :P
Maar, geheel terecht, het is niet nodig. Bedankt dat jullie me dat nog even goed duidelijk maken.

Daarnaast is het misschien sowieso wel beter om iedere 4 jaar een nieuwe aan te schaffen ... kan ik ze weer doorschuiven naar de kinderen.
Je kunt prima meer besteden aan een nieuwe game pc. Alleen dan past het niet bij je GTX1070. Je kunt die gpu ook verkopen en een betere gpu bijkopen. Dan zullen alle onderdelen iets duurder moeten. En ook het scherm blijft dan achter, enz. Dan nog een VR set.
Ik bedoel het serieus, het kan zeker, maar hangt af van hoeveel geld je wil besteden.
Pagina: 1