Epson printer werkt niet na installeren Access Point

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-11-2020
Thuis hadden we altijd 1 router. Onze Wifi printer (Epson Stylus Office BX 320 FW) was hierop aangesloten en dat werkte perfect. Nu wilden we boven in ons huis het Wifi bereik vergroten, dus hebben we hier een Access Point geïnstalleerd.

Wifi bereik in huis boven en beneden: perfect.
Printen: lukt niet meer.

We krijgen de volgende foutmeldingen:
* Er zijn meerdere netwerknamen (SSID) gedetecteerd die overeenstemmen met de ingevoerde netwerknaam (SSID). Controleer de netwerknaam (SSID).
* Er zijn conflicterende kanalen op uw router of toegangspunt gedetecteerd.

Het klopt dat we de router + Access Point dezelfde SSID hebben gegeven. Leek mij handiger, ook omdat ik overal in huis zou willen kunnen printen onder 1 SSID.. Dat moet wel mogelijk zijn, toch?

Weet iemand waar de fout kan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SSID hetzelfde is een begin. Hoe zit het met security en encryption? Die moeten ook exact gelijk zijn. "WPA/WPA2" is iets anders dan "WPA2-only", idem met "TKIP/AES" vs "AES-only".

Dat gezegd, printers zijn vrij notoir beperkt in hun WiFi-support. Het zou kunnen dat alles perfect staat en ding er alsnog niet mee om kan gaan. Workaround in dat geval is om een aparte SSID aan te maken voor de printer. Je router en/of AP moet daarvoor wel meerdere SSID's in de lucht kunnen houden. Je geeft niet aan welke je hebt, dus zul je dit zelf moeten uitzoeken. Zo ja dus op een van de twee die tweede SSID aanmaken ("Mijnnetwerk-printer" oid. Die instesllen op de printer en klaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
Bedankt!
Op de router kan ik kiezen welke soort beveiliging ik wil (WPA 2/AES). Op de AP kan ik dat niet. Er staat bij wachtwoord alleen PSK..

Model AP is Comfast CF-E320NV2.

En, ik zie op mijn smartphone de SSID maar 1x verschijnen bij beschikbare netwerken. Op de printer staat dezelfde SSID er 2x tussen. Als ik de AP even uitschakel, dan doet de printer het weer.

Heb ook jouw advies even geprobeerd:
Op de AP kan ik meerdere SSID's aanmaken inderdaad. Heb er nu 1 speciaal voor de printer aangemaakt. Wanneer ik probeer om de printer te verbinden met deze SSID, krijg ik dezelfde foutmelding, maar dit keer alleen die tweede genoemde, dus:

* Er zijn meerdere netwerknamen (SSID) gedetecteerd die overeenstemmen met de ingevoerde netwerknaam (SSID).

[ Voor 16% gewijzigd door Miles123 op 04-04-2020 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miles123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:08:
Bedankt!
Op de router kan ik kiezen welke soort beveiliging ik wil (WPA 2/AES). Op de AP kan ik dat niet. Er staat bij wachtwoord alleen PSK..

Model AP is Comfast CF-E320NV2.
Ik hoop dat het goedkoop was, want dit was tien jaar geleden al low-end geweest :o

Als je security niet kunt instellen is het uitermate ranzig. Als je toevallig een Mac hebt kun je het uitlezen, maar eenvoudig is anders. Anders kun je het gokken, maar gezien huidige gedrag printer zou ik daar niet meer op letten.
En, ik zie op mijn smartphone de SSID maar 1x verschijnen bij beschikbare netwerken. Op de printer staat dezelfde SSID er 2x tussen.
De printer kijkt naar BSSID (MAC-adres), de smartphone ziet die onder de motorkap ook maar toont je alleen de SSID's.
Als ik de AP even uitschakel, dan doet de printer het weer.

Heb ook jouw advies even geprobeerd:
Op de AP kan ik meerdere SSID's aanmaken inderdaad. Heb er nu 1 speciaal voor de printer aangemaakt. Wanneer ik probeer om de printer te verbinden met deze SSID, krijg ik dezelfde foutmelding, maar dit keer alleen die tweede genoemde, dus:

* Er zijn meerdere netwerknamen (SSID) gedetecteerd die overeenstemmen met de ingevoerde netwerknaam (SSID).
Zucht. Al te diep hierop ingaan lukt best-case alleen Epson support. Het is in ieder geval onzinnig zoals hier beschreven, wat trouwens ook kan liggen aan een slechte vertaling van een EN text naar NL...

Probeer anders eens een factory reset van dat ding (de printer) en dan erna enkel verbinden met die extra SSID. Als ik naar de specs kijk zie ik trouwens geen WPA2 ertussen zitten. Dat zou ook nog een ding kunnen zijn. Misschien dat hij juist WPA nodig heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
Ja was erg cheap haha. Ik heb de router ingesteld op kanaal 1 en de AP op 11. Ineens werkte alles weer.. Hoop dat het zo blijft.

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miles123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:42:
Ja was erg cheap haha. Ik heb de router ingesteld op kanaal 1 en de AP op 11. Ineens werkte alles weer.. Hoop dat het zo blijft.

Bedankt voor je hulp!
Mooi :)

Op welke kanalen zaten ze eerst?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miles123
Router op 8 en AP stond op auto.

Wel bijzonder want nu heb ik dan wel 2 kanalen, maar heb alsnog 1 SSID (en dus geen extra SSID voor de printer). Ik krijg alleen niet meer de foutmelding dat er meerdere dezelfde SSID's zijn gevonden 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Miles123 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:09:
Router op 8 en AP stond op auto.

Wel bijzonder want nu heb ik dan wel 2 kanalen, maar heb alsnog 1 SSID (en dus geen extra SSID voor de printer). Ik krijg alleen niet meer de foutmelding dat er meerdere dezelfde SSID's zijn gevonden 🧐
Mogelijk waarschuwde hij voor overlappende kanalen. 8 is sowieso een erg onhandig kanaal. In de 2.4GHz heb je maar 3 niet-overlappende kanalen, namelijk 1, 6 en 11 - en dat is bij 20MHz kanaalbreedte. Bij 40MHz kanaalbreedte overlap je altijd wel ergens mee. Dat moet je dus niet doen in de 2.4GHz.

1 en 11 zijn prima zolang beide ook op 20MHz ingesteld zijn (op 40MHz zouden ze alsnog overlappen :o )

Trouwens, dit is echt meer een Netwerken-ding. Ik verplaats even zodat de volgende het ook kan vinden :)

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1