Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-04-2024
Hoi,

Ik heb onlangs een extra speaker set gekocht voor mijn tv, het gaat om twee magnat vector 205's. Ik gebruik een aune X1s DAC en een marantz PM80 versterker. De kabels zijn 6mm² en ongeveer 6 meter lang.

Bij een audio test viel mij op dat er één van de twee veel beter klinkt dan de andere, ik heb de kabels verwisselt, maar dat maakte niets uit. Polariteit en brug voor bi-amp zijn in orde. De crossover heeft geen zichtbare schade, en alle drivers werken. De luidspreker klinkt minder helder en heeft minder bas, er is geen gekraak of beperkte frequentiebereik.

Zou dit een probleem zijn met de crossover? Is het mogelijk die te vervangen? Ik vind geen informatie over de vector 205 en weet niet waar ik een nieuwe crossover zou kunnen kopen. Wat zou deze schade kunnen veroorzaken?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Als je ze gebruikt met bi-amp (dus twee sets kabels per speaker, een voor de hoge tonen, een voor de lage), verwijder je de bruggen tussen de terminals juist toch? Maakt het nog uit of je ze wel of niet bi-ampt?

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Ik Bi-amp niet, vandaar dat ik de bruggen erop laat. Ik zal eens testen of er een verschil is zonder brug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je links en rechts ook al omgewisseld om problemen met de versterker uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Het is niet de amp.

Maar heb de brug verwijderd en ja... de bovenste set werkt dus niet. Dat is de crossover, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

? Wat bedoel je met crossover hier? De magnat vectors die ik had hadden geen crossover volgens mij 🤔? De bruggen moet je gewoon laten zitten als je niet bi-amped. Is het geen room gain? Wissel ze eens van plek.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 03-04-2020 18:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Ze hebben twee sets terminals (2+&2-), voor hoge en lage tonen neem ik aan.

Maar als ik de brug verwijder, werken alleen de onderste set terminals. De bovenste geven helemaal geen geluid. Met of zonder brug maakt geen verschil wanneer ik de onderste terminals gebruik

Met crossover bedoel ik de printplaat die aan de terminals verbonden is, met een paar spoelen/caps/etc

Edit: Ik heb ze van plaats verwisseld, kabels gewisseld, andere terminals gebruikt op de amp. Volgens mij worden hogere tonen slecht of niet doorgegeven aan de drivers, door een defect op de printplaat; ik heb echter geen idee hoe ik dit oplos

[ Voor 26% gewijzigd door L4Z4RU5 op 03-04-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
L4Z4RU5 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:18:
Ze hebben twee sets terminals (2+&2-), voor hoge en lage tonen neem ik aan.

Maar als ik de brug verwijder, werken alleen de onderste set terminals. De bovenste geven helemaal geen geluid. Met of zonder brug maakt geen verschil wanneer ik de onderste terminals gebruik

Met crossover bedoel ik de printplaat die aan de terminals verbonden is, met een paar spoelen/caps/etc

Edit: Ik heb ze van plaats verwisseld, kabels gewisseld, andere terminals gebruikt op de amp. Volgens mij worden hogere tonen slecht of niet doorgegeven aan de drivers, door een defect op de printplaat; ik heb echter geen idee hoe ik dit oplos
Het zijn 2.5 weg speakers, dus onderste woofer heeft een lager crossover punt Dan bovenste (waarschijnlijk). Maar het probleem zit hem bij jou in t hoog dus. Komt er helemaal geen geluid uit de tweeter meer?

Het is dan ofwel de tweeter ofwel een defect in het crossover filter / bekabeling intern.

Heb je een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Edit: De tweeter werkt niet. Ik zal de bekabeling checken.

Ik heb wel een multimeter

[ Voor 96% gewijzigd door L4Z4RU5 op 03-04-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Nou dan kan je beginnen met een DC weerstand meting van de tweeter. Die hoort ergens rond de 6 ohm te zijn voor een 8ohm tweeter. Je kan links en rechts vergelijken. Bij onmeetbaar hoge weerstand is ergens een soldering of andere verbinding gesneuveld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Ik moest naar de winkel achter een nieuwe 9v voor de meter

Weerstand is niet constant, fluctueert rond de 3 ohm. De werkende heb ik nog niet gechecked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat is laag, kan wijzen op doorgebrande voice coil. Idd even vergelijken met goede kant.

Je kan natuurlijk ook een test signaaltje, hoogfrequent zeg 5khz aanzetten, met speaker kabels rechtstreeks op tweeter. Dan weet je het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Ik heb een baterijtest gedaan, de tweeter reageert helemaal niet op stroom. Is het veilig om de versterker direct op die tweeter aan te sluiten?

Stel nu dat het de tweeter is, kan ik die met gelijk welke vervangen van dezelfde dimensies, of zijn er daar ook verschillen met weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou veiliger dan een 9 volt batterij!

Als je weet dat het de tweeter is kan deze vervangen door een vergelijkbaar exemplaar. De ene tweeter is de andere niet, ik zou dan iig links en rechts tegelijk vervangen. Verder goed letten op de maat zodat ie zonder aanpassing past in de kast. En verder letten op gelijke impedantie, gelijke diameter, gevoeligheid en resonantie frequentie. Je zou advies kunnen vragen aan een verkoper zoals soundimports.eu, wellicht dat zij weten wat voor tweeter in die magnats gebruikt wordt. Wellicht weet google het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
L4Z4RU5 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:39:
Ik moest naar de winkel achter een nieuwe 9v voor de meter

Weerstand is niet constant, fluctueert rond de 3 ohm. De werkende heb ik nog niet gechecked
3 ohm DC weerstand is helemaal niet vreemd voor een tweeter. Karakteristieke impedantie is heel iets anders en meet je zo niet.
Wat voor weerstand meet je op de tweeter van de andere kant? (Wel meten met de tweeter los van het ingangscircuit in beide gevallen)

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4Z4RU5
Het is een MT fmax 25.4 G FE - helaas zijn die erg moeilijk te vinden (zo ver ik zag alleen in Rusland).

Verder las ik ook op duitse hifi forums dat de tweeter wel vaker defect gaat bij de vector 205

Ik zal in de namiddag nog eens proberen met luidsprekerkabels, en als dat niets geeft meet ik de weerstand van de andere kant

Ps: was een 1.5v batterij. Hopelijk heeft dat niets gedaan

[ Voor 8% gewijzigd door L4Z4RU5 op 04-04-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
https://www.speakerrepair...weeters/magnat/g-10000073 Kijk hier eens tussen of neem eventueel contact op eventueel zou je als je handig bent het diafragma met spreekspoel kunnen vervangen.

https://www.speakerrepair...as/voor-magnat/g-10000081

Je kan uiteraard even de tweeter van links in rechts hangen of vice versa om uit te sluiten welk onderdeel het probleem geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor de zekerheid: heb je de tweeter losgekoppeld voordat je de gelijkstroomweerstand mat?

De 'FE' in de naam kan op de aanwezigheid van ferrofluid duiden. Dat kan ingedroogd zijn bij oude luidsprekers. Als dat zo is, zou je het kunnen vervangen.

[ Voor 87% gewijzigd door TBTL op 04-04-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
TBTL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:21:
Voor de zekerheid: heb je de tweeter losgekoppeld voordat je de gelijkstroomweerstand mat?

De 'FE' in de naam kan op de aanwezigheid van ferrofluid duiden. Dat kan ingedroogd zijn bij oude luidsprekers. Als dat zo is, zou je het kunnen vervangen.
Indrogen is idd ook nog mogelijk door de tweeter een flinke tik te geven "volume 10" kan deze loskomen vervangen van ferrofluid is weer lastig tenzij je de juiste Viscositeit weet wat ik uit ervaring kan vertellen niemand die het weet.

Ik ben afgestapt van luidsprekers met ferrofluid grootste bocht dat er is.

Overigens kan ik nergens terug vinden of er ferrofluid in deze tweeters zit.
Pagina: 1