Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurafrederiek
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-04-2020
Hii iedereen,

Nu met de coronacrisis moet bij ons iedereen thuis werken. Ik had in mijn vorige geen WiFi (nee, geen grapje :P )
De afgelopen twee weken heb ik bij mijn ouders kunnen werken. Aankomende maandag ga ik verhuizen naar een nieuw appartement. Ik ben ook hier niet van plan om internetaansluiting te nemen.

Ik heb vandaag contact gehad met mijn werk met de vraag of ik weer op kantoor mocht gaan zitten. Echter heb ik te horen gekregen dat ik niet op kantoor mag werken.
Met het citaat in de mail:
"Zou je een internet verbinding aan kunnen vragen? En is het tot die tijd mogelijk om bij je ouders te blijven werken. "

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
- Mag werk er zomaar vanuit gaan dat je internet hebt?
- Kan ik de kosten voor internet declareren bij mijn werk? (maandelijks opzegbaar internet is rond de 45-50 EUR per maand )
- Moet werk mij anders een alternatieve locatie aanbieden?

Ik hoop dat iemand deze situatie eerder heeft meegemaakt. Ik ben namelijk perfect tevreden zonder Wifi in huis.

Alvast bedankt,

Laura :) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Laurafrederiek op 03-04-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:02

ricardo246

Life's what you make it!

Telefoon vh werk? Hotspot?

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurafrederiek
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-04-2020
Heb ik helaas al geprobeerd. Op de een of andere manier kan deze het allemaal niet helemaal aan en werkt dit ook echt niet smooth.

@ricardo246

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:57
In een normale tijd zo je werkgever inderdaad er niet zomaar van uit moeten gaan dat je internet/werkplek thuis ook voor thuiswerken gebruikt kan worden als die werkgever jou verplicht een bepaalde tijd thuis te werken. En kan je inderdaad hier een onkostenvergoeding voor krijgen. Maarja, we leven momenteel niet in een normale tijd. Wees wat dat betreft blij dat je werkgever je verplicht thuis te werken. Altijd beter dan de werkgevers die mensen nog steeds verplichten naar kantoor te komen voor werk wat ze prima thuis kunnen doen, zie andere topics hier op Tweakers.

Mijn werkgever is ontzettend betrokken bij zijn werknemers en bij ons wordt meegedacht met mensen die geen goede werkplek thuis hebben om ergens anders te kunnen werken. Vraag je werkgever naar andere opties, bijvoorbeeld een data SIMkaart zodat je een hotspot kan maken om de tijd te overbruggen tot je wel internet thuis hebt, of weer op kantoor kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Je quote valt weg :P

Maar als je geen wifi wilt, dan hoef je geen wifi te nemen. Staat verder los van de vraag of je thuis internet hebt ;) Wifi =!= internet.

Maar als jij geen mogelijkheid hebt om thuis te werken (note: Daar heb je niet per definitie internet voor nodig vaak zijn er genoeg klusjes te bedenken die geen internet vereisen), dan zul je daar je werkgever over moeten inlichten en zal er iets geregeld moeten worden. En dat 'iets' regelen kan ook maar zo in jouw nadeel uitpakken: In deze tijden zul je een zeer moeilijke case hebben om te 'eisen' dat je op kantoor kunt werken als niemand anders dat doet. Hoe dat nadeel eruit ziet, hangt volledig van je situatie af en is niet met deze info in te schatten.

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2020 17:31 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Laurafrederiek schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:23:
[...]

Heb ik helaas al geprobeerd. Op de een of andere manier kan deze het allemaal niet helemaal aan en werkt dit ook echt niet smooth.

@ricardo246
Maar het werkt dus wel? gebruik dat dan...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Meer dan 95% van de huishoudens heeft toegang tot internet, dus zo raar is het niet dat jouw werkgever verwacht dat jij ook internet hebt.

Kan jouw werkgever eisen dat je internet neemt? Zeer waarschijnlijk niet. Moet jouw werkgever jouw een vergoeding geven voor privé internet? Alleen als die verplicht dat je thuis werkt zou je kunnen vragen voor een vergoeding en zelfs dan zal dat maar tientjeswerk zijn. Moet jouw werkgever je een alternatieve werkplek aanbieden? Niet per se, maar ze doen je al een suggestie om bij jouw ouders verder te werken. Moet jouw werkgever jou in dienst houden als je nu moeilijk gaat doen over thuis internetten en de hakken in het zand zet? Alleen als je een vast contract hebt, maar dan ben je wel bij reorganisaties de eerste die eruit vliegt en bij promoties en salarisverhogingen degene die achteraan staat.

En waarom wil je geen internet? Want ik denk dat je hier weinig mensen zullen vinden met ervaring in hetzelfde schuitje (opnieuw >95% van de huishoudens heeft internettoegang en dit is toch een technologiesite waar dat richting de 100% zal gaan). Je zal hier hooguit alternatieven krijgen, maar dan moeten we wel weten waarom je geen internet wilt en wat voor woning je hebt (vragen of je op de wifi van de buren mag heeft weinig zin als je in het spreekwoordelijke hutje op de hei woont of juist je woning zo beschildert dat wifi wordt tegengehouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Het internet wat je hebt is in ieder geval voldoende om tweakers te bezoeken en een topic te maken. Ik weet verder niet wat je voor werk doet natuurlijk, maar goed. Als dat voorlopig bij je ouders is, is dat een prima oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door KnoxNL op 03-04-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35

Yucon

*broem*

Firestorm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:26:
[...]

Maar het werkt dus wel? gebruik dat dan...
Precies, en als dit echt onvoldoende werkt is het met wat gepruts het wel bruikbaar werkend krijgen de snelste stap naar een oplossing. Desnoods via een andere provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-05 21:46
Grote kans dat je de WiFi van de buren ontvangt in je appartement dus die wellicht lief benaderen en de key vragen...

Verder vind ik het geen rare vraag van je werkgever in deze tijd. Wees blij dat je nog aan het werk kan.

[ Voor 31% gewijzigd door Ascension op 03-04-2020 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ascension schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:42:
Grote kans dat je de WiFi van de buren ontvangt in je appartement dus die wellicht lief benaderen en de key vragen...

Verder vind ik het geen rare vraag van je werkgever in deze tijd. Wees blij dat je nog aan het werk kan.
Wat een calvinisten zeg. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat de werkgever TS een vergoeding geeft voor een internet verbinding, een internet verbinding verzorgt of de verlaagde productiviteit van de hotspot accepteerd. Ikzelf zit ook thuis en heb zelf geen monitor thuis staan, iets waar mijn productiviteit onder gebukt gaat. Deze is zodoende door mijn werkgever verzorgd. Zou ik er zelf een kopen van mijn eigen geld? Nee, zeer zeker niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GoldenSample schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 23:54:
[...]

Wat een calvinisten zeg. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat de werkgever TS een vergoeding geeft voor een internet verbinding, een internet verbinding verzorgt of de verlaagde productiviteit van de hotspot accepteerd. Ikzelf zit ook thuis en heb zelf geen monitor thuis staan, iets waar mijn productiviteit onder gebukt gaat. Deze is zodoende door mijn werkgever verzorgd. Zou ik er zelf een kopen van mijn eigen geld? Nee, zeer zeker niet.
Internet vergoeding door een werkgever is echt iets uit de jaren 90, toen het nog duur was om een internet aansluiting te hebben.
Tegenwoordig is 99% van Nederland gewoon aangesloten op internet en is het een normale zaak dat iemand thuis internet heeft voor een schamel bedragje van 20 of 30 euro per maand.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

YakuzA schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:02:
[...]

Internet vergoeding door een werkgever is echt iets uit de jaren 90, toen het nog duur was om een internet aansluiting te hebben.
Tegenwoordig is 99% van Nederland gewoon aangesloten op internet en is het een normale zaak dat iemand thuis internet heeft voor een schamel bedragje van 20 of 30 euro per maand.
TS heeft het niet en doet alles via de privé telefoon, hoezo moet ze dan dit probleem ook financieel oplossen? Door op eigen naam een internet verbinding aan te vragen en een werkgever die dit netjes betaald lijkt me toch niet z'n probleem voor z'n 'schamel bedragje'?

Een telefoon heb je ook ongetwijfeld, als je nu echter voor je werk met de privé telefoon belt vinden we het toch ook normaal dat daar een vergoeding tegenover staat (of dat er een zakelijke telefoon geregeld wordt)?

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 04-04-2020 00:08 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
Ik denk dat je hier echt geen probleem van moet gaan maken als je je werk graag wil houden. Ik zou als werkgever echt geen zin hebben in gezeik over een internetverbinding van een werknemer.

Helemaal in deze tijd mag je je werkgever wel iets tegemoet komen, ik sta echt te kijken van sommige reacties hier. Zorg gewoon voor een goede internetverbinding zodat je je werk kan blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

GoldenSample schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:07:
[...]

TS heeft het niet en doet alles via de privé telefoon, hoezo moet ze dan dit probleem ook financieel oplossen? Door op eigen naam een internet verbinding aan te vragen en een werkgever die dit netjes betaald lijkt me toch niet z'n probleem voor z'n 'schamel bedragje'?

Een telefoon heb je ook ongetwijfeld, als je nu echter voor je werk met de privé telefoon belt vinden we het toch ook normaal dat daar een vergoeding tegenover staat (of dat er een zakelijke telefoon geregeld wordt)?
Appels met peren, daar je minuten van een bundel afgaan of met pre-paid zelfs met een bepaald bedrag. Een Internetabonnement is in de basis alles wat je ermee wil en kunt doen, zonder (data)limiet. Even realistisch; welk persoon <60 heeft nu geen Internet thuis, om alle eigen behoeftes mee in te vullen?

Vind het spijkers op laag water zoeken om je werkgever hiervoor al dan niet deels te laten opdraaien. Dan maar via de beperkte hotspot als je voet bij stuk houdt, dan nog vraag ik me af hoe in de andere behoeftes voorzien zal gaan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

https://www.nu.nl/coronav...eilijk-rond-te-komen.html

Mijn mening....
Doe niet zo moeilijk en vraag internet aan. Het is tientjeswerk en je bent blijkbaar zeker van een baan waarbij je kan thuiswerken. En als het probleem "wifi" is (je wil wellicht geen straling?), je kan ook gewoon bekabeld internetten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
YakuzA schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:02:
[...]

Ja en laten we het hier dan net even over die ene andere 1% hebben. Dat schamel bedragje is dus voor de werkgever helemaal een lachtertje na aftrek van BTW etc.
Helemaal in deze tijd mag je je werkgever wel iets tegemoet komen, ik sta echt te kijken van sommige reacties hier. Zorg gewoon voor een goede internetverbinding zodat je je werk kan blijven doen.
En dat hoef je van de werkgever niet te verwachten dat hij jou ook daadwerkelijk in staat stelt om thuis te werken? Want dat er gevraagd word om dan maar bij de ouders te blijven werken wekt bij mij niet de indruk dat het bedrijf helemaal door heeft waarom we maar thuis moeten werken. Iets met social distancing.
Ik denk dat je hier echt geen probleem van moet gaan maken als je je werk graag wil houden. Ik zou als werkgever echt geen zin hebben in gezeik over een internetverbinding van een werknemer.
Inderdaad, laat hem maar een ontslag aanvragen omdat TS geen internetverbinding thuis heeft..............

@Hennie-M hieronder:
Als een werkgever vind dat een medewerker thuis moet werken dan is het niet vreemd dat hij daar ook dingen voor regelt. Ook in 2020 is dat nog steeds het geval.
En je paard anekdote: Hier vind de werkgever dat de werknemer maar een paard moet aanschaffen en zelf het water en hooi maar betaald en regelt.

Ik vind het erg vreemd dat hier veel mensen allerlei opties aandragen via buren / ouders whatever, maar blijkbaar vinden dat de baas helemaal geen moeite hoeft te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door arbraxas op 04-04-2020 00:36 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 09-05 22:36
arbraxas schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:21:
[...]

Ja en laten we het hier dan net even over die ene andere 1% hebben. Dat schamel bedragje is dus voor de werkgever helemaal een lachtertje na aftrek van BTW etc.

[...]

En dat hoef je van de werkgever niet te verwachten dat hij jou ook daadwerkelijk in staat stelt om thuis te werken? Want dat er gevraagd word om dan maar bij de ouders te blijven werken wekt bij mij niet de indruk dat het bedrijf helemaal door heeft waarom we maar thuis moeten werken. Iets met social distancing.
Dus de werkgever moet maar allerlei dingen gaan regelen omdat er iemand geen internet verbinding wil regelen? Ik geloof dat dit soort mensen als eerste "niet zo goed in het team passen".
Het is 2020. Mensen eisen bij hun werkgever ook niet om hooi en water voor het paard van de werknemer. :|

[ Voor 32% gewijzigd door Hennie-M op 04-04-2020 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:21

franssie

Save the albatross

@Laurafrederiek Misschien kan je aan een van je nieuwe buren vragen of die een tijdelijk gastnetwerk kan opzetten waar je gebruik van kan maken tegen een compensatie? Beetje rare manier om kennis te maken wellicht, aan de andere kant leer je wel gelijk je buren kennen.
Als dat niet lukt vragen aan je werkgever of je een hotspot kan huren (of beter dat zij het huren en aan jou uitlenen, als ze eens goed rondkijken best kans dat er nog een abonnement ergens rondzwerft i het bedrijf).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 00:20

DataGhost

iPL dev

psy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:17:
https://www.nu.nl/coronav...eilijk-rond-te-komen.html

Mijn mening....
Doe niet zo moeilijk en vraag internet aan. Het is tientjeswerk en je bent blijkbaar zeker van een baan waarbij je kan thuiswerken. En als het probleem "wifi" is (je wil wellicht geen straling?), je kan ook gewoon bekabeld internetten.
Tientjes die een ontzettend nutteloze uitgave zijn als je thuis geen internet gebruikt en/of tevreden bent met alleen internetten op je telefoon. Waarom zou je in godsnaam een abonnement nemen voor iets wat je zelf niet gebruikt of wat je al op een andere manier afgedekt hebt voor je normale use-cases? Bedenk je dat het thuiswerk-gebruik bovenop het normale verbruik komt. Zoals @GoldenSample al stelt is het voor werkgerelateerde telefoonkosten doodnormaal dat je een vergoeding krijgt. Als je je eigen auto moet gebruiken voor je werk staat daar over het algemeen ook een kilometervergoeding tegenover om brandstof en onderhoud (dus niet alleen maar de directe kosten) af te dekken. Een laptop van de zaak is ook niet abnormaal, om verschillende redenen. In beginsel moet de werkgever zorgen voor de werkplek, of dat nou op kantoor is of thuis. Het kantoor is niet opeens verdwenen en TS heeft gevraagd of ze daar zou kunnen werken. Als ze daar alleen zit is dat gewoon prima toch?

@Laurafrederiek Ik denk dat je uit moet gaan zoeken waarom het via je telefoon/hotspot niet helemaal lekker werkt en dat op gaan lossen in samenspraak met je werkgever. Dat lijkt me de makkelijkste manier in ieder geval. Ligt het aan de internetsnelheid die je van je mobiele provider krijgt, de grootte van je bundel, de snelheid (prijsklasse+leeftijd) van je telefoon, je ontvangstkwaliteit binnen- en buitenshuis, ...? Probeer dat op een rijtje te krijgen en pak de pijnpunten aan. Ook het soort werk wat je doet en de manier waarop je thuiswerkt zijn behoorlijk belangrijk om te bepalen wat voor verbinding je nodig hebt, en zijn nuttig om in dit topic te vermelden zodat er beter meegedacht kan worden. Er is nogal een verschil tussen lokaal brieven tikken en een volledige remote desktop.
Laurafrederiek schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:17:
- Kan ik de kosten voor internet declareren bij mijn werk? (maandelijks opzegbaar internet is rond de 45-50 EUR per maand )
Dat moet je met je werkgever overleggen. De toon is moeilijk te bepalen uit een mailtje dus het kan beide kanten op, maar ik ga ervan uit dat je werkgever daar niet enorm moeilijk over gaat doen, mits het bedrag een beetje schappelijk is uiteraard. Ik heb geen zicht op wat er allemaal op je adres te krijgen is en wat je nodig hebt maar het bedrag wat je noemt lijkt me aan de hoge kant.
Hennie-M schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:25:
[...]

Dus de werkgever moet maar allerlei dingen gaan regelen omdat er iemand geen internet verbinding wil regelen? Ik geloof dat dit soort mensen als eerste "niet zo goed in het team passen".
TS heeft wel een internetverbinding maar die is niet toereikend. Je zal maar in een achterafgebied wonen waar je geen snel internet kan krijgen, of thuis gewoon een goedkope, relatief trage verbinding hebben maar voor je werk eigenlijk minimaal 100/100 nodig hebben. Moet de werknemer dan maar verhuizen of op eigen kosten het abonnement bij de provider omhoog gooien?
Het is 2020. Mensen eisen bij hun werkgever ook niet om hooi en water voor het paard van de werknemer. :|
Indirect wel, via de kilometervergoeding gaat dat gewoon allemaal :+

[ Voor 25% gewijzigd door DataGhost op 04-04-2020 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
arbraxas schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:21:
[...]

@Hennie-M hieronder:
Als een werkgever vind dat een medewerker thuis moet werken dan is het niet vreemd dat hij daar ook dingen voor regelt. Ook in 2020 is dat nog steeds het geval.

Ik vind het erg vreemd dat hier veel mensen allerlei opties aandragen via buren / ouders whatever, maar blijkbaar vinden dat de baas helemaal geen moeite hoeft te doen.
Ja maar waar stopt het? Iedereen heeft internet nodig voor de basis dingen. iedereen heeft ook stroom nodig. Moet de baas ook je stroom betalen als je thuis werkt? ;)
En die 'oplossingen' van de buren zijn ook maar matig. Je krijgt netjes op tijd (aanname) je salaris. Daar kan je dingen mee doen als werknemer die je nodig hebt. En ik denk dat een werkgever daar toch ook wel een klein ding zoals internet mee kan verwachten.
Maar laat ik het anders zeggen, als de baas van de TS 1 persoon moet ontslaan en hij moet kiezen tussen 2 gelijke. Dan denk ik niet dat de baas zal kiezen voor het behoud van iemand die heel moeilijk doet om 2 tientjes voor een 4g abo prive te moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je geen wifi in huis wilt, dan kun je toch gewoon de WiFi van je modem uitzetten en ouderwets inpluggen met een netwerkkabel?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Exorcist schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:16:
[...]

Appels met peren, daar je minuten van een bundel afgaan of met pre-paid zelfs met een bepaald bedrag. Een Internetabonnement is in de basis alles wat je ermee wil en kunt doen, zonder (data)limiet. Even realistisch; welk persoon <60 heeft nu geen Internet thuis, om alle eigen behoeftes mee in te vullen?

Vind het spijkers op laag water zoeken om je werkgever hiervoor al dan niet deels te laten opdraaien. Dan maar via de beperkte hotspot als je voet bij stuk houdt, dan nog vraag ik me af hoe in de andere behoeftes voorzien zal gaan worden.
Dus omdat jij vind dat het normaal is dat iedereen internet heeft moet TS maar even 'normaal' gaan doen want ze zou toch wel youtube/netflix gaan gebruiken oid? Hell ik ken mensen die überhaupt niet echt thuis kunnen werken ivm de thuis situatie, die moeten ook maar niet 'spijkers op laag water zoeken' en maar volledig voor de oplossing opdraaien? TS lijkt prima bereid te zijn internet aan te vragen maar wil graag een vergoeding gezien het enkel voor zakelijk gebruik is, niet zo vreemd toch?

Met het risico om voor gek versleten te worden; als ik niet in het buitenland gewoond had maar 'gewoon' in NL en daardoor minder gestreamd en meer TV gekeken had, dan had ik mogelijk enkel m'n telefoon databundel wat opgekrikt en de vaste internetlijn de deur uit geschopt.
Hennie-M schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:37:
[...]

Ja maar waar stopt het? Iedereen heeft internet nodig voor de basis dingen. iedereen heeft ook stroom nodig. Moet de baas ook je stroom betalen als je thuis werkt? ;)
En die 'oplossingen' van de buren zijn ook maar matig. Je krijgt netjes op tijd (aanname) je salaris. Daar kan je dingen mee doen als werknemer die je nodig hebt. En ik denk dat een werkgever daar toch ook wel een klein ding zoals internet mee kan verwachten.
Maar laat ik het anders zeggen, als de baas van de TS 1 persoon moet ontslaan en hij moet kiezen tussen 2 gelijke. Dan denk ik niet dat de baas zal kiezen voor het behoud van iemand die heel moeilijk doet om 2 tientjes voor een 4g abo prive te moeten betalen.
Ik zou pro-actief maar 30% salaris inleveren.

[ Voor 32% gewijzigd door GoldenSample op 04-04-2020 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
GoldenSample schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:38:
[...]

[...]

Ik zou pro-actief maar 30% salaris inleveren.
LoL, I call your bluff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Jij levert dus 30% salaris in? Mij niet gezien inderdaad, maar als ik in z'n angst zou leven dat ik mogelijk snel er uit gewipt zou worden omdat ik een vergoeding voor de internet verbinding thuis wil en dus blijkbaar zo afhankelijk van je werk bent dat je dat soort dingen in gedachten moet houden, tja dan zou ik 'het zekere voor het onzekere' nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:34
Ik snap TS z'n standpunt wel hoor. Ik heb bijvoorbeeld een hele kleine belbundel want ik heb dat normaal niet nodig. Ik weet zeker dat ik daar overheen ga, want er wordt logischerwijs veel meer gebeld. Ik kijk het even aan. Als het een paar euro wordt vindt ik het prima, maar als het structureel tientjes per maand wordt wil ik dat wel vergoed hebben. Als je kosten moet maken voor je werk, zijn ze voor je werk. Simpel.

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 04-04-2020 00:52 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vrij land, dus ja daar mogen ze vanuit gaan. 4G wordt al gezien als "basisbehoefte" door de overheid:
https://www.rtlnieuws.nl/...nternet-een-basisbehoefte

Afhankelijk van je werkgever. Wat was je anders kwijt geweest aan reiskosten bijvoorbeeld, dekt dit de lading? Ik ken wel mensen die een (deel) van hun internet vergoed krijgen vanwege vaste dagen thuiswerken. Ik ken ook nog mensen die kleedgeld krijgen voor consultancy en sales. Overal zijn wel potjes voor.
In deze tijden moeilijk te zeggen. Normaliter zou je een kantoor hebben, men vraagt in deze tijden wat extra flexibel te wezen en het lijkt me dan ook normaal om elkaar wat tegemoet te komen. Failliet bedrijf = geen loon = geen baan, en dus vervelend. Je moet dan opzoek naar een nieuwe baan, dat kost alleen maar tijd, en tijd is geld. Als je het terug gaat rekenen naar geld dan kan je beter schikken of een gulden middenweg vinden. Wellicht kan je een zakelijke hotspot tijdelijk krijgen (bijvoorbeeld in de vorm van een simkaart of sim-kaart router).

Over je hotspot:
"Heb ik helaas al geprobeerd. Op de een of andere manier kan deze het allemaal niet helemaal aan en werkt dit ook echt niet smooth. "
Defineer niet smooth, of niet helemaal aan? Klinkt alsof je een beetje onder werk uit wil komen, wat ik persoonlijk prima vind, ik ga daar geen waardeoordeel aan hangen, maar zeg dat dan gewoon.
FreakNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:56:
De baas betaalt je koffie thuis ook niet.

Regel gewoon iets.

Dit is echt niet de baas zijn probleem.

En waarom je geen internet zou willen is beyond me. Mijn oom van 85 heeft het zelfs.
Niet helemaal waar over die koffie, ik geloof dat 99 procent het inderdaad niet doen, maar de grotere bedrijven berekenen m2, bureau, computer, toiletbezoek en koffie. Bij thuiswerken wordt er dus soms een koffievergoeding gegeven. Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat er een deel van het loon voor "gratis" koffie werd ingehouden. Maar dit is natuurlijk off-topic. Verder eens met je.

[ Voor 16% gewijzigd door Kecin op 04-04-2020 01:01 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

FreakNL

Well do ya punk?

Regel gewoon iets.

En waarom je geen internet zou willen is beyond me. Mijn oom van 85 heeft het zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Kecin schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:51:

"Heb ik helaas al geprobeerd. Op de een of andere manier kan deze het allemaal niet helemaal aan en werkt dit ook echt niet smooth. "
Defineer niet smooth, of niet helemaal aan? Klinkt alsof je een beetje onder werk uit wil komen, wat ik persoonlijk prima vind, ik ga daar geen waardeoordeel aan hangen, maar zeg dat dan gewoon.
"Smooth" is wel een ding ja. Werk je thuis met alles lokaal, cloud dingen (gsuite/365) of remote desktop? Ik dat laatste, dus latency is belangrijk. Wifi en zeker 4G zou voor mij absoluut onwerkbaar zijn. Misschien wel belangrijk om even te verduidelijken?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

sig69 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:58:
[...]

"Smooth" is wel een ding ja. Werk je thuis met alles lokaal, cloud dingen (gsuite/365) of remote desktop? Ik dat laatste, dus latency is belangrijk. Wifi en zeker 4G zou voor mij absoluut onwerkbaar zijn. Misschien wel belangrijk om even te verduidelijken?
Ja, het maakt wel uit wat je doet en wat je bereik is op je mobiele provider. Heb je bijvoorbeeld een provider met een goede throughput dan zal het geen probleem wezen. Maar er zijn genoeg plekken in Nederland waar "4g is" maar niet reageert in die zin (throughput, snelheid, latency inderdaad), haha.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-05 18:05
Wat ik mis @Laurafrederiek , waarom vraag je geen internet aansluiting aan? Wat is je bezwaar om het te hebben? Ik heb voor €20 p/m een internet verbinding en zelfs daarop kan ik gewoon aan de slag (bekabeld).

Maar goed .. ik ben IT'er dus heb wel een netwerkje nodig om het e.a. te kunnen.

*Het lijkt mij eerder een milenial opmerking zodat je wat geld overhoud voor de kroeg... maar zonder context kunnen we niet aangeven of het gepast is om thuis een internet verbinding te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door CuBras op 04-04-2020 01:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
Grvy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 01:38:
[...]

Ben ik even blij dat ik niet voor jouw werk. In mijn gedachte ben jij als werkgever al volledig afgeschreven. ;w
Het blijft in context. Als deze persoon net is begonnen en flink loopt te steigeren omdat ze een verbinding 'moet' afsluiten om haar werk te doen of dat je iemand al jaren kent en weet wat voor vlees je in de kuip hebt, en weet dat deze persoon gewoon een goede productie kan draaien.

Zelf zit ik ook met een collega waarbij ik na 2 maanden nog steeds twijfel of we over 4 maanden zijn contract moeten verlengen. Ben ik een slechte werkgever als ik na 6 maanden z'n contract niet verleng als ik nu al twijfel?
sig69 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:50:
Ik snap TS z'n standpunt wel hoor. Ik heb bijvoorbeeld een hele kleine belbundel want ik heb dat normaal niet nodig. Ik weet zeker dat ik daar overheen ga, want er wordt logischerwijs veel meer gebeld. Ik kijk het even aan. Als het een paar euro wordt vindt ik het prima, maar als het structureel tientjes per maand wordt wil ik dat wel vergoed hebben. Als je kosten moet maken voor je werk, zijn ze voor je werk. Simpel.
Dit is iets wat je op voorhand moet afspreken in je bedrijf. Op het moment dat deze situatie aan de orde kwam, hebben mijn partner en ik besloten dat alle extra kosten voor ons/het bedrijf zouden zijn. Dit is ook breed gecommuniceerd.

[ Voor 34% gewijzigd door CuBras op 04-04-2020 01:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osbourne1903
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Krijg je reiskostenvergoeding ofzo? Misschien dat je het daarmee kan compenseren. Anders zou ik swz niet moeilijk doen momenteel, tip gebruik cashbackxxl voor extra korting. Wat je wel eventueel zou kunnen doen is dat je dit ter sprake brengt tijdens een beoordelings/feedback gesprek. Het is geven en nemen, wie weet zullen ze je door deze actie extra waardering geven en belonen met iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 12:21

franssie

Save the albatross

[...]
Ben ik even blij dat ik niet voor jouw werk. In mijn gedachte ben jij als werkgever al volledig afgeschreven. ;w
Hangt er vanaf. Als het een klein bedrijf is dat alle personeel aan boord wil proberen te houden maar even de inkomsten ziet opdrogen kan zo een simpele vraag tot extra stress leiden omdat je echt even met belangrijker dingen bezig bent dan het regelen van de operationele internet werkelijkheid van je werknemer. Dus de vraag van de werkgever van @Laurafrederiek snap ik ook wel om even bij haar ouders te blijven werken, er zijn belangrijker dingen nu.
Als het een grote multinational is met een IT afdeling dan nog, maar dan is het niet professioneel en zou ik daar ook niet voor willen werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 11:56
[...]

Daar ben je vrij in natuurlijk! Maar met dit soort types win je gewoon de 'oorlog' niet. Ik loos je dan liever. En het bedrijf (multinational, niet mijn eigen zaak oid) denkt daar precies zo over.

Voel jij je aangesproken omdat jij dezelfde houding hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Precies de liefde moet van 2 kanten komen. Als werkgever hou je nu bijvoorbeeld niet strak vast aan alle vakanties die de komende periode stonden gepland. In plaats daarvan geef je de mogelijkheid om te schuiven. Terwijl je misschien de capaciteit niet nodig hebt. Het is niet alsof we dit soort situaties jaarlijks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
wimpie007 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 01:52:
[...]

Terecht!
Je mag in deze crisis ook wel verwachten dat een medewerker zelf een stapje meer doet incl zorgen voor een fatsoenlijke internet verbinding altijd maar dat afwimpelen op de werkgever
Definieer "een fatsoenlijke internet verbinding". De TS heeft internet op z'n telefoon en geen vast abonnement, dat is blijkbaar normaal gesproken afdoende. Als je dan verplicht thuis moet werken, en de middelen die je hebt zijn niet afdoende, vind ik het niet vreemd dat de werkgever dat betaald. Of op z'n minst gedeeltelijk compenseert.
Wij zijn in 4 weken van 250 man op locatie naar 230 thuiswerkers gegaan. Die krijgen daar allemaal een vergoeding voor. Maar geen reiskosten vergoeding, dus onder de streep is het 0. Extra kosten vallen wel mee

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 04-04-2020 02:11 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Als het voor TS echt een probleem is in financiële zin zou ik kijken of ik wifi van de buren kan lenen voor een tientje ofzo de komende weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 09-05 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De discussie over Furby's kan de prullenbak in ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Een boel offtopic >> TC. Houd het ontopic aub

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 18:51

Daar mogen ze van uitgaan/hopen/denken. Ze mogen er niet van uitgaan dat je dit ook inzet voor je werk (alhoewel de huidige situatie misschien meedenken/meewerken vereist). Wat zeggen je arbeidsvoorwaarden hierover?
Kijk in je CAO/arbeidsvoorwaarden. Is soms wel geregeld.
Force majeur, dus nee hoeft niet (en kan nu ook bijna niet) tenzij je een vitaal beroep hebt. Maar dan is alle bovenstaande ook niet meer relevant.
Ik hoop dat iemand deze situatie eerder heeft meegemaakt. Ik ben namelijk perfect tevreden zonder Wifi in huis.
Zonder internettoegang bedoel je waarschijnlijk. Zonder wifi kan altijd, kabeltje trekken naar pc/laptop en je kan op internet.

Al met al zou je misschien meer in de meedenkende modus moeten gaan, dit kan namelijk nog wel maanden zo door moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sommige mensen posten hier dat WiFi niet hetzelfde is als Internet. 100% waar maar voor de TS is dat natuurlijk wel waar, net als voor 99% van de bevolking. Hoe vaak heb je niet gehoord van vrienden/familie “De WiFi doet het niet?”. Om er dan achter te komen dat de verbinding er gewoon uitligt?

Anyways, ik vind dat de WG wel een punt heeft. Je mag er toch in de huidige tijd wel vanuit gaan dat iedereen <50 een fatsoenlijke verbinding heeft thuis. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de TS om wat te regelen, zeker nu. En anders ga je inderdaad maar bij je ouders zitten.

Bij ons is de reiskostenvergoeding er trouwens voorlopig af, en terecht.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 04-04-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Hennie-M schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:37:
Iedereen heeft een auto nodig. Toch krijg je van je baas een vergoeding voor naar het werk rijden. En zelfs als je geen auto hebt wordt het openbaar vervoer vergoed.

Op dezelfde manier zijn er ook fiscale regelingen voor het vergoeden van een internet verbinding thuis, de stroom die je verbruikt en het inrichten van een fatsoenlijke werkplek.

Als je baas van je verwacht dat je thuis werkt moet de baas ook zorgen dat dat mogelijk is. Door een goede werkplek in te laten richten en ook door een internet verbinding te betalen. Stroom is dan weer een stuk lastiger; maak maar eens aannemelijk hoeveel stroom je verbruikt voor het werk. Uiteraard zijn daar mogelijkheden voor (richt 1 ruimte in waar alle thuis werk apparatuur staat en zet daar metertjes neer) en als dat op een behoorlijk bedrag uit komt dan kun je, volgens mij, best hard maken dat ook dat zakelijke kosten zijn.

Let op: Je baas kan al deze kosten vervolgens fiscaal aantrekkelijk verwerken. Het kost je baas maximaal zo'n 40% van wat het jouw zou kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het hangt wat af van de context. Jouw werkgever moet een goede werkgever zijn en jij moet een goede werknemer zijn.

Jouw werkgever moet jou de tools geven om te zorgen dat jij je werk kan doen maar van jou wordt verwacht dat je normale dingen zelf doet.

Het hangt dus af van verschillende dingen. Wat doe je precies en hoe belangrijk is dat internet voor je werk. Moet je af en toe een email versturen of heb je 100% van de tijd een verbinding nodig.

Ook je functie speelt wat mij betreft wel mee. Zo mag je van een webdeveloper best verwachten dat hij/zij een internetverbinding heeft maar van een schoonmaker hoeft dat niet.

Tot slot speelt mee wat je verdiend. Als je 6k per maand verdient mag een werkgever best verwachten dat je zelf een internetverbinding regelt, maar als je op minimum loon zit is dat anders. Of als je een vaste reiskostenvergoeding krijgt die nu door loopt, lijkt het me niet onredelijk als je het daar van moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GoldenSample schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:07:
[...]

Uit de 1e reactie van TS lijkt over te komen dat er een werk telefoon is.
Waar haal je de info vandaan dat alles via een prive telefoon gaat?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 12:00
emnich schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:49:
Het hangt wat af van de context. Jouw werkgever moet een goede werkgever zijn en jij moet een goede werknemer zijn.

Jouw werkgever moet jou de tools geven om te zorgen dat jij je werk kan doen maar van jou wordt verwacht dat je normale dingen zelf doet.

Het hangt dus af van verschillende dingen. Wat doe je precies en hoe belangrijk is dat internet voor je werk. Moet je af en toe een email versturen of heb je 100% van de tijd een verbinding nodig.

Ook je functie speelt wat mij betreft wel mee. Zo mag je van een webdeveloper best verwachten dat hij/zij een internetverbinding heeft maar van een schoonmaker hoeft dat niet.

Tot slot speelt mee wat je verdiend. Als je 6k per maand verdient mag een werkgever best verwachten dat je zelf een internetverbinding regelt, maar als je op minimum loon zit is dat anders. Of als je een vaste reiskostenvergoeding krijgt die nu door loopt, lijkt het me niet onredelijk als je het daar van moet betalen.
Precies. Context is alles.

Toch heeft deze vraagstelling wel een hoog 'ik kan niet op het werkkomen want m'n band is lek'-gehalte evt met de variaties: sinds 3 dagen, van m'n leasevoertuig, etc. Daar kun je een hoop context bij halen, maar het uitgangspunt is duidelijk.

Juridisch is dit m.i. toch ook vooral een academische vraag. Ruim voordat die vraag op de spits gedreven zal worden zal namelijk al duidelijk zijn dat de wegen gaan scheiden.

Best case wordt er in goed overleg een (vergoeding voor een) tijdelijke internetvoorziening geregeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:11
Over first world problems gesproken... In deze tijd wordt van een ieder verwacht een stapje harder te doen, stukje flexibiliteit of op andere manieren de schouders eronder te zetten.

En dat heb je al getoond door bij je ouders te gaan werken, tenzij dit ook niet anders kon gezien je gaat verhuizen?

Dit is niet de tijd om over dit soort zaken te gaan miepen in mijn ogen. What is next, werkgever moet ook je stroom overdag betalen?

Beetje afhankelijk van je werk, vindt ik het redelijk dat je werkgever van jou mag verwachten over internet te beschikken, net zoals telefonisch bereikbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:08
FreakNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:56:

Regel gewoon iets.

Wel beetje kort door de bocht natuurlijk. Als je niet op kantoor mág werken, móet je als werknemer maar kosten maken om ergens anders te werken.

Op zich is dat best een beetje gek.

De oplossing zal ergens in het midden gaan liggen. De werknemer die moeite doet een oplossing te vinden, de werkgever die dit (deels) vergoedt. Denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door iamerwin op 04-04-2020 09:23 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

iamerwin schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:22:
[...]

Wel beetje kort door de bocht natuurlijk. Als je niet op kantoor mág werken, móet je als werknemer maar kosten maken om ergens anders te werken.

Op zich is dat best een beetje gek.
Dat is niet anders dan dat de baas mag verwachten dat je er representatief uit ziet (afhankelijk van je functie). Dat betekent dus ook dat je meer kosten moet maken tov het trainingspak van de Primark.

[edit]
Door de laatste zin die je hebt toegevoegd wordt het wel genuanceerder.

[ Voor 7% gewijzigd door emnich op 04-04-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:08
emnich schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:26:
[...]

Dat is niet anders dan dat de baas mag verwachten dat je er representatief uit ziet (afhankelijk van je functie). Dat betekent dus ook dat je meer kosten moet maken tov het trainingspak van de Primark.
Maar daar staat dan volgens mij (ook afhankelijk van de functie) een vergoeding tegenover?

(excuses voor de ninja-edit)

Ik heb overigens sinds twee weken geen nette schoenen meer aangehad, maar dat verder terzijde. 😋

[ Voor 3% gewijzigd door iamerwin op 04-04-2020 09:28 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat ik uit de TS haal is eigenlijk puur dat de werkgever vraagt of je dan een internetverbinding wil aanvragen.

Heb je überhaupt de vraag al gesteld of ze dit willen vergoeden? Dit is weer typisch zo'n "theoretisch" topic, waar iedereen helemaal los kan gaan over allerlei zaken die een werkgever of werknemer zou moeten betalen. Terwijl je het gewoon moet vragen aan je werkgever!

Het komt op mij enigszins apart over, maar goed, monitors en dergelijke worden ook aangeschaft, en voor de onderneming zal het vergoeden van je internet peanuts zijn.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +20 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Beste TS,

Ik snap dat je principieel wilt zijn, maar dit is niet de tijd.

Als coassistent zijn mijn stages tno gestaakt waardoor ik ernstige vertraging oploop en werken wat ik er normaal naast deed kan ik ook wel vergeten. Ik zit dus thuis en heb momenteel geen aanvullend inkomen (iets wat ik eigenlijk wel nodig hebt).

Kom uit je ivoren toren (doe normaal!), neem een internet abbo en ga thuiswerken. Anders neem ik graag je kantoorbaan over.

Deze crisis gaat straks nog veel meer (economische) gevolgen hebben dan je denkt. Dan heb je geen kantoor meer om te komen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:30
FreakNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:32:
Bij ons is de reiskostenvergoeding er trouwens voorlopig af, en terecht.
Hoewel ik het eens ben met dat de reiskosten op zich kunnen vervallen in het geval van thuiswerken, is thuiswerken wel degelijk duurder dan op het kantoor zitten. Nu moet ik;

- zelf stoken indien het koud is
- zelf betalen voor verbruik water/toiletpapier/koffie etc.
- mijn vrouw kreeg na een week last van haar rug, dus een ergonomisch verstelbaar bureau aangeschaft (voor het thuiswerken only)

Wij hebben verder niets te klagen maar om te zeggen dat het per definitie terecht is dat hier geen vergoeding nodig is, is mijn inziens niet fair.

Ontopic;
Je werkgever vraagt mijn inziens niets dat vreemd is anno 2020. Indien ze je daar een vergoeding voor zouden gaan geven dan wilt iedereen dat natuurlijk. Ik heb thuis glas 1000/1000 met een semi prof. netwerk/WiFi liggen. Ik zou bij compensatie voor internet ook aangeven dat ze dan ook maar moeten betalen omdat hierdoor mijn productiviteit hoger ligt dan bij collegae die traag internet hebben met brakke WiFi.

Ik zou zeggen; ben blij dat je werkgever de situatie serieus neemt en niet iedereen gewoon laat doorwerken alsof er niets aan de hand is. Neem je ”verlies” indien mogelijk en ga een abonnement aan.

Indien je echt geen zin of geld hebt voor een aansluiting is dat verder je goed recht, alleen heb je blijkbaar al een optie om bij je ouders te werken. Of zoals hierboven is aangegeven, vraag je buren om (betaalde) toegang tot een gast netwerk.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 15:13
Even los van de vergoeding zou ik ook eens kijken of het überhaupt mogelijk is om deze weken internet aan huis te krijgen. Ik ben vorige week van Telfort naar KPN overgegaan en heb telefonisch begrepen dat het opnieuw inplannen van een monteur ervoor zorgde dat ik een maand langer moest wachten. Ik vermoed dus dat je ook niet heel snel een verbinding hebt ook al ben je er uit met je werkgever.

Mijn advies zou nu zijn om een onbeperkt internetbundel -> hotspot te nemen bij een provider die goed en snel bereik op jouw thuisadres heeft. Ik werk zelf af en toe op mijn hotspot en merk echt 0 verschil. Ik moet veel bellen, mailen, netwerkshares gebruiken, alles over VPN. Geen moment onderbreking en ik merk het verschil niet met mijn 100/100 verbinding.

Om in te gaan op jouw vraag. Slik even de vaste lasten die het de komende maanden geeft. Een paar tientjes per maand extra betalen en zo laten zien dat je samen de lasten deelt is toch niet gek? Ik vind het ook altijd een beetje een kwestie van een redelijke balans en dus niet raar om dit samen te doen.

Wij krijgen straks geen reiskostenvergoeding meer, omdat dit oa niet meer belastingvrij kan na 6 weken en we geen reiskosten maken, want we zitten thuis. Desondanks staat er wel een diesel voor de deur waarvoor ik zelf de lasten moet blijven dragen. Vervelend, maar het is nu even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Croga schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 08:45:
[...]

Iedereen heeft een auto nodig. Toch krijg je van je baas een vergoeding voor naar het werk rijden. En zelfs als je geen auto hebt wordt het openbaar vervoer vergoed.

Op dezelfde manier zijn er ook fiscale regelingen voor het vergoeden van een internet verbinding thuis, de stroom die je verbruikt en het inrichten van een fatsoenlijke werkplek.

Als je baas van je verwacht dat je thuis werkt moet de baas ook zorgen dat dat mogelijk is. Door een goede werkplek in te laten richten en ook door een internet verbinding te betalen. Stroom is dan weer een stuk lastiger; maak maar eens aannemelijk hoeveel stroom je verbruikt voor het werk. Uiteraard zijn daar mogelijkheden voor (richt 1 ruimte in waar alle thuis werk apparatuur staat en zet daar metertjes neer) en als dat op een behoorlijk bedrag uit komt dan kun je, volgens mij, best hard maken dat ook dat zakelijke kosten zijn.

Let op: Je baas kan al deze kosten vervolgens fiscaal aantrekkelijk verwerken. Het kost je baas maximaal zo'n 40% van wat het jouw zou kosten!
toon volledige bericht
Dat je reiskosten krijgt is niet verplicht. Het is een geste van het bedrijf naar jou omdat je privé spul gebruikt om naar het werk te gaan. Men is niet verplicht om deze reiskosten te compenseren.

Hetzelfde als bij een internet vergoeding. In 10 jaar tijd ben ik het maar één keer tegengekomen en dat was nog alleen voor de oude garde.

Idem voor de stroomkosten als je thuis werkt. Je hebt gelijk dat je het als zakelijk stroom gebruik kan rekenen, maar in een normale situatie werk je niet zo vaak thuis dat er een kerncentrale nodig is om jou van stroom te voorzien.

Ik werk nu al vanaf het begin thuis en m'n computer staat van 07:00 sochtends tot 23:00 aan. Dit was niet anders geweest als ik verplicht thuis had gezeten (goed .. misschien dat deze pas om 09:00 aan zou gaan), dus die stroomkosten had ik sowieso gemaakt.
Je kan overwegen om de stroom te declareren ( persoonlijk; miereneuken), maar je tank al niet meer voor 2-300 per maand. Dus ja ...

Ondertussen is het levend topic geworden maar ik ben nog steeds benieuwd naar de beweegredenen van @Laurafrederiek . Na de startpost is ze verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:05
Koop een (of laat je werkgever het kopen) 4G USB dongle. Doe daar een door je werkgever verstrekte SIM kaart in.

Hotspot etc zou ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Vraag me eerder af of er geen workaround te bedenken is, zodat het via een hotspot gewoon gaat werken. Ik kan via een hotspot zelfs redelijk werken in de trein. Af en toe een gat in de dekking, maar dan hangt mijn RDP sessie gewoon even om daarna weer door te gaan.

Ik ga dus niet in de trein alles op mijn laptop draaien. Dat kost veel meer bandbreedte, dus ik werk gewoon op een virtuele desktop in 1 van onze datacenter locaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 00:41

Wom

Onze collega die thuis ook geen internet heeft, heeft een 4G modem van ons meegekregen en gebruikt die om thuis toch te kunnen werken. Hiervoor gebruikt hij de simkaart die hij al had van het werk (hoorde bij gsm van het werk). Modem is door werkgever ter beschikking gesteld.

Je kunt zoiets soortgelijks voorstellen :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jeroenneman schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:29:

Het komt op mij enigszins apart over, maar goed, monitors en dergelijke worden ook aangeschaft, en voor de onderneming zal het vergoeden van je internet peanuts zijn.
Dan schep je een precedent. Als je het vergoedt voor werknemer A zul je dat ook voor B t/m Z moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Exorcist schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:06:
[...]

Dan schep je een precedent. Als je het vergoedt voor werknemer A zul je dat ook voor B t/m Z moeten doen.
Dat kan de werkgever dan toch beslissen? Wat heeft het voor nut om een topic aan te maken, als je niet eens het overleg hebt gevoerd met je werkgever? We weten helemaal niet of dit überhaupt een probleem wordt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Jeroenneman schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:08:
[...]

Dat kan de werkgever dan toch beslissen? Wat heeft het voor nut om een topic aan te maken, als je niet eens het overleg hebt gevoerd met je werkgever? We weten helemaal niet of dit überhaupt een probleem wordt.
Inderdaad. Allerlei geschetste hypotheses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:55
sig69 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 00:50:
Tientjes per maand? Voor een tientje heb je onbeperkt bellen + 1,5GB maandelijks opzegbaar
https://www.mobiel.nl/sim...212-5424:378-2927:plv-107

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:40
Het enige wat je gaat bewerkstelligen door hier een probleem van te maken is dat je reputatie bij je werkgever definitief kapot is. Dit is geen kwestie van wel of niet 'gelijk' hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 11:31
De afgelopen weken lees je overal op fora deze vragen. Ik heb zelfs gezien dat er werd gevraagd hoeveel stroom een iPhone ongeveer gebruikt want de werktelefoon moest opgeladen worden en wou de stroom daarvan declareren. En of de werkgever moest bijdragen in de kosten van de extra koffie die nu thuis gedronken werd.

Sorry, maar ik lees verwachten dat de werkloosheid gaat stijgen van 5% naar 10% (zijn hele ronde getallen dus ik ga ervan uit dat het ruime schattingen zijn die met een korreltje zou genomen mogen worden), maar ik denk dat we blij mogen zijn dat we werk hebben. Als je werkloos bent zul je ook alle koffie thuis mogen betalen. En het verschil tussen je loon en WW dekt denk ik de kosten van een internetverbinding wel.

En als je het echt zo vervelend vind om internet thuis te hebben bel dan gewoon even je werkgever op en vraag of er een simkaart met een 4G te regelen is ofzo. Of bel bij de buren aan of je een paar weken de WiFi mag lenen omdat je zelf geen internet hebt, maar je moet thuiswerken. Bak ze een lekkere cake erbij en iedereen is blij (wel anderhalve meter afstand natuurlijk ;) )

Voor de kleine hebben we inlogcode's gekregen zodat ze thuis de schoolsoftware kan gebruiken die ze normaal in de klas gebruikt. In het berichtje op schoolnet staat erbij dat school weet dat er ouders zijn zonder computer thuis met de vraag of deze contact op kunnen nemen zodat er wat geregeld kan worden. Iedereen probeert hier samen doorheen te komen.

Excuses voor de frustratie TS, het is niet persoonlijk naar jou bedoelt want er zijn zoveel mensen met vragen als die van jou, maar in deze tijd waarin mensen dierbaren verliezen en het hele land druk is te voorkomen dat het land in staat van oorlog terecht komt, doe wat je kan, regel dat internet. Ik zeg niet dat je een internetverbinding moet gaan afsluiten bij Ziggo of KPN, maar regel wat. Je kan voor twee tientjes per maand onbeperkt mobiel internet krijgen en met wat email verkeer en office 365 haal je de FUP nu echt niet. Anders heb je buren, of gebruik je ouderlijk huis de komende maanden als kantoor (dat kan nu blijkbaar ook), maar regel iets.

Zwart/wit gezien kan de werkgever je vast niet dwingen, maar bedenk je wel dat mochten er gedwongen ontslagen gaan vallen jij straks bovenaan de lijst staat op deze manier, dus als het niet voor een ander is doe dit dan voor jezelf.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:35
Wat is nu eigenlijk het probleem? Regel gewoon internet voor 1,2,3 maanden of beter; voor altijd. Beetje meedenken mag best, iets minder pietluttig zijn mag ook.

Zou me trouwens niets verbazen als dit de zoveelste troll / profiteur is die eens een hoepel in het hoenderhok komt gooien op Tweakers om vervolgens nooit meer te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

remzor schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:39:
Wat is nu eigenlijk het probleem? Regel gewoon internet voor 1,2,3 maanden of beter; voor altijd. Beetje meedenken mag best, iets minder pietluttig zijn mag ook.

Zou me trouwens niets verbazen als dit de zoveelste troll / profiteur is die eens een hoepel in het hoenderhok komt gooien op Tweakers om vervolgens nooit meer te reageren.
TS heeft internet, alleen niet goed genoeg voor werk, en gebruikt het verder niet zoveel dus elke 5 minuten een forumtopic F5-en zal geen automatisme zijn. Ik snap dat dat gek is op een forum als Tweakers, maar er zijn genoeg mensen die andere prioriteiten hebben. Het is nog niet eens 24 uur sinds de topicstart, en met alle harde en niet-meedenkende reacties snap ik het ook als TS gewoon wegblijft. Ik vind het raar dat de bal alleen maar bij TS wordt gelegd en niet ook (!) bij de werkgever. Als ik de TS zo lees is er geen directe onwil maar heeft ze geen zin om het direct te regelen zonder te kijken wat er gezamenlijk met de werkgever mogelijk is. Net zo hard als dat iedereen schreeuwt dat de werknemer mee moet denken met de werkgever mag dat andersom evengoed. Dat wil niet zeggen dat een van beide partijen volledig moet opdraaien voor hetgeen de ander wenst.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 04-04-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

remzor schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:39:

Dat zou ik ook niet doen, als ik helemaal geen vaste internetverbinding zou willen thuis. Ik ken wel meer mensen (toegegeven, een erg kleine minderheid) die hun internetverbinding thuis hebben opgezegd en alles mobiel doen. Dat zijn geen grootverbruikers.

Ik denk, dat je ook op een andere manier constructief mee kunt denken. Zet een PC op kantoor aan (al dan niet virtueel) en gebruik die desnoods via Teamviewer ofzo. Dat kan al een oplossing zijn. Thuiswerkers gewoon hun fat client via een VPN laten verbinden met het LAN op kantoor is nou eenmaal niet een heel efficiënte manier van werken, als je mensen aardig wat resrouces in het LAN nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:17
Ik snap ook dat het gek is, maar ik ken zat mensen in de 20-30 die inderdaad geen internet hebben.
Die doen alleen maar een beetje instagrammen en netflixen, allemaal via de telefoon en tablet met een onbeperkte databundel.

Normaliter mag je van een werkgeven verwachten dat ze je voorzien van een arbo-proof thuiswerkplek als ze je verplichten vanuit huis te werken. Maar in dit soort wereldwijde situaties moet men elkaar een handje helpen. Er zijn zat opties.

A). Schaf een goedkoop bundeltje aan. Tele2 heb je al voor 26,- per maand.
Als alles weer stabiel is kan je met de werkgever in overleg "Ik heb geen behoefte gehad aan een internetverbinding. Echter voor deze situatie toch moeten aanschaffen om het bedrijf te helpen. Kunnen jullie mij hier (deels) in tegemoetkomen?

B.) Overleg met buren of je (voor een kleine vergoeding) gebruik mag maken van hun wi-fi

C.) Werk inderdaad bij je ouders thuis.

D.) Weiger om te werken. Succes bij het volgende gesprek op werk.

Zo heel gek is het toch niet dat je werkgever weigert je op kantoor te laten komen. Iedereen moet zo veel mogelijk thuis blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Valandin op 04-04-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:35
@DataGhost Ik zeg nergens dat ze nu al moet reageren, ik zeg alleen dat het me niet zo verbazen als..
Verder geeft ze zelf aan geen internet te hebben, je begrijpt echt wel dat ik met ‘regel gewoon internet’ een vaste aansluiting bedoelde. Mijn vraag blijft toch: wat is nu het probleem? Die €20-€25 p.m.? Het is niet zo dat de werkgever verwacht dat je een opstalplaats regelt voor een spaceshuttle. Ik vind een verzoek om een (tijdelijke) internetverbinding te regelen alleszins redelijk en temeer een teken van goed werknemerschap. Als je hierin een tegemoetkoming kan krijgen heb je geluk, maar zelf zou ik er niet eens over nadenken en het gewoon regelen. Maar ik vraag dan ook geen Tikkie als ik een rondje geef op het terras. Zoals je begrijpt word ik ook nooit rijk :+

@Anoniem: 39993 Voor mij is ‘constructief meedenken’ juist een verbinding regelen voor die paar euro, waardoor je samen met je werkgever en hopelijk een baan voor alle collega’s de crisis door komt. Verschil van mening/inzicht hierin denk ik, en dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 674295 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:32:
Beste TS,

Ik snap dat je principieel wilt zijn, maar dit is niet de tijd.

Als coassistent zijn mijn stages tno gestaakt waardoor ik ernstige vertraging oploop en werken wat ik er normaal naast deed kan ik ook wel vergeten. Ik zit dus thuis en heb momenteel geen aanvullend inkomen (iets wat ik eigenlijk wel nodig hebt).

Kom uit je ivoren toren (doe normaal!), neem een internet abbo en ga thuiswerken. Anders neem ik graag je kantoorbaan over.

Deze crisis gaat straks nog veel meer (economische) gevolgen hebben dan je denkt. Dan heb je geen kantoor meer om te komen werken.
Ik vind deze, en gelijkaardige reacties, heel kort door de bocht. Door de crisis zouden we ineens blij moeten zijn dat we nog een baan hebben en daarom maar alles moeten doen wat onze werkgever vraagt?

Deze crisis is een kwestie van geven en nemen. Er moet flexibiliteit zijn van beide kanten uit. Want als we nu gaan toestaan dat wij, werknemers, maar alles moeten slikken, dan zijn wij onze eigen ruiten aan het inslaan. Dan zijn we bezig met rechten op te geven.

Er is vanuit de TS gewoon te weinig informatie om ook maar enig oordeel te kunnen vellen over deze situatie. We weten niet welke job hij doet, in welke sector, hoe groot het bedrijf is of hoe zwaar het bedrijf getroffen wordt door deze crisis. Om zonder al die informatie te concluderen dat hij uit een ivoren toren moet komen toont vooral vooringenomenheid. Want laat ons ook niet vergeten dat ondanks de zware impact van deze crisis, er zeker ook bedrijven zijn die geen of een positieve impact zullen zien op hun cijfers.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05 13:48
Wat een typisch Tweakers trol topic. Account gisteren aangemaakt, een of ander random topic gestart en daarna nooit meer wat laten horen, maar ondertussen wel 3 pagina's aan discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Verona27 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:29:
Wat een typisch Tweakers trol topic. Account gisteren aangemaakt, een of ander random topic gestart en daarna nooit meer wat laten horen, maar ondertussen wel 3 pagina's aan discussie.
Tja, opzich een valide discussie. Ik ben van mening als hij geen internet heeft of wilt hebben thuis dat de werkgever niet zomaar hem dit kan verplichten. Echter mag wel verwacht worden van de medewerker dat hij in zoverre doet wat mogelijk is om aan het werk te kunnen blijven. Dat de werkgever een telefoon/sim levert voor 4G lijkt mij eigenlijk een relatiefe goedkope en werkbare oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 20:06
Volgens mij is de topicstarter een zij in plaats van een hij.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Als je normaal gesproken een reiskostenvergoeding ontvangt dan krijg je die nu niet meer natuurlijk. Dat zou je kunnen aangeven bij de baas met de mededeling: "De reiskosten betaal je niet meer, maar ik heb internet nodig voor mijn werk en niet prive, dus dat breng ik graag in rekening bij mijn werkgever. Akkoord?"

Dan zegt de baas: "Akkoord."

Dat bevestig je via de e-mail. En toen was je klaar.

Zonder reiskostenvergoeding kan je ook aangeven dat het thuis internet nodig hebben van tijdelijke aard is, en jij dit normaal gesproken niet thuis nodig hebt. De kosten van grofweg 50 euro per maand zijn niet niks natuurlijk. Dus kijk met je werkgever of je dit tijdelijk in je salaris kan inbakken.

Zo kreeg ik bij mijn vorige werkgever wel gewoon een vergoeding van 70 euro per maand voor willekeurige onkosten. Zoals internet thuis als ik dat nodig heb.

Ik vind het niet meer dan normaal dat een werkgever jou in staat stelt gewoon je werk te doen. De kosten daarvoor zijn absoluut niet voor de rekening van de werknemer, tenzij anders overeengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Blue-eagle schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:15:
Ik vind het niet meer dan normaal dat een werkgever jou in staat stelt gewoon je werk te doen. De kosten daarvoor zijn absoluut niet voor de rekening van de werknemer, tenzij anders overeengekomen.
Tsja ik moet ook eten en drinken om mijn werk te kunnen doen, en daar krijg ik ook geld voor: mijn salaris. Ik zie nog niet zo waarom je een aparte vergoeding voor internet zou moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

renegrunn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:32:
[...]

Tsja ik moet ook eten en drinken om mijn werk te kunnen doen, en daar krijg ik ook geld voor: mijn salaris. Ik zie nog niet zo waarom je een aparte vergoeding voor internet zou moeten krijgen.
Simpel, eten en drinken heb je ook nodig als je niet zou werken. Een beter internet-abonnement dan die je momenteel hebt en tevreden mee bent niet.

[ Voor 51% gewijzigd door DataGhost op 04-04-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als je normaal gesproken een reiskostenvergoeding ontvangt dan krijg je die nu niet meer natuurlijk. Dat zou je kunnen aangeven bij de baas met de mededeling: "De reiskosten betaal je niet meer, maar ik heb internet nodig voor mijn werk en niet prive, dus dat breng ik graag in rekening bij mijn werkgever. Akkoord?"

Dan zegt de baas: "Akkoord."

Dat bevestig je via de e-mail. En toen was je klaar.

Zonder reiskostenvergoeding kan je ook aangeven dat het thuis internet nodig hebben van tijdelijke aard is, en jij dit normaal gesproken niet thuis nodig hebt. De kosten van grofweg 50 euro per maand zijn niet niks natuurlijk. Dus kijk met je werkgever of je dit tijdelijk in je salaris kan inbakken.

Zo kreeg ik bij mijn vorige werkgever wel gewoon een vergoeding van 70 euro per maand voor willekeurige onkosten. Zoals internet thuis als ik dat nodig heb.
Da's voor de belastingdienst gewoon loon in natura. Zij gaan er namelijk terecht vanuit dat je die internet verbinding voor een groot deel privé gebruikt. Ofwel, je krijgt er bijtelling over.
Het is 2020. Je mag van mensen verwachten dat ze een redelijke internet verbinding thuis hebben. Het is ook niet dat dat de wereld kost, voor een paar tientjes heb je al een prima verbinding geschikt om thuis te werken.

Van een werkgever mag je verwachten dat ze je in staat stellen je werk te doen, van een werknemer mag je ook verwachten dat ze thuis bepaalde basis faciliteiten zoals een PC of laptop, een internet verbinding, etc, gewoon hebben.

Wij kennen een tussenvorm. Je krijgt €250 per 5 jaar voor inrichting van je kantoor. Waar je die aan besteed is aan jou, zolang het maar iets is voor je kantoor. Nette tegemoedkoming, die rekening houd met het feit dat het normaal is thuis de faciliteiten om thuis te werken al te hebben.

Daarom snap ik dit topic ook niet. Leg voor €25,- per maand een internet verbinding. Klaar. Probleem opgelost.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
DataGhost schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:33:
[...]

Simpel, eten en drinken heb je ook nodig als je niet zou werken. Een beter internet-abonnement dan die je momenteel hebt en tevreden mee bent niet.
Er is geen sprake van een minder of beter abonnement, TS stelt in het geheel niet over internet te beschikken. En ik denk dat een werkgever in het kader van bereikbaarheid en redelijkheid er vanuit mag gaan dat een werknemer over internet toegang beschikt.

Ik denk er misschien wat te simpel over, maar nogmaals, dit is niet de tijd om je werkgever hiermee te belasten in breedste zin van het woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

renegrunn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:41:
[...]

Er is geen sprake van een minder of beter abonnement, TS stelt in het geheel niet over internet te beschikken.
Waar dan?
Laurafrederiek schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:23:
[...]

Hier lees ik toch echt wat anders. Geen vast internet thuis betekent niet hetzelfde als geen internettoegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
DataGhost schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:50:
[...]

Waar dan?

[...]

Hier lees ik toch echt wat anders. Geen vast internet thuis betekent niet hetzelfde als geen internettoegang.
Ha! Daar had ik overheen gelezen. Maar wat is dan het probleem? Wát werkt er niet smooth? Maarja, zolang TS niet reageert, blijft het gissen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43

lordsnow

I know nothing

Ik zou gewoon een internetabonnement aanvragen, die je dan over 3-4 maand weer opzegt. Dan ben je in totaal 150-200 euro kwijt. Het lijkt mij redelijk dat de werkgever dit vergoed. Maar zelfs als dat niet zo is, is het geen exorbitant bedrag wat ikzelf niet zou willen bekostigen om toch thuis te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 09:40
lordsnow schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:06:
Ik zou gewoon een internetabonnement aanvragen, die je dan over 3-4 maand weer opzegt. Dan ben je in totaal 150-200 euro kwijt.
Ze heeft mobiel internet, ze kan gewoon via haar mobiel werken. Geen apart abonnement nodig en je databundel kun je zonder problemen per maand hoger of lager zetten. Kost vele malen minder dan 150 euro voor 3 maanden.

Het is dus een compleet non-issue en dit is volgens mij gewoon een troll topic aangezien de TS niks van zich laat horen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

renegrunn schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 14:32:
[...]
Volgens mij mogen werkgevers nog steeds een onbelaste vergoeding geven aan werknemers voor internet.
Ik ken tenminste 2 werkgevers (waarvan 1 van de grote landelijke accountantsbureau's) die dat doen. :)

En nee, dat zijn geen bedragen waar je rijk van wordt. Het is meer een leuk extraatje voor de werknemer, fijne secundaire arbeidsvoorwaarde.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Thalaron schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 09:36:
[...]

Hoewel ik het eens ben met dat de reiskosten op zich kunnen vervallen in het geval van thuiswerken, is thuiswerken wel degelijk duurder dan op het kantoor zitten. Nu moet ik;

- zelf stoken indien het koud is
- zelf betalen voor verbruik water/toiletpapier/koffie etc.
- mijn vrouw kreeg na een week last van haar rug, dus een ergonomisch verstelbaar bureau aangeschaft (voor het thuiswerken only)

Wij hebben verder niets te klagen maar om te zeggen dat het per definitie terecht is dat hier geen vergoeding nodig is, is mijn inziens niet fair.

..
Dit vind ik totaal oninteressant. Het is sowieso geneuzel in de marge... Ik heb weleens bij een WG gezeten waar je (vanwege overboeking kantoor) minimaal 2 dagen per week thuis MOEST werken. Ja, dan maak je ook meer TP en koffie op thuis. En je stookt wat meer.. Maar ik had ook 4 uur p/w minder reistijd.. Het is allemaal geven en nemen..

Maar veel belangrijker, in deze situatie;

Ik ben niet meer 40 uur productief, zoals half NL dat niet meer is.. Ik heb collega's zonder kinderen, of oudere kinderen. Ja die zullen nog 100% productief zijn... Alhoewel zelfs bij die mensen dat maar de vraag is, al is het alleen maar vanwege afhankelijkheden van anderen. Maar als er kleinere kinderen in het spel zijn komt het er vanzelf op neer dat je in ieder geval niet meer 9-5 volledig beschikbaar bent.. En in de avonden en weekenden inhalen is ook maar beperkt houdbaar, dan ga je opbranden.

Mijn werkgever weet dat en doet daar ook niet moeilijk over.. Dan zal ik moeilijk gaan doen over een pak koffie of een rol toiletpapier?

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 04-04-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar bij ons in Finland kun/kon je volgens mij prepaid internetabonnementen nemen via 4G (met zo'n usb-modem die je in de laptop steekt, óf via wi-fi).

Je zou zo'n abonnement kunnen vinden en met je werkgever overleggen of die dan wil vergoeden. Het zal niet al te duur zijn, en zodra je weer naar je werk mag ben je er zonder verdere moeite vanaf (gezien het prepaid is zijn er dan geen opzegtermijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:30
FreakNL schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:39:
[...]

Dit vind ik totaal oninteressant. Het is sowieso geneuzel in de marge... Ik heb weleens bij een WG gezeten waar je (vanwege overboeking kantoor) minimaal 2 dagen per week thuis MOEST werken. Ja, dan maak je ook meer TP en koffie op thuis. En je stookt wat meer.. Maar ik had ook 4 uur p/w minder reistijd.. Het is allemaal geven en nemen..

Maar veel belangrijker, in deze situatie;

Ik ben niet meer 40 uur productief, zoals half NL dat niet meer is.. Ik heb collega's zonder kinderen, of oudere kinderen. Ja die zullen nog 100% productief zijn... Alhoewel zelfs bij die mensen dat maar de vraag is, al is het alleen maar vanwege afhankelijkheden van anderen. Maar als er kleinere kinderen in het spel zijn komt het er vanzelf op neer dat je in ieder geval niet meer 9-5 volledig beschikbaar bent.. En in de avonden en weekenden inhalen is ook maar beperkt houdbaar, dan ga je opbranden.

Mijn werkgever weet dat en doet daar ook niet moeilijk over.. Dan zal ik moeilijk gaan doen over een pak koffie of een rol toiletpapier?
toon volledige bericht
Alsof het gros van de mensen op het werk 100% productief is. Ik zeg ook niet dat er compensatie nodig is maar zeuren over reiskosten is mijn inziens ook gezeur in de marge. Ik ben even productief thuis dan op het werk. Ik snap dat ik een uitzondering ben, echter ben ik met thuiswerken wél duurder uit. Mijn reiskosten worden echter doorbetaald dus dat compenseert in mijn geval ruimschoots ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 04-04-2020 16:18 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 13:23
Nee, je hoeft geen internet verbinding te nemen als je dit niet wilt. Het is tenslotte je eigen huis.
Net zoals dat een bepaald gedeelte van Nederland geen TV aansluiting heeft omdat ze dit niet willen.
Dat 95% van Nederland internet wilt en heeft, betekent niet direct dat die andere 5% dat ook wilt en heeft.

Je kan aangeven bij je werk dat je geen internet verbinding hebt en wilt, omdat je dit normaliter niet nodig heb bijv. (genoeg aan je telefoon). In goed overleg de opties bespreken, bijv. maandelijks opzegbaar internet die je kan declareren gedurende deze periode.

Als voorbeeld zijnde ik heb geen werktelefoon en gebruik mijn prive telefoon, het extra verbruik wat ik nu er bovenop heb mag ik declareren.

Probeer er in goed overleg uit te komen en bij je ouders werken lijkt me nu niet handig :-) Kwetsbare doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras

De kosten van grofweg 50 euro per maand zijn niet niks natuurlijk.
Nou €50,- p.m. is grof, maar het kan vele malen lager. Ik heb 100/100 glasvezel voor €30,- p.m. Als ik een telefoon abonnement bij dezelfde aanbieder zou hebben krijg ik nog eens €2,50 korting.

Je kan al online zijn voor een laag bedrag per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Aangezien er mensen niet on-topic kunnen blijven en @Laurafrederiek niet reageert, gooi ik hier een slotje op.

@Laurafrederiek mocht je het topic weer open willen, bericht mij dan via een DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.