ik ben nieuw hier en heb totaal geen verstand van netwerk. nu wil ik met 2 laptops, beide toshiba's 8100 en 8200, gaan internetten op 1 analoge lijn. is dit mogelijk en hoe gaat dat? wij hebben windows 98se als besturingssysteem. gr. truffel
Hebben ze allebei al een netwerkkaart? Zo niet heb je in ieder geval twee PCMCIA netwerkkaartjes nodig. 10Mbit is genoeg, maar zelfs die zijn vrij prijzig in vergelijking met de 'normale' PCI-kaarten.
Een stukje (cross-over) netwerkkabel om ze aan elkaar te knopen is ook nodig, uiteraard.
Verder zal een van de twee laptops een modem moeten hebben, de software om internet te delen zit al in win98se ingebouwd (volgens mij noemen ze 't ICS, internet connection sharing).
Op allebei de PC's TCP/IP installeren, IP-adressen 192.168.0.1 (laptop1, met het modem) en 192.168.0.2 (laptop2), op laptop1 ics inschakelen, en zorgen dat die altijd aanstaat als laptop2 op internet wil.
Maar misschien is het wel zo makkelijk om allebei de laptops een modem te geven, met hetzelfde internetaccount, en ze niet tegelijk op internet te gebruiken. Een analoge lijn is in de praktijk te traag om met meerdere PC's te werken, tenzij je geen bezwaar hebt tegen lang wachten :-)
Een stukje (cross-over) netwerkkabel om ze aan elkaar te knopen is ook nodig, uiteraard.
Verder zal een van de twee laptops een modem moeten hebben, de software om internet te delen zit al in win98se ingebouwd (volgens mij noemen ze 't ICS, internet connection sharing).
Op allebei de PC's TCP/IP installeren, IP-adressen 192.168.0.1 (laptop1, met het modem) en 192.168.0.2 (laptop2), op laptop1 ics inschakelen, en zorgen dat die altijd aanstaat als laptop2 op internet wil.
Maar misschien is het wel zo makkelijk om allebei de laptops een modem te geven, met hetzelfde internetaccount, en ze niet tegelijk op internet te gebruiken. Een analoge lijn is in de praktijk te traag om met meerdere PC's te werken, tenzij je geen bezwaar hebt tegen lang wachten :-)
Verwijderd
Daarvoor kun je een laptop dus voorzien van een anale modem en op dezelfde laptop een "modem sharing" proggie installeren.
Onder deze link : http://tucows.planet.nl/share95.html
vind je een hele waslijst van modem sharing programma's. RideWay, WinProxy en WinGate zijn wel goeien.
Dan natuurlijk zorgen dat er in beiden een netwerkkaart zit en die instellen zodat ze over IP met elkaar kunnen babbelen.
Onder deze link : http://tucows.planet.nl/share95.html
vind je een hele waslijst van modem sharing programma's. RideWay, WinProxy en WinGate zijn wel goeien.
Dan natuurlijk zorgen dat er in beiden een netwerkkaart zit en die instellen zodat ze over IP met elkaar kunnen babbelen.
Verwijderd
Ik vraag me af of het wel de moeite is om een netwerk te leggen puur voor het internet. Ik denk dat de prijs van 2 modems even duur is als een compleet netwerk...
Verwijderd
Hier geef ik Spokkie wel gelijk in. Hiervoor moet je namelijk wel 2 PCMCIA nics en een UTP crosskabel aanschaffen.Op zondag 05 augustus 2001 11:51 schreef Spokkie het volgende:
Ik vraag me af of het wel de moeite is om een netwerk te leggen puur voor het internet. Ik denk dat de prijs van 2 modems even duur is als een compleet netwerk...
op beide laptops zitten een modem en wij hebben een connection bridge cable.
wij hebben dus alles in huis maar hoe begin je met installeren/instellen? wat moet je eerst doen?
lidy/truffel
wij hebben dus alles in huis maar hoe begin je met installeren/instellen? wat moet je eerst doen?
lidy/truffel
Verwijderd
Nou ken ik een heleboel kabel soorten maar wat bedoel je precies met een connection bridge cable ? Een paralelle kabel ?Op zondag 05 augustus 2001 12:11 schreef truffel het volgende:
op beide laptops zitten een modem en wij hebben een connection bridge cable.
Uh.. koop een wireless lan kaartje (pcmcia) voor in die Tecra 8100.Op zondag 05 augustus 2001 11:36 schreef truffel het volgende:
ik ben nieuw hier en heb totaal geen verstand van netwerk. nu wil ik met 2 laptops, beide toshiba's 8100 en 8200, gaan internetten op 1 analoge lijn. is dit mogelijk en hoe gaat dat? wij hebben windows 98se als besturingssysteem. gr. truffel
Kost je een hondertje of 4, maar is wel superstoer
netwerkje mag je anders ook 2-300 voor uittrekken, (pcmcia kost gewoon wat meer) en dan heb je van die kaartjes met zo'n enorm brakke breekbare klotestekker eraan. (Realport kaartjes zijn toffer, maar duur..)
Die 8200 heeft al wireless lan (11Mbit) erin zitten, dus alleen voor die 8100 dan zon kaartje scoren.
Kan je mooi in de tuin internetten
btw: heeft die 8200 geen netwerkkaart?? Kans is vrij groot eik van wel
8200 heeft netwerkkaart, 8100 heeft een netwerk kaart. en dat bridgecable heeft usb.
maar hoe en waar moet ik beginnen met installeren???
en hoe stel je die in??Op zondag 05 augustus 2001 11:43 schreef MaDDo het volgende:
http://tucows.planet.nl/share95.html[/url]
ik heb Rideway en Wingate gedownd. en nu?
Dus beide PC's zitten al in een netwerkje? Dan is het simpel. Modem in 1 van de PC's, Internet Connection Sharing ("Delen van internetverbinding") installeren en aanwijzingen op het scherm opvolgen.Op zondag 05 augustus 2001 15:29 schreef truffel het volgende:
8200 heeft netwerkkaart, 8100 heeft een netwerk kaart. en dat bridgecable heeft usb.
Zoek en gij zult vinden.
Lees bovendien de [topic=152460] eens door.
Lees bovendien de [topic=152460] eens door.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()