Netwerk apparatuur volgorde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:02
Momenteel heb ik de volgende opstelling:

In de meterkast staat het modem die ook als router functioneert. Daar vandaan gaat 1 UTP kabel naar Router 1, en een andere UTP kabel naar Router 2 (waar beide routers dus als access point functioneren).

Echter, overweeg ik het volgende:

Het modem (dus zonder router functie) gaat direct door naar router 1 (welke dus de router taken uit gaat voeren), terwijl router 2 nog steeds op het modem aangesloten is, zodat deze laatste als modem/switch functioneert.

Kan dit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ja, mits er niets anders op de modem/router aangesloten is. Is er een reden dat je dit wil doen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt niet zomaar twee routers op één modem aansluiten. Het modem moet dan NAT ondersteunen, of je moet meerdere publieke ip-adressen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

GlowMouse schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:04:
Je kunt niet zomaar twee routers op één modem aansluiten. Het modem moet dan NAT ondersteunen, of je moet meerdere publieke ip-adressen hebben.
Lees dit stukje ajb nog een keer:
In de meterkast staat het modem die ook als router functioneert. Daar vandaan gaat 1 UTP kabel naar Router 1, en een andere UTP kabel naar Router 2 (waar beide routers dus als access point functioneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, dit gaat niet lukken. Als jij van het modem de router functie uitschakeld, dan zal je eerst naar een router moeten en vanuit die router naar de volgende netwerkcomponenten. Jij gaat namelijk hoogstwaarschijnlijk geen meerdere publieke IP adressen krijgen van jouw provider. Helemaal als de provider nog geen IPv6 (volledig) ondersteund.

Overigens is het nooit echt handig om 3 routers in 1 thuisnetwerk te plaatsen. Verstandiger is 1 modem, 1 router (deze eventueel te combineren in één device) en wat daarna komt geen routerfunctie meer uit te laten voeren. Als je dan nog een router incl. AP plaatst, schakel dan de router functie geheel uit (daarbij ook eventueel DHCP).

[ Voor 33% gewijzigd door _Dune_ op 03-04-2020 17:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-10 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

lier schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:10:
[...]

Lees dit stukje ajb nog een keer:

[...]
En nadat ik dat gelezen heb, wat moet ik dan begrijpen ?

nu heeft TS 1 router met 2 lose routers/ap's erachter. dat werkt.
maar de nieuwe situatie zou op het modem 2 routers moeten, dat gaat niet zonder 2 ip's en heel specifiek die IP's configureren.

Grotere vraag is wat TS hier eigenlijk mee wil bereiken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
Okay misschien was ik wat onduidelijk.

In de meterkast staat dus het Modem/Router. In de meterkast komen de UTP kabels uit die naar zowel router 1 (woonkamer) als router 2 (1e vedieping) leiden (welke dus nu als AP fungeren).

Echter, nu hb ik router 1 vervangen door een Asus RT-AX88U die nogal wat functionaliteit heeft waar ik nu niks aan heb omdat hij dus als AP staat ingesteld.

Nu kan ik natuurlijk de routerfunctie uitschakelen van het modem, en doorzetten naar de Asus, maar dan moet deze (router 1) dus ook router 2 aansturen (ipadres geven e.d.)

Deze laatste is echter dus aangesloten via het modem in de meterkast.

Misschien zo duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

heuveltje schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:26:
En nadat ik dat gelezen heb, wat moet ik dan begrijpen ?
Ah...eerste deel had je al goed begrepen, tweede deel klopt inderdaad niet :)

@Lowroad Nee, dat kan niet.
offtopic:
Mogelijk kan het wel met behulp van VLAN's, maar dat is een stap te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
Dan is de enige optie (buiten extra kabels trekken) dus om de Asus ook in de meterkast te zetten?

Meh, dat wilde ik nou juist niet.. Nouja maar even kijken dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lowroad schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 17:52:
...
Echter, nu hb ik router 1 vervangen door een Asus RT-AX88U die nogal wat functionaliteit heeft waar ik nu niks aan heb omdat hij dus als AP staat ingesteld...
Zet die Asus dan toch maar in de meterkast en koop er een derde router of een accesspoint bij

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1