Ik heb in maart 2019 een systeem besteld en in elkaar gestoken.
Toen is alles in elkaar gestoken, memtest86 gelopen, windows geïnstalleerd, geen problemen.
Door verschillende omstandigheden kon het pas nu in gebruik genomen worden (nu er tijd is in de lockdown).
MSI B450 TOMAHAWK - Moederbord
AMD Ryzen 5 2600X - Processor
HyperX Predator DDR4 4* 8Gb : HX432C16PB3K4/32
ASUS ROG STRIX RX VEGA 64 Gaming OC Edition - grafische kaart
Corsair RMx Series RM750x (2018) - Voeding
Nu hebben we de laatste dagen vastlopers gehad, blue screens, data corruption. Ik heb prime95 doen draaien en dat ging goed, behalve in de test die ram test, dat is een paar keer fout gegaan.
Ik heb dan memtest86 doen lopen, dat gaf ook fouten.
Dan heb ik de bios naar de meest recente versie gebracht.
Om te isoleren of er een ram-stick slecht was, of dimm-slots / moederbord, heb ik de 4 sticks afzonderlijk in slot 4 getest, en dan dezelfde vaste dimm in elk van de 4 slots. Geen fouten in memtest86 of karhu...
Dan 2 keer een test met 2 sticks in de 2 slots voor dual channel. Geen problemen.
Dan de 4 sticks opnieuw, geen problemen!
De dag nadien: opnieuw blue screens, opnieuw memtest86 en karhu ram-test failures.
Het bleek ook dat het ram standaard op 2400Mhz aan het lopen was, terwijl het wel 3200Mhz aankan.
Dan de XMP die uit stond ingesteld op XMP2: 3200Mhz.
Dan Karhu ramtest gekocht. Opnieuw tests: met 1 stick geen failures, met 2 geen failures, met 4, soms failures, soms niet....
Geen overclock, alles staat op automatisch of standaard.
Ik heb geen ander DDR4-systeem, dus ik kan de dimms niet opnieuw testen op een ander mobo.
Wat zou dit kunnen veroorzaken? Slecht moederbord?
Toen is alles in elkaar gestoken, memtest86 gelopen, windows geïnstalleerd, geen problemen.
Door verschillende omstandigheden kon het pas nu in gebruik genomen worden (nu er tijd is in de lockdown).
MSI B450 TOMAHAWK - Moederbord
AMD Ryzen 5 2600X - Processor
HyperX Predator DDR4 4* 8Gb : HX432C16PB3K4/32
ASUS ROG STRIX RX VEGA 64 Gaming OC Edition - grafische kaart
Corsair RMx Series RM750x (2018) - Voeding
Nu hebben we de laatste dagen vastlopers gehad, blue screens, data corruption. Ik heb prime95 doen draaien en dat ging goed, behalve in de test die ram test, dat is een paar keer fout gegaan.
Ik heb dan memtest86 doen lopen, dat gaf ook fouten.
Dan heb ik de bios naar de meest recente versie gebracht.
Om te isoleren of er een ram-stick slecht was, of dimm-slots / moederbord, heb ik de 4 sticks afzonderlijk in slot 4 getest, en dan dezelfde vaste dimm in elk van de 4 slots. Geen fouten in memtest86 of karhu...
Dan 2 keer een test met 2 sticks in de 2 slots voor dual channel. Geen problemen.
Dan de 4 sticks opnieuw, geen problemen!
De dag nadien: opnieuw blue screens, opnieuw memtest86 en karhu ram-test failures.
Het bleek ook dat het ram standaard op 2400Mhz aan het lopen was, terwijl het wel 3200Mhz aankan.
Dan de XMP die uit stond ingesteld op XMP2: 3200Mhz.
Dan Karhu ramtest gekocht. Opnieuw tests: met 1 stick geen failures, met 2 geen failures, met 4, soms failures, soms niet....
Geen overclock, alles staat op automatisch of standaard.
Ik heb geen ander DDR4-systeem, dus ik kan de dimms niet opnieuw testen op een ander mobo.
Wat zou dit kunnen veroorzaken? Slecht moederbord?
[ Voor 6% gewijzigd door arnoldus1955 op 03-04-2020 15:52 ]