RJ45 en Glasvezel Switch - waarop letten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-10 13:15
Ik zit in de industriele automatiserting en heb normaliter niet super veel met glasvezel temaken, en als het al voorkomt dat is dit meestal met relatief korte afstanden. Nu heb ik een project waar ik een dedicated glasvezel kabel moet leggen met een lengte van 2.5 km (maak er 3 van zodat we wat marge hebben). Er gaat relatief erg weinig (TCP-IP) data over de kabel maar het is wel belangrijke data (controle data en aansturing van kleppen / pompen etc)

Een paar vragen die ik via Google niet direct beantwoord kreeg:

Met glasvezel kan je kiezen tussen multi-mode (50/125 µm) en single-mode(9µm); Ik lees dat multimode tot maximaal 5 km werkt. Kan ik er vanuit gaan dat multimode een goedkopere oplossing is en omdat mijn applicatie 3 km nodig heeft multi-mode juiste keuze is? Of moet multimode apperatuur over deze afstand vele malen krachtiger zijn en dus duurder?

Aan beide kanten moet het glas worden omgezet naar koper (cat6) - Ik kan ervoor kiezen om dit via een SFP poort te doen op een nog aant te schaffen 24 poort switch of om een kleine media converter aan te schaffen die 1 op 1 glas omzet naar koper. Ik neig naar de SFP optie, zitten er hier nog haken en ogen aan, zaken waarop ik moet letten?

Als iemand nog meer nuttige feedback heeft - zoals altijd lees ik me in en luister ik naar mijn vendors maar ik vind het altijd prettig om ook de input van wat mensen met relevante ervaring van dit forum te horen.

at your service

Beste antwoord (via The_Butler op 03-04-2020 16:18)

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gebruik singlemode. Dat geeft je niet alleen een beter toekomstperspectief, de kabel kost tot de helft minder, wat op de kilometer echt uitmaakt. De pluggable optics zijn ietsje duurder maar deze zijn dusdanig goedkoop tegenwoordig dat het in het niet valt op je totale budget.

Gebruik een managed switch zodat je de waardes van de optic uit kan lezen. Zo kan je zien of de optics aan vervanging toe zijn (de Tx bias current loopt langzaam op over een periode van jaren), of de fiber een breuk heeft (Rx-licht valt weg terwijl de andere kant wel zendt), en eventuele bit errors kan je uitlezen en alarms voor genereren zodra ze voorkomen.

3 km valt binnen een heel normaal optisch budget voor singlemode, je kan 1000baseLX of 10GBASE-LR gebruiken, afhankelijk van wat je switch aankan. (Ik zou niet gaan prutsen met 100 Mbps-oplossingen, zeker niet in media converters uit het jaar kruik.) Je kan prima kwaliteit optics kopen op fs.com of flexoptix.net als je schrikt van de prijzen die de HP's en Cisco's van deze wereld er per stuk voor vragen - of je account manager daar ermee dreigen zodat 'ie je korting geeft. :)

Vergeet niet te budgetteren voor terminatie, dus een patch tray in een 19" rack en iemand met een fusion fiber splicer om pigtails op de fiber te lassen. Voor een patchpaneel is het de gewoonte om SC of LC te nemen in datacenters of E2000 (LSH) daarbuiten. Deze laatste is iets duurder vanwege patenten maar heeft als voordeel dat de connector een ingebouwd stofkapje heeft. Uiteraard zul je wat patchkabels van LC in de optic naar het patchpaneel moeten hebben.

Hoeveel denk je kwijt te zijn aan het graafwerk? Ik heb getallen tussen de 100 en 600 euro all-in per meter gehoord, afhankelijk in wat voor terrein het is (weiland of stad).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gebruik single mode voor die afstand. Of je een switch of mediaconverter gebruikt is wel redelijk om het even voor deze toepassing.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Neem direct een aantal reserve aders mee, de kosten zullen toch vooral in het graafwerk zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gebruik singlemode. Dat geeft je niet alleen een beter toekomstperspectief, de kabel kost tot de helft minder, wat op de kilometer echt uitmaakt. De pluggable optics zijn ietsje duurder maar deze zijn dusdanig goedkoop tegenwoordig dat het in het niet valt op je totale budget.

Gebruik een managed switch zodat je de waardes van de optic uit kan lezen. Zo kan je zien of de optics aan vervanging toe zijn (de Tx bias current loopt langzaam op over een periode van jaren), of de fiber een breuk heeft (Rx-licht valt weg terwijl de andere kant wel zendt), en eventuele bit errors kan je uitlezen en alarms voor genereren zodra ze voorkomen.

3 km valt binnen een heel normaal optisch budget voor singlemode, je kan 1000baseLX of 10GBASE-LR gebruiken, afhankelijk van wat je switch aankan. (Ik zou niet gaan prutsen met 100 Mbps-oplossingen, zeker niet in media converters uit het jaar kruik.) Je kan prima kwaliteit optics kopen op fs.com of flexoptix.net als je schrikt van de prijzen die de HP's en Cisco's van deze wereld er per stuk voor vragen - of je account manager daar ermee dreigen zodat 'ie je korting geeft. :)

Vergeet niet te budgetteren voor terminatie, dus een patch tray in een 19" rack en iemand met een fusion fiber splicer om pigtails op de fiber te lassen. Voor een patchpaneel is het de gewoonte om SC of LC te nemen in datacenters of E2000 (LSH) daarbuiten. Deze laatste is iets duurder vanwege patenten maar heeft als voordeel dat de connector een ingebouwd stofkapje heeft. Uiteraard zul je wat patchkabels van LC in de optic naar het patchpaneel moeten hebben.

Hoeveel denk je kwijt te zijn aan het graafwerk? Ik heb getallen tussen de 100 en 600 euro all-in per meter gehoord, afhankelijk in wat voor terrein het is (weiland of stad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-10 13:15
Nielson schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:48:
Neem direct een aantal reserve aders mee, de kosten zullen toch vooral in het graafwerk zitten.
Way ahead of you, zullen denk ik 20 aders ofzo worden met een nette patch box aan iedere kant. Graven hoeft gelukkig ook niet, er ligt een PCV buis.
(wat weer andere problemen met zich meebrengt, er is nogal wat koper diefstal in de buurt en die grapjassen zien aan de buitenkant niet wat voor een kabel het is; een simpel stanley mes wordt dan meestal ingezet wat met glasvezel een nogal duur geintje is. Je mag het eigenlijk niemand toewensen maar soms hoop ik dat die lui dit met een 11KV kabel proberen te flikken...

[ Voor 34% gewijzigd door The_Butler op 03-04-2020 16:57 ]

at your service