Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet, uitzetten PSU werkt soms (2 jaar oude build)

Pagina: 1
Acties:

• Vdjong
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-11 00:21
AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
MSI B350 PC Mate
Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G
WD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 2TB
NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Corsair RM550x Zwart
Samsung 850 EVO 500GB

Goededag,

2,5 jaar geleden heb ik mijn PC gebouwd, ik heb nooit problemen gehad tot een jaar geleden.

1 jaar geleden:
Af en toe (geheel op random tijden voor mijn gevoel) wilde de PC niet opstarten, de fans en leds gingen wel aan zolang ik de aanknop inhield maar er gebeurde verder niets. Ik moest de schakelaar achter op de PSU een tijdje uitzetten, daarna startte de PC zonder enkel probleem.

6 maanden geleden:
Schakelaar uitzetten werkt niet meer, ik moest nu echt de stekker er uithalen. Wederom leds en fans actief als ik de aanknop ingedrukt houd.

Heden:
Nadat ik de computer afsluit gaat deze niet meer aan. Als de schakelaar een tijd uitstaat kan het zijn dat de PC start, maar vaak is er ook niets te zien (geen leds of fans).

Als de PC eindelijk aan is presteert deze normaal. Alles in de kast is schoon en ziet er goed uit naar mijn mening.

Wat ik geprobeerd heb:
Alles opnieuw ingeplugd
Snel opstarten in windows uitgezet (stond op een ander forum als oorzaak bij een vergelijkbaar probleem)
Andere stekkerdoos en kamer stopcontact
HWinfo, niets wordt te warm
Aanzetten met jumper
Bios en Cmos resetten
Bios update
Paperclip test PSU
Testen met 1 RAM stick (in verschillende slots, zaten in 2 en 4)
Memtest86 (geen fouten)
Testen buiten de kast met alleen CPU, PSU, Mobo, GPU en SSD. (probleem blijft)
Moederbord opgestuurd naar Megekko, zij konden geen probleem vinden.
Nieuwe RAM sticks, ik had dezelfde besteld om te testen of dit het probleem kon zijn omdat speaker 3 lange tonen gaf (probleem blijft)
Nieuwe PSU, ik had dezelfde besteld om te testen (het probleem was hetzelfde echter klonk er een tik als ik de aan knop indrukte en de PC startte niet)

De afgelopen tijd heb ik zoveel op het internet gezocht en oplossingen geprobeerd dat ik waarschijnlijk wel iets vergeten ben, maar dit zijn volgens mij de belangrijkste.
Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik nog moet proberen en hoe ik de oorzaak kan vinden.

Graag hoor ik jullie suggesties en/of adviezen.

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Zo op het eerste oog had ik afgelopen week toevallig hetzelfde probleem.
Van alles geprobeerd maar niks werkte.

Uiteindelijk heb ik de batterij van CMOS verwijderd en er een nieuwe ingestoken.
Nu werkt alles weer als voorheen.

• Vdjong
Dat heb ik een tijd geleden inderdaad geprobeerd, het had toen geen effect helaas.
Ik zal morgen eens een nieuwe batterij kopen voor de zekerheid.

• Vdjong
Helaas heeft het niet geholpen.
Vandaag ging de pc helemaal niet aan. Ik heb een kwartier de stekker er uitgehaald en daarna na een paar keer de aanknop ingedrukt te hebben ging hij eindelijk aan.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:44

HugoBoss1985

Xenotech

Klinkt alsof je voeding op is.