PC Upgraden 3 jaar oud (videokaart)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
Ik heb een PC van ruim 3 jaar oud. Was een geconfigureerde PC van Alternate (ALTERNATE Thunderstorm GM700, PC Systeem).
Bij de wat nieuwere games merk ik dat de videokaart niet sterk genoeg meer is om op hoge settings te spelen, Battlefield V ging nog wel goed, maar nu gaat het lastiger worden. Een voorbeeld is Call of Duty Warzone. Om een beetje mooie graphics te krijgen, is de kaart net niet sterk genoeg. Op low speelt het overigens wel redelijk smooth, maar ik hoor de kaart wel ventileren en het ziet er niet super mooi uit. Op high hoef ik het niet te proberen, teveel hickups. Bottleneck lijkt vooral het geheugen van de videokaart te zijn.

Ik zoek dus een nieuwe videokaart om mijn systeem te upgraden. Mijn vraag in het specifiek is of ik andere zaken moet upgraden, of dat een videokaart voldoende is voor mijn doel?
Voor de rest ervaar ik geen problemen. Alles is snel genoeg (browsen etc.), gaat puur om wat meer kracht voor de nieuwere games.

Ik heb geen specifiek budget, maar tussen de € 250 - € 300 vind ik een mooi bedrag voor nu. Waar moet ik opletten?

Huidige specs:
Processor: Intel® Core i5-7400 Processor (3,0 GHz) Kaby Lake
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
16GB RAM

Zelf verkende mogelijkheden:
Zou bijvoorbeeld de MSI GeForce GTX 1660 SUPER VENTUS XS OC 6G een goede upgrade zijn? Of de MSI Radeon RX 5500 XT Gaming X 8G?

[ Voor 4% gewijzigd door Cheezborger op 03-04-2020 13:28 ]

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Probeer eens even je gpu usage te meten met iets als afterburner?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou even hier een vergelijking laten maken voordat je iets anders gaat kopen:
https://gpu.userbenchmark...vidia-GTX-1660/4038vs4038

qua videokaart word je daar niet beter van, wellicht beter om te gaan investeren in een SSD??

[ Voor 23% gewijzigd door keur0000 op 03-04-2020 13:43 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:09
Nieuwere games vragen wel wat meer dan een vrij laag geklokte quadcore. Kijk idd eerst met MSI Afterburner welk onderdeel de beperkende factor is voordat je er een nieuwe videokaart in zet en daarmee misschien de problemen vergroot.

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07-2025
De processor is de bottleneck, ik loop hier tegenaan met mijn i5 6600K op 4,3GHz. 4 cores is tegenwoordig echt te weinig, videokaartje kan nog wel even mee. (Ik speel hier met een 970 op 1440p en dat gaat nog best aardig).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

keur0000 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:41:
Zou even hier een vergelijking laten maken voordat je iets anders gaat kopen:
https://gpu.userbenchmark...vidia-GTX-1660/4038vs4038

qua videokaart word je daar niet beter van, wellicht beter om te gaan investeren in een SSD??
Denk dat je deze bedoelde hihi :+
https://gpu.userbenchmark...TX-1660S-Super/3646vs4056

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

kan ook helpen om hier te kijken https://www.3dmark.com/search
kun je een syteem zoeken wat ongeveer gelijk is aan je huidige setup en wat je wilt en eventueel 1 met een snellere cpu om te zien of je cpu een bottleneck is

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:42
Bedankt voor alle reacties! Ik heb afterburner gedraaid tijdens het gamen. Daar kwamen de volgende getallen uitrollen:

De GPU zat constant op 99%, dus die zat aardig aan zijn limiet. En ik had de textures al op 'Low' gezet.
De CPU kwam in de buurt met ~80/85%.

Ik denk dat zowel het geheugen van de videokaart alsmede de CPU beide een bottleneck is. Ik ga denk rond december van dit jaar een nieuw systeem in elkaar zetten, en tot die tijd wat geld opzij zetten. Ik denk dat ik daar blijer van ga worden dan nu enkel een CPU/GPU upgraden.

Oud systeem kan dan mooi naar mijn familie toe.

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 13:58
Sry topic verkeerd

[ Voor 99% gewijzigd door ptholemy op 05-04-2020 16:50 ]

Pagina: 1