Simpel thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Toelichting
Onlangs heb ik mijn internet abonnement opgehoogd naar een 250mbit verbinding (Ziggo). Na een paar dagen kwam ik erachter dat mijn vaste kabel verbinding van de woonkamer naar mijn kantoor niet verder komt dan 100mbit (om verschillende redenen). Dit wil ik verbeteren naar 1gb om mijn internet abonnement volledig te benutten.

Ik zoek een?
- 1gb netwerkswitch met min 3 poorten
- Correcte bekabeling van de woonkamer naar mijn kantoor en de verschillende apparaten
- Goede opbouwdozen voor UTP bekabeling

Wat is je budget?
Ongeveer 150 euro of wat nodig is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeur als het maar van degelijke kwaliteit is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Korte beschrijving van de huidige situatie:
Ziggo Modem (woonkamer) -> CAT5e kabel -> opbouwdoos (doos met schroefjes) -> CAT5e "slappe" kabel naar kantoor -> opbouwdoos -> CAT5e kabel -> Switch (100mbit) -> CAT5e -> PC / PS4 / Laptop

De woning is uit 1969 en heeft geen voorbereiding m.b.t. tot kabels trekken naar andere verdiepingen.

Mijn nieuwe oplossing componentenlijst:
- Nieuwe "stugge" CAT6 kabel trekken (bijvoorbeeld Belden)
- 2 nieuwe opbouwdozen met punch down bevestiging
- Nieuwe netwerkswitch (Netgear GS105 bijvoorbeeld)
- Nieuwe patchkabels CAT6 (4x)

Is bovenstaande een goede oplossing of zijn er betere alternatieven? Bijvoorbeeld de huidige kabel laten liggen en de rest aanpassen?

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als er nu al kabels liggen begin dan eerst met gewoon een gigabit switch aan te schaffen, en kijk naar de toekomst.
- POE cameras/AP's?
- 5 of 8 poorten?

Vergeet ook niet dat je zoiezo 1 input op de switch kwijt bent voor internet zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door prutser001 op 03-04-2020 13:22 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Nu online
Bedankt voor je snelle reactie.

Met de ogen op de toekomst:
- Geen bijzonderheden, alleen de mogelijkheid om van mijn kantoor naar de slaapkamer van mijn dochter te gaan om daar ook een kabel te krijgen

Wat ik nog wel gedaan heb is de switch ertussen uitgehaald om te kijken of ik dan 1gb haal.

Met de switch er tussen uit blijf ik op 100mbit. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de goedkope opbouwdozen of de kabel naar boven is beschadigd? Als ik de PC rechtstreeks op de modem zet met een kabel is er direct 1gb.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:14
Sluit gewoon even je laptop aan op de verschillende plekken waar dat kan om de juiste kink in de kabel te vinden.

Ziggo Modem (woonkamer) -> Laptop = Ok
Ziggo Modem (woonkamer) -> CAT5e kabel -> opbouwdoos (doos met schroefjes) -> Laptop = ?
Ziggo Modem (woonkamer) -> CAT5e kabel -> opbouwdoos (doos met schroefjes) ->CAT5e "slappe" kabel naar kantoor -> opbouwdoos -> CAT5e kabel -> Laptop = ?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Nu online
Ziggo Modem (woonkamer) -> Laptop = Ok

Ziggo Modem (woonkamer) -> CAT5e kabel -> opbouwdoos (doos met schroefjes) -> Laptop = ?
Deze kan ik niet controleren. De kabel van de modem steekt in de opbouwdoos met stekker. Vanuit de opbouwdoos gaat de kabel naar kantoor in de opbouwdoos daar.

Ziggo Modem (woonkamer) -> CAT5e kabel -> opbouwdoos (doos met schroefjes) ->CAT5e "slappe" kabel naar kantoor -> opbouwdoos -> CAT5e kabel -> Laptop = 100mbit

Het gaat dus ergens fout tussen de opbouwdoos in de woonkamer en op het kantoor.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan ook eens alle aansluitingen afgaan, voor 100Mbps waren 2 paren voldoende, voor 1Gbps heb je alle 4 de paren nodig. Misschien zijn er ergens maar 2 paren aangesloten, of zijn niet de juiste paren gebruikt om te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Nu online
Gisteren heb ik de opbouwdozen los gehaald, opnieuw aangesloten en gecontroleerd op eventuele beschadigingen. Hier kon ik niets vinden. Heb niet de kabels opnieuw gestript.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Haal anders even een goedkope kabel tester en loop daar alles even mee na.
Meten is weten.
Cat5e moet meer dan zat zijn voor een thuis Gbit netwerk.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je ook gecontroleerd op de volgorde van de kabels? En op de magnetische eigenschappen van de kabel?

Heb je nu een 100Mbps of 1Gbps switch? En ga je deze wel of niet vervangen? Ik heb deze:
pricewatch: TP-Link TL-SG2008
Maar je zou ook naar de unmanagded variant kunnen kijken:
pricewatch: TP-Link TL-SG1008

Niet als hoofdswitch, maar niet iedereen heeft nood aan een:
pricewatch: TP-Link JetStream T1700G-28TQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Een opbouwdoos met schroefjes zal niet geschikt zijn voor ethernet. Op 100 MBit werkt het misschien wel (en misschien ook niet; schroefterminals klinkt meer als ISDN), maar als je naar gigabit wil zou ik die inderdaad vervangen door iets met punch-down terminals.

Of, aangezien er 'slappe' kabel loopt, misschien kun je die kabel voorzien van connectoren en deze rechtstreeks in het modem en in een switch prikken?

Met een paar stekkertjes en een simpele tang zou je dan klaar zijn. Mocht die kabel te kort zijn dan kun je altijd nog met koppelblokjes kunnen werken.

Wil je meer geld uitgeven en het mooi maken, dan kun je inderdaad voor opbouwdozen, CAT6 etc gaan. We willen het hier op Tweakers altijd zo mooi mogelijk, maar niet iedereen heeft daar zin in :P Bovenstaande werkt echt prima :)

Daarmee heb je de kabel tussen je woonkamer en je kantoor aangepakt. Blijf je met die 100 MBit switch; maar een 5 of 8 poort switch kost niet zo veel: categorie: Netwerk switches
Merken als TP-Link, D-Link, Netgear, ZyXEL, maakt niet uit, die doen het gewoon.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Spectre Wolf schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:01:
Gisteren heb ik de opbouwdozen los gehaald, opnieuw aangesloten en gecontroleerd op eventuele beschadigingen. Hier kon ik niets vinden. Heb niet de kabels opnieuw gestript.
Toch lijken je bevindingen heel veel op het functioneren van maar 2 aderparen in plaats van alle 4. Met andere woorden functioneel een volledig dubbele verbinding. het maar voor de helft functioneren kan wordten veroorzaakt door een slechte verbinding van één of meer aders of van niet de correcte adervolgorde. Die moet precies zo zijn en absoluut niet anders.

Mocht dit allemaal kloppen, een slechte verbinding zie je natuurlijk niet met het blote oog, daar heb je toch echt een goede tester voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Nu online
@ Allen, bedankt voor de reacties

Het volgende ga ik doen:

- Kabeltester aanschaffen
- Gigabit switch aanschaffen (die moet hoe dan ook vervangen worden)
- Aan de hand van de test aanpassingen doen (opbouwdozen eruit en stekkers aan de kabel)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spectre Wolf
  • Nu online
Update
Vanmorgen de spullen binnen gekregen. Als eerste de kabel met opbouwdozen getest:

Ader 5 werd overgeslagen door de tester

Ader 5 opnieuw aangesloten en geen verschil. Toen heb ik de opbouwdozen ertussen uitgehaald en stekkers aan de kabel van woonkamer naar kantoor gezet. Opnieuw getest:

Ader 4 werd overgeslagen maar na wat aan de stekker te zitten ging hij aan en uit. Dus de stekker weer afgeknipt en opnieuw gemonteerd en opnieuw getest:

Alles oke.

Daarna de koppelblokjes er tussen gezet en alles aangesloten. Geen verbinding op de PC.

Als gevolg hiervan alle losse kabels getest en wat blijkt, de kabel tussen de router en het eerste koppelblok komt niet door de test heen.

Deze kabel vervangen voor een goede en nu is er gigabit op de netwerk adapter te zien!

Al met al ben ik blij dat het nu werkt. Wel veel trap gelopen :P

De switch komt maandag dus die zet ik er later tussen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mooi voorbeeld van meten = weten

En bedankt voor de update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Top mijn, fijn dat het werkt! Ook fijn om soms een update te zien.

Pagina: 1