Slaapkamer koelen met computerfans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:39
Aankomende zomer gaat het misschien weer lekker warm worden. Daarom wil mijn vriendin een fan in de kamer hebben, wat ik goed begrijp. Alleen hebben we op dit moment een mooie design lamp aan het plafond hangen, waardoor een fan aan het dak niet echt een goede optie is.

De volgende opties die we hebben.
- Muurventilator
- Fan in de hoek van de kamer

Echter zat ik aan het volgende alternatief te denken.

Ik heb boven mijn nieuwe HR ramen (met ventilatieroosters) nog een ouderwets (gesloten) rooster boven dat raam zitten, zoals hieronder afgebeeld.

Afbeeldingslocatie: https://www.woning-ventilatie.nl/wp-content/uploads/2015/04/raamroosters-gesloten-schimmel-huisstofmijt-vocht.jpg

Door het voorste ventilatie rooster weg te halen, komt er een ruimte van 130cmx10cm vrij. Nu zat ik te denken om daar 14 fans van 92mm in te plaatsen

Nu heb ik al gekeken of het zin heeft.
- Er is geen luchtcirculatie zoals een plafondventilator, maar koude buitenlucht wordt actief de slaapkamer ingeblazen, waardoor je minder luchtverplaatsing nodig hebt om een koele flow te ervaren.
- 34 CFM wordt maximaal gehaald per fan. Dit x14 = 476CFM (13m2/minuut). Kamer is 39m3 maximaal. Elke 3 minuten zou je dan volledige luchtverversing hebben?
- Op 34CFM maakt 1 fan 38db x 14 = 51dB bij 16 fans.

Nu weet ik niet of bovenstaande echt wetenschappelijk is. Het idee is ook om dit een beetje te moduleren als dit kan. Dus ik zal dan ook een PWM-fan controller nodig hebben. Zodat het nog stiller wordt, als de temperatuur gehaald wordt en dat de hele nacht de koude lucht naar binnen kan stromen en om 06:00u deze stopt.

Voordat ik het plan verder ga uitwerken, moet ik nog rekening houden met bepaalde zaken?

Beste antwoord (via DJustin op 17-04-2020 20:10)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb dit jaren geleden gehad voor mijn ramen (voorzetplaat van plexiglas met 4-6 fans), nu alles airco maargoed.

Je grootste probleem, nachttemperatuur komt pas echt richting 3-4 uur snachts op een laag punt, het kan op een 30+ dag rustig tot 11 uur nog behoorlijk warm zijn, dat de winst daar (koel bij slapen) marginaal is.

Maar, mijn geval, het werkte wel. Hoewel de mijne dus laag in het raam stonden, zo goed als langs mijn bed, geeft zelfs een ~20graden lucht verkoeling tov kamer van 26-30 graden. Verre van optimaal, maar kosten wegen niet snel op tegen een mobiele airco (die 99% matig op z'n best werken) of helemaal een split-unit. Als je het rooster weer terug kan plaatsen, doe het voor de test, hobbyding, maar verwacht er geen wereldwonderen mee.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het echt heet is is er 's nachts ook geen koele lucht buiten. Gewoon gordijnen dicht houden en een muur/plafond of staande ventilator kopen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
DJustin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:09:
Aankomende zomer gaat het misschien weer lekker warm worden.

..maar koude buitenlucht wordt actief de slaapkamer ingeblazen..
Waar wou je die koele lucht vandaan halen? Als het zomers lekker warm is kan het lang duren voordat het buiten een beetje afgekoeld is. Daarnaast weet ik niet of je plan met de fans gaat werken, maar bedenk dat de lucht die je naar binnentrekt ook afgevoerd moet kunnen worden. Kun je niet beter kijken voor een goedkope (split unit) airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:39

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Op tijd een airco kopen deze voor dat je gaat slapen uurtje of twee laten koelen en je valt heerlijk koel inslaap.

1.Ja kost stroom zo'n airco.
2. Maakt lawaai daarom koelen voor dat je gaat slapen.
3. Koop er geen een als de mussen al van dak vallen dan ben je altijd al te laat.

Ik heb vorig jaar voor de hele hitte gebeuren een mobiele unit gekocht kosten 230,- en was heel blij met de investering.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:43
Zodra het 's avonds buiten koeler is dan binnen zal het naar binnen zuigen van de buitenlucht iets schelen. Ook zal je ergens anders op dezelfde verdieping of een verdieping hoger een raam open moeten zetten zodat de lucht ook weer weg kan. Op die manier kan je de airflow door je huis iets verbeteren, maar verwacht geen wonderen. Ik verwacht dat het meer zin heeft om 's avonds als het buiten koeler is dan binnen alle ramen open te zetten en een grote ventilator voor het raam te zetten voor extra airflow. Dat doe ik ook. Ondanks dat het op z'n warmst 29 graden was in mijn slaapkamer afgelopen zomer vertik ik het om een airco te kopen. Uiteindelijk draagt het stroomverbruik van al die airco's alleen maar bij aan de opwarming van de aarde. Iets met fighting for peace and fucking for virginity. (jaja, het is minimaal, en ja iedereen doet het, en ja het slaapt vast lekkerder, maar ergens trek ik mijn grens qua principes :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
evilution schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:13:
Als het echt heet is is er 's nachts ook geen koele lucht buiten. Gewoon gordijnen dicht houden en een muur/plafond of staande ventilator kopen.
Het gaat ook niet om de meest warme dagen, maar over een langere tijd. boven de 30 graden in ons appartement op de hoogste verdieping is ook geen uitzondering. Voor de nacht kun je het vaak wel onder de 26-25 graden krijgen. Als het in de nacht 20 of 19 graden wordt is het al prima.
evilution schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:13:
Dat doen wel ook zeker wel, de kamer zit aan de noordkant van het huis, waardoor het al aanzienlijk koeler blijft dan de huiskamer. Staande ventilator kan altijd nog, maar het huis is klein en ik wil zo weinig losstaande rommel als mogelijk.
42dpi schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:17:
Op tijd een airco kopen deze voor dat je gaat slapen uurtje of twee laten koelen en je valt heerlijk koel inslaap.

..... en was heel blij met de investering.
Split unit airco is niet mogelijk gezien VVE. Ik mocht zelfs geen rolluik voor mijn raam maken van de VVE. 8)7 Dus ik zit te zoeken naar een andere oplossing.
Mobile unit zie ik niet zitten, omdat ik daar geen ruimte voor heb ik mijn kamer. Het zou dan echt een split unit moeten zijn wat nu niet mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit gaat echt geen noemenswaardig verschil geven. Buiten is de lucht ook warm en je hebt gewoon te weinig verplaatsing.

Er was een keer een topic van een tweaker die op zolder een hele dikke fan had geinstalleerd om zijn hele huis van verse lucht te voorzien. Dat had geloof ik wel wat effect, maar dan heb je het niet meer over computerfans :p

Airco is eigenlijk de enige echte optie om het behaaglijk te krijgen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb dit jaren geleden gehad voor mijn ramen (voorzetplaat van plexiglas met 4-6 fans), nu alles airco maargoed.

Je grootste probleem, nachttemperatuur komt pas echt richting 3-4 uur snachts op een laag punt, het kan op een 30+ dag rustig tot 11 uur nog behoorlijk warm zijn, dat de winst daar (koel bij slapen) marginaal is.

Maar, mijn geval, het werkte wel. Hoewel de mijne dus laag in het raam stonden, zo goed als langs mijn bed, geeft zelfs een ~20graden lucht verkoeling tov kamer van 26-30 graden. Verre van optimaal, maar kosten wegen niet snel op tegen een mobiele airco (die 99% matig op z'n best werken) of helemaal een split-unit. Als je het rooster weer terug kan plaatsen, doe het voor de test, hobbyding, maar verwacht er geen wereldwonderen mee.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:37
Mijn schoonvader heeft wel een pc ventilator in elkaar gezet om in het stopcontact te zetten. Deze hebben we in een huisje in Frankrijk gebruikt om vanuit de keuken gewoon lucht te blazen de slaapkamers in. Dat werkte en je had weinig last van het geluid. Maar voor thuis zou ik toch iets anders uitzoeken zoals iedereen al weer op geeft.

De luchtstroom doet wel iets, maar koelen doet het nooit. Eerder gevoelstemperatuur omlaag brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 03-04-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
Glashelder schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:22:
Er was een keer een topic van een tweaker die op zolder een hele dikke fan had geinstalleerd om zijn hele huis van verse lucht te voorzien. Dat had geloof ik wel wat effect, maar dan heb je het niet meer over computerfans :p
Haha, daar moest ik ook denken. Even gezocht en is denk dit topic? Koelen door onderdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nielson schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:26:
[...]
Haha, daar moest ik ook denken. Even gezocht en is denk dit topic? Koelen door onderdruk
Juist ja, die idd :p :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:50
Heb je geen mechanische ventilatie in je appartement? Die doet precies wat jij wilt namelijk, maar dan moet je wel die ventilatie-roosters openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Glashelder schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:22:
Dit gaat echt geen noemenswaardig verschil geven. Buiten is de lucht ook warm en je hebt gewoon te weinig verplaatsing.

Airco is eigenlijk de enige echte optie om het behaaglijk te krijgen.
Duidelijk, het gaat ook om het gevoel van verplaatsen van lucht, net zoals een plafond ventilator dat doet. Deze 14 fans moeten het opnemen tegen het gevoel van een plafondventilator. Dus het hoeft niet de competitie aan een split airco unit.
Thy... schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:21:
Zodra het 's avonds buiten koeler is dan binnen zal het naar binnen zuigen van de buitenlucht iets schelen. Uiteindelijk draagt het stroomverbruik van al die airco's alleen maar bij aan de opwarming van de aarde. Iets met fighting for peace and fucking for virginity. (jaja, het is minimaal, en ja iedereen doet het, en ja het slaapt vast lekkerder, maar ergens trek ik mijn grens qua principes :) )
Dat is waar, mijn sommige airco units kunnen al zeer zuinig zijn. Ook daar zit enige ontwikkeling in, helemaal als je je eigen stroom opwerkt, maar dat is een andere discussie.

SinergyX schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:22:

Wonderen verwacht ik ook (zeker) niet. De 14 fans zouden dan direct naast het bed hangen. Alleen wel helemaal aan de bovenzijde, waardoor ik twijfel hoe de luchtstroom gaat lopen. Als de lucht kouder is, zou het wel iets moeten zakken naar beneden.

De hoofdvraag is of het een beetje kan concurreren met een fan aan het plafond. Het zal zeker niet op kunnen tegen een airco

Alternatief, toch met de VVE weer bespreken of een rolluik mogelijk is. Dit is al een redelijke stap in de goede richting. Als deze geplaatst is, zouden de fans nog steeds in contact met "buiten" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Nieknikey schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:29:
Heb je geen mechanische ventilatie in je appartement? Die doet precies wat jij wilt namelijk, maar dan moet je wel die ventilatie-roosters openzetten.
Ja, wij hebben mechanische ventilatie. Echter niet op de slaapkamer. Alleen badkamer, toilet, keuken en voorraadkast. Je voelt zeker geen luchtverplaatsing hierdoor.

Het idee is nog steeds een combinatie van aanzuigen "koudere" lucht in de nacht i.c.m. gevoel van luchtverplaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Arunia schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:26:
Mijn schoonvader heeft wel een pc ventilator in elkaar gezet om in het stopcontact te zetten. Deze hebben we in een huisje in Frankrijk gebruikt om vanuit de keuken gewoon lucht te blazen de slaapkamers in. Dat werkte en je had weinig last van het geluid. Maar voor thuis zou ik toch iets anders uitzoeken zoals iedereen al weer op geeft.

De luchtstroom doet wel iets, maar koelen doet het nooit. Eerder gevoelstemperatuur omlaag brengen.
In de zomer gebruik ik 2 stille 120mm fans die ik op de slaapkamer plaats. Deze zet ik ongeveer op de hoogte van bovenkant bed, zodat er een heel lichte luchtstroom langs ons strijkt. De gevoelstemperatuur verlaag je daarmee een heel stuk, zonder dat het storend wordt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:39

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

DJustin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:22:
[...]

Split unit airco is niet mogelijk gezien VVE. Ik mocht zelfs geen rolluik voor mijn raam maken van de VVE. 8)7 Dus ik zit te zoeken naar een andere oplossing.
Mobile unit zie ik niet zitten, omdat ik daar geen ruimte voor heb ik mijn kamer. Het zou dan echt een split unit moeten zijn wat nu niet mogelijk is.
Ik heb het over een apparaat als dit (deze heb ik zelf ook) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Tgkm9mh9bI3VQmRSkPgXaTOOko=/f/image/cJi5AqZPcjQ56rFYwkhjIsFV.png TRISTAR AC-5474

Is 87 x 36 x 32 cm

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:50
DJustin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:29:
[...]

De hoofdvraag is of het een beetje kan concurreren met een fan aan het plafond. Het zal zeker niet op kunnen tegen een airco
Een ventilator koelt de lucht niet; deze zorgt alleen voor luchtverplaatsing. Door deze luchtverplaatsing wordt het voor jouw lichaam iets makkelijker om zijn warmte kwijt te raken; dit zorgt voor een aangenaam gevoel. Een airco koelt de lucht daadwerkelijk, deze zaken zijn dus ook niet met elkaar te vergelijken (maar dat zie je zelf al in geloof ik).

Een ventilator die je aan je plafond hangt zorgt voor verplaatsing van de lucht binnenshuis. De ventilatortjes die je voor je ventilatiestrook boven je raam wilt hangen, zorgen voor verplaatsing van lucht van buiten naar binnenshuis (dus hetzelfde wat een mechanische ventilatie doet). De lucht die je naar binnen haalt, zal ergens anders ook naar buiten moeten; waarschijnlijk door een afzuigkap, mechanische ventilatie, overige ventilatiestroken of kieren tussen en onder deuren.

Een ventilator in het plafond zal dus niet voor een temperatuurverandering binnenshuis zorgen. Jouw ventilatortjes in de ventilatiestrook zorgt voor een afkoeling van de ruimte (maar alleen als het buiten kouder is dan binnen) of een opwarming van de ruimte (maar alleen als het buiten warmer is dan binnen).

De vraag die je hebt (gaat mijn oplossing hetzelfde - 'afkoelende' - comfort opleveren als een plafondventilator) is niet van een eenduidig antwoord te voorzien. Als het buiten warmer is dan binnen dan zul je de ruimte juist opwarmen, maar dan nog kan dit wel voor een comfortabel gevoel zorgen zolang je maar genoeg in de luchtstroom van de ventilatortjes zit. Ik vraag me sterk af of die kleine ventilatortjes (ook al gebruik je er veel van) dezelfde luchtstroom kunnen creëren als een grote plafondventilator. Bovendien zul je je fysiek in de luchtstroom moeten bevinden om hier baat bij te hebben.
DJustin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:32:
[...]

Ja, wij hebben mechanische ventilatie. Echter niet op de slaapkamer. Alleen badkamer, toilet, keuken en voorraadkast. Je voelt zeker geen luchtverplaatsing hierdoor.
Dat maakt in principe niet uit, want de lucht die wordt aangezogen moet van buiten worden bijgevuld, en daar zijn die ventilatiestroken nou juist voor.
DJustin schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:32:
Het idee is nog steeds een combinatie van aanzuigen "koudere" lucht in de nacht i.c.m. gevoel van luchtverplaatsing.
Als je alle stroken in huis dicht zet, en die op je slaapkamer open, dan bereik je hetzelfde effect als met je ventilatortjes. Alleen maakt die ventilatiebox wellicht (afhankelijk van de leeftijd) minder herrie.

En als een plafondventilator niet mogelijk is, kun je nog altijd een "normale" ventilator kopen (goedkoop voorbeeld, duurder voorbeeld)

[ Voor 4% gewijzigd door Nieknikey op 03-04-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 20:55

PB-powell

Mr. Laziness

Of zulke fans kunnen concurreren met een plafondfan kan ik niet beoordelen, maar 51dB klinkt nog best hard. Inbouw vaatwassers (ter referentie) zitten, zeker de goede, ruim onder de 50dB qua geluid. Dat is ook iets om rekening mee te houden. Het is wel eentonig die fans, maar je moet er wel tegen kunnen.
En hoe wil je het regelen met een rooster voor de fans? Als ze stilstaan zitten er serieuze kieren tussen waardoor allerlei ongedierte naar binnen vliegt/wandelt. En ik heb geen idee hoe goed de fans aan de buitenkant beschermt zijn tegen regen?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ventilator met koelelementen (uit de vriezer) ervoor werkt ook prima, je bent een tweakert of niet :9~

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Alternatief, toch met de VVE weer bespreken of een rolluik mogelijk is. Dit is al een redelijke stap in de goede richting. Als deze geplaatst is, zouden de fans nog steeds in contact met "buiten" staan.
Afhankelijk welk model en snelheid, absoluut niet. Ik heb nu een 5-blad model (fungeert ook als licht) en op standje 3 verplaatst dat ding enorm veel lucht en is relatief best stel, niet te vergelijken met 92mm fans op 12v. Ja, het is gewoon dezelfde lucht als in de kamer, dus koeler is het niet, maar het voelt wel fijn.

Ik zou dan eerder voor een plafonventilator gaan, en misschien 2-3 fans vanaf het rooster richting de fan. Hiermee trek je 'iets' aan koelere lucht van buiten, maar wordt wel goed verspreid door je plafonventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 10:55

Tazzios

..

[...]

Voor een raam aan de noordkant lijkt een rolluik mij niet zo zinvol toch? Is het ter isolatie bedoelt of tegen de zon?

Een rolluik vinden ze misschien wat te massief en deze hangt er ook altijd, alternatieven:
https://www.intershades.n...ingen-raamdoek/#afwerking
https://www.amazon.de/dp/...61_185740101_TE_item?th=1
Bij de 2e kun je ook direct een deel van de gevel uit de zon houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:23
keur0000 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:46:
Ventilator met koelelementen (uit de vriezer) ervoor werkt ook prima, je bent een tweakert of niet :9~
haha, ik denk dat alleen een Tweaker ook met het idee komt om casefans op de plek van ventilatieroosters te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:30
Er bestaan ook radiatorventilatoren die eigenlijk bedoeld zijn om op een radiator te monteren om meer lucht langs de radiator te verplaatsen. Die zijn ook lang en smal, dan hoef je niet met computerfans te klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb vorig jaar een mobiele airco geprobeerd. En geretourneerd, ding deed echt geen drol, en het was een heel gedoe met afdichting bij het raam.

Het probleem is dat ze wel lucht in je kamer koelen, maar ze doen dat door warme lucht naar buiten te blazen. Dus krijg je onderdruk, en dat wordt weer aangevuld door: warme lucht van buiten. Onder de streep doet het nog wel iets hoor, maar niet veel.

Dus die heb ik geretourneerd, en gewoon simpele staande ventilator was voor mij een stuk nuttiger. Een plafondventilator is weer veel beter dan mijn goedkope staande ventilator. Alternatieven zijn split-unit airco (beste) of monoblock airco. Een monoblock is niet zo goed als split-unit, maar geen gedoe met VvE (neem ik aan), en veel beter dan een mobiele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Laatst online: 11:59
Ik weet dat we op tweakers zitten maar computerfans om je slaapkamer te koelen? 8)7 8)7

Niet goedkoop doen, gewoon degelijke airco aanschaffen/installeren

[ Voor 41% gewijzigd door Biohazzard21 op 03-04-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 18:36:
Ik weet dat we op tweakers zitten maar computerfans om je slaapkamer te koelen? 8)7 8)7

Niet goedkoop doen, gewoon degelijke airco aanschaffen/installeren
dat mag die niet van de VVE maar buiten dat je moet er de knaken ook voor hebben ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:35
Met heet weer heb ik een mobiele airco op het balkon staan. Die blaast dan koude lucht het huis in. Doordat deze buiten staat trek je geen warme lucht naar binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J78GcC_hDt_0v9-I7jE-uY5Jr1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvBAOzJltqF7y37xZiYTCxuY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
bie100 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:38:
[...]

dat mag die niet van de VVE maar buiten dat je moet er de knaken ook voor hebben ;)
VVE kan wel meer beweren. Meestal verliezen zulke aircohatende VVE's het hard in de rechtszaal. Soms zelfs met de opmerking van de rechter dat eiser er wel erg hard met gestrekt been was ingegaan en het ook met minder ruzie opgelost had kunnen worden.... maar de VVE kreeg wel ongelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 10:55

Tazzios

..

@Noshi haha 4, leuk gedaan.

Er zijn ook mobiele aircos met 2 slangen zodat er ook geen lucht uit huis wordt weg gezogen. maar dit scheelt ook nog lawaai en ruimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:37
Hier verbied de gemeente een airco. Mijn huis zit aan alle kanten aan de buitenkant richting straat. Beschermd stadsgezicht verbied airco’s aan die kant. Andere kant van huis is van een andere bewoner.
Ik heb nu meerdere dyson fans in huis. Kost wat geld maar ze maken minder herrie dan een normale fan of towerfan. In de slaapkamer gaat s avonds de deur van t frans balkon op een kier (anders te veel lawaai) en de dyson bij de kier. Die zuigt dan lucht aan van buiten, versnelt deze zodat die iets koeler wordt mijn slaapkamer in direct over het bed. Vorige bewoners hadden plafond ventilator. Die hangt er nog, maar vind zelf de dyson fijner. Stukken minder kabaal en een subtielere luchtverplaatsing.

Mobiele airco had geen nut. Geprobeerd maar die zuigt dan door het rooster weer warme lucht naar binnen (gezien de afstand waarschijnlijk deels de lucht die hij zelf naar buiten blaast en zuigt de lucht ook aan vanaf de rest van t huis. Daarnaast schrok ik me dood van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

Thy... schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:21:
Zodra het 's avonds buiten koeler is dan binnen zal het naar binnen zuigen van de buitenlucht iets schelen. Ook zal je ergens anders op dezelfde verdieping of een verdieping hoger een raam open moeten zetten zodat de lucht ook weer weg kan. Op die manier kan je de airflow door je huis iets verbeteren, maar verwacht geen wonderen. Ik verwacht dat het meer zin heeft om 's avonds als het buiten koeler is dan binnen alle ramen open te zetten en een grote ventilator voor het raam te zetten voor extra airflow. Dat doe ik ook. Ondanks dat het op z'n warmst 29 graden was in mijn slaapkamer afgelopen zomer vertik ik het om een airco te kopen. Uiteindelijk draagt het stroomverbruik van al die airco's alleen maar bij aan de opwarming van de aarde. Iets met fighting for peace and fucking for virginity. (jaja, het is minimaal, en ja iedereen doet het, en ja het slaapt vast lekkerder, maar ergens trek ik mijn grens qua principes :) )
Als je dan zo gefocust bent op het hele plaatje, opwarming van de aarde, redeneer je compleet verkeerd. Ik verwarm hier nu mijn hele huis met split-airco's oftewel L/L warmtepomp. Daarmee verstook ik geen gas in de winter en heb een rendement van zo'n 300 procent op iedere verstookte kW en een 40 a 50 procent lagere energierekening dan met gas stoken. Met dat verschil koel ik gratis straks in de zomer en verder verbruikt een split airco echt peanuts aan stroom in de zomer. Mijn stroom verbruik draagt dus bij aan afkoeling van de aarde. ;) NB; heb ook nog zonnepanelen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Anoniem: 1294558 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:16:
[...]

Als je dan zo gefocust bent op het hele plaatje, opwarming van de aarde, redeneer je compleet verkeerd. Ik verwarm hier nu mijn hele huis met split-airco's oftewel L/L warmtepomp. Daarmee verstook ik geen gas in de winter en heb een rendement van zo'n 300 procent op iedere verstookte kW en een 40 a 50 procent lagere energierekening dan met gas stoken. Met dat verschil koel ik gratis straks in de zomer en verder verbruikt een split airco echt peanuts aan stroom in de zomer. Mijn stroom verbruik draagt dus bij aan afkoeling van de aarde. ;) NB; heb ook nog zonnepanelen liggen.
Ja hehe, dat is wel een iets ander systeem dan zo'n mobiele airco unit waar het in dit topic over gaat, TS geeft zelf aan dat een split-airco unit niet mag van de huisbaas...

[ Voor 4% gewijzigd door Thy... op 05-04-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Thy... schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:57:
[...]

Ja hehe, dat is wel een iets ander systeem dan zo'n mobiele airco unit waar het in dit topic over gaat, TS geeft zelf aan dat een split-airco unit niet mag.van de huisbaas...
Pagina: 1