Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 16:57

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
(gelinkt product is fout: betreft een Crucial M4 128G - firmware versie 000F)

Mijn vorige installatie van Windows was van het ene op het andere moment dood. De oorzaak lijkt te liggen in een fout binnen de firmware van de SSD: https://kb.stonegroup.co....hp?View=entry&EntryID=426

Inmiddels heb ik, wegens andere redenen, een geheel nieuw systeem opgezet. Toch wringt het enigszins dat deze schijf zomaar "kapot" zou zijn. Tja, wie update dan ook de firmware van zijn harddrives...

Ik krijg hem echter in zn geheel niet meer herkent in welk systeem dan ook. Dat wil zeggen, binnen de BIOS zie ik em niet.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd?
- Extern aansluiten (hotswap), niet herkend
- intern via sata, niet herkend
- hij heeft al een powercycle ondergaan

Wat ik zou kunnen proberen:
DOS firmware upgrade. Echter heb ik er niet zo'n trek in om dat in mn huidige systeem te doen, waar meerdere drives in actief zijn. (inclusief een m2, onder een shield, onder de cpu fan 8)7 )

NB:
Ik heb een tweede identieke schijf, die ik als Linux boot gebruik. Daarbij loopt de firmware ook nog achter.

Moet ik hem als verloren beschouwen of is er nog enige hoop?

Edit:
Hij is gewoon kapot. Jammer, maar helaas. Het broertje draait al ruim 8000 uur en lijkt dus geen last te hebben van de bekende firmware issues.

[ Voor 19% gewijzigd door vpm op 06-04-2020 16:47 ]

Beste antwoord (via vpm op 06-04-2020 16:37)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is inderdaad geen symptoom van de firmware bug. Hij zou alleen een hardlock moeten doen met regelmaat, maar daarna weer op moeten starten en herkend worden.

Dat gezegd hebbende, de M4 stamt uit 2012-2013 meen ik dus hij kan natuurlijk ook gewoon rot zijn
na jaren intensief gebruik. Een SSD heeft immers een vaste grens van schrijfacties waarna
hij het loodje legt, en dat gaat abrupt, niet gefaseerd zoals een HDD.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Na de bug zou hij het telkens een uur moeten doen.
Je kunt hem even een tijdje aan laten kijken of hij daarna weer terug komt na een powercycle.
Dan snel de firmwre updaten met een bootable usb.

Je andere disks kun je gewoon even loskoppelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vpm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 16:57

vpm

Think, tinker, tank

Topicstarter
Ik zal eens kijken of ik dit in een ander systeem kan regelen. Dat is een dagtaak in het nieuwe.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is inderdaad geen symptoom van de firmware bug. Hij zou alleen een hardlock moeten doen met regelmaat, maar daarna weer op moeten starten en herkend worden.

Dat gezegd hebbende, de M4 stamt uit 2012-2013 meen ik dus hij kan natuurlijk ook gewoon rot zijn
na jaren intensief gebruik. Een SSD heeft immers een vaste grens van schrijfacties waarna
hij het loodje legt, en dat gaat abrupt, niet gefaseerd zoals een HDD.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12
De M4 staat er ook bekend om dat ie een hardlock doet als ie verkeerd wordt afgesloten. Firmware doet bij inschakelen herstelwerkzaamheden en zolang die niet voltooid zijn reageert ie niet op SATA commando's. Oplossing is om de drive aangesloten te laten zodat het herstelwerk gebeurt, komt ie uiteindelijk vanzelf terug. Probleem waar je tegenaan loopt is dat die 5184 uur bug zorgt voor een hardlock, dus je mag hopen dat je drive met 50 minuten klaar is zodat je de firmware nog kunt updaten daarna.