Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen - toch een lastig Oost-West dak...

Pagina: 1
Acties:

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Beste PV'ers,

Wij willen zonnepanelen laten leggen op twee bijgebouwen; we verwachten in de komende maanden een L/W WP te laten installeren, we hebben een stroomverbruik van ca. 4000 kWh/jaar (incl. L/L WP om de garage te verwarmen en koelen) en we willen binnen nu en ca. anderhalf jaar een elektrische auto aanschaffen. Dat alles leidt tot een nogal astronomisch toekomstig stroomverbruik, ik denk dat we aan de 11.000 a 12.000 kWh/jaar wel gaan komen.

Waarom dit topic? Welnu, we hebben een aantal offertes liggen en de installateurs zijn het niet met elkaar eens.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuM1CjBWzY9sbk3dumlZlLpBk08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VegYAL8WKQqrn22JN0Anx96p.jpg?f=fotoalbum_large

Twee bijgebouwen, de garage (dichtst bij huis) heeft alleen 's ochtends schaduw van het huis, zoals te zien is op onderstaande foto.

Schuurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMvQw1LrBaPhlgPO6sLMuRcyyC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUvSP0hRubzWfcCRBb6Pj1A8.jpg?f=fotoalbum_large

Dakoppervlak: 1.75m x 8.00m, maal twee (Oost-West). Dakhoek 35 graden.

Garage (met ochtendschaduw):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoGvoEI-O7M-yMzTg6UQ15pqrRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTJT5yiBKZE5qWamquhmKAmY.jpg?f=fotoalbum_large

Dakoppervlak: 3.45m x 8.50m, maal twee (Oost-West). Dakhoek 45 graden.

Meterkast, informatie van vorige bewoner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTuZ2E4TzIAq6gBEvHqkDx3I2bs=/f/image/PiMuvsgPDJkK5gaYrj0W5hY7.jpg

Niet scherp, maar in het rode rechthoekje de krachtstroom groepen en de pijl wijst naar de aansluiting in de schuur.

Wat is er nu zo lastig? Nou, als alle panelen portrait zouden kunnen komen te liggen, maken we maximaal efficiënt gebruik van de beschikbare oppervlakte. Op de garage 2 rijen van 8 Oost en datzelfde West, po het schuurtje 1 rij van 7 Oost en datzelfde West: totaal 46 panelen. Bij 300 Wp/paneel heb je het dan al over bijna 14.000 Wp. Het is niet zeker dat we 46 panelen laten leggen, misschien beginnen we met 32 panelen op de garage en leggen we evt. later wat bij op het schuurtje, dit hangt af van de prijs.

Echter, die 32 garage/46 garage + schuurtje moet wel passen. De dakgoot zit vrij strak op het dak, daar is weinig ruimte over, dus te veel overhang van de zonnepanelen leidt tot regenwater dat op het terras loopt ipv via de dakgoot weg loopt... in landscape gaan er veel minder passen, dan heb je het over 3 rijen van 4 maal twee voor de garage (24) en 1 rij van 4 maal twee op het schuurtje, 32 panelen totaal.

Panasonic Kuro 325 Wp panelen zijn 1.59m "hoog", dat zou moeten kunnen passen denk ik. Maar die zijn niet best leverbaar en worden door geen van de installateurs aangeboden. AEG glas-glas 325 Wp panelen zijn 1.664 bij 0.998 meter, dat wordt al krapper maar kan misschien wel... die worden wel aangeboden.

Volgende vraag: wat is hier nu een goede oplossing qua omvormer/optimizers? Omdat er vier dakoppervlakken zijn op Oost en West en 1 dakoppervlak (garage Oost) met wat schaduw, zou ik het idealiter in 5 strings opdelen (dakhelft met schaduw op 2 strings), maar er schijnen geen omvormers te zijn die dat ondersteunen.

SolarEdge zou kunnen. Is wat duurder, maar elke installateur (nu 6) raadt het aan in onze situatie.

Volgende vraag: er is in de garage een krachtstroom aansluiting, met een Mennekes achtig "stopcontact". Er loopt vanaf de meterkast een kabel van 2.5 mm naar de garage, ik hoop dat deze in een mantelbuis ligt (heb de vraag liggen bij de vorige bewoner die het allemaal heeft gemaakt, eigen bouwbedrijf), dan zou het mogelijk moeten zijn een nieuwe, dikkere kabel (b.v. 6 mm) door de mantelbuis te trekken. Is dit een must-have of een nice-to-have? Het eerste gaat vooral om efficiëntieverlies, het tweede om veiligheid.

Verder info: we hebben een voorkeur voor fullblack panelen van de wat bekendere merken. Liever een 300 Wp Panasonic Kuro dan een 340 Wp Xiang Shao, bijvoorbeeld.

Jullie denkkracht wordt zeer gewaardeerd.

Hartelijke groet,
Dieken

• klwinkel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 22:17
String omvormers kunnen tegenwoordig ook redelijk goed met schaduw overweg, bv SMA, maar andere ws ook wel.
Met SolarEdge krijg je veel meer apparatuur (en stekkers) op het dak in weer en wind, ben benieuwd hoe zich dat over 10/15 jaar houdt, levert wel meer omzet op voor de installateur. Het monitoren per paneel is een veel genoemd voordeel, maar is in mijn ogen totale onzin, leuke gadget, maar na een paar weken/maanden kijk je er toch niet meer naar, ben je misschien wel vergeten dat er panelen op je dak liggen.

Waarom wil je zo enorm veel Wp leggen? terwijl je maar een verbruik van 4000kWh hebt, als het salderen straks afgelopen is, krijg je er nog maar een paar cent voor...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2zoYqA5QWqWjSL17pfCcxQ1Bwc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUgzFz1wEn8AG3gPZKKSLd3h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XyQFOUHd5RZLS5IVEpfy4FJMTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWAUUOH4MLIyRVKiDxBkOpru.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DNlyxyzCtt5fFk36ExDVNMRtFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73zqIEgxXkFJRE6tOE8xG8Ev.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zou het zelf installeren, gezien het allemaal laag dak is.
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
https://www.winkelman-zon...1/?display=tiles&merk=SMA
https://www.winkelman-zon...6/?display=tiles&merk=SMA

Je zou ook met 3x 1-fase omvormers kunnen werken maar dan wordt het onnodig duurder denk ik.
Voordeel is dan wel 2x +2x +2x losse onafhankelijke mppt ingang.
8+8 O+W garage + 8+8 O+W garage + 7+7 O+W schuurtje

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2020 14:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dieken Taffert
klwinkel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:59:
String omvormers kunnen tegenwoordig ook redelijk goed met schaduw overweg, bv SMA, maar andere ws ook wel.
Met SolarEdge krijg je veel meer apparatuur (en stekkers) op het dak in weer en wind, ben benieuwd hoe zich dat over 10/15 jaar houdt, levert wel meer omzet op voor de installateur. Het monitoren per paneel is een veel genoemd voordeel, maar is in mijn ogen totale onzin, leuke gadget, maar na een paar weken/maanden kijk je er toch niet meer naar, ben je misschien wel vergeten dat er panelen op je dak liggen.
True, maar kunnen twee verschillende Oost-West daken met verschillende dakhoeken op 1 SMA omvormer? Ik zou zeggen dat je alsnog minimaal 4 strings nodig hebt.
Waarom wil je zo enorm veel Wp leggen? terwijl je maar een verbruik van 4000kWh hebt, als het salderen straks afgelopen is, krijg je er nog maar een paar cent voor...
In mei/juni komt er een L/W warmtepomp voor verwarming + SWW, die zal ons stroomverbruik verdubbelen; dan zitten we op ca. 8000 kWh. Elektrische auto komt er in de toekomst, daar zullen we ca. 25.000 km mee gaan rijden zoals het er nu uit ziet, dus daar hebben we ca. 5000 KWh extra voor nodig. Ook met de grote installatie zoals ik die hier noem, zullen we niet helemaal uitkomen ;)
Nee, dat is geen optie.
Je zou ook met 3x 1-fase omvormers kunnen werken maar dan wordt het onnodig duurder denk ik.
Voordeel is dan wel 2x +2x +2x losse onafhankelijke mppt ingang.
8+8 O+W garage + 8+8 O+W garage + 7+7 O+W schuurtje
Die snap ik niet... :?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dieken Taffert
Garage: 2x 16 panasonic hit kuro = 2x 1-fase omvormer met 2 ingangen met ieder 8 panelen per ingang
Schuurtje: 2 x 7 panasonic hit kuro = 1x 1-fase omvormer met 2 ingangen met ieder 7 panelen per ingang.

Geen optimizers nodig door 6 onafhankelijke mppt ingangen en toch over 3-fase terugleveren.
Duidelijker?

Je kan zelf eens invullen op https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project, zonder eigen verbruik, vul lokatiegegevens in en ga de configuratie van de pv installatie.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2020 17:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou gewoon Standaard maat panelen doen, past prima., Solar Edge hoeft heus niet perse, staar je niet blind op schaduw, daar zijn andere oplossingen voor. 2*7 panelen kan op huis tuin en keuken omvormer. 2*16 past beter op 3 fasen hoewel je daar zou kunnen gaan voor 2* 14 op een 4200 omvormer, die zijn er wel met hoge voltage tolerantie.

Vol met die daken. Is een doe het samen pakket geen optie? Laat even weten waar je woont, wie weet woont er een Tweaker met ervaring en een krimptang in de buurt?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Dieken Taffert
Update.

Ik ben een tijdje aan het stoeien geweest met die SMA website (ik vond het best ingewikkeld). Uiteindelijk heb ik de conclusie getrokken dat er geen echt goed alternatief is voor SolarEdge (behalve wellicht de nog duurdere Enphase micro-omvormers, van een bedrijf dat al een paar keer bijna is omgevallen).

Samen doen optie van Lardman is een goede suggestie maar niet voor ons; ik kan veel te weinig bijdragen behalve fysieke kracht en vind het gênant om een mede-Tweaker als "goedkope installateur" te gebruiken.

Het is dus toch een installateur geworden, en wel de volgende set:
46x AEG glas-glas panelen (made in Hongkong, ik weet het), 300 Wp/stuk (iets lager piekvermogen dan nu gangbaar is, vanwege lagere prijs want toch al overschrijding budget), SolarEdge omvormer met 46x optimizers, alles op een nieuw te trekken 6 mm stroomkabel. Over 3 weken komen ze op het dak.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Dieken Taffert

SE had ik niet gedaan voor zoveel panelen en deze simpele en toch wel schaduwvrije daken. 2x oost west op 1 grote omvormer met iedere mppt een oost-west.

Wat de kabel betreft, je kan over een 2,5mm2 zo'n 23A doen dus 670x23= 15000W en dat ga jij nooit halen met oost-west.

Al met al gaat het een lange terugverdientijd worden, zeker omdat je in de begin jaren bij 100% salderen je het meeste verkoopt voor 11 cent.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dieken Taffert
@Rol-Co

Qua kabeldikte: met een 2.5 mm kabel kom ik uit op ca. 1% jaarverlies (kabellengte ca. 20 meter; calculator van www.fritts.nl); met 6 mm is dat 0.4% jaarverlies. Scheelt 0.6%, terwijl de kabel me niets extra kost, want was laatste onderhandelingspuntje na onderhandeling over de prijs.

Ex. BTW kost de set ons 1 euro/Wp, voor een semi-premium installatie met glas-glas panelen, SolarEdge en extra dikke kabel vind ik dat best ok (al zijn grote installaties relatief goedkoper dan kleinere installaties). TVT zal iets van 8 jaar zijn gok ik zo. Volgens de berekening van www.zonnepanelen.net 5 jaar, maar die houden geen rekening met afbouwen salderen en gaan uit van degradatie die niet bij glas-glas panelen hoort maar bij glas-folie panelen.

TVT zal langer zijn dan de 4 a 5 jaar oid die ik hier wel eens lees, maar over ca. een jaar willen we een EV aanschaffen en dan gaan we alle stroom zelf gebruiken. Dus alleen het 1e jaar gaan we ca. 2000-3000 kWh overschot terugleveren tegen 11 cent/kWh.

Bovendien wordt het een relatief mooie installatie om te zien; alle panelen portrait, fullblack, daken netjes vol zonder legpuzzel uitstraling. Het oog wil ook wat, dit kan van zeer grote invloed zijn op je TVT. Vrijwel iedereen (ok, 95%) wil bijvoorbeeld fullblacks als je de panelen kunt zien liggen, blauwe panelen worden in zijn algemeenheid onaantrekkelijk gevonden. Ik ken meerdere mensen die ze van het dak af wilden hebben toen ze een huis kochten; het was voor hen een minpunt. Als je huis een keer te koop komt (en de meeste mensen verhuizen elke 10 jr. ofzo) zullen fullblacks in de meeste gevallen wat opbrengen en blauwe panelen duidelijk minder. Ja, je kunt ze mee verhuizen, maar tegen die tijd heb je voor weinig geld veel betere panelen waarmee je je dakoppervlak in veel gevallen beter zult kunnen gebruiken.

Na afbouwen salderen zullen we blij zijn met de Oost-West oriëntatie, dan heb je een groot deel van je dag opbrengst, wordt het meer uitgesmeerd. Dan vraag ik me af of ze per saldo minder opbrengen (in euro's) dan panelen pal op Zuid...

• Rol-Co

Rol-Co

@Dieken Taffert

Klopt allemaal wel en weet iedereen inmiddels die hier op het forum zit maar stel je paneel is 100,- en je optimizer SE 50 extra, dan kan je ook een 325Wp leggen voor 149,- zijn ook zwart, werk en materiaal is het zelfde.
Dan mag jij raden wat meer opbrengt, en daar gaat het om :)

€1,21 in de btw is best veel eigenlijk, die grootte kan ook voor een euro, en nog makkelijk op lage daken ook.

Die kabel kan wel weinig kosten maar is echt niet nodig, dat verlies heb je berekend met hoeveel vermogen? Je legt nu 13800Wp oost west dus boven de 10000W ga je niet komen, deel dat door 690V en dan hebben we het over 14A, een 16A groepje met 2,5mm2 is dus voldoende,zelfs als je de 325Wp neemt en 15kWp hebt.
Waarom dan een kabel kopen, mag misschien stukje onderhandeling zijn maar gratis is ie niet. ;)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:52:
@Dieken Taffert

Die kabel kan wel weinig kosten maar is echt niet nodig, dat verlies heb je berekend met hoeveel vermogen? Je legt nu 13600Wp oost west dus boven de 10000W ga je niet komen, deel dat door 690V en dan hebben we het over 14A, een 16A groepje met 2,5mm2 is dus voldoende,zelfs als je de 325Wp neemt en 15kWp hebt.
Waarom dan een kabel kopen, mag misschien stukje onderhandeling zijn maar gratis is ie niet. ;)
Volgens mij gooi je nu gelijkstroom en wisselstroom door elkaar.
10 kW AC doen we niet over 2.5 mm2

Edit: Oeps, wel over 3-fases natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door FD2 op 18-04-2020 18:18 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:18
FD2 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:15:
[...]

Welke op drie fasen 🙂

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

DropjesLover

Dit dus ->

Voor een opstelling op 2 daken kan je uit gaan van een maximaal opgewekt vermogen van ~60% van de neergelegde Wp. Zowel voor je omvormer als je rendement.

Bij mij ligt er nu 8 + 10 panelen op 2 dakhelften (maximale wat paste), een totaal van ~5700Wp en de afgelopen zeer zonnige dagen is het maximale vermogen niet boven de 3,2kW uitgekomen.
In de schaduw / geen directe zon wordt ook wel opgewekt, maar rond de 10-20% van het paneel. Veel is het niet, de terugverdientijd wordt langer, maar je wekt wel op natuurlijk :)
Uit de solarchamp-app van een van de zonnepaneel-boeren bleek dat op de zon-kant we een rendement van 95% halen uit de panelen, op de schaduwkant (waar nu ook ligt) 60%.

Hier ook een warmtepomp en wij zitten nu op ~7.000kWh aan verbruik per jaar. Inderdaad, met elektrische auto zal daar fors bij komen.

Vergeet niet dat je voor de panelen aparte groepen moet hebben / kabels trekken waar geen verbruikers op zitten!

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 18-04-2020 18:39 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Rol-Co

Rol-Co

FD2 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 18:15:
[...]

Nee dat doe ik nie >:)
Edit: Oeps, wel over 3-fases natuurlijk
Precies, 690V / 3 is 230V ivm panelen, maar 235 of 240 is ook niet uitgesloten, 240=920= Net geen 11A per fase,kan prima op 2,5 mm2.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
@Dieken Taffert
Welke inverter van SE komt er ?
46x ~300 panelen wordt dan 13800 wattpeak.

Met SE10k kan dat net, maar dan wordt het 46x optmizers van p370 denk ik.
Met een SE15 kan het met dubbele panelen optimizers 23x p650/p730.

Met een 3 fase Storedge 10 kW unit is iets van €1100 duurder dan een SE10k en dan kun je een later tijdstip een 48 volt accu aansluiten.

De WP L/W die je gaat kopen draait vaak op momenten dat de zon niet schijnt. Als Salderen afbouwt of op zijn eind loopt zul je wellicht met een Accu kunnen besparen (als er geen subsidie op de wettelijke minimale prijs terug lever prijs komt)

Het is helaas allemaal nog onduidelijk wat er komen gaat, en je kunt altijd nog een andere inverter over wat jaren kopen van SE die de mogelijkheden biedt als het meer duidelijk is. Zolang we mogen salderen is een accu financieel niet verstandig. 1100€ Extra uitgeven wellicht ook niet, maar dat kun je zelf bepalen als je de optie weet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Dieken Taffert
Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 17:52:
@Dieken Taffert

Klopt allemaal wel en weet iedereen inmiddels die hier op het forum zit maar stel je paneel is 100,- en je optimizer SE 50 extra, dan kan je ook een 325Wp leggen voor 149,- zijn ook zwart, werk en materiaal is het zelfde.
Dan mag jij raden wat meer opbrengt, en daar gaat het om :)

€1,21 in de btw is best veel eigenlijk, die grootte kan ook voor een euro, en nog makkelijk op lage daken ook.

Die kabel kan wel weinig kosten maar is echt niet nodig, dat verlies heb je berekend met hoeveel vermogen? Je legt nu 13800Wp oost west dus boven de 10000W ga je niet komen, deel dat door 690V en dan hebben we het over 14A, een 16A groepje met 2,5mm2 is dus voldoende,zelfs als je de 325Wp neemt en 15kWp hebt.
Hm, als ik jouw suggestie op had gevolgd voor 1 omvormer met 2 mppt, op elke mppt een Oost-West dak en dan b.v. deze Q Cells panelen, was het idd een stuk goedkoper geweest.

Maar ik denk dat je te veel uit gaat van de huidige situatie; ik heb mijn daken in maart-april eens goed bekeken en nu de zon nog niet zo hoog staat, is er een groot verschil tussen de Oostdaken en de Westdaken. Als in: de ene ligt nogal eens vol in de zon als de andere nog weinig licht vangt. Met jouw optie zou de productie worden bepaald door de panelen op de oriëntatie die het minste zonlicht vangt, in de ochtend West en in de avond Oost. Dan kost me vroeg in het seizoen en laat in het seizoen opbrengst, in de zomer met hoge zon wek je meer op door panelen met meer wattpiek. Ik wil inspelen op de situatie waarin salderen afgebouwd is, hoe meer de productie wordt uitgesmeerd, hoe liever het me is.

Verder:
- Garantie is een dingetje. Succes met het claimen daarvan bij Chinese producenten, als er iets stuk gaat. En op een SMA omvormer (1e keuze bij jouw optie) krijg je maar 5 jaar garantie, op een SE omvormer is dat 12 jaar. En AEG is een bedrijf waarvan ik denk dat je over tig jaar ook nog wel bestaan, in tegenstelling tot Q Cells, Yingli etc.
- Je houdt geen rekening met de hogere degradatie van de 325 Wp glas-folie panelen t.o.v. 300 Wp glas-glas panelen. Hoe is het plaatje over 30 jaar?
- Individueel monitoren van de panelen noemen sommigen een gimmick, ik vind dat echt een plus; wetenschapper, ik houd van data ;)

En die kabel, nodig is ie misschien niet, maar het gaat me om het tegengaan van onnodig verlies. En met een 6 mm kabel heb je naar de toekomst toe wellicht nog wat meer mogelijkheden om iets met de garage/schuur te doen qua stroom. Laadpaal voor EV, warmtepanelen voor de overkapping, koelkastje etc. Er zit al een lucht-lucht WP op voor verwarming/koeling (3.5 kW), er hangt een elektrische lier en er staat een grote diepvrieskist.

En hij is niet gratis, maar voor mij wel, qua prijs konden ze niet lager gaan voor de installatie (ik heb ca. 12 offertes ontvangen en met meerdere interessante partijen onderhandeld; dit was de beste aanbieding imo), nou ok, dan wil ik wel die extra dikke kabel.
jacovn schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:13:
@Dieken Taffert
Welke inverter van SE komt er ?
46x ~300 panelen wordt dan 13800 wattpeak.

Met SE10k kan dat net, maar dan wordt het 46x optmizers van p370 denk ik.
Met een SE15 kan het met dubbele panelen optimizers 23x p650/p730.

Met een 3 fase Storedge 10 kW unit is iets van €1100 duurder dan een SE10k en dan kun je een later tijdstip een 48 volt accu aansluiten.

De WP L/W die je gaat kopen draait vaak op momenten dat de zon niet schijnt. Als Salderen afbouwt of op zijn eind loopt zul je wellicht met een Accu kunnen besparen (als er geen subsidie op de wettelijke minimale prijs terug lever prijs komt)

Het is helaas allemaal nog onduidelijk wat er komen gaat, en je kunt altijd nog een andere inverter over wat jaren kopen van SE die de mogelijkheden biedt als het meer duidelijk is. Zolang we mogen salderen is een accu financieel niet verstandig. 1100€ Extra uitgeven wellicht ook niet, maar dat kun je zelf bepalen als je de optie weet.
Het is een SE 12.5 kW 3-fase omvormer. Ik ga er van uit dat deze ca. 12-15 jaar mee gaat, een volgende omvormer zal dan waarschijnlijk de mogelijkheid moeten hebben om op een accu aangesloten te kunnen worden.

Ik vind het best een interessante mogelijkheid, maar qua budget zitten we aan de max. Ik had b.v. 325 Wp AEG panelen ipv 300 Wp panelen leuk gevonden (nog eens 1125 Wp extra), maar dan hadden we het niet gered om beide daken vol te leggen. Dat vinden we optisch het mooiste, als je het later doet heb je 2 soorten panelen en oogt het minder consistent/rustig.

Als we straks echt niet uit komen, is er op het huis nog plek (plat dak), daar kunnen er nog wel een paar worden neergelegd op Zuid, of ook Oost-West.

[ Voor 33% gewijzigd door Dieken Taffert op 19-04-2020 11:29 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dieken Taffert schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:21:
[...]

Hm, als ik jouw suggestie op had gevolgd voor 1 omvormer met 2 mppt, op elke mppt een Oost-West dak en dan b.v. deze Q Cells panelen, was het idd een stuk goedkoper geweest.
Ja die hadden maximaal aan vermogen kunnen zijn op het zelfde formaat, zal 330Wp zijn ongeveer voor het zelfde geld.
Maar ik denk dat je te veel uit gaat van de huidige situatie; ik heb mijn daken in maart-april eens goed bekeken en nu de zon nog niet zo hoog staat, is er een groot verschil tussen de Oostdaken en de Westdaken. Als in: de ene ligt nogal eens vol in de zon als de andere nog weinig licht vangt. Met jouw optie zou de productie worden bepaald door de panelen op de oriëntatie die het minste zonlicht vangt, in de ochtend West en in de avond Oost. Dan kost me vroeg in het seizoen en laat in het seizoen opbrengst, in de zomer met hoge zon wek je meer op door panelen met meer wattpiek. Ik wil inspelen op de situatie waarin salderen afgebouwd is, hoe meer de productie wordt uitgesmeerd, hoe liever het me is.
Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe pv werkt en je wat meer had moeten lezen hier. :) met oost west ligt er altijd een kant slecht vandaar dat de omvormer dan een stuk kleiner kan dan het pv vermogen, soms wel 60% van het pv vermogen zelfs.
Nu de zon nog wat lager staat is dat erger inderdaat maar de hoek van je dak is nu meer bepalend, het vermogen haal je immers alleen als de zon loodrecht op het paneel staat, alle andere hoeken en kanten niet. (Difuus licht met wolken even weggelaten)
Vertel jij me maar wanneer de zon loodrecht op jouw oost en west tegelijk staan. ;) >:)

Omdat je dan 2 strings maakt met ieder een kant en zelfde hoeveelheid panelen kan je die parallel zetten, je kan zelfs nog het dakvlak in 2e delen voor bijv onder en boven, dan krijg je 4 strings op 1 mppt. Niks aan de hand.
Verder:
- Garantie is een dingetje. Succes met het claimen daarvan bij Chinese producenten, als er iets stuk gaat. En op een SMA omvormer (1e keuze bij jouw optie) krijg je maar 5 jaar garantie, op een SE omvormer is dat 12 jaar. En AEG is een bedrijf waarvan ik denk dat je over tig jaar ook nog wel bestaan, in tegenstelling tot Q Cells, Yingli etc.
Solaredge ;)
Garantie is een wassen neus, let jij straks maar op, enige wat jij als garantie claimt zijn je SE spullen, geen panelen.
- Je houdt geen rekening met de hogere degradatie van de 325 Wp glas-folie panelen t.o.v. 300 Wp glas-glas panelen. Hoe is het plaatje over 30 jaar?
- Individueel monitoren van de panelen noemen sommigen een gimmick, ik vind dat echt een plus; wetenschapper, ik houd van data ;)
Hogere degradatie? Graag een bewijsje daar van, bestaan die panelen al 30 jaar zodat ze die gegevens hebben? Of is dat ook een luchtclaim en geloof jij ze op hun blauwe ogen?

Monitoren per paneel is leuk, ik heb dat nu ook op 10 paneeltjes, geeft je inzicht per paneel inderdaad, nu hopen dat het je niet gaat storen en je dingen ziet dat je niet kan veranderen, 1 paneel minder opbrengst, waarom? , is ie defect? Enz enz. Om over het bovenstaande geschreven kapot gaan van optimisers nog maar niet te spreken, gelukkig is het een laag dak. :>
En die kabel, nodig is ie misschien niet, maar het gaat me om het tegengaan van onnodig verlies. En met een 6 mm kabel heb je naar de toekomst toe wellicht nog wat meer mogelijkheden om iets met de garage/schuur te doen qua stroom. Laadpaal voor EV, warmtepanelen voor de overkapping, koelkastje etc. Er zit al een lucht-lucht WP op voor verwarming/koeling (3.5 kW), er hangt een elektrische lier en er staat een grote diepvrieskist.
Mooiste is een onderverdeler in de schuur waar de omvormer hangt, (met die dikke kabel), kan je vandaar uit groepen en aansluitingen maken voor al je wensen. Let meer op de dikte van de kabels in je meterkast ipv de kabel naar de omvormer, pv levert namelijk, de aansluiting ook dus je kan zomaar 50A intern trekken.
En hij is niet gratis, maar voor mij wel, qua prijs konden ze niet lager gaan voor de installatie (ik heb ca. 12 offertes ontvangen en met meerdere interessante partijen onderhandeld; dit was de beste aanbieding imo), nou ok, dan wil ik wel die extra dikke kabel.
Dan is het goed he,als jij er vrede mee hebt, maar je aansluiting is 3x25 neem ik aan?
Het is een SE 12.5 kW 3-fase omvormer. Ik ga er van uit dat deze ca. 12-15 jaar mee gaat, een volgende omvormer zal dan waarschijnlijk de mogelijkheid moeten hebben om op een accu aangesloten te kunnen worden.

Ik vind het best een interessante mogelijkheid, maar qua budget zitten we aan de max. Ik had b.v. 325 Wp AEG panelen ipv 300 Wp panelen leuk gevonden (nog eens 1125 Wp extra), maar dan hadden we het niet gered om beide daken vol te leggen. Dat vinden we optisch het mooiste, als je het later doet heb je 2 soorten panelen en oogt het minder consistent/rustig.

Als we straks echt niet uit komen, is er op het huis nog plek (plat dak), daar kunnen er nog wel een paar worden neergelegd op Zuid, of ook Oost-West.
Kan nog.
zonder SE had je dat gewoon kunnen doen, koop je een omvormer met 2mppt en 10 jaar gar en klaar.

• Dieken Taffert
Rol-Co schreef op zondag 19 april 2020 @ 12:27:
[...]

Ja die hadden maximaal aan vermogen kunnen zijn op het zelfde formaat, zal 330Wp zijn ongeveer voor het zelfde geld.

[...]

Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe pv werkt en je wat meer had moeten lezen hier. :)
Kun je uitleggen wat er niet klopt dan? Ik lees hier al ca. 7 jaar mee, net als in de warmtepomp fora. Maar ik ben geen PV expert, dat is absoluut waar. Jij bent dat wel.
met oost west ligt er altijd een kant slecht vandaar dat de omvormer dan een stuk kleiner kan dan het pv vermogen, soms wel 60% van het pv vermogen zelfs.
Nu de zon nog wat lager staat is dat erger inderdaat maar de hoek van je dak is nu meer bepalend, het vermogen haal je immers alleen als de zon loodrecht op het paneel staat, alle andere hoeken en kanten niet. (Difuus licht met wolken even weggelaten)
Vertel jij me maar wanneer de zon loodrecht op jouw oost en west tegelijk staan. ;) >:)
Loodrecht niet (dat zeg ik ook niet); maar ik zie in maart en april dat 's ochtends Oost in de zon ligt en West niet, in de avond vice versa. Als je zwakste panelen dan maatgevend zijn, mis je in de ochtend normaliter opbrengst van je Oost panelen en in de avond van je West panelen. Ik vind het belangrijk om dat verlies te vermijden, zeker met het oog op de toekomst (salderen afgebouwd). Lekker uitsmeren over zoveel mogelijk uren/dag, die opbrengst.

Daar zijn oplossingen voor; mij bekend zijn optimizers, micro-omvormers, slimme software zoals b.v. SMA die toepast en het maken van strings.
Omdat je dan 2 strings maakt met ieder een kant en zelfde hoeveelheid panelen kan je die parallel zetten, je kan zelfs nog het dakvlak in 2e delen voor bijv onder en boven, dan krijg je 4 strings op 1 mppt. Niks aan de hand.
Ik heb 4 verschillende zonnepanelen-installateurs gevraagd naar een alterrnatief voor SolarEdge nml. door het maken van strings in combinatie met 1 "conventionele" (SMA, Goodwe, etc.) omvormer. Alle 4 zeggen ze: het kan niet met jouw dubbele Oost-Westdak waarbij beide daken een andere dakhoek hebben, tenzij je meerdere omvormers neemt. Dat is weer duurder, meer rendementsverlies etc., dus dat leek me niks. Jij zegt: het kan wel op 1 omvormer. Zit er dan een addertje onder het gras? Kan wel maar niet optimaal oid? Wat voor omvormer ondersteunt 8 strings?
Solaredge ;)
Nee, het is SolarEdge. Zo noemen ze het iig zelf, dus dat zal wel kloppen ;)

Ander voordeel van SolarEdge is dat een defect of matig paneel niet de opbrengst van een hele serie/string zonnepanelen om zeep helpt. Er wil nog wel eens wat variatie in zitten, het zwakste paneel per string is dan maatgevend voor je opbrengst. Ik denk dat dat zo 5% opbrengst kan schelen.
Garantie is een wassen neus, let jij straks maar op, enige wat jij als garantie claimt zijn je SE spullen, geen panelen.
Heb je hier bewijs van? Fabrieksgarantie is fabrieksgarantie, en het is makkelijker te zien/onderbouwen welk paneel niet deugt als je individueel kunt monitoren. Daar kan een fabrikant niet zo maar onderuit, wel even de kleine lettertjes lezen uiteraard want er zijn altijd voorwaarden.

Ja, tenzij ze "Ni hao, no speakie Englis" sturen, zoek het dan maar uit. Bij Chinese panelen kun je nogal eens fluiten naar je garantie heb ik begrepen, of ze vragen je het paneel even te demonteren en op te sturen naar China. Vandaar ook AEG panelen, met in Europa te claimen garantie. Perfect afgedekt? Nee, maar wel een fijner gevoel.
Hogere degradatie? Graag een bewijsje daar van, bestaan die panelen al 30 jaar zodat ze die gegevens hebben? Of is dat ook een luchtclaim en geloof jij ze op hun blauwe ogen?
Waarom moeten ze 30 jaar bestaan? Degradatie is volgens mij een redelijk lineair proces, dus kun je de lijn gewoon doortrekken. Er is veel bekend over hoe zonnepanelen degraderen/defect raken, d.m.v. microcracks, kunststof achterzijde die degradeert, krachten op de folielaag waardoor deze beschadigt, doordringbaarheid voor vocht. Het is dus wel een vrij plausibel verhaal, dat glas-glas panelen duurzamer zijn omdat ze minder of heen last hebben van deze fenomenen. Bij de extreme hagelbuien van een jaar of 4 terug waren volgens mij de enige zonnepanelen installaties die nog intact waren (en waren "behageld"), de glas-glas installaties.

Ze zouden anders ook geen bestaansrecht hebben, lijkt me; zijn een paar kg zwaarder per paneel (niet fijn voor een installateur, dat gesjouw) en duurder.

Je hebt uiteraard gelijk dat er te weinig harde meetdata zijn om de lagere degradatie te onderbouwen; ook SolarWatt b.v. onderbouwt de claims zeer matig.
Monitoren per paneel is leuk, ik heb dat nu ook op 10 paneeltjes, geeft je inzicht per paneel inderdaad, nu hopen dat het je niet gaat storen en je dingen ziet dat je niet kan veranderen, 1 paneel minder opbrengst, waarom? , is ie defect? Enz enz. Om over het bovenstaande geschreven kapot gaan van optimisers nog maar niet te spreken, gelukkig is het een laag dak. :>
Op de optimizers zit bovendien 25 jr. garantie.
Mooiste is een onderverdeler in de schuur waar de omvormer hangt, (met die dikke kabel), kan je vandaar uit groepen en aansluitingen maken voor al je wensen. Let meer op de dikte van de kabels in je meterkast ipv de kabel naar de omvormer, pv levert namelijk, de aansluiting ook dus je kan zomaar 50A intern trekken.
Mooie tip, ga ik achteraan.
Dan is het goed he,als jij er vrede mee hebt, maar je aansluiting is 3x25 neem ik aan?
Deels is het ook simpelweg "word ik er blij van?"; en ja, dat word ik van deze setup. Jep, 3x25A.
Kan nog.
zonder SE had je dat gewoon kunnen doen, koop je een omvormer met 2mppt en 10 jaar gar en klaar.
Mjah, dit had ik wel graag willen meenemen (offerte van willen hebben, als dit echt kan), maar zoals gezegd, navraag bij meerdere installateurs leverde niets op.

• Rol-Co

Rol-Co

Dieken Taffert schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:41:
[...]

Kun je uitleggen wat er niet klopt dan? Ik lees hier al ca. 7 jaar mee, net als in de warmtepomp fora. Maar ik ben geen PV expert, dat is absoluut waar. Jij bent dat wel.

Loodrecht niet (dat zeg ik ook niet); maar ik zie in maart en april dat 's ochtends Oost in de zon ligt en West niet, in de avond vice versa. Als je zwakste panelen dan maatgevend zijn, mis je in de ochtend normaliter opbrengst van je Oost panelen en in de avond van je West panelen. Ik vind het belangrijk om dat verlies te vermijden, zeker met het oog op de toekomst (salderen afgebouwd). Lekker uitsmeren over zoveel mogelijk uren/dag, die opbrengst.
Nou expert :?
Maar key is hier parallel, oost is dus niet van invloed op west en vice versa, voordeel is dat je met een relatief kleine omvormer 2 dakvlakken kan bedienen, en inderdaad de hele dag zon hebben, daar heb ik zelfs noord voor.
Ik heb 4 verschillende zonnepanelen-installateurs gevraagd naar een alterrnatief voor SolarEdge nml. door het maken van strings in combinatie met 1 "conventionele" (SMA, Goodwe, etc.) omvormer. Alle 4 zeggen ze: het kan niet met jouw dubbele Oost-Westdak waarbij beide daken een andere dakhoek hebben, tenzij je meerdere omvormers neemt. Dat is weer duurder, meer rendementsverlies etc., dus dat leek me niks. Jij zegt: het kan wel op 1 omvormer. Zit er dan een addertje onder het gras? Kan wel maar niet optimaal oid? Wat voor omvormer ondersteunt 8 strings?
Dat kan doordat je per gebouw een string op oost en een string op west parallel zet op 1 mppt en dat 2 of 4x mits het voltage nog voldoende hoog is en de omvormer het amperage aan kan.

Ander voordeel van SolarEdge is dat een defect of matig paneel niet de opbrengst van een hele serie/string zonnepanelen om zeep helpt. Er wil nog wel eens wat variatie in zitten, het zwakste paneel per string is dan maatgevend voor je opbrengst. Ik denk dat dat zo 5% opbrengst kan schelen.
Jij denkt dat er 5% verschil in een paneel zit en de fabrikant dat ook voor 300Wp verkoopt, nee joh, dat is een 315Wp !
Heb je hier bewijs van? Fabrieksgarantie is fabrieksgarantie, en het is makkelijker te zien/onderbouwen welk paneel niet deugt als je individueel kunt monitoren. Daar kan een fabrikant niet zo maar onderuit, wel even de kleine lettertjes lezen uiteraard want er zijn altijd voorwaarden.

Ja, tenzij ze "Ni hao, no speakie Englis" sturen, zoek het dan maar uit. Bij Chinese panelen kun je nogal eens fluiten naar je garantie heb ik begrepen, of ze vragen je het paneel even te demonteren en op te sturen naar China. Vandaar ook AEG panelen, met in Europa te claimen garantie. Perfect afgedekt? Nee, maar wel een fijner gevoel.
Was het paneel slecht? Of was het gewoon slecht weer? Zat er vuil op dat paneel? Heeft dat paneel schaduw?
Ga jij maar aantonen......
Waarom moeten ze 30 jaar bestaan? Degradatie is volgens mij een redelijk lineair proces, dus kun je de lijn gewoon doortrekken. Er is veel bekend over hoe zonnepanelen degraderen/defect raken, d.m.v. microcracks, kunststof achterzijde die degradeert, krachten op de folielaag waardoor deze beschadigt, doordringbaarheid voor vocht. Het is dus wel een vrij plausibel verhaal, dat glas-glas panelen duurzamer zijn omdat ze minder of heen last hebben van deze fenomenen. Bij de extreme hagelbuien van een jaar of 4 terug waren volgens mij de enige zonnepanelen installaties die nog intact waren (en waren "behageld"), de glas-glas installaties.

Ze zouden anders ook geen bestaansrecht hebben, lijkt me; zijn een paar kg zwaarder per paneel (niet fijn voor een installateur, dat gesjouw) en duurder.

Je hebt uiteraard gelijk dat er te weinig harde meetdata zijn om de lagere degradatie te onderbouwen; ook SolarWatt b.v. onderbouwt de claims zeer matig.

Precies dat! Maar er zijn al veel glas folie panelen in het veld, sinds jaren 90 al en die zijn ook minimaal gedegradeerd, dat is ook je probleem niet over 15 jaar, wel de verbetering van de nieuwe panelen met betere opbrengst.
Uiteindelijk ga je vervangen en is die degradatie niet interessant meer.

Uitgaande dat je het 25 jaar laat liggen anders maakt het niet uit, de nieuwe panelen na 15 jaar gaan vast niet op die oude optimisers.
Wat als SE het systeem veranderd, over 12 jaar omvormer kapot, " nee meneer die optimizers kunnen niet werken met deze omvormer" " u moet de optimizers vervangen" enz enz.
Beter is "keep it simpel"

Ik weet wat je bedoel, en dit begon met 2 optimizers die niet werkte :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEjqDOsZhcDPD7BCuKQGR-HhxYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbSBrFEX0bHrKD9k1xpqYPjC.jpg?f=fotoalbum_large

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
@Dieken Taffert je moet je ook noet blind staren op wat Solaredge doet qua werking mer panelen in schaduw.

De achileshiel van het Solaredge systeem is het Amperage in de string moet door elk paneel gehaald worden.
Dit doen ze doordat de optimizer zijn voltage regelen kan. Als een paneel loodrecht op de zon zijn 300 of 315 of wat dan ook wattage wil leveren, en je hebt een 60 volt optimizer (p370) dan moet er minimaal 5 A door de string gaan lopen. Alle schaduw panelen moeten dezelfde 5A gaan leveren. Doen die nog 10 watt met diffuus licht, dan gaan ze 2 volt uitsturen om aan die 5A te komen

Als je maar voldoende panelen hebt, dan werkt deze regeling nog redelijk. Maar met weinig panelen per orientatie kan het vrij makkelijk voor problemen zorgen. Met een 3 fase SE inverter moet je dan 750/60 is 13 optimizers aan een zon paneel hebben. 8 op oost en 8 op west is echt niet genoeg.

Maar als je er 2x8 + 7 op oost neerlegt, en er gaan er 4-6 in de ochtend in de schaduw dan houd je daar genoeg over.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 19-04-2020 17:22 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:43
Dieken Taffert schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:41:
[...]

[...]

Daar zijn oplossingen voor; mij bekend zijn optimizers, micro-omvormers, slimme software zoals b.v. SMA die toepast en het maken van strings.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Mooie tip, ga ik achteraan.

[...]

Deels is het ook simpelweg "word ik er blij van?"; en ja, dat word ik van deze setup. Jep, 3x25A.

[...]

Mjah, dit had ik wel graag willen meenemen (offerte van willen hebben, als dit echt kan), maar zoals gezegd, navraag bij meerdere installateurs leverde niets op.
Bij mijn ouders hebben we het zo gelegd:
14*320 op oost 35 graden, 14*320 op west 35 graden, 12*300 op zuid 25 graden

1x3kw solis omvormer met 7 oost/7west parallel (deels schaduw)
1x3kw solis omvormer met 7oost/7west
1x3.6 Solis omvormer met 12x zuid
Dus verdeeld over 3-fase.

Kostte om en nabij 10.000 ex btw euro, maar geïnstalleerd vermogen is 12.560 en opbrengst lag vorig jaar op 10.820.

320 Panelen zijn van München solar (full black)
300 panelen van jasolar. Dit was de eerste set. later de andere sets bijgelegd. Qua kosten maakt de 3-fase of 3x1-fase omvormer niet veel uit denk ik, dus wellicht het overwegen waard om eerst die 32 er op te knallen om later de andere te doen waar nodig.
Pagina: 1