Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn werkgever kan per jaar 5 vrije dagen toewijzen, conform CAO. Prima.
Dat was initieel gedaan voor de dag na Hemelvaart en de periode tussen Kerst & Oud en Nieuw.
Dat is nu aangepast naar wat dagen in April & Mei, wat meestal resulteert in een lang weekend rondom Pasen/Pinksteren/etc.

Kan er nou niet bepaald veel mee gezien de geldende restricties.
Maar goed, snap het wel dus so be it.

Daarnaast wil de werkgever het zo gaan doen, dat ze de CAO laten aanpassen (kan/mag dat?!) zodat iedereen verplicht wordt om gedurende de komende 3 maanden, de dagen die je opbouwt, ook weer verplicht moet afbouwen. Komt neer op zo'n 50 uur (6 dagen).

Daar heb ik wel moeite mee, want ik kan er echt helemaal niks mee gedurende deze periode.
Vrij nemen wil ik doen om weg te gaan, leuke dingen te doen. Zeker niet om thuis te zitten. Dat doe ik nu al genoeg... en ik wil(de) eind van het jaar een maand weg. Dat wordt best lastig op deze manier.

Het is ook niet zo dat ik geen werk heb, dat is gelukkig niet aan de orde.
Voor een deel van de medewerkers is dat echter helaas wel zo.
Mijn werkgever maakt daarom ook gebruik van NOW.

Mag een werkgever de CAO zomaar aanpassen en op deze manier dan een verplichte opname van vrije dagen eisen? Ben geen lid van een vakbond o.i.d. (wellicht verstandig?)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

Mag een werkgever de CAO zomaar aanpassen en op deze manier dan een verplichte opname van vrije dagen eisen?
De CAO kan sowieso niet eenzijdig worden aangepast, volgens mij kan je werkgever naast de 5 "verplichte" vrije dagen je nergens toe dwingen. Het zal niet zo goed zijn voor de sfeer binnen het bedrijf maar ik zou er niet mee akkoord gaan.

Maar ligt misschien ook een beetje aan wat voor werkgever jij verder hebt, dan kunnen wij natuurlijk niet beoordelen. Als die sowieso al heel flexibel/goed werkgever naar jou toe is vind ik het niet onredelijk om als geste wat extra dagen op te nemen om je werkgever te "ontlasten".
Ben geen lid van een vakbond o.i.d. (wellicht verstandig?)
Ik zou sowieso lid worden van een vakbond. Kies er eentje die bij je past en welke voorwaarden ze bieden (sommige zijn bijv. inclusief rechtbijstand buiten om werk). Ik zie het vooral als verzekering mocht er ooit wat gebeuren (en ben persoonlijk goed geholpen toen ik ze nodig had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Houd er in ieder geval rekening mee dat je werkgever je op geen enkele manier mag verplichten om je wettelijke vakantiedagen hiervoor te gebruiken. Die zijn van jou en daar heeft je werkgever niks over te zeggen. Voor de bovenwettelijke uren ligt dit misschien anders, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Aan de andere kant lijkt mij het sterk als je werkgever jou kan verplichten om vakantie op te nemen. Kan er geen bron over vinden van de rijksoverheid. Ik zou hiermee zeker eens naar een vakbond stappen om je rechten na te gaan, vaak kun je ook advies vragen zonder direct lid te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Overuren ligt denk ik inderdaad anders. Ik en mijn vrouw (andere branches) hebben ook allebei in de CAO staan dat de werkgever van het aantal uren per week af mag wijken (binnen bepaalde waarden natuurlijk) als het gemiddelde over drie maanden maar klopt. Bij mij wordt daar nooit gebruik van gemaakt, maar bij mijn vrouw altijd. Ook zonder Corona.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gaat toch gebeuren... de vakbonden hebben vanmiddag akkoord met de werkgever bereikt.
Medewerkersverlof (MV) tijdens NOW
We hebben afgesproken dat al het verlof dat je in 3 maanden opbouwt, ook wordt gebruikt in die 3 maanden. Een voltijdwerknemer heeft per jaar 25 dagen. Dat is 6 dagen (50 uur om precies te zijn) in 3 maanden. De werknemer mag die 6 dagen zelf inroosteren. Doe dit voor 10 april 2020. Daarna roostert werkgever zelf in, tenzij:

- In deze NOW-periode al verlof is opgenomen.
- Door deze inroostering minder dan 5 dagen zou overhouden, omdat al je dagen al ingeroosterd zijn en geen MV op de kaart hebt staan. Werkgever zorgt bij inroostering voor dat je tenminste 5 dagen zal overhouden.
Ik werk zelf niet volgens een vast rooster, mag mijn eigen uren indelen, zolang het er maar 40 p/w zijn.
Begin dus vaak wat vroeger en stop wat eerder.

Krijg verder 25 dagen per jaar + die 5 die nu al ingeroosterd zijn voor april/mei (30 totaal dus).
Dat is best ruim.
Volgens mij is het zo dat van die 25 er 5 bovenwettelijk zijn, en je 20 wettelijk per jaar hebt sowieso.
Maar goed... ik denk niet dat ik een kans maak als ik hier moeilijk over ga doen. Als de diverse vakbonden het er over eens zijn met de werkgever... dan heb ik 't maar te slikken? (ook al ben ik geen lid van zo'n vakbond).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, het mag niet maar is uit oogpunt van de werkgever wel logisch. Als je nu geen omzet hebt en dat in oktober in moet halen is het niet heel handig om dan werknemers te hebben die vakantie gaan vieren.
Accepteer dat 2020 een verloren jaar wordt en hoop dat de werkgever 2021 haalt. Aan zes extra vrije dagen heb je weinig wanneer de werkgever failliet gaat.

Ik kan niet in de financiën van de werkgever kijken en ga daarom maar uit van het goede in de mens, deze regeling wordt niet verzonnen omdat de directie de BMW inruilt voor een Bentley. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Werkgever gaat niet failliet, is een vitale organisatie, aangemerkt door de NL overheid.
Wordt dus wel gered. Vind het alleen jammer dat het voor alle divisies geld.

Voor personeel dat nu noodgedwongen thuis zit en straks flink aan de bak mag, begrijp ik het helemaal.
Maar het personeel (waaronder ik) wat nu dus de toko draaiend moet houden op IT vlak, besparingen door mag voeren, creatieve oplossingen verzint omdat de geldkraan is dicht gedraaid. Daarvoor zou best een andere regeling getroffen mogen worden.

Denk aan afdelingen zoals HR, Finance, IT, etc.
Niemand vraagt hier natuurlijk om, maar ja.. het is wel apart dat je tijdens een hectische periode mensen uit deze divisies dus verplicht vrij laat nemen, terwijl die straks die dagen wel kunnen gebruiken om na alle inspanningen op adem te komen.

Ik ben helemaal loyaal aan de werkgever, en ik snap de keuze ook volledig.
Lever ook zelf vrijwillig mijn reiskostenvergoeding in (want waarom uitkeren als ik toch thuis moet zitten de komende 3 maanden omdat het kantoor gesloten is), maar het is wel zuur dat ze dus alles over 1 kam scheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:01:

Mag een werkgever de CAO zomaar aanpassen en op deze manier dan een verplichte opname van vrije dagen eisen?
Nee, CAO wordt niet zomaar aangepast, en als werkgever zegt dat ze 'wel even' de CAO aan zullen passen dan praten ze peop. In overleg kan uiteraard een hoop, maar ik geloof nooit dat de vakbond hier in mee zouden gaan. Niet accepteren dus. Kaart dit vooral ook bij je OR aan als je die hebt binnen jouw organisatie.
Ben geen lid van een vakbond o.i.d. (wellicht verstandig?)
Voor je rechten omtrend CAO heeft lidmaatschap van een vakbond nul effect. Of lidmaatschap effect zou hebben om de uitkomst van de CAO hangt volledig af van welke bond en welke CAO, maar mijn inschatting is dat je lidmaatschap daar vrij weinig invloed op heeft. Wel kan lidmaatschap van de bond andere voordelen met zich mee brengen (juridische bijstand bv), maar ik weet niet er een tijdspanne aan verbonden zit voordat je beroep kunt doen op die juridische bijstand van de bond (ik vermoed van wel).

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 03-04-2020 17:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
overleg met je direct leidinggevende en leg je behoeftes uit.
vanuit directie/hoger management zullen ze uniformiteit willen uitstralen; gelijke monniken gelijke kappen, we're in this together.
dat houdt niet in dat er geen ruimte is voor een stukje maatwerk, helemaal als je nu wel lekker bezig kan zijn (en mogelijk wat minder als alles weer regulier draait).
en als je je zin hebt de komende weken even mondje dicht tegen de collega's, dat merken ze na de crisis wel dat jij dan verlof hebt (geen zin om nu met je verworven status aparte te gaan paraderen), en dan strijk je verder ook niemand tegen de haren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freiss
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:54:
Voor personeel dat nu noodgedwongen thuis zit en straks flink aan de bak mag, begrijp ik het helemaal.
Maar het personeel (waaronder ik) wat nu dus de toko draaiend moet houden op IT vlak, besparingen door mag voeren, creatieve oplossingen verzint omdat de geldkraan is dicht gedraaid. Daarvoor zou best een andere regeling getroffen mogen worden.

Denk aan afdelingen zoals HR, Finance, IT, etc.
Niemand vraagt hier natuurlijk om, maar ja.. het is wel apart dat je tijdens een hectische periode mensen uit deze divisies dus verplicht vrij laat nemen, terwijl die straks die dagen wel kunnen gebruiken om na alle inspanningen op adem te komen.
Aan jouw verhaal herken ik dat we dezelfde werkgever hebben :+

In de afspraken tussen de werkgever en de bonden staat wel dat er uitzondering gemaakt kan worden voor afdelingen die niet echt minder werk hebben. Dus het is nog even afwachten of de nieuwe regels voor iedereen gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:44
Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:29:
Gaat toch gebeuren... de vakbonden hebben vanmiddag akkoord met de werkgever bereikt.

[...]

Als de diverse vakbonden het er over eens zijn met de werkgever... dan heb ik 't maar te slikken? (ook al ben ik geen lid van zo'n vakbond).
Ik vermoed dat mijn vriendin voor dezelfde werkgever werkt, omdat zij in exact gelijke bewoording dit nieuws heeft ontvangen.

Zij gaat er alleen anders mee om. Ze is hartstikke blij dat ze haar baan nog heeft vanwege haar vaste contract. Om haar heen zijn alle uitzendkrachten en collega's zonder vaste contracten weg. Ze vind het werk leuk en heeft begrip voor de situatie waar haar werkgever zich in verkeerd. En tuurlijk vind ze het jammer dat de verlofuren die in deze periode opbouwt ook in deze periode verplicht afgebouwd moeten worden, maar het staat in schril contrast met de huilende uitzendkrachten die ze naar de uitgang heeft zien lopen.

Begrijp me niet verkeerd. Het is je goed recht om er een punt van te maken, maar ik vraag me af of je er iets mee op gaat schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij in het team hebben ook 5 van de 15 het onderspit moeten delven. Allemaal extern.
Juist daardoor neemt de werkdruk alleen maar toe.
Ik heb de mazzel dat ik dus intern zit en ben ook blij dat men 'de familie' bij elkaar houdt.

Zou ook geen andere werkgever willen hoor, droom om hier te werken is in vervulling gegaan.
Snap ook dat men keuzes maakt en ik heb ook het beste met ze voor, maar denk ook nog wel aan mezelf.

Zoals ik zelf al aangaf snap ik ook wel dat het geen zin heeft. Het is alleen ff zuur dat het zo gaat en moet. Snap het ook in perspectief hoor, er zijn zat lui ook in andere organisaties die op straat staan. En ik kan gewoon blijven doen wat ik leuk vind. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 07:02
Bij ons dezelfde regelingen. Ik ben blij dat dit tot nu toe het enige offer is wat ze van ons vragen. Dit zijn extreme tijden met extreme maatregelen. Vraag niet wat het bedrijf voor jouw kan doen, maar vraag jezelf af wat jij voor je bedrijf kan doen. Zodat we straks allemaal nog een baan hebben en aan de gang kunnen blijven.
Edit: Bij ons zijn het trouwens alleen de ADV dagen en eventuele buffer uren die voor juli verplicht op moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door HanM op 03-04-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:55
Ik heb niet dezelfde werkgever maar toevallig wel eenzelfde maatregel te horen gekregen: ook bij mij zijn er 5 dagen aangewezen voor verplicht verlof, dagen waarop ook de kantoren sluiten. Het totaal is 30 dagen per jaar. Het is nu helaas slikken of verstikken om er samen doorheen te komen. Het belangrijkste is het behoud van je baan en (deel) van je inkomen. Het ergste van deze crisis moet helaas nog komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mijn werkgever heeft ook gevraagd om 5 vakantiedagen op te nemen: 3 zijn al uitgekozen en 2 mag ik zelf kiezen (maar als ik die voor 1 juni niet opneem worden ze alsnog afgeboekt). Dit zijn gewone vakantiedagen, geen ADV of iets dergelijks, de achterliggende gedachte is dat anders iedereen zijn vakantiedagen opspaart tot na 1 juni en er dan te veel mensen tegelijkertijd vrij nemen.

Deze gang van zaken stuit mij nogal tegen de borst. Voor mij persoonlijk is er namelijk genoeg werk dat ook 100% thuis uitgevoerd kan worden. Verder had ik deze periode geen vakanties gepland en moet ik nu dus een aantal dagen thuis opgesloten gaan zitten, zonde om hier mijn vakantiedagen aan te verspillen imho. Ik ga dit dus zeker aankaarten met degene die dit plan heeft bedacht. Kan me niet voorstellen dat dit 100% legaal is, volgens mij is die NOW-regeling er niet voor niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
wimjongil schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:43:
Mijn werkgever heeft ook gevraagd om 5 vakantiedagen op te nemen: 3 zijn al uitgekozen en 2 mag ik zelf kiezen (maar als ik die voor 1 juni niet opneem worden ze alsnog afgeboekt). Dit zijn gewone vakantiedagen, geen ADV of iets dergelijks, de achterliggende gedachte is dat anders iedereen zijn vakantiedagen opstaart tot na 1 juni en er dan te veel mensen tegelijkertijd vrij nemen.

Deze gang van zaken stuit mij nogal tegen de borst. Voor mij persoonlijk is er namelijk genoeg werk dat ook 100% thuis uitgevoerd kan worden. Verder had ik deze periode geen vakanties gepland en moet ik nu dus een aantal dagen thuis opgesloten gaan zitten, zonde om hier mijn vakantiedagen aan te verspillen imho. Ik ga dit dus zeker aankaarten met degene die dit plan heeft bedacht. Kan me niet voorstellen dat dit 100% legaal is, volgens mij is die NOW-regeling er niet voor niets.
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Bij mijn werk speelt het tot nu toe nog niet maar mijn gevoel zegt dat ze ook hiermee aan komen zetten.

Aan de ene kant snap ik dat dit gebeurt:
- Veel mensen hebben verlof voor voorjaarsvakanties al ingetrokken.
- Stel dat er de Corona pas overwaait in september, dan gaan iedereen als een gek zijn verlof opnemen in de laatste drie maanden van het jaar. Bedrijven hebben dan geen werknemers meer over om het werk uit te voeren.
- Verlof weegt zwaar op de balans.
- En als je daarmee het bedrijf kan helpen en zo eventueel jouw en jouw collega hun banen mee kunt veiligstellen, dan is dit een minimaal gebaar wat je kunt doen.
- Mensen zijn nu erg solidair, dus mensen accepteren het nu sneller.

Maar er zitten wat mij betreft ook een paar hele grote tegenargumenten aan vast:
- Vakantie is niet werken, maar nu met deze tijd is er weinig vakantie aan. Je zit een beetje opgesloten thuis, kan amper de deur uit om leuke dingen te doen en het to-do lijstje van menig persoon is ook flink opgedroogd.
- Zelf werk ik bij een MKB (max 120 man personeel) en wij hebben jarenlang op de 0-lijn gezeten want het was crisis. Prima, dat is nog te volgen. In de paar goede jaren die volgenden hebben wij maar beperkte loonstijgingen gehad want "We moeten ons niet uit de markt prijzen" en "we hebben korting gegeven aan klanten in crisistijd dus we krijgen er geen cent meer bij van onze klanten". Nu zitten er weer zware tijden aan te komen. Structurele loonsverhogingen kun je nu ook wel weer op je buik schrijven. En owja of iedereen nog even verplicht verlofdagen wilt opnemen/inleveren (het voelt meer als het laatste) want dat is beter voor het bedrijf.
- Daarnaast, het kabinet heeft al een heel groot noodmaatregelen pakket gemaakt voor ondernemers. Ik weet niet of iedereen weet waar dat geld vandaan komt, maar dat wordt gewoon opgeteld bij de staatsschuld. De staatsschuld is een schuld van een land ergo de schuld van alle inwoners van Nederland. Wij als burgers stoppen onszelf dus al flink in de schulden om bedrijven overeind te houden. Moeten we dan ook nog even wat verlofdagen storten om de bedrijven nog meer te helpen?

Ik snap dat als er geen MKB-ers of multinationals zijn in ons land dat we ook geen werk hebben. Maar gigantisch veel bedrijven zijn al zo verschrikkelijk veel gepamperd de laatste paar jaren terwijl de werknemers het met broodkruimels moeten doen. En nu moeten de werknemers weer de tering naar de nering zetten? Het voelt verschrikkelijk wrang aan wat mij betreft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Robkazoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:26:
Ik snap dat als er geen MKB-ers of multinationals zijn in ons land dat we ook geen werk hebben. Maar gigantisch veel bedrijven zijn al zo verschrikkelijk veel gepamperd de laatste paar jaren terwijl de werknemers het met broodkruimels moeten doen. En nu moeten de werknemers weer de tering naar de nering zetten? Het voelt verschrikkelijk wrang aan wat mij betreft...
Maar dat is het toch permanent? Er wordt van individuen verwacht dat zij een buffer hebben voor meerdere maanden, maar 3 dagen slecht weer en de bedrijven hangen al aan het staatsinfuus.

Wat mij betreft mag er 1 maatregel bij: De hoge bonussen voor het topmanagement de komende jaren op 0. Als je personeel offers moet brengen, dan kan je het niet maken om volgend jaar het topmanagement wil miljoenen te geven. Dat dient terug te vloeien richting personeel. Net als dividend. In mijn ogen is het onverkoopbaar om dit jaar negatief te schrijven en na volgend jaar weer miljoenen aan dividend uit te geven. Laat dan de kosten die dit geintje het personeel kost, maar een voorwaardelijke lening worden. Als een bedrijf meent weer miljoenenbonussen en dividend uit te gaan keren, eerst met terugwerkende kracht het personeel belonen voor hun offers.

[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 06-04-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:30
Hoorde van de week op radio dat verplicht verlof niet is toegestaan tijdens deze hele crisis, daar hadden ze het echter specifiek over de wettelijke uren. Over bovenwettelijk werd niet gesproken gedurende de tijd dat ik luisterde.

Voor een echt correct antwoord kun je denk ik het beste even juridisch advies inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Robkazoe schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:26:
Wij als burgers stoppen onszelf dus al flink in de schulden om bedrijven overeind te houden. Moeten we dan ook nog even wat verlofdagen storten om de bedrijven nog meer te helpen?
Die regelingen zijn er om jouzelf aan het werk te houden.
Was het doel een bedrijf overeind houden hadden ze ook kunnen zeggen 'hier heb je xx miljoen, doe er maar wat mee'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:37
Verwijderd schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:29:

[...]

Ik werk zelf niet volgens een vast rooster, mag mijn eigen uren indelen, zolang het er maar 40 p/w zijn.
Begin dus vaak wat vroeger en stop wat eerder.

Krijg verder 25 dagen per jaar + die 5 die nu al ingeroosterd zijn voor april/mei (30 totaal dus).
Dat is best ruim.
Volgens mij is het zo dat van die 25 er 5 bovenwettelijk zijn, en je 20 wettelijk per jaar hebt sowieso.
Maar goed... ik denk niet dat ik een kans maak als ik hier moeilijk over ga doen. Als de diverse vakbonden het er over eens zijn met de werkgever... dan heb ik 't maar te slikken? (ook al ben ik geen lid van zo'n vakbond).
Wat een rare regeling. Dat betekend dat je niet fatsoenlijk 3 weken op (zomer)vakantie kan omdat je anders in de knel komt met je verplichte vrije dagen per kwartaal.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

LordSinclair schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:48:
[...]

Wat een rare regeling. Dat betekend dat je niet fatsoenlijk 3 weken op (zomer)vakantie kan omdat je anders in de knel komt met je verplichte vrije dagen per kwartaal.
Dat is geen rare regel. Ik begrijp de werkgever wel. Straks moet er weer omzet gedraaid worden en zit iedereen met een bulk vrije dagen en heb je personeel tekort. Compleet te begrijpen. Of het dan terecht is, is een heel ander verhaal.

Forceren kan de werkgever het volgens mij niet zoals ook al eerder gesteld.

Verder houd ik er veel rekening mee dat 3 weken zomervakantie misschien sowieso hooguit met potlood op je kalender moet staan, want de vraag is even of dat deze zomer een goed idee gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:37
Hann1BaL schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:00:
[...]

Dat is geen rare regel. Ik begrijp de werkgever wel. Straks moet er weer omzet gedraaid worden en zit iedereen met een bulk vrije dagen en heb je personeel tekort. Compleet te begrijpen. Of het dan terecht is, is een heel ander verhaal.

Forceren kan de werkgever het volgens mij niet zoals ook al eerder gesteld.

Verder houd ik er veel rekening mee dat 3 weken zomervakantie misschien sowieso hooguit met potlood op je kalender moet staan, want de vraag is even of dat deze zomer een goed idee gaat zijn.
Ik zie nergens bij die nieuwe regels dat deze alleen voor dit jaar zijn. Ze worden er nu doorgedrukt want Corona om vervolgens jaren lang door te werken. Daarnaast hoef je je 3 weken niet perse in de zomervakantie op te nemen. Je kan ook 3 weken naar de tropen in de winter.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

JT

VETAK y0

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Deze en volgende week is dat alvast gemakkelijk, Goede Vrijdag en Paas Maandag.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:09

Flo

Een opmerking in algemene zin.

Natuurlijk is het goed om je af te vragen wat een werkgever of werknemer wel of niet mag en moet. Maar ik denk dat veel werkgevers nu wel terecht een beroep doen op wat flexibiliteit bij de werknemer. Het is voor veel bedrijven gewoon een (erg) moeilijke tijd.Onze regering komt met zeer veel geld om ook ondersteuning te bieden, maar er wordt via een moreel appel wel gevraagd om daar alleen gebruik van te maken als het echt moeilijk wordt als bedrijf. Het lijkt me niet wenselijk als velen weigeren vakantiedagen op te nemen als daarom gevraag wordt en dat de besparing dan maar elders vandaan moet komen.

Voor een ieder die nu denk "ja maar in goede tijden krijg ik geen extra" en "ja maar het is ondernemersrisico": dat is gezeur achteraf. Als het elders echt beter was had je maar moeten switchen. Of je switcht gewoon nu, als je echt denk dat de economische impact can Covid19 niet zo erg is of wordt.

Denk mee met je werkgever en collegas. Vraag om openheid over de (Financiele) situate. Vraag of en hoe je eventueel bij kan dragen. Creativiteit en samenwerken is nu belangrijker dan ooit. En zoals altijd zijn dit soort crisismomenten ideaal om elkander als werkgever en werknemer nog eens goed in te schatten, zodat we over een tijdje wel zien of we bij elkaar blijven of toch liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Flo schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:33:
Voor een ieder die nu denk "ja maar in goede tijden krijg ik geen extra" en "ja maar het is ondernemersrisico": dat is gezeur achteraf. Als het elders echt beter was had je maar moeten switchen. Of je switcht gewoon nu, als je echt denk dat de economische impact can Covid19 niet zo erg is of wordt.
Los van dat ik sinds kort inderdaad op zoek ben, dus als het altijd eenrichtingsverkeer is dan is het ethisch enig juiste om nog meer eenrichtingsverkeer te laten plaatsvinden al dan niet ten koste van jezelf? Ik geloof heilig in dat het van twee kanten moet komen. Als je dat nooit doet dan kun je niet vragen om in dit soort periodes de balans nóg meer die ene kant op te laten gaan. Of je nou werkgever of werknemer bent.
Freee!! schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 18:28:
[...]

Deze en volgende week is dat alvast gemakkelijk, Goede Vrijdag en Paas Maandag.
Ja dat had ik al bedacht :P

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 07-04-2020 19:03 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JT schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:01:
[...]
Los van dat ik sinds kort inderdaad op zoek ben, dus als het altijd eenrichtingsverkeer is dan is het ethisch enig juiste om nog meer eenrichtingsverkeer te laten plaatsvinden al dan niet ten koste van jezelf? Ik geloof heilig in dat het van twee kanten moet komen. Als je dat nooit doet dan kun je niet vragen om in dit soort periodes de balans nóg meer die ene kant op te laten gaan.
Als het altijd eenrichtingsverkeer is, is het tijd voor een eenrichtingsboodschap de andere kant op: "Doei". En je werkgever zal niet eens snappen waarom nou werkelijk.

EDIT:
NB: Die boodschap pas uitspreken (of anderszins overbrengen) als je al wat anders hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 07-04-2020 19:18 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Freee!! schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:18:
[...]

Als het altijd eenrichtingsverkeer is, is het tijd voor een eenrichtingsboodschap de andere kant op: "Doei". En je werkgever zal niet eens snappen waarom nou werkelijk.

EDIT:
NB: Die boodschap pas uitspreken (of anderszins overbrengen) als je al wat anders hebt.
Wordt al aan gewerkt ;)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1