hoe te controleren of de 12v adapter het nog doet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:26
Ik heb een 12V adapter waarvan ik twijfels heb of deze het nog doet (dat bedoel ik: of deze nog output signaal geeft).

Ik ben niet super technisch (dat blijkt ook wel uit deze vraag :) ),, maar ik heb wel een spanningsmeter.

Hoe kan ik meten mbv de spanningsmeter of de adapter het nog doet cq. de spanning of voltage nog goed is?

ben tot zover gekomen:
1. stop adapter in 220v wandcontactdoos.
2. pak doe de rode en zwarte meetpunten.

nu de volgende vragen:
- op welke draden moeten de (rode en zwarte) meetpunten?
- op welke stand moet de spanningsmeter staan?
- welke waarde zou ik moeten aflezen, om te kunnen concluderen dat de adapter het nog doet?

het gaat om een 12V adapter. Zie bijgevoegde fotos.

bedankt alvastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeTnzTqDPfZWW6SW2-xn2LFS65Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YytbMtmgcz0escpFAvgp4hRR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unUGuJ6GGnN--4OjDc-6TuxAxIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpZNEDLWJstKMdCXmdPaxjyr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door pastafan op 03-04-2020 10:20 ]

Beste antwoord (via pastafan op 03-04-2020 12:42)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:01

Rmg

Multimeter 2 slagen naar rechts draaien (V~, meetbereik 200), meetpinnen tegen de draden houden. Voor deze meting maakt het niet echt uit welke op welke je zet.

Je hebt een AC spannings adapter, die kan je trouwens niet voor heel veel dingen gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:01

Rmg

Multimeter 2 slagen naar rechts draaien (V~, meetbereik 200), meetpinnen tegen de draden houden. Voor deze meting maakt het niet echt uit welke op welke je zet.

Je hebt een AC spannings adapter, die kan je trouwens niet voor heel veel dingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Rmg schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:23:

dank voor snelle reactie.
Heb gedaan wat je voorstelt. Ik krijg als waarde op de meter te zien 0.01
Lijkt mij dat de adapter kaduuk is? Wat zou er voor waarde ongeveer moeten staan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De waarde die ook op de label van de adapter staat, 12v

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

pastafan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:51:
[...]
Lijkt mij dat de adapter kaduuk is?...
Of je multimeter. Of allebei

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Zeg... er hoort uit zo'n adapter toch gelijkstroom te komen, geen wisselstroom? Dat zou betekenen multimeter 3 slagen naar links, niet 2 naar rechts.

Of ben ik nou zo a-technisch

EDIT: Ik ben in ieder geval blind. Er staat duidelijk 12v AC output op

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 03-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:50:
Zeg... er hoort uit zo'n adapter toch gelijkstroom te komen, geen wisselstroom? Dat zou betekenen multimeter 3 slagen naar links, niet 2 naar rechts.

Of ben ik nou zo a-technisch

EDIT: Ik ben in ieder geval blind. Er staat duidelijk 12v AC output op
Adapter geeft aan dat de output wisselstroom is.
Dus meten met wisselstroom

on topic, heb je tijdens het meten de adapter wel ingestoken?
Let wel op dat je je zelf niet als sluiting gebruikt tussen de twee draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:32:
[...]

Of je multimeter. Of allebei
Scherp. Om uit te sluiten dat de multimeter niet kapot is, heb ik nog een andere adapter gepakt en dezelfde meting uitgevoerd. Daarbij gaf de multimeter 14.3 aan, een logische waarde lijkt mij (denk dat hij iets meer geeft dan de 12V die erop staat).

Conclusie: adapter is kapot, multimeter werkt. En ik heb weer wat geleerd :)
En ga gelijk al mijn andere adapters die ik nog heb even doormeten, en de kapotte wegmieteren ;)

Nogmaals dank

EDIT: Ik heb al mijn adapters (zo'n 15 stuks) opgemeten, en hierbij het volgende geconstateerd:
1. Er zijn blijkbaar verschillende typen adapters qua output: er zijn er die DC als output hebben, maar ook die AC als output hebben.
2. Bij een aantal adapters zijn de specs op de adapter niet met het menselijk oog te bekijken (zo ^**&& klein)))? Heb je echt een loep voor nodig!
3. Bij een aantal adapters is de binnendiameter van het stekkertje te klein om mijn meetpunt in te steken. En daardoor niet meetbaar voor mij ieder geval. Zijn er betere multimeters met kleinere meetpunten?

Overall vraagstuk: waarom zoveel outputs van de adapters??? ik kwam o.a. tegen: 2 - 2,5 - 5,3 - 8 - 12 - 15 - 18 - 19,5 . En dan ook nog eens verschilllend AC en DC..
Kan er niet gewoon 1 type output standaard worden ontwikkeld???

Laatste vraag: heb dus 1 kapotte adapter. Overige waren allemaal goed (op de voor mij onmeetbare na dan die heb ik niet kunnen meten), kapotte adapters neem ik aan bij het electronisch afval? Dus niet bij het huishoudelijk afval?

[ Voor 46% gewijzigd door pastafan op 03-04-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die adapter die je daar hebt liggen verdient het sowieso wel om weggemieterd te worden. Met een AC output dikke kans dat dit een 50Hz trafo is, ouderwetse energieslurpers zijn dat. CE markering ontbreekt ook, en ik vermoed dat dat is omdat dit ding stokoud is (voor 2006). Dit is geen apparatuur wat je anno 2020 nog in gebruik wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Flake schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:59:
Die adapter die je daar hebt liggen verdient het sowieso wel om weggemieterd te worden. Met een AC output dikke kans dat dit een 50Hz trafo is, ouderwetse energieslurpers zijn dat. CE markering ontbreekt ook, en ik vermoed dat dat is omdat dit ding stokoud is (voor 2006). Dit is geen apparatuur wat je anno 2020 nog in gebruik wil hebben.
Dat klopt, dat was een oude adapter ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:16

SA007

Moderator Tweaking
@Flake die AC adapters moet je juist niet zomaar wegmieteren, die kan je namelijk niet vervangen door een moderne :) als een apparaat AC nodig heeft (ja dat is meestal ook oude apparatuur) heb je toch echt zo'n oude nodig.

De zelfde maat/gewicht DC adapters kan je wel wegmikken, die geven vaak flink meer spanning ombelast, dat kan dingen slopen, en als je ze continue gaat gebruiker verbruiken ze flink meer dan een moderne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:45
Onmeetbaar bestaat niet, vouw een dunne paperclip open en steek die in het gaatje, dan kun je alsnog meten. Of strip een stukje koperdraad en steek enkele strengen ervan in het gaatje. Zorg dat ze geen contact maken met de buitenkant van de stekker

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Flake schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:59:
Niet om het een of ander maar bij jou alles wat aan 220v apparatuur uit Azië komt is troep en nu een trafo zoals deze is niet energie zuinig. Vooral voor een kenner wind ik je opmerking "dikke kans dat het een 50Hz trafo is" nogal raar, heb je ooit een switching PSU gezien in zo'n stekkervorm waar 50Hz wisselspanning uit komt?

Het mag misschin stokoude technologie zijn maar het voldoet prima in gebruik en zal in rust nog steeds veel zuiniger zijn dan de koelkast in je keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
guido66 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:33:
Onmeetbaar bestaat niet, vouw een dunne paperclip open en steek die in het gaatje, dan kun je alsnog meten. Of strip een stukje koperdraad en steek enkele strengen ervan in het gaatje. Zorg dat ze geen contact maken met de buitenkant van de stekker
Goed idee. Heb een passerpunt gebruikt, en nu ook de "onmeetbare" kunnen meten. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
memphis schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:02:
[...]

Niet om het een of ander maar bij jou alles wat aan 220v apparatuur uit Azië komt is troep en nu een trafo zoals deze is niet energie zuinig. Vooral voor een kenner wind ik je opmerking "dikke kans dat het een 50Hz trafo is" nogal raar, heb je ooit een switching PSU gezien in zo'n stekkervorm waar 50Hz wisselspanning uit komt?

Het mag misschin stokoude technologie zijn maar het voldoet prima in gebruik en zal in rust nog steeds veel zuiniger zijn dan de koelkast in je keuken.
Het ontgaat me even waarom je nu op de man gaat spelen, maar vooruit, ik reageer wel. Alle 220v apparatuur uit Azië troep heb ik nooit gezegd, wel wat van Ali/Dx/Wish etc af komt. Laten we het correct houden. Als je dat soort bedrijven als redder in nood beschouwt, dan ben je dom bezig. Da's mijn mening.

"heb je ooit een switching PSU gezien in zo'n stekkervorm waar 50Hz wisselspanning uit komt" - nee. Maar dat zeg ik toch niet? Klopt er iets niet aan mijn reactie of heb ik me te voorzichtig geuit?

"Het mag misschin stokoude technologie zijn maar het voldoet prima in gebruik en zal in rust nog steeds veel zuiniger zijn dan de koelkast in je keuken." - Die vergelijking is toch echt appels en peren. Voldoet prima? Dit kun je niet meer verkopen, dus dat geeft wel aan dat het ergens niet aan voldoet en ik omarm dat. Gloeilampen kun je ook van beweren dat het 'prima voldoet' en vind ik ook niet door de beugel kunnen. Mijn mening. Doe ermee wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:36
Chinezen kunnen ook goed spul bouwen, en beiden dat zelfs aan via ali en co.
Het probleem is alleen dat je niet weet wat je krijgt, en dat bij voedingen bijna niet kunt beoordelen zonder ze onherstelbaar te slopen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Je doet het in alle topics wel voorkomen dat het allemaal per definitie slecht is, het is helemaal niet zo erg slecht dan dat jij dat doet voorkomen. Geen CE is per definitie niet slecht, het zegt alleen dat het geen EU keuring heeft gehad en daarmee eigenlijk niet verhandeld mag worden dan alleen wel het gebruik van je eigen aankoop of doorsluizen naar een ander werelddeel. En dan, iets wat niet aan de EU normen voldoet, is dat dan per definitie slecht of gevaarlijk? Er zijn ook genoeg ongelukken gebeurd met wel CE spul, dat komt veelal omdat de CE test geen lange duur test is terwijl het meestal wel op de lange duur fout gaat.

En echt, zeuren over de slechte zuinigheid van zo'n kleine transformator welke vandaag de dag nog steeds bij veel apparatuur wordt geleverd is totaal overbodig en ook niet van toepassing in dit topic. Rendemend mag misschien lager zijn maar op dat soort vermogens is het verlies minder dan bij bv je PC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
@memphis, ik verbaas me nu over de felheid waarmee je ongetest spul verdedigt. Koop je ook je medicijnen online? Ook al komt het niet uit de apotheek dan is het toch niet per definitie slecht? Er zijn ook genoeg doden gevallen met legale medicijnen dus eigenlijk maakt het geen zak uit.

Dat is het niveau nu ongeveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik bekijk het alleen veel genuanceerder, wordt een beetje moe om in ieder topic dezelfde soort waarschuwingen te lezen.

Pagina: 1