Live breedband gebruik meten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudbrood
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06-2024
Goedemorgen,

Ik vraag mij af of ik op sommige momenten de maximale bandbreedte gebruik van mijn ADSL internet. Op piek momenten wordt er bv 2x Netflix gestreamed (via chromecast), KPN iTV app gestreamed (via chromecast), TV decoder aan en ook nog wat regulier internet / YouTube gebruik op meerdere mobiels.
Wij hebben dan last van wat buffering/zandloper op bv de KPN stream. Dit is dus niet altijd zo.

Ik heb een experiabox V10 en het modem traint in op download 111MB. Mijn internet verbinding is een 100/30.
Voor de wifi gebruik ik een deco M5 systeem waarvan er 2 bedraad aangesloten zijn (begane grond en 1e verdieping).

Mijn vraag is:
Is het mogelijk om via een Windows programma en/of android app live mee te kijken naar de gevraagde bandbreedte op mijn experiabox?
Ik kan dan zien of ik op het maximum zit van mijn aansluiting.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkVMV3twyGpPu5D6RrMguU3VxvA=/f/image/hFXTZzUr69AmmhdhcuRPhwHJ.png

[ Voor 6% gewijzigd door Oudbrood op 03-04-2020 09:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 18:41
Oudbrood schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:19:
Goedemorgen,

Ik vraag mij af of ik op sommige momenten de maximale bandbreedte gebruik van mijn ADSL internet. Op piek momenten wordt er bv 2x Netflix gestreamed (via chromecast), KPN iTV app gestreamed (via chromecast), TV decoder aan en ook nog wat regulier internet / YouTube gebruik op meerdere mobiels.
Wij hebben dan last van wat buffering/zandloper op bv de KPN stream. Dit is dus niet altijd zo.

Ik heb een experiabox V10 en het modem traint in op download 111MB. Mijn internet verbinding is een 100/30.
Voor de wifi gebruik ik een deco M5 systeem waarvan er 2 bedraad aangesloten zijn (begane grond en 1e verdieping).

Mijn vraag is:
Is het mogelijk om via een Windows programma en/of android app live mee te kijken naar de gevraagde bandbreedte op mijn experiabox?
Ik kan dan zien of ik op het maximum zit van mijn aansluiting.

Bedankt!

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Eigenlijk kan je dat alleen goed testen door pakketjes heen en weer te sturen, maar dat kost bandbreedte. Af en toe testen met een speedtest is de beste optie. Je kan ook de modem uitlezen idd waar hij op is ingetraint,, dat is dan een waarde en niet een daadwerkelijke waarde, het internet(dns) schommelt ook.

Maar waarvoor wil je het precies bijhouden
vroeger had je bandwithmeter (win7 progje) ik mis hem zelf ook wel.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudbrood
Mel33 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:29:
[...]

Eigenlijk kan je dat alleen goed testen door pakketjes heen en weer te sturen, maar dat kost bandbreedte. Af en toe testen met een speedtest is de beste optie. Je kan ook de modem uitlezen idd waar hij op is ingetraint,, dat is dan een waarde en niet een daadwerkelijke waarde, het internet(dns) schommelt ook.

Maar waarvoor wil je het precies bijhouden
vroeger had je bandwithmeter (win7 progje) ik mis hem zelf ook wel.
Ik wil het graag weten omdat als mijn huidige abbo 100/30 soms niet voldoende is dat ik dan eventueel zou overstappen naar een abbo met hogere snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je router moet dit ondersteunen en volgens mij heeft de Experiabox daar geen mogelijkheden voor. Dat betekent dat het alternatief is dat je elk apparaat afzonderlijk meet of er een switch tussen plaatst die dit wel kan meten of de router gaat vervangen.

Je kan in ieder geval kijken hoeveel bandbreedte het streamen vraagt. En weet je zeker dat je internetverbinding het probleem is of ligt het aan WiFi beperkingen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudbrood
Tsurany schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:09:
Je router moet dit ondersteunen en volgens mij heeft de Experiabox daar geen mogelijkheden voor. Dat betekent dat het alternatief is dat je elk apparaat afzonderlijk meet of er een switch tussen plaatst die dit wel kan meten of de router gaat vervangen.

Je kan in ieder geval kijken hoeveel bandbreedte het streamen vraagt. En weet je zeker dat je internetverbinding het probleem is of ligt het aan WiFi beperkingen?
Zeker weten doe ik het niet daarvoor wil ik het graag meten.
Ik heb de home deco M5 waarvan er 2 bedraad aangesloten zijn. Kan het daar aan liggen? Weet ik niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEcWSnzRbhbtE99QZ4yYFKjxnss=/f/image/mloABHCOfQxzEWZSF1vogP9V.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Oudbrood schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:19:
...
Wij hebben dan last van wat buffering/zandloper op bv de KPN stream. Dit is dus niet altijd zo...
Denk dat je dit nader moet onderzoeken. Je hebt zelf nu de conclusie getrokken dat het wel moet liggen aan de snelheid van je internet verbinding. Ik betwijfel dat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudbrood
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:39:
[...]

Denk dat je dit nader moet onderzoeken. Je hebt zelf nu de conclusie getrokken dat het wel moet liggen aan de snelheid van je internet verbinding. Ik betwijfel dat
Waar denk jij dan aan?

Mijn gevoel zegt dat het niet aan de wifi ligt omdat de apparaten verdeeld zitten over de accespoints en meerdere apparaten op 5ghz band zitten waardoor deze de maximale snelheid van mijn internet verbinding wel zou moeten kunnen doorgeven zonder buffering maar dit is misschien een onterecht gevoel en niet gebaseerd op feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-05 17:57
Nee, dat kan niet.

Als er WiFi bij betrokken is dat véél waarschijnlijker de oorzaak. Helemaal als je - als ik het goed begrijp - een of andere mesh setup gebruikt waarbij er ook nog eens sprake kan zijn van een wireless backhaul. Dat uitsluiten doe je natuurlijk het gemakkelijkste met een kabeltje.

Persoonlijke anekdote: ik heb hier al tijden een uitstekend 5 GHz netwerk, maar toch hebben bepaalde clients de neiging om af en toe naar 2.4 GHz te vallen en dat merk al vrij snel bij een beetje casual browsen. Moraal: 'hij zou in principe 5 GHz moeten gebruiken' is niet genoeg.

Zou WPA-PSK overigens ook uitzetten, als je dat nog zou gebruiken heb je sowieso maar een 54 Mbps link rate op 2.4 GHz

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 03-04-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 20:35
Pagina: 1