Nieuwbouw appartement koelt nauwelijks af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-02 17:58
(Het gaat dus om WHR 930)

Dag!

Ik ben helaas erg onervaren op het gebied van onze ventilatie unit, maar wel erg op zoek naar een oplossing. Ik heb contact gezocht met Zehnder maar zij geven aan geen consumenten te kunnen helpen alleen installateurs en ik heb geen idee hoe ik nu de oplossing kan vinden. Internet en de gebruiksaanwijzing hebben mij enigzins een idee gegeven van de werking, maar niet de oplossing voor mijn probleem (ik heb hier helaas geen verstand van). Misschien dat hier iemand mij kan helpen, we hebben sinds drie maanden een baby in huis en zijn haastig op zoek naar een oplossing:

In ons nieuwbouw huurhuis hebben wij een ventilatiesysteem van Zehnder: WHR 930. Of het nou buiten vriest of niet; het is altijd 21.5-21.9 graden in huis. Dat is veel te warm voor de nacht. Hier balen wij al langer van, maar nu onze baby niet voor de openstaande ramen kan liggen moet er echt een oplossing komen. Daarbij is het buiten veel kouder. Ook de luchtvochtigheid is op dit moment buiten slecht waardoor onze baby veel last heeft van zijn verkoudheid met de ramen open. Zodra de ramen dichtgaan stijgt de temperatuur meteen weer richting de 21, 22 en overdag zelfs 23, 24 graden zonder dat de verwarming aanstaat en het buiten dus veel kouder is.

Ook een interessant gegeven: door dit warmteterugwinsysteem hebben wij nooit de verwarming aan, maar betalen we wel 180 euro aan alleen stadsverwarming voor ons appartement van 100m2. Wij wonen op de 14e verdieping.

Ik heb me ingelezen via de gebruiksaanwijzing en internet en houd de volgende vragen:

- Hoe zorg ik ervoor dat de temperatuur omlaag gaat? Ik heb de temperatuur gisteren ingesteld op 15 graden op de unit, het lampje van de bypass brand nu op het apparaat. De ramen staan daarbij open en zodra die dichtgaan voor een dutje van de baby stijgt het wel meteen weer naar min 21 graden. Zijn dit de juiste stappen en heeft het huis gewoon iets meer tijd nodig? Of is er nog iets anders dat ik kan doen?
- Maakt dit apparaat gebruik van de stadsverwarming (een hele suffe vraag maar ik probeer een verklaring te zoeken voor de hoge kosten)
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat de luchtvochtigheid in huis in tact blijft, ik heb een luchtbevochtiger maar doordat de ramen open moeten staan werkt deze niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast veel dank!

[ Voor 14% gewijzigd door Ellalala op 03-04-2020 06:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waar komt de warmte vandaan ?

Die zal niet uit een ventilatie box komen want die probeert de warmte uit de afgezogen lucht niet verloren te laten gaan door de van buiten komende lucht daarmee op te warmen. Hier gaat een beetje warmte verloren en wordt geen warmte toegevoegd.

Dus welke radiator, vloerverwarming of CV buizen zijn warm zodat je huis opwarmt? Wijzigt de meterstand van de stadswarmtemeter?

[ Voor 70% gewijzigd door Sethro op 03-04-2020 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Ah oke, veel dank daarvoor! Ik las dat de lucht van buiten werd verwarmd en weer het huis in werd geblazen dus ik heb de werking wellicht verkeerd begrepen!

De verwarming hebben we niet aanstaan, de thermostaat staat ingesteld op 17, maar geeft 21.9 aan. We hebben vloerverwarming (die dus niet aan staat). De meterstand van de stadsverwarming wijzigt zeker, er bleek een probleem met de klepmotor die inmiddels is verholpen. Afgelopen maand hebben we 1.000 verbruikt tegenover ruim 8.000 diezelfde maand vorig jaar. We hebben ook 1300 euro bij moeten betalen, vreselijk. Ik denk overigens dat deze 1.000 voor het gebruik van warm water ed is.

Maar dan lijkt het toch dat die warmte komt door de appartementen om ons heen. Ik kan geen andere verklaring bedenken. De buren hebben precies hetzelfde probleem, ook daar is het niet koeler te krijgen (even als we alle ramen en deuren open zetten maar zodra het dichtgaat loopt het weer op).

Nogmaals dank, ik hoopte de oplossing gevonden te hebben door de temperatuur van de WHR 930 omlaag te zetten, maar dat is dus helaas loze hoop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja welkom in de wondere wereld van WTW waarbij elke ruimte uiteindelijk even warm wordt....

Maar als jij je verwarming helemaal uit zet is de enige warmte die je krijg die van de zon + van je buren (en een beetje eigen lichaamsopwarming). Dus je enige kans heb je om ramen open te zetten in huis en zo de temperatuur naar beneden te krijgen, helaas wordt je woonkamer dan ook oncomfortabel koud.....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ellalala schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:04:
Ah oke, veel dank daarvoor! Ik las dat de lucht van buiten werd verwarmd en weer het huis in werd geblazen dus ik heb de werking wellicht verkeerd begrepen!

De verwarming hebben we niet aanstaan, de thermostaat staat ingesteld op 17, maar geeft 21.9 aan. We hebben vloerverwarming (die dus niet aan staat). De meterstand van de stadsverwarming wijzigt zeker, er bleek een probleem met de klepmotor die inmiddels is verholpen. Afgelopen maand hebben we 1.000 verbruikt tegenover ruim 8.000 diezelfde maand vorig jaar. We hebben ook 1300 euro bij moeten betalen, vreselijk. Ik denk overigens dat deze 1.000 voor het gebruik van warm water ed is.

Maar dan lijkt het toch dat die warmte komt door de appartementen om ons heen. Ik kan geen andere verklaring bedenken. De buren hebben precies hetzelfde probleem, ook daar is het niet koeler te krijgen (even als we alle ramen en deuren open zetten maar zodra het dichtgaat loopt het weer op).

Nogmaals dank, ik hoopte de oplossing gevonden te hebben door de temperatuur van de WHR 930 omlaag te zetten, maar dat is dus helaas loze hoop..
1000? 8000? Steentjes? Kooltjes? Kuub gas?

1300 euro bijbetalen is wel extreem hoor. Het lijkt erop dat ergens iets mis is. Thermostaat wellicht stuk? Je kan niet nooit de verwarming aan hebben staan en €180 per maand kwijt zijn aan alleen het verwarmen van water dat uit de kraan komt.

Ter vergelijking: appartement van 94m2 met vloerverwarming en een huishouden met 4 mensen (2 kinderen): €115 per maand aan gas en licht. Vooral stroomkosten zijn bij ons vrij hoog doordat we veel kleren wassen en drogen.

Wij hebben dezelfde WTW unit en die doet bij ons eigenlijk vrijwel niks qua temperatuur. Bij ons is de temperatuur overdag zo'n 20-21 graden maar dat is alleen in de woonkamer. Daar hebben we een volledige raampartij op het oosten en zuiden. Komende zondag wordt het 20 graden buiten. Ik weet nu al dat het binnen 23-24 graden wordt. Gelukkig zijn de slaapkamerramen alleen op het oosten en goed verduisterd, dus daar valt het mee.

tl;dr: er gaat iets mis met de verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door Tjebakka op 03-04-2020 09:31 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellalala
Hoi Tjebakka,

Ik denk dat het dan gaat om GJ, dat we dus januari 2019 8 GJ hebben gebruikt en dit jaar 1 GJ nadat de klepmotor is gemaakt. Deze zorgde ervoor dat er steeds water werd gemeten die dus niet werd aangevraagd (als ik het goed heb begrepen). Met wat geluk hebben we dit jaar weer een iets betere afrekening. Je hebt dus gelijk dat er iets mis was! Het blijft raar dat dit bedrag bovenop de 178 die we per maand betalen komt terwijl de verwarming dus niet aanstaat. Maar ik denk dat we maar vrede moeten sluiten met de ongewenste warmte die in ons huis blijft bestaan.

Ik denk inderdaad dat het ook door de ramen komt bij ons, we zitten met onze ramen ook allemaal op het zuiden. Ik had alleen gehoopt dat het in de winter koeler zou kunnen worden. Toch maar die kranten..

[ Voor 18% gewijzigd door Ellalala op 03-04-2020 09:41 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Stadsverwarming is sowieso pure diefstal zeg, zeker voor die 178 euro per maand :X

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ellalala schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:32:
Hoi Tjebakka,

Ik denk dat het dan gaat om GJ, dat we dus januari 2019 8 GJ hebben gebruikt en dit jaar 1 GJ nadat de klepmotor is gemaakt. Deze zorgde ervoor dat er steeds water werd gemeten die dus niet werd aangevraagd (als ik het goed heb begrepen). Met wat geluk hebben we dit jaar weer een iets betere afrekening. Je hebt dus gelijk dat er iets mis was! Het blijft raar dat dit bedrag bovenop de 178 die we per maand betalen komt terwijl de verwarming dus niet aanstaat. Maar ik denk dat we maar vrede moeten sluiten met de ongewenste warmte die in ons huis blijft bestaan.

Ik denk inderdaad dat het ook door de ramen komt bij ons, we zitten met onze ramen ook allemaal op het zuiden. Ik had alleen gehoopt dat het in de winter koeler zou kunnen worden. Toch maar die kranten..
Kun je dat niet terugvorderen? €1300 bijbetalen omdat er iets stuk is. Het klinkt alsof je in een huurappartement woont.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Ik zou contact opnemen met de verhuurder, het is hun systeem, laat hen het ook oplossen. Maar met bv oudere buren en veel zoninval en een goede isolatie, dan kan het moeilijk zijn warmte kwijt te raken.

Ik heb je titel ook wat aangepast, het ventilatiesysteem is hier niet de dader.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Veel dank, het lukte me niet het onderwerp aan te passen, je hebt gelijk dat de unit er dus inderdaad niet mee te maken heeft. Ik denk inderdaad er vrede in te moeten vinden. De installateur die door de verhuurder was gestuurd wist niet hoe de unit werkte en de mannen die voor de verwarming kwamen kijken hebben de klepmotor vervangen maar konden het probleem niet oplossen. Ik moet het maar accepteren.

Veel dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Tjebakka, je hebt ook gelijk. Ik ga kijken of zij bereid zijn te vergoeden! Dank voor dit inzicht!!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit is een typisch probleem in Nederland. Nieuwbouw is zo goed geïsoleerd dat er nauwelijks warmte verloren gaat met als nadeel dat het ook amper af te koelen is als de woning op temperatuur is. Als je dan een paar dagen hebt met goede zon inval dan zal de woning zonder extra luchtaanvoer van buiten gewoon niet afkoelen. Zeker niet als alle woningen om je heen ook die temperatuur bereiken, dan verlies je enkel via je buitenmuur enige warmte.

Stadsverwarming is dan ook een waardeloos systeem in zo'n situatie aangezien je daar enkel mee kan verwarmen. Je hebt juist een systeem nodig waar je ook mee kan koelen zoals een warmtepomp (lucht/lucht of lucht/water) waarmee je veel meer de temperatuur kan beheersen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Ik heb ook in een appartement op de 14e verdieping gewoond, bouwjaar 2010, en het was altijd warm en ik had nooit de verwarming aan. Vaak was het zo dat door de ongunstige ligging van het appartement in het gebouw ons appartement automatisch meeverwarmd werd als de buren de verwarming aandeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:05
Hebben je buren hier ook last van? Daarmee kan je een aantal dingen uitsluiten.

Je zal niet de enige zijn waarbij je stadsverwarming/vloerverwarming kaduuk is en er toch warmte door je vloer heen loopt, terwijl je thermostaat op standje ijstijd staat. Probeer te kijken of de meter op 0 blijft staan (als je warm water ook via stadsverwarming komt is dat lastiger, maar wel mogelijk).

Verder merken wij hier ook, ondanks dat het buiten niet warm is, dat we met de volle zon op driedubbelglas einde van de middag, dat het bij ons ook zo 23 graden wordt, zonder bij te stoken. Wat je daar aan kan doen is zonnewering. Mocht dat niet aanwezig zijn, denk aan bijvoorbeeld folie of een schaduwdoek om de warmte buiten te houden.

In de zomer heb ik extreem veel profijt gehad van mijn airconditioningsunit. Vreet energie, maar 100% worth it. En die dingen zijn nu goedkoop :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38
Even goed de handleiding bekijken van de WTW unit, op voldoende debiet ventileren op de bypass moet wat helpen om te koelen.

Kan je de verwarming helemaal dichtzetten (met een kraan) zonder warm water af te sluiten? Eventueel dat eens proberen en zien of het koeler wordt/blijft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellalala
Tsurany en MarcoC veel dank, ik weet het nu zeker; de oplossing is niet in huis!

Tsurany, ik zal de verhuurder de tip meegeven. Want ik baal onwijs dat zij inderdaad niet voor zo’n dergelijke oplossing hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Naftebakje goed idee!! Ik ga op zoek naar de kraan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Richh, ook een goede tip! Het folie is een goed begin en inderdaad een airco neem ik in overweging. Nog zo’n zomer als afgelopen jaar wil en kan ik niet meer aan ;-).

Het warm water gaat inderdaad ook via de stadsverwarming maar mogelijk maakt het toch verschil.

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 12:50
Wij kunnen bij de WTW een temperatuur instellen waarbij hij die temperatuur als omschakelpunt neemt om te koelen of te verwarmen. We hebben die nu op 12 graden staan waardoor de WTW zoveel mogelijk lucht (de hoeveelheid is ingesteld door de installateur) van buiten gebruikt en dat mengt met de lucht van binnen.

Tevens hebben we op de slaapkamer het raam helemaal open staan om het een beetje te koelen op de slaapkamer.

Helaas krijg je het hiermee niet koeler dan ongeveer 18-19 graden op de slaapkamer als het buiten -5 is. Zodra het raam dicht is, of op een kier staat stijgt de temperatuur weer snel richting 21-22 graden omdat de warmte in de muren zit en deels door de WTW wordt rondgecirculeerd in het appartement.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchKel op 03-04-2020 10:22 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MarcoC schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:03:
Ik heb ook in een appartement op de 14e verdieping gewoond, bouwjaar 2010, en het was altijd warm en ik had nooit de verwarming aan. Vaak was het zo dat door de ongunstige ligging van het appartement in het gebouw ons appartement automatisch meeverwarmd werd als de buren de verwarming aandeden.
Dat lijkt me ideaal dan hoef je zelf de verwarming niet aan te doen ;) Mijn zus heeft dat ook gehad in de flat waar ze woonde omdat de verwarmingsbuizen naar appartementen boven haar door haar appartement lopen. Maar tegenwoordig is dat effect niet meer zo groot omdat die buizen ook goed geïsoleerd zijn.

Met je eigen lichaamswarmte kan een ruimte ook nog wel twee graden stijgen en met meerdere mensen in de ruimte nog wel meer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Sethro schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 06:54:
Waar komt de warmte vandaan ?

Die zal niet uit een ventilatie box komen want die probeert de warmte uit de afgezogen lucht niet verloren te laten gaan door de van buiten komende lucht daarmee op te warmen. Hier gaat een beetje warmte verloren en wordt geen warmte toegevoegd.
DutchKel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:19:
Wij kunnen bij de WTW een temperatuur instellen waarbij hij die temperatuur als omschakelpunt neemt om te koelen of te verwarmen. We hebben die nu op 12 graden staan waardoor de WTW zoveel mogelijk lucht (de hoeveelheid is ingesteld door de installateur) van buiten gebruikt en dat mengt met de lucht van binnen.
https://www.ventishop.eu/Docs/WHR_Bypassuitleg.pdf

Niet elke unit heeft een bypass, maar de juiste temperatuur kiezen is wel belangrijk!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:32
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:53:
Ik zou contact opnemen met de verhuurder, het is hun systeem, laat hen het ook oplossen.
Dit. Hoewel het nobel is van je om dit probleem op te proberen lossen, moet je proberen om het vooral het probleem van de verhuurder te maken. Als jouw WTW unit geen bypass heeft (wat mogelijk is, zie post van TommyGun hierboven) dan moet verhuurder misschien maar overwegen om de unit om te bouwen met bypass. Overigens idioot om een WTW unit zonder bypass te plaatsen in zo'n goed geisoleerde appartementen, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellalala
Tommygun en Nieknikey veel dank!!

Dit was inderdaad een van de artikelen die ik heb gevonden! Daardoor had ik een beetje hoop dat dit de oplossing zou brengen. Ik heb de temperatuur ingesteld op 15 graden en inderdaad brand het lampje van de bypass nu. Maar ik ben bang dat deze onvoldoende helpt omdat het koelen in deze woning niet te doen is. Maar het is inderdaad een goed idee om toch contact op te nemen met de verhuurder om er iemand nog eens goed naar te laten kijken. Wellicht dat ik de luchttoevoer nog even kan afsluiten en alle ramen openzetten. Maar of dat veel gaat helpen betwijfel ik. Al met al heb ik bijna het idee dat dit apparaat overbodig is omdat eigenlijk de ramen toch constant open moeten (helaas in de woonkamer geen raam dus zullen we de balkondeur open moeten zetten, maar dat gaat me iets te ver met een baby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nieknikey schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:32:
[...]

Dit. Hoewel het nobel is van je om dit probleem op te proberen lossen, moet je proberen om het vooral het probleem van de verhuurder te maken. Als jouw WTW unit geen bypass heeft (wat mogelijk is, zie post van TommyGun hierboven) dan moet verhuurder misschien maar overwegen om de unit om te bouwen met bypass. Overigens idioot om een WTW unit zonder bypass te plaatsen in zo'n goed geisoleerde appartementen, maar goed.
De WHR 930 heeft een bypass, dus daar ligt het probleem niet. Misschien dat deze nu niet goed ingesteld is.

@Ellalala 1GJ in een maand, zonder de verwarming aan, is nog relatief veel. Staat er toch niet ergens per ongeluk een vorm verwarming aan? Vloerverwarming in de badkamer, welke met RTL-ventiel (soort thermostaatknop) op een vreemde plek geregeld word? Of een lekkende thermostaatknop op een radiator?

Ga eens goed na of je ergens een warmtebron kunt vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Ellalala Ik zou ook eens kijken naar een bevochtiger/koeler installatie (aka adiabatische koeling), diverse mogelijkheden,

Voorbeeld (geen aandelen): https://www.homevap.com/ftp/HOMEVAPBOEKJE.pdf

Misschien wil de huurder hieraan meewerken, geen idee wat dit moet kosten trouwens.

[ Voor 39% gewijzigd door Falcon op 03-04-2020 10:39 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

Bypass systeem werkt toch niet. Als je het hebt kan je ermee experimenteren maar verwacht er niets van.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
Ik zou eens met je directe onderburen praten, voor zelfde geld zijn dat mensen die graag in korte broek/shirt lopen en thermostaat op 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:58
Marzman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:22:
[...]

Dat lijkt me ideaal dan hoef je zelf de verwarming niet aan te doen ;) Mijn zus heeft dat ook gehad in de flat waar ze woonde omdat de verwarmingsbuizen naar appartementen boven haar door haar appartement lopen. Maar tegenwoordig is dat effect niet meer zo groot omdat die buizen ook goed geïsoleerd zijn.

Met je eigen lichaamswarmte kan een ruimte ook nog wel twee graden stijgen en met meerdere mensen in de ruimte nog wel meer.
Dit appartementencomplex had een kern in het midden en de appartementen aan de buitenkant, dus het warmteverlies kan eigenlijk alleen maar door de overige appartementen naar buiten. Het voordeel is dat je inderdaad geen verbruikskosten voor de verwarming hebt, het nadeel is dat je in de winter terwijl het vriest soms alsnog het raam open hebt, met tocht en geluidsoverlast tot gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

DutchKel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:19:
We hebben die nu op 12 graden staan waardoor de WTW zoveel mogelijk lucht (de hoeveelheid is ingesteld door de installateur) van buiten gebruikt en dat mengt met de lucht van binnen.
Misschien bedoel je het anders dan ik het begrijp, maar een WTW mengt geen lucht. Hij zuigt lucht af en voert schone lucht aan van buiten. Door middel van een warmtewisselaar warmt hij de verse lucht op. Die twee stromen komen niet met elkaar in contact.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
Nieuwbouw is inderdaad zo gebouwd dat het de warmte zo lang mogelijk vasthoudt. Nadeel daarvan is dat op zonnige dagen de temperatuur binnen flink kan oplopen wanneer er geen fatsoenlijke zonwering is aangebracht bij de ramen op het Zuiden, (zuid-)oosten en (zuid-)westen.

Passieve en actieve koeling is wordt dan ook steeds belangrijker om het hele jaar door een prettig binnenklimaat te bereiken.

Stadsverwarming is een gedrocht. De meter-unit is 24/7 warm, ook in de zomer. Net als de leidingen die naar je bovenburen toe lopen via jouw appartement. En mogelijk ook de boiler. Dat is allemaal warmte die zich in je woning ophoopt. Samen met elektrische apparaten, mensen en je kooktoestel levert dat heel veel warmte op in een appartement wat nauwelijks warmte kwijt raakt via de muren en ramen. Dat er dan ook nog ventilatie met warmte terugwinning in zit is leuk voor de energieprestatie op papier, maar daardoor verlies je via het ventilatiesysteem ook nauwelijks warmte. Bij een 'ouderwetse' MV box en roosters in de ramen, kun je nog lekker de roosters open zetten en ventilatie op stand 2 of 3. Dat geeft een flinke aanvoer onverwarmde buitenlucht.

Daarnaast is het nadeel van appartementen dat wél de buitengevel goed geïsoleerd is, maar de vloeren en muren naar naast/boven/ondergelegen appartementen hebben meestal geen isolatie. Dat maakt het lastig om jouw appartement af te laten koelen tot 19 graden, wanneer je buren 23 graden juist wel prettig vinden. Door de temperatuur die je buren stoken, worden de muren en vloeren immers lekker verwarmd, en die warmte straalt weer uit naar jouw appartement.

Je zult moeten kijken of je de warmte-terugwinning functie van je WTW box kunt uitschakelen, zodat de aangevoerde lucht niet wordt voorverwarmd met warmte uit de afgevoerde lucht. Ik heb geen idee of dat mogelijk is. Indien dat niet mogelijk is, zou je kunnen overwegen om dat WTW box te vervangen voor een gewone MV box, en de kanalen voor de luchttoevoer zo aanpassen dat deze niet meer via de MV box lopen. De MV-box zorgt dan voor afzuiging van lucht uit de woning, en als gevolg van onderdruk zal er via de toevoer-kanalen dan onverwarmde buitenlucht de woning in stromen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Sharky schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:04:
[...]

Misschien bedoel je het anders dan ik het begrijp, maar een WTW mengt geen lucht. Hij zuigt lucht af en voert schone lucht aan van buiten. Door middel van een warmtewisselaar warmt hij de verse lucht op. Die twee stromen komen niet met elkaar in contact.
Als het goed is zoals ik de handleiding van onze WTW begrijp komen die 2 stromen wel bij elkaar. Afhankelijk van de bypass komt er meer of minder lucht van buiten erbij. Het grootste deel van de lucht wordt hergebruikt in de woning.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchKel op 03-04-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:58

Sharky

Skamn Dippy!

DutchKel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:25:
[...]

Als het goed is zoals ik de handleiding van onze WTW begrijp komen die 2 stromen wel bij elkaar. Afhankelijk van de bypass komt er meer of minder lucht van buiten erbij.
Ik ben geen installateur, ik praat gewoon vriend van me na die architect is :P Wellicht zijn er inderdaad uitzonderingen. Hij gaf aan dat het een wijdverbreid misverstand is dat die een WTW lucht mengt, hij kan het ook mis hebben natuurlijk.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Sharky schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:33:
[...]

Ik ben geen installateur, ik praat gewoon vriend van me na die architect is :P Wellicht zijn er inderdaad uitzonderingen. Hij gaf aan dat het een wijdverbreid misverstand is dat die een WTW lucht mengt, hij kan het ook mis hebben natuurlijk.
Volgens mij heeft die vriend van je gewoon gelijk. WTW is onderdeel van het ventilatiesysteem welke een primaire functie heeft van, jawel: ventileren en niet het verwarmen. Dat deze functionaliteit te combineren is dmv luchtverwarming doet daar niet aan af. De wtw functioneerd dan als voorverwarmer van de buitenlucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:19
DutchKel schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:25:
[...]

Als het goed is zoals ik de handleiding van onze WTW begrijp komen die 2 stromen wel bij elkaar. Afhankelijk van de bypass komt er meer of minder lucht van buiten erbij. Het grootste deel van de lucht wordt hergebruikt in de woning.
De ingaande lucht wordt niet vermengd met de uitgaande lucht.

Wel kan het zijn dat door de bypass te gebruiken, de ingaande lucht (deels) niet via de warmtewisselaar naar binnen gaat, maar via de bypass als onverwarmde lucht de kamer in komt.

Zou de ingaande lucht wel vermengd worden met de uitgaande lucht, dan zouden de vochtige lucht uit de douche en de nare luchtjes uit keuken en toilet daarmee vrolijk de woon- en slaapkamers in geblazen worden. Dat lijkt met hoogst onwenselijk :X

[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 03-04-2020 12:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ivow85 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:37:
[...]

De ingaande lucht wordt niet vermengd met de uitgaande lucht.

Wel kan het zijn dat door de bypass te gebruiken, de ingaande lucht (deels) niet via de warmtewisselaar naar binnen gaat, maar via de bypass als onverwarmde lucht de kamer in komt.

Zou de ingaande lucht wel vermengd worden met de uitgaande lucht, dan zouden de vochtige lucht uit de douche en de nare luchtjes uit keuken en toilet daarmee vrolijk de woon- en slaapkamers in geblazen worden. Dat lijkt met hoogst onwenselijk :X
Daar heb je gelijk in. Dan zal het wel inderdaad zo werken zoals jij zei.

Maar dan moet ik wel zeggen dat die warmtewisselaar erg efficiënt werkt.

Overigens mag er geen afzuigkap worden aangesloten op de WTW. Dus de kooklucht gaat sowieso niet via de WTW bij ons, de kooklucht wordt via de afzuigkap al gefilterd de keuken/woonkamer in gestuurd (dus niet naar buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Het 12 jaar oude appartement van mijn vadar bleek al jaren een niet functionerende / defecte (vloer)verwarming te hebben zonder dat hij het doorhad. Altijd warm daar (glazen gevel op zuiden, rondom ingesloten door appartementen met ouderen).

Het is me overigens onduidelijk waarom het raam niet open zou kunnen met een baby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 09:50
Rukapul schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:56:

Het is me overigens onduidelijk waarom het raam niet open zou kunnen met een baby.
14e verdieping... Dat zal daar wel een pakje waaien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
De thermostaat in een stadsverwarming regelt vooral de toevoerklep, de rest gaat via de verwarmings knoppen c.q. vloerverwarming.
Heb je radiatoren of vloerverwarming? (of beide) Dan kan ik wat gerichter hints geven of vragen stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gman op 03-04-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik weet niet of je al eens de temperatuur bij de aan- en afvoerventielen van de WTW hebt gemeten?
Het kan zijn dat ondanks dat de bypass open staat de aanvoerlucht warmer is dan de lucht die door een open raam komt.
In dat geval zou je de toevoerventilator van de WTW uit kunnen zetten en de ramen open. Dan zuigt de WTW alleen lucht af en komt de verse lucht door de ramen naar binnen.

ikzelf heb een ComfoConnect aan mijn WTW hangen. Hierdoor kan ik in de ComfoControl app precies zien wat de temperatuur en vochtigheid is van de 'extract air', 'exhaust air', 'outdoor air' en 'supply air'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:17

TheBorg

Resistance is futile.

Kadett schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:48:
Ik zou eens met je directe onderburen praten, voor zelfde geld zijn dat mensen die graag in korte broek/shirt lopen en thermostaat op 24.
Heb ik ook een paar jaar gehad. Er woonde Surinamers in het appartement beneden mij. Verwarming altijd op standje max. Ideaal, mijn verwarming stond altijd uit. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
Mijn eerste vraag is eigenlijk. Hoeveel oppervlakte raam heb je en hoe is de stand van de zon? Om een voorbeeld te noemen. Wij hebben hier een appartement uit 2010 met uitkijk op het zuid oosten. Oftewel we hebben al vanaf het begin af aan tot laat in de avond de zon op het apartement staan. Dat zorgt er dus voor dat de flat zelf opwarmt ( de stenen ) maar door het dikke glas komt er ook nog eens heel veel zonwarmte naar binnen die bijna niet is af te voeren.

De enige echte oplossing hiervoor was voor elk raam zonwering en deze op de juiste momenten dicht doen. En dan nog word het hier zonder gas/electraverbruik 24 graden. En dan heb je natuurlijk ook nog externe factoren zoals, al genoemd je onderburen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamoreas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 17:41
Als je vloerverwarming hebt met stadswarmte kan je misschien ook stadskoeling krijgen. Ligt wel aan je locatie. Zie bijvoorbeeld:
https://www.eneco.nl/klan...en-diensten/warmte-koude/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-08 17:55
Ik ervaar hetzelfde.

Dit in appartement met plat dak en ook wel flinke raampartijen, en een kant vrijwel afgesloten voor wind (binnenplaats). Mijn WTW staat zo laag mogelijk (17c) maar het blijft ook 20-21c in huis, ook als het buiten dik onder 0 is. Wel heb ik aan beide kanten buren op leeftijd.

Bij mij word het in de zomer ook belachelijk warm, en dat is een combinatie van ramen, isolatie en het platte dak. Komend seizoen hopelijk opgelost met nieuwe split unit AC.

Klinkt voor mij dus eigenlijk niet heel ondenkbaar wat je beschrijft, mits het enigzins nieuwe bouw is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Stadsverwarming is een gedrocht. ACM vind het redelijk dat je daar ~450 euro per jaar voor betaald bij 0 afname. Zoek anders elders in dit subforum op mijn naam en stadsverwarming :+

2) Je verbruik moet je opgeven met eenheden erbij....

3) Kranten helpen alleen als je ze aan de buitenkant plakt.
Falcon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:37:
@Ellalala Ik zou ook eens kijken naar een bevochtiger/koeler installatie (aka adiabatische koeling), diverse mogelijkheden,

Voorbeeld (geen aandelen): https://www.homevap.com/ftp/HOMEVAPBOEKJE.pdf

Misschien wil de huurder hieraan meewerken, geen idee wat dit moet kosten trouwens.
Die koeler heb je niet veel aan zonder airco. Het is een uitstekend ding om de koude te behouden. Maar als je die niet hebt om mee te beginnen...

Die bevochtiger zou ik absoluut doen voor in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 21:27
Ik ben hier ook benieuwd naar. Zou zo iets kunnen helpen om de ruimtes vochtiger te maken en daarmee dus ook koeler?

https://www.zehnder.nl/pr...ehnder-enthalpiewisselaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:44
€180, ik neem aan per maand, aan stadsverarming, in een nieuwbouw appartement met buren aan verschillende kanten.

Dat is echt te absurd voor woorden.

Ik zit in een jaren '90, dus naar de standaarden van nu vrij matig geïsoleerd hoekhuis, en zit rond de €100-€120/maand. En daar zit de elektra dan ook bij (ca. de helft van dat bedrag).

Precies dit soort verhalen is dus waarom stadsverarming hier op de "nooit van mijn leven" lijst staat.

Dan nog kan ik me niet anders voorstellen of er moet hier echt iets niet kloppen aan de installatie. Kun je het verbruik niet een tijdje bijhouden per dag? En ook bv. over de nacht, als neem ik aan niemand warm water gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Wij hebben ook een wtw systeem (ventilatiewarmtepomp). Van oktober tot april wordt de warme afgezogen lucht gebruikt voor het verwarmen van de vloerverwarming, ookal is er geen vraag vanuit de thermostaat. De pomp loopt constant.
Kan er zoiets niet ook bij jullie aan de hand zijn?

We hebben de vloerverwarming anders laten inregelen, minder warmte naar de verdieping, anders was het ook veel te warm.

Heb je de ventilatieroosters verder wel allemaal open staan, of heb je toe- en afvoer via het ventilatiesysteem?

Ik zou in elk geval contact opnemen met de installateur, dat hij even kijkt hoe het in elkaar zit en jullie uitleg kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
gebruikershaes schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:17:
Ik ben hier ook benieuwd naar. Zou zo iets kunnen helpen om de ruimtes vochtiger te maken en daarmee dus ook koeler?

https://www.zehnder.nl/pr...ehnder-enthalpiewisselaar
Leuk voor in de winter, niet voor in de zomer; dan heb je juist al te veel vocht. Extra vocht inbrengen brengt dan alleen een moerasklimaat met maximale schimmelgroei. In NL is het 's zomers warm omdat het vochtig is. Om het lekker te krijgen moet je zowel temperatuur naar beneden brengen als vocht afvoeren. In de winter in NL moet je naast warmte ook vocht toevoeren.

https://www.ventishop.eu/enthalpiewisselaar-whr-930

Die is zo te lezen geschikt voor het systeem wat de TS heeft.

Dan nog zijn moderne appartementen gewoon dusdanig geisoleerd dat je zo'n beetje warmteafvoer nodig hebt tot het buiten onder de 5 graden is en pas verwarming als het onder de 2 graden vorst is. Zeker als je ook nog eens de ganse dag niet-afgeschermde HR beglazing op zuid / oost/ west hebt.

Let ook op dat mensen ook gewoon voor ~100W aan warmte zorgen (in rust). Ga je binnen helemaal los op de hometrainer kan dat natuurlijk zo 500W worden. Setje mooie halogeenspots helpt ook met opwarmen...

Maargoed, de hele regelgeving is er op gericht maximaal te besparen op verwarming en heeft onvoldoende oog voor oververhitting. Energieverbruik voor koeling stijgt de pan uit. En des te meer Stalinistische VVE's met onderbuik jegens split-airco's, des te harder dat gaat.

Als je op de bovenste laag woon kun je beginnen met een bevochtigingssysteem voor je dak; zorg dat de poriën daar nat zijn. Dat zorgt er voor dat het dak veel koeler blijft en dan komt er dus ook minder hitte naar binnen. Stap twee (of eerste stap); zorg voor externe zonwering. En je krijgt uiteindelijk pas echt comfort als je actieve koeling toevoegd. Hoeveel veldslagen je daarvoor met de VVE wilt leveren moet je zelf bedenken. Je kunt ook gewoon e.e.a. uitvoeren en zeggen dat de VVE de boom in kan; dan leg je het juridisch initiatief bij hen neer en wordt het hun vraag hoever ze willen gaan...

[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-04-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In vind het energieverbruik van zo'n huis erg hoog.
Heb je de mogelijkheid om te meter hoe warm je vloer is? Met die informatie kun je uitsluiten of er toch niet iets met je vloerverwarming van je woning aan de hand is.
In moderne huizen zullen we er aan moeten wennen dat het overdag en in de nacht evenwarm is in huis. Dat TS dat niet lijkt te kunnen regelen is wel erg onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:21
Eh... gek, maar even zoeken naar het probleem dus.
Kan je niet ergens centraal de kraan van de stadsverwarming vinden voor jouw woning en die eens dichtdraaien? Als je daarna opeens normale temperaturen hebt weet je dat daar ergens actief verwarmd wordt. Zo klinkt het namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyWBrown
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik kan u niet helpen met adviesdiensten! Alleen ook mijn relaas geven...Sinds november 2023 bewoon ik een nieuwbouwappartement met ventilatiesysteem D Zehnder en vloerverwarming. Afgezien van het feit dat ik hier ofwel bevries ofwel smelt, krijg ook ik nooit de geschikte warmte. Bij warm weer of Overdag als de zon niet inschijnt is het hier 'normaal'. 's Nachts lig ik gewoon altijd te zweten, dan staat de vloer heel warm (nooit overdag!) en de thermostaat of pomp anders inzetten helpt niet. 's Nachts staat
warmte bij te pompen tot 22gr! Heb al meermaals installateur & Zehnder gebeld en er verandert niks. Elke morgen zware hoofdpijn van slapen in de warmte en geslotenheid. Sorry, ik begrijp het ook allemaal niet. Het enige dat ik tot nu toe wel weet is dat in een nieuwbouwwoning je in een erg gesloten box leeft en dat ramen openzetten slechts tijdelijk werkt. DIT is de nieuwe norm. Ikzelf wil gewoon terug naar een traditionele woning. Het is goedkoper in een nieuwbouw maar liever wat meer betalen dan niks naar je hand kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
@NickyWBrown Als je specifieke hulp wil kan je beter een apart topic openen. Er zijn heel wat fanatieke verdedigers van de misvatting "met vloerverwarming mag je geen nachtverlaging toepassen"; ik vermoed dat je daar slachtoffer van bent. Voor je eigen appartement kan je het thermostaatprogramma aanpassen (probeer eens om 18u de verwarming uit te laten vallen, naar 18° ofzo, en pas 's ochtends weer inschakelen, of eventueel zelfs pas in de namiddag weer inschakelen als je in de ochtend koelte aangenaam vind).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 09:20

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb me wel eens laten vertellen dat je in je WTW unit de retourtemperatuur kan inregelen.. vermoedelijk staat deze te hoog..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
AMDFreak schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:30:
Ik heb me wel eens laten vertellen dat je in je WTW unit de retourtemperatuur kan inregelen.. vermoedelijk staat deze te hoog..
De bypass van de WTW helpt wel om extra opwarming te vermijden, maar verwacht geen grote verschillen. Durecte zon geeft zo'n 1000W/m², dus goeie zonwering buiten maakt een vééél groter verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
NickyWBrown schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:53:
's Nachts staat warmte bij te pompen tot 22gr!
Er zitten ook handmatige afsluiters op je stadsverwarming. Zet die maar eens dicht (ruim) voordat je naar bed gaat en 's-ochtends weer open.

Dan kun je alvast slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:48
Je heb vloer of lage temperatuurradiatoren welke zijn warmte krijgen van stadswarmte. Dit heeft verder niets te maken met je zendher wtw en staat hier volledig los van.

Je WTW van zendher zuigt warmte "vieze/ vochtige" lucht af uit je woonkamer, badkamer en toilet. Dit komt in de wtw in de warmtewisselaar. Dit zijn hele kleine kanaaltjes. En blaast dan uit naar buiten. Koude lucht van buiten gaat ook door kleine kanaaltjes welke tegen de kanaaltjes van de warme lucht. De lucht stromen zijn gescheiden.

Als het buiten - 10 is kan het systeem de lucht door de warmte wisseling een graad of tien verwarmen. De rest doet hij na verwarmen met een elektrische element.

Dit is de comforttemperatuur.

Standaard bij jouw wtw 930 staat dit ingesteld op 20 graden. Hij blaast dus 20 graden in. Hij verwarmd alleen bij als hij in de winterstsnd staat. Winter en zomerstand worden automatisch getriggerd.

De comforttemperatuur bepaalt de werking van de bypass . Deze werking is naar persoonlijke voorkeur aan te passen door de comforttemperatuur anders in te stellen.

De standaard comforttemperatuur is ingesteld op 20 graden voor het hele jaar. Daarnaast schakelt de unit automatisch in wintermode wanneer de buitentemperatuur onder de 12 graden is. Dit betekent dat de bypass in die koude periode niet actief wordt. Er zijn een aantal triggers waarbij de unit automatisch op zomermode gaat:

De buitentemperatuur is boven de 25ºc;
De buitentemperatuur is drie uur boven de 22ºc;
De buitentemperatuur is boven de 20ºc en de binnentemperatuur is langer dan 1 uur 4ºc boven de comforttemperatuur.

instelling p41 in het installateurs menu verlagen tot 18 graden. ( of lager)

Pagina 14
https://www.zehnder.nl/do...9cb194dfba05867dd946906de

Insrallateursmenu:

Druk op de menu toets P1 verschijnt.
Ga met de pijltje toets omhoog naar P2.
Druk de pijtjes toetsen tegelijk in totdat u P3 krijgt.
U heeft nu toegang tot het installateurs menu.
Pagina: 1