Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 08:09
Beste tweakers,

In onze badkamer wordt van het weekend een verlaagd plafond gemaakt waarin een aantal inbouwspot es komen. Nu wordt de lamp geschakeld met een knx inbouwactor elke in de plafond doos zit. De actor is voorzien van een businsteekklem (rood zwart).

Omdat de plafonddoos straks niet meer bereikbaar is wordt de actor nog geen meter verplaatst. Om dit te realiseren wil ik de buskabel doorknippen.

Heeft iemand een advies met welke kabel ik het beste kan gebruiken om ertussen te zetten en welke manier van verbinden ik ga gebruiken aangezien ik er later niet meer bij kan.

Gaarne een oplossing die bij de bouwmarkt verkrijgbaar is aangezien ik het zaterdag al nodig hebt (regio Nieuwegein).

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via 1107972 op 03-04-2020 19:42)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Dat klinkt als het 2 draads systeem en dat gebruikt een twisted pair kabel.
Denk dat je met een stukje UTP kabel een heel eind komt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Dat klinkt als het 2 draads systeem en dat gebruikt een twisted pair kabel.
Denk dat je met een stukje UTP kabel een heel eind komt.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Thanks, heb het inmiddels opgelost met een signaalkabel (0,6mm2) en wat lasklemmen van de hornbach. Morgen verder het plafond afwerken met stucplaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfZroVfofwbis5b2hlZnodSBdVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5S1SJpoEF1IbWSbJp5eC0Dt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgervg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11-2024
1107972 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:45:
Thanks, heb het inmiddels opgelost met een signaalkabel (0,6mm2) en wat lasklemmen van de hornbach. Morgen verder het plafond afwerken met stucplaten.

[Afbeelding]
Je hebt verkeerde lasdoppen gebruikt, deze zijn geschikt vanaf 1mm². Hiermee kun je storingen verwachten. De lasdoos moet ook altijd bereikbaar zijn evenals je componenten, deze mogen dus niet onder het plafond verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik denk dat na een jaar het plafond inmiddels wel dicht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 07:42
Hopelijk is de installatie naar een jaar wel conform de geldende spelregels.

KNX is SELV en mag alleen in een doos samen met 230V wanneer er voldoende scheiding tussen beide gegarandeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Zoals @ThinkPad al aangeeft is het plafond inmiddels al dicht en alles functioneert naar behoren zonder storingen.

Misschien is het niet volgens de regels maar voorlopig ga ik er niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smalltalk80
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-02-2024
Aan de ene kant begrijpelijk, maar mijn advies is wel: check dit qua verzekering. Want mocht je brand krijgen wat geen hol te maken heeft met dit installatiewerk, en de verzekering komt erachter, loop je m.i. wellicht het risico dat ze niet uitbetalen. Maar vraag bij je verzekeraar na hoe dat precies zit (erkend intallateur?, gekeurd?, etc.)
Pagina: 1