Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik werk altijd remote op mijn PC via RDP. En voorheen als je bovenin de blauwe balk op het connectie kwaliteitsicoontje klikte stond er de verbinding is uitstekend en UDP is geactiveerd. Heb hiervoor ook de poorten opengezet in de firewalls. (enkel vanaf bepaalde locaties)

Ik merkte wat vertraging in het beeld de laatste tijd en blijkt dat UDP niet meer geactiveerd is. De poorten staan nog wel open en het lijkt nog wel te werken want als ik via diezelfde laptop lokaal in hetzelfde netwerk de PC overneem via RDP geeft hij wel aan dat UDP aan staat.

Doe ik het extern vanaf een externe locatie, staat er enkel de verbinding is uitstekend, maar niets over UDP.

Iemand een idee? Het scheelt nogal in performance namelijk.

Windows 10 Pro 1909 (cliënt en server)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heb je misschien veel packetloss op 1 van de 2 lijnen? Tcp compenseerd dit, udp niet. Wellicht dat rdp daarom niet naar udp switcht.

[ Voor 41% gewijzigd door g1n0 op 02-04-2020 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

g1n0 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:39:
Heb je misschien veel packetloss op 1 van de 2 lijnen? Tcp compenseerd dit, udp niet. Wellicht dat rdp daarom niet naar udp switcht.
Nee, doet-ie niet https://techcommunity.mic...ve-transports/ba-p/247478

@Navi After a long session of troubleshooting I was able to narrow down the cause to this GPO setting:
Computer -> Administrative Templates -> Windows Components ->
Remote Desktop Services -> Remote Desktop Session Host: -> Security:
"Require user authentication for remote connections by using NLA"
This was set to Disabled. Setting it to Not Configured allowed UDP to start working again.

[ Voor 33% gewijzigd door Brahiewahiewa op 03-04-2020 02:00 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Heb even gekeken, helaas staat die setting al op Not Configured!

Packetloss zal ik checken de volgende keer dat ik er ben, maar vermoed van niet, de verbinding zelf is altijd heel stabiel.

[ Voor 49% gewijzigd door Navi op 03-04-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Die setting hoeft niet persee via group policies afgedwongen te worden. Even in server manager de configuratie van je rdp connecties bekijken. Daar staat mogelijk het vinkje aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUV1WqWWXGLqpHAicoC_31UeF_U=/f/image/PSsOSSueJBjaSao9zDdg9ebO.png

[ Voor 23% gewijzigd door Fonta op 04-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Welke poorten heb je opengezet?
RDP op TCP werkt op poort 3389.
RDP op UDP maakt gebruik van poort 3391, staat deze poort open naar de juiste host?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Heb jij rdp open staan naar het internet? Check je security logs eens. Wellicht dat je dan wil gaan nadenken om dit achter een vpn te zetten. Daarnaast is het ook heel normaal dat beheer dit gewoon dicht zet. Wij doen het ook op kantoor. Wanneer mensen komen klagen dat het vanuit kantoor niet werkt, gaan we met ze om de tafel zitten om een goede oplossing te implementeren.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Fonta schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:05:
Die setting hoeft niet persee via group policies afgedwongen te worden. Even in server manager de configuratie van je rdp connecties bekijken. Daar staat mogelijk het vinkje aan.

[Afbeelding]
Server manager heb ik niet want het betreft Windows 10.
redfons schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:17:
Welke poorten heb je opengezet?
RDP op TCP werkt op poort 3389.
RDP op UDP maakt gebruik van poort 3391, staat deze poort open naar de juiste host?
Het was altijd TCP en UDP beide over poort 3389, las laatst inderdaad iets over 3391 maar volgens mij is dat als je een Remote Desktop Services of Gateway server hebt. Ook verklaart dat niet waarom het intern in het netwerk wel werkt.
muppet99 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:20:
Heb jij rdp open staan naar het internet? Check je security logs eens. Wellicht dat je dan wil gaan nadenken om dit achter een vpn te zetten. Daarnaast is het ook heel normaal dat beheer dit gewoon dicht zet. Wij doen het ook op kantoor. Wanneer mensen komen klagen dat het vanuit kantoor niet werkt, gaan we met ze om de tafel zitten om een goede oplossing te implementeren.
Nee het staat niet open voor de rest van het internet, er zit een ip restrictie op voor bekende locaties en VPN gebruik ik voor andere plekken.

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 04-04-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Navi schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:24:
[...]

Server manager heb ik niet want het betreft Windows 10.
Oh verkeerd gelezen. Was ik voor het gemak vanuit gegaan omdat we hier in het Windows Server hoekje van Tweakers zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfons
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Intern staan meestal alle poorten open, een firewall op je internetverbinding blokkeert standaard alle poorten en daar geef je zelf de poorten op die wel bereikbaar mogen zijn vanaf het internet.
Ik heb niet eerder gehoord of dit alleen geldt voor RDS servers maar wij gebruiken deze poorten inderdaad op deze servers voor ons beheersnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
Gelukkig te horen dat je whitelisting doet. Maar aangezien je toegang hebt tot de machine zou je met wat testjes wel kunnen kijken of er überhaupt Udp pakketten op poort 3389 ontvangen worden op je machine.

Carpe Diem

Pagina: 1