Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomp temperatuurverlies met vloerverwarmingsverdeler.

Pagina: 1
Acties:

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 10:08
Beste mensen,

Mijn warmtepomp levert bijvoorbeeld 32.5 graden water uit, de temperatuur op de pompschakelaar op de aanvoerbuis boven de vloerverwarmingsverdeler geeft 29.5 graden aan. Alleen zie ik op het klokje op de verdeler dat het water met 23.5 graden de vloer ingaat en 20 graden retour.

Vloerverwarmingspomp staat op max snelheid en thermostaatknop op aanvoer vloerverdeler staat vol open. Het huis opwarmen naar 21 graden duurt zo ook erg lang.

Dit is een behoorlijk verlies iemand hier ideeën over?

Mengt de verdeler dit met retourwater oid?

[ Voor 6% gewijzigd door Johann0r op 02-04-2020 20:46 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:04
Heb je met de WP ook een gesloten verdeler gekregen, of is het nog de oude verdeler uit het CV tijdperk?
In het laatste geval is het waarschijnlijk nog een open verdeler die inderdaad de retour bijmengt, om de temperatuur omlaag te brengen, dit is met je WP niet meer nodig, verdeler is vaak nog wel aan te passen volgens mij.
Zie ook even deze post

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

JdM

Humbled

Dan is het een kwestie van de verdeler hydraulisch actief maken lijkt me. Dan trek je eigenlijk het opgewarmde water volledig door de vloer, de temperatuurbegrenzing moet dan wel ervoor op orde zijn, maar dat zal met een WP geen probleem zijn?

• Johann0r
Blackraven schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:59:
Heb je met de WP ook een gesloten verdeler gekregen, of is het nog de oude verdeler uit het CV tijdperk?
In het laatste geval is het waarschijnlijk nog een open verdeler die inderdaad de retour bijmengt, om de temperatuur omlaag te brengen, dit is met je WP niet meer nodig, verdeler is vaak nog wel aan te passen volgens mij.
Zie ook even deze post
Is inderdaad gewoon mijn oude verdeler.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
Dan moet je inderdaad de thermostaatkraan en circulatiepomp uit je verdeler slopen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Warmtepomp levert 30 graden aan, maar er ging slechts 20 graden de vloer in. Na het strippen van de verdeler gaat er er ook echt 28-29 graden de vloer in.

Situatie oud:

Verdeler 1

Na strippen verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-KbX1uGleLkFw9-erugFoICfc8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43bAkCZIwMqID75tH0b7LpqA.jpg?f=fotoalbum_medium

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Je hebt mogelijk een oude verdeler en die zijn destijds ontworpen voor zeer hoge CV-temperaturen van 70 - 80 graden.
In het cv tuning topic heb ik daar destijds uitgebreid verslag van gedaan.
Remco45 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Je ziet daar in de eerste grafiek dat er heel veel retourwater uit de vloer wordt bijgemengd: het water dat uiteindelijk de vloer in ging was even warm als het water dat terug naar de ketel ging, niet efficiënt dus.

Omdat mijn verdeler niet te modificeren was, heb ik een nieuwe gekocht waarbij de mengverhouding traploos regelbaar was (dit met het oog op toekomstige Warmtepomp).
Helaas zaten ook in die verdeler ontwerpfouten: de doorlaat van de Thermostaatkraan en het voetventiel bleken veel te klein (zie door @Blackraven aangehaalde posting), dus die heb ik beide verwijderd.

Sinds mei 2019 zijn wij gasloos en staat de mengkraan volledig dicht. Ook heb ik de pomp afgekoppeld.
Het water dat nu uit de Mitsubishi 11,2 YAA komt gaat met ca 1 graad lagere temperatuur (leidingverliezen) de vloer in. Gemiddelde COP voor verwarmen van November t/m Maart 4,5 :)

Afhankelijk van jouw situatie zou je kunnen overwegen om een simpele RVS-verdeler aan te schaffen. Die zijn in Duitsland vaak aanmerkelijk goedkoper.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• Johann0r
Dit is mijn huidige situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ62Xio0bBX6EFoOGqP6tRYu1o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBJJXIkjyBEoNnQ1UnhIOXa1.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet of hier iets aan valt te doen?

edit: Uuuh, wtf foto van vanmorgen maar op de foto zie ik toch echt het water met 32 graden de vloer in gaan? Foto is vanmorgen na een lange run sinds gisteravond.

[ Voor 25% gewijzigd door Johann0r op 03-04-2020 10:24 ]

• Remco45
Dat de temperatuur is gestegen na een lange run is normaal, immers de vloer wordt steeds warmer en dus stijgt ook de retour temperatuur.

Ik ken deze verdeler niet, maar dit lijkt vrij eenvoudig aan te passen.
Of dit ook wenselijk is, hangt af van de installatie.
Gebruik je nog een CV-ketel en zo ja hangen er radiatoren aan welke een hogere aanvoertemperatuur nodig hebben?

• Johann0r
Heb geen CV ketel meer en heb alle radtiatoren uit staan(alleen boven). Deze stonden met de CV ketel ook al uit.

• Remco45
Je hebt PM.

Pagina: 1