Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
Mijn vraag
In september 2019 kocht ik onderstaande pc.
Probleem: sinds pakweg begin februari 2020 valt het me op dat de CPU fans (stock cooler) spontaan beginnen te gieren voor vele minuten na elkaar; dit kan ingame zijn, dit kan tijdens browsen zijn, dit kan het geval zijn tijdens gebruik van Citrix (voor connectie netwerk van m'n job). Vreemder is zelfs, zeker laatste weken, het spontaan gieren vd fans tijdens booten van de pc (en bovendien vrijwel altijd). Aldus kan het niet aan software liggen die af en toe eens flink gebruik maakt van de CPU power, lijkt me. Reset van de BIOS (via UEFI) hielp niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 458,-€ 458,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 205,99€ 205,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 423,-€ 423,-
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 121,65€ 121,65
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 4TB (256MB cache)€ 188,45€ 188,45
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorenHP Pavilion 23xi Zilver€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 29,95€ 29,95
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 31,68€ 31,68
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure€ 29,95€ 29,95
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (BE)€ 0,-€ 0,-
1MuizenDell Laser Scroll Mouse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,99
1VoedingenSeasonic Focus Plus 650 Platinum€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.505,66

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Cfr. beschrijving hierboven: BIOS reset via UEFI
- via MSI afterburner: t° vd CPU klimt, ook in rust (dus zonder dat gieren) vrij snel op naar 53°C
- in AMD Ryzen Master lijkt alles op standaard instellingen te staan

Vooraleer ik in deze coronatijden naar de shop ga waar ik het ding heb gekocht, wou ik eerst van jullie wat stapsgewijs advies om eea. zelf uit te sluiten.

Enige suggesties? Want ik weet eerlijk gezegd niet goed waar te beginnen.

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Beste antwoord (via Mortov Molotov op 05-04-2020 10:01)

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Het gaat hier toch om een ventilator gedrag wijziging die optrad zonder dat je iets ermee relevant wijzigde, en met de tijd toenam in mate?
Dat zou dan BIOS en andere instellingswijzigingen toch uitsluiten?
De ventilatoren zijn dan eerder gevolg van een eerdere oorzaak, ze zijn temperatuursgestuurd en bijgevolg zou de temperatuur dan vlugger moeten oplopen dan voorheen.
1 mogelijke oorzaak is een gemiddelde temperatuurstoename omgeving. Lokaal hoger verwarmd? Weer warmer geworden? Of omgekeerd: minder gekoeld?

Bvb ik heb enige jaren gehad dat mijn computer in de zomervakantie instabiel werd, almaar vastlopen/crashen. Bleek door stofophoping te zijn, en in 1 geval ook door een brede flatcable die opzij gevallen was en de luchtcirculatie lokaal hinderde.

Daarom dat ik het had over stof / obstructies. Ik verwijder stof door de behuizing zodanig te zetten dat de warmtegenererende componenten omgekeerd hangen (bvb tussen twee stoelleuningen), dan met een borstel met zachte haren, en daarna soms met stofzuiger op lage zuigkracht stand.

In geval bovenstaand scenario moet je dan opletten met instellingen van de koeling wijzigen - de oorzaak van snellere/hogere opwarming blijft en je vermindert de bestrijding (koeling) ervan.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Heb je de CPU fancurve al aangepast in de BIOS?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Spijts vrij nieuw, misschien toch behuizing eens openen en inspecteren op stof en interne zaken die de warmte afvoer in de weg zijn komen te zitten?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
d22wth schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:54:
Heb je de CPU fancurve al aangepast in de BIOS?
Zou het hieraan kunnen liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gni8hP27axc1i8gbOLDJZvnUFpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x6g6AJ3Z5pxknpUldPgaOQV3.png?f=fotoalbum_large

Ik veranderde de settings even, cfr infra; tot op heden alvast geen geblaas bij opstarten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KFfOf6lHMWo4YLJOqnfA6YoZPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iBTZp9bnqknLjJeB3E7renxk.png?f=fotoalbum_large
Josio schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:06:
Spijts vrij nieuw, misschien toch behuizing eens openen en inspecteren op stof en interne zaken die de warmte afvoer in de weg zijn komen te zitten?
Het stof dat tegen de fans en case plakte, heb ik al eens voorzicht verwijderd; heb een beetje schrik om het moederbord aan aggressieve handelingen te onderwerpen :-)

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Mortov Molotov schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:20:
[...]

Zou het hieraan kunnen liggen?
[Afbeelding]

Ik veranderde de settings even, cfr infra; tot op heden alvast geen geblaas bij opstarten
[Afbeelding]

[...]

Het stof dat tegen de fans en case plakte, heb ik al eens voorzicht verwijderd; heb een beetje schrik om het moederbord aan aggressieve handelingen te onderwerpen :-)
Daar zou het zeker aan kunnen liggen ja, als de processor richting de 70 graden gaat (boost clock wellicht) dan schoot dus de fan meteen omhoog. Je kan de curve nog wat preciezer instellen.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Josio
Het gaat hier toch om een ventilator gedrag wijziging die optrad zonder dat je iets ermee relevant wijzigde, en met de tijd toenam in mate?
Dat zou dan BIOS en andere instellingswijzigingen toch uitsluiten?
De ventilatoren zijn dan eerder gevolg van een eerdere oorzaak, ze zijn temperatuursgestuurd en bijgevolg zou de temperatuur dan vlugger moeten oplopen dan voorheen.
1 mogelijke oorzaak is een gemiddelde temperatuurstoename omgeving. Lokaal hoger verwarmd? Weer warmer geworden? Of omgekeerd: minder gekoeld?

Bvb ik heb enige jaren gehad dat mijn computer in de zomervakantie instabiel werd, almaar vastlopen/crashen. Bleek door stofophoping te zijn, en in 1 geval ook door een brede flatcable die opzij gevallen was en de luchtcirculatie lokaal hinderde.

Daarom dat ik het had over stof / obstructies. Ik verwijder stof door de behuizing zodanig te zetten dat de warmtegenererende componenten omgekeerd hangen (bvb tussen twee stoelleuningen), dan met een borstel met zachte haren, en daarna soms met stofzuiger op lage zuigkracht stand.

In geval bovenstaand scenario moet je dan opletten met instellingen van de koeling wijzigen - de oorzaak van snellere/hogere opwarming blijft en je vermindert de bestrijding (koeling) ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Dag iedereen,

excuses dat ik dit topic ff opwarm; in afwachting dat ik de spullen ontvang om de pc eens grondig onder handen te nemen (lees: stof verantwoord te verwijderen), heb ik de voorbije 48h een extra observatie gemaakt, waar ik erg graag jullie mening over wil horen:

De fans zijn sinds 48h zo muisstil als wat!

Dit terwijl Folding@Home volop aanligt, en CPU t° (alle kernen) oploopt tot 86-89°C.
Geen instabiliteit ervaren tijdens pc-gebruik, inclusief games zoals GTA (maar ook dan geen fans meer te horen).

Op zich aangenaam met zo'n stock cooler, maar verder heb ik wel geen idee hoe dit komt, want in BIOS fan speed al meer dan een week ingesteld op PWM ipv. DC. Dus daaraan ligt het niet, lijkt me.

Ik snap er niks meer van. Bij dergelijk hoge temperaturen zou je toch instabiliteit verwachten? Of bijvoorbeeld... CPU fan activiteit?

Wat is hier aan de hand?

Pagina: 1