Op 5 novmeber 2019 heb ik een videokaart besteld bij een webshop. Deze werkte goed en ik heb in het begin geen problemen gehad. Na ongeveer 2 maanden, namelijk 10 Januari, ging deze stuk. De computer bleef crashen, vaak met een checkerboard pattern. Ik heb geprobeerd om de kloksnelheid van het geheugen lager te zetten en dit zorgde ervoor dat het soms wat langer duurde tot hij crashte. Furmark gaf soms kleine artifacts, maar zorgde eigenlijk niet voor crashes. Terwijl games (ook lichte games zoals Ultimate) wel tot crashes leidde. MemtestCL gaf veel fouten en zorgde er voor dat de computer erg snel crashte, soms zelfs al in enkele seconden.
Reseaten van de GPU veranderde niets.
Het probleem leek dus duidelijk, alles wees naar het geheugen.
Omdat de GPU dus kapot bleek te zijn, wat ook uit onze testen bleek, heb ik een RMA-verzoek ingediend bij de webshop waar ik hem gekocht heb die vervolgens werd geaccepteerd. Ik heb de GPU rond de 15de van januari verzonden. Daarna kreeg ik een mail dat ze geen fouten gevonden hadden.
Dat vond ik best raar, en belde ik daarom naar de webshop voor uitleg. Tijdens het telefoongesprek kreeg ik niet echt de indruk dat de klantenservice erg deskundig was.
Uiteindelijk stelde hij wel voor om de kaart voor de zekerheid op te sturen naar de fabrikant, waar ik mee akkoord ben gegaan. Tevens vroeg ik tijdens het gesprek naar de testresultaten, deze zouden ze opsturen, maar uiteindelijk konden ze de testresultaten niet opsturen omdat ze deze meteen verwijderen nadat ze de uitslag hebben aangevinkt. Wat mijns inziens overigens bijzonder is.
Op 29 januari lag de kaart dus klaar voor verzending naar de leverancier.
Op 2 maart vroeg ik me af hoe het zat met de videokaart en vroeg ik om een update aangezien ik niet op de hoogte werd gehouden.
3 dagen later, op 5 maart, kreeg ik deze mail terug:
Toen ben ik me maar in de algemene voorwaarden gaan verdiepen van de webshop. In hun voorwaarden staat dat als een RMA-procedure maximaal 8 weken mag duren, duurt deze langer dan heb je recht op een nieuw product rechtstreeks uit de voorraad.
Ook staat in hun voorwaarden dat als ze geen defecten vinden, dat ze 20,- onderzoekskosten mogen rekenen.
Juist omdat ze geen defecten hebben gevonden, dacht ik, laten we nog maar wat geduld hebben. Uiteindelijk duurde de procedure ondertussen al 10 weken (langer dan dat ik de GPU in bezit gehad heb) en toen stuurde ik toch maar een mail (23 maart) om naar hun voorwaarden te verwijzen. Tevens gaf ik aan dat ik mijn GPU binnen 10 werkdagen wil ontvangen, ander zou ik een nieuwe willen.
Hier kreeg ik binnen 1 dag (24 maart) reactie op, wat mij verbaasde, aangezien ze op de andere mail niet hebben reageert. Hij vertelde het volgende:
Ik besloot nog even geduld te hebben, dus stuurde ik deze mail op 24 maart waar ik nog steeds geen reactie op heb ontvangen
Ik heb nog nooit in zo’n situatie gezeten en dit is erg vervelend, maar ik weet dus niet wat ik nu het beste kan doen. Is er een tweaker hier die mij kan adviseren?
TL;DR
GPU is stukgegaan, hij is nu al bijna 3 maanden weg en ik raak gefrustreerd door de slechte communicatie van de webshop.
Reseaten van de GPU veranderde niets.
Het probleem leek dus duidelijk, alles wees naar het geheugen.
Omdat de GPU dus kapot bleek te zijn, wat ook uit onze testen bleek, heb ik een RMA-verzoek ingediend bij de webshop waar ik hem gekocht heb die vervolgens werd geaccepteerd. Ik heb de GPU rond de 15de van januari verzonden. Daarna kreeg ik een mail dat ze geen fouten gevonden hadden.
Dat vond ik best raar, en belde ik daarom naar de webshop voor uitleg. Tijdens het telefoongesprek kreeg ik niet echt de indruk dat de klantenservice erg deskundig was.
Uiteindelijk stelde hij wel voor om de kaart voor de zekerheid op te sturen naar de fabrikant, waar ik mee akkoord ben gegaan. Tevens vroeg ik tijdens het gesprek naar de testresultaten, deze zouden ze opsturen, maar uiteindelijk konden ze de testresultaten niet opsturen omdat ze deze meteen verwijderen nadat ze de uitslag hebben aangevinkt. Wat mijns inziens overigens bijzonder is.
Op 29 januari lag de kaart dus klaar voor verzending naar de leverancier.
Op 2 maart vroeg ik me af hoe het zat met de videokaart en vroeg ik om een update aangezien ik niet op de hoogte werd gehouden.
3 dagen later, op 5 maart, kreeg ik deze mail terug:
Op 19 maart stuurde ik een mail met vraag of hij een terugkoppeling had gekregen. Hier kreeg ik helemaal geen reactie op.Ik heb een mailtje uitgezet naar de fabrikant of we een status update kunnen krijgen. Ik heb hier nog geen terugkoppeling van gehad. Vanmiddag moet ik voor een andere case ook weer contact opnemen met dezelfde fabrikant, ik zal dan gelijk vragen of zij deze status update alsnog kunnen geven.
Toen ben ik me maar in de algemene voorwaarden gaan verdiepen van de webshop. In hun voorwaarden staat dat als een RMA-procedure maximaal 8 weken mag duren, duurt deze langer dan heb je recht op een nieuw product rechtstreeks uit de voorraad.
Ook staat in hun voorwaarden dat als ze geen defecten vinden, dat ze 20,- onderzoekskosten mogen rekenen.
Juist omdat ze geen defecten hebben gevonden, dacht ik, laten we nog maar wat geduld hebben. Uiteindelijk duurde de procedure ondertussen al 10 weken (langer dan dat ik de GPU in bezit gehad heb) en toen stuurde ik toch maar een mail (23 maart) om naar hun voorwaarden te verwijzen. Tevens gaf ik aan dat ik mijn GPU binnen 10 werkdagen wil ontvangen, ander zou ik een nieuwe willen.
Hier kreeg ik binnen 1 dag (24 maart) reactie op, wat mij verbaasde, aangezien ze op de andere mail niet hebben reageert. Hij vertelde het volgende:
Raar verhaal vond ik. Ten eerste waren wij voordat de coronacrisis in Nederland speelde bezig. Daarnaast moeten zij ook voldoen aan hun eigen voorwaarde, zo’n overeenkomst gaat natuurlijk twee kanten uit.Wij snappen dat het niet fijn is je product zo een lange tijd kwijt te zijn.
Ik heb ook meerdere malen een Status update aangevraagd echter krijg ook ik hier geen gehoor aan naast dat ik van de leverancier door krijg dat hij opgestuurd is naar de fabrikant.
Ook wil ik u er wel op wijzen dat de kaart naar onze testen niet defect ondervonden is, en dat we deze met uw goedkeuring alsnog opgestuurd hebben. Dit op de hoop dat de leverancier of fabrikant een omruiling doet voor u.
U had de kaart dus ook al terug kunnen hebben.
Ik vind het daarom ook jammer dat u nu met algemene voorwaarde naar ons gooit, dit omdat wij u nog steeds verder proberen te helpen ook al hebben we het product niet defect getest. We hadden dit namelijk ook met algemene voorwaarde 12.5 kunnen oplossen waar ik u 20 euro onderzoek kosten had moeten rekenen omdat het product niet defect is.
Dit klinkt natuurlijk niet fijn en daarom proberen wij altijd mee te denken met de klant, waaronder dus ons eerdere telefoongesprek die u ook aangeeft in uw mail.
Ik vraag u dan ook om nog even geduld te hebben, ook in deze tijden van crisis, waarbij vele bedrijven een achterstand hebben in hun werkzaamheden.”
Ik besloot nog even geduld te hebben, dus stuurde ik deze mail op 24 maart waar ik nog steeds geen reactie op heb ontvangen
Vanwege het feit dat zij niet reageren, raakt bij mij de emmer ondertussen een beetje vol en ben ik er eigenlijk klaar mee.Wanneer werd de kaart doorgestuurd naar de fabrikant en hoelang duurt het normaliter om iets naar de fabrikant op te sturen en weer te ontvangen?
Ik kan me goed erin verzetten dat, vanwege de crisis, de leveringen wat langer kunnen duren. Echter waren wij al bezig voordat de crisis speelde.
Weet u waar de fabrikant gevestigd is, zitten zij in een gebied dat hard getroffen is?
Zoals ik zojuist aangaf, begrijp ik volledig de omstandigheden. Het gebrek aan testresultaten heeft echter mijn vertrouwen geschaad.
Evengoed ben ik zeer tevreden met alle andere onderdelen die ik bij jullie heb besteld en wil ik proberen om samen een tussenweg te vinden.
Ik wil graag nog geduld hebben, wel wil ik een tijdsindicatie ontvangen met wanneer jullie denken de kaart te hebben ontvangen.
Ik heb nog nooit in zo’n situatie gezeten en dit is erg vervelend, maar ik weet dus niet wat ik nu het beste kan doen. Is er een tweaker hier die mij kan adviseren?
TL;DR
GPU is stukgegaan, hij is nu al bijna 3 maanden weg en ik raak gefrustreerd door de slechte communicatie van de webshop.