UNRaid build (Ryzen 3 3200G + Asrock B450

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 11:01
Goede allemaal,

ik vroeg me af of er iemand mij een second opinion kan geven op een UNRaid NAS bouw die ik wil doen. Het idee is dat op deze NAS mijn
  • Domotica laat draaien
  • De gebruikelijke downloads (Transmission, Plex, Radarr, Sonarr, Jacket, Sabnzb
  • VM's (Linux, Windows 7)
  • Te gebruiken als NAS
Het volgende heb ik in gedachte:

AMD Ryzen 3 3200G - Processor (€93)
Cooler Master MasterWatt 450 - Voeding (intern) (€57)
Cooler Master CM Force 500 - Midtowermodel (€53)
Asrock B450 Pro4 - Moederbord (€86)
G.Skill Ripjaws V 16GB - F4-3200C16D-16GVKB (€88)
Intel 660p Series - Solid state drive (€79)

Totaal rond 456 euro. Ik heb nog een zootje oude schijven thuis liggen dus daar red ik het voorlopig wel even mee. (komt nog wel 2x een SATA-kabeltje bij en waarschijnlijk laat ik een BIOS update doen aangezien ik zelf geen oude CPU oid thuis heb liggen). Uiteraard ook nog een UNRaid license. Tenzij het me toch niet aanstaat maar dan is er altijd nog freeNAS.

mvg Piet

[ Voor 79% gewijzigd door poeterdebier op 02-04-2020 15:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik zou een TLC en niet QLC gebaseerde ssd overwegen. Zeker als ik er goed vanuit ben gegaan dat de SSD jouw cache drive gaat worden. Als die een beetje vol begint te lopen, wordt ie heel traag, en daarmee dus ook je server wanneer er bv. gestreamd wordt met Plex.

Verder prima keuzes.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
Jivebunny schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:26:
Ik zou een TLC en niet QLC gebaseerde ssd overwegen. Zeker als ik er goed vanuit ben gegaan dat de SSD jouw cache drive gaat worden. Als die een beetje vol begint te lopen, wordt ie heel traag, en daarmee dus ook je server wanneer er bv. gestreamd wordt met Plex.

Verder prima keuzes.
Ik zal daar direct even wat onderzoek naar doen. Aangezien ik niet weet wat TLC of QLC betekend. Het moet inderdaad wel mijn cache schijf worden. Ook moet dat de opslag worden voor mijn dockers en VM's. Mocht het qua VM's niet lukken dacht ik nog in de toekomst hiervoor nog een losse SSD aan te schaffen.

Zelf ook een UNRaid draaien? Zoja, beetje tevreden?

Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

De VMs en Dockers draaien inderdaad standaard op de cache schijf. Er kan met community apps een aantal mooie plugins worden gebruikt om automatische backups van de cache naar de gewone disks te laten maken.

Ik heb het zelf ook draaien. Zelfde dockers zo ongeveer en eigen websites en nog veel meer. Heb er ook wat over geschreven op mijn blogje. Kan die wel DMen als je wil.

pricewatch: Crucial P1 1TB is een goeie met TLC geheugen. Die blijft snel, ook wanneer die vol raakt.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:59
Met name voor de cache drive zou ik dus ook speciaal naar de TBW kijken. Ik heb zelf een ADATA 2,5 inch 1TB sata erin zitten. Maar als je voor MSATA gaat is deze een aanrader. 800TBW ipv 200TBW voor de Crucial. Hij gaat dus theoretisch 4x zo lang mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Op zich een goed punt, maar wil dit nog even erbij melden: de Crucial kan dan bijvoorbeeld gemiddeld 109gb per dag verwerken. De Adata 730gb, op basis van de TBW + Mean time between failures. Als TS meer dan 109gb per dag gaat schrijven, dan is de Crucial minder interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Jivebunny op 02-04-2020 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
mrottjers schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:03:
Met name voor de cache drive zou ik dus ook speciaal naar de TBW kijken. Ik heb zelf een ADATA 2,5 inch 1TB sata erin zitten. Maar als je voor MSATA gaat is deze een aanrader. 800TBW ipv 200TBW voor de Crucial. Hij gaat dus theoretisch 4x zo lang mee!
Zal er even naar kijken. Lange levens duur wordt gewaardeerd.

De enige reden om voor M.2 / MSATA te gaan is het feit dat ik die twee slots over heb op mijn moederbord. Verder geen echte goede reden want ik heb hoe dan ook ruimte zat voor mijn 3,5" en 2,5" hdd's. Ik moet echter wel naar de compatibiliteit kijken van het moederbord. Klopt het als ik zeg dat je dan in het geval van een SATA SSD hier geen last van heb? Aangezien je hem gewoon op een SATA3 poort aansluit? Terwijl je daarintegen voor een M.2 type echt even de support list moet bekijken!
Jivebunny schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:59:
De VMs en Dockers draaien inderdaad standaard op de cache schijf. Er kan met community apps een aantal mooie plugins worden gebruikt om automatische backups van de cache naar de gewone disks te laten maken.

Ik heb het zelf ook draaien. Zelfde dockers zo ongeveer en eigen websites en nog veel meer. Heb er ook wat over geschreven op mijn blogje. Kan die wel DMen als je wil.

pricewatch: Crucial P1 1TB is een goeie met TLC geheugen. Die blijft snel, ook wanneer die vol raakt.
DM ontvangen. Meer info om even voor te gaan zitten. Ik las op het forum van UNRaid dat QLC niet wordt aanbevolen omdat het een minder lange levensduur heeft ten opzichte van TLC (of 3d v-nand, wat een termen zeg 8)7 ). Qua snelheid maak ik me niet zo druk eigenlijk. Ik verwacht na de eerste paar weken (overzetten van oude NAS) geen grote hoeveelheden in een keer te kopiëren. Gewoon de gebruikelijke downloads en af en toe eens een keertje een foto bibliotheekje van 20GB oid. EDIT: die 109GB ga ik dus nooit halen! :)

alle hulp wordt in iedergeval gewaardeerd _/-\o_

EDIT:

Beste verschillen hier en daar met die duurzaamheid TBW zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
poeterdebier schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:21:
Klopt het als ik zeg dat je dan in het geval van een SATA SSD hier geen last van heb? Aangezien je hem gewoon op een SATA3 poort aansluit? Terwijl je daarintegen voor een M.2 type echt even de support list moet bekijken!
Ja. Alhoewel M.2 het ook best kunnen doen als ze niet op de HCL staan. En ze zijn natuurlijk vaak een factor 4 tot 6 sneller. Als je toch M.2 slots hebt zou ik als eerste die kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrottjers
Jivebunny schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:11:
Op zich een goed punt, maar wil dit nog even erbij melden: de Crucial kan dan bijvoorbeeld gemiddeld 109gb per dag verwerken. De Adata 730gb, op basis van de TBW + Mean time between failures. Als TS meer dan 109gb per dag gaat schrijven, dan is de Crucial minder interessant.
Je hebt gelijk. Ik gebruik mijn UNRAID server om VM's heen en weer te schuiven, die zijn meestal tussen 100Gb end 200Gb en dat wordt soms meerdere keren per dag heen en weer gekopieerd. Mijn cache drive zit er nu bijna 3 jaar in en zijn health status op basis van de TBW staat op 98%. En ik dacht echt dat ik hem veel te doen gaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
mrottjers schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:19:
[...]

Je hebt gelijk. Ik gebruik mijn UNRAID server om VM's heen en weer te schuiven, die zijn meestal tussen 100Gb end 200Gb en dat wordt soms meerdere keren per dag heen en weer gekopieerd. Mijn cache drive zit er nu bijna 3 jaar in en zijn health status op basis van de TBW staat op 98%. En ik dacht echt dat ik hem veel te doen gaf!
Het heen en weer schuiven is van je array naar je cache? Is dat puur zodat je ruimte op je cache overhoud of zit er nog meer achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
houd er ook rekening mee dat de 2 m2 slots verschillend zijn:
*M2_2, SATA3_3 and SATA3_4 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.

**If M2_1 is occupied, PCIE4 will be disabled.

https://www.asrock.com/MB...4/index.asp#Specification

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
geenwindows schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:29:
houd er ook rekening mee dat de 2 m2 slots verschillend zijn:
*M2_2, SATA3_3 and SATA3_4 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.

**If M2_1 is occupied, PCIE4 will be disabled.

https://www.asrock.com/MB...4/index.asp#Specification
Ja bedankt voor de info. Ik had het gezien. Voor de toekomst iets om in de gaten te houden (cache pool?) maar voor in de eerste instantie geen probleem. Als ik in de toekomst die m.2_2 toch wil gebruiken en ik ook de SATA poorten nodig heb zal ik een pci-SATA kaart moeten halen. Beetje afhankelijk van de hoeveelheid schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
de 1e m2 slot schakelt de pcie4 uit (check ff de handleiding welke dat is) dus houd er ook rekening mee dat je naast het verliezen van 2 sata poorten ook een pcie slot kwijt bent ;)
persoonlijk zou ik geen nvme ssd in één cache pool willen hebben, hoewel het de bedoeling is dan Unraid v6.9 multi-cache-pool gaat ondersteunen (meerdere cache pools)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
poeterdebier schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:27:
Het heen en weer schuiven is van je array naar je cache? Is dat puur zodat je ruimte op je cache overhoud of zit er nog meer achter?
Nee, tussen werkstations en server. Ik ben paranoïde vwb het bijhouden van kopieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
geenwindows schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:54:
de 1e m2 slot schakelt de pcie4 uit (check ff de handleiding welke dat is) dus houd er ook rekening mee dat je naast het verliezen van 2 sata poorten ook een pcie slot kwijt bent ;)
persoonlijk zou ik geen nvme ssd in één cache pool willen hebben, hoewel het de bedoeling is dan Unraid v6.9 multi-cache-pool gaat ondersteunen (meerdere cache pools)
Na het 1000 keer lezen van de manuals ben ik die toch vergeten 8)7 merkte dat ik soms de B450M voor mijn neus had. Daar word PCIE4 niet uitgeschakeld als M.2_1 in gebruik is geloof ik. Maar goed dan verlies ik dus 1 PCIE poort en zolang ik M.2_2 niet gebruik moet ik nog steeds 6 SATA poorten hebben (of mis ik iets?).

Bepaalde reden waarom je een nvme ssd niet in een cache pool zou willen hebben? Multi-cache-pool? RAID1 op cache niet genoeg? :P

Eff een ander vraagje: in die handleidingen hebben ze het altijd over Summit, Raven en Pinnacle Ridge. Maar die 3200G is een Picasso?! (https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_3/3200g) EDIT: mijn vraag is dan eigenlijk waar valt hij nou onder? Summit, Raven of Pinnacle. Voor sommige dingen is het wel handig om te weten PCIE2 x16 of x8 bijvoorbeeld. :/

[ Voor 7% gewijzigd door poeterdebier op 02-04-2020 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
zolang je de M.2_2 niet gebruikt heb je idd gewoon de 6 sata poorten.

wat ik bedoelde met met cache is vooral niet NVME en sata ssd te gaan combineren in één pool, zo wordt je nvme gewoonweg niet lekker goed benut.
persoonlijk zou ik geen enkel cache setup gebruiken, ik zelf draai m'n VM en dockers op minimaal 2 ssd's (raid1)
code:
1
2
AMD Ryzen series CPUs (Picasso, Raven Ridge)
- 2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE2: x8 mode; PCIE4: x4 mode)*

https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#CPU
op de website van asrock staat behoorlijk veel info ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poeterdebier
geenwindows schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:19:
zolang je de M.2_2 niet gebruikt heb je idd gewoon de 6 sata poorten.

wat ik bedoelde met met cache is vooral niet NVME en sata ssd te gaan combineren in één pool, zo wordt je nvme gewoonweg niet lekker goed benut.
persoonlijk zou ik geen enkel cache setup gebruiken, ik zelf draai m'n VM en dockers op minimaal 2 ssd's (raid1)
code:
1
2
AMD Ryzen series CPUs (Picasso, Raven Ridge)
- 2 x PCI Express 3.0 x16 Slots (PCIE2: x8 mode; PCIE4: x4 mode)*

https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp#CPU
op de website van asrock staat behoorlijk veel info ;)
Eh Grappig, bij de specs staat interdaad duidelijk die Picasso. Ik heb voornamelijk in de handleiding gekeken (daar staat tenslotte de meeste info in toch?! :? ) maar daar staat dus niks betreft Picasso. Bedankt voor de info. Toch fijn om het te kunnen vinden.

Ik denk dat ik eerst deze setup probeer met een enkele nvme gewoon om de kosten te drukken. Misschien in de toekomst 2x ssd als dat nodig is. Uiteindelijk zal ik ook wel een aantal nieuwe hdd's moeten aanschaffen want die dingen die ik heb zijn inmiddels 10 jaar oud. :P Die moeten toch ooit gaan. Maar niet alle 4 tegelijkertijd toch :F haha.
Pagina: 1