Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de huidige situatie vraag ik mij af wat de gevolgen voor Hypotheek gevers kunnen zijn wanneer de door de Centrale banken genomen maatregelen zouden leiden tot een (wereldwijde) inflatie of erger een Hyper Inflatie.

Zonder mij als niet deskundige daar een gefundeerde mening over te kunnen vormen denk ik aan twee mogelijkheden:

1) De waardedaling van de Munt stelt de Hypotheek Gever in de gelegenheid de geldlening met
"Goedkope"Valuta af te lossen. (rekening houdend met Boete Clausules voor vervroegde aflossing) Lijkt
mij onwaarschijnlijk.

2) De Inflatie veroorzaakt een zodanige rentestijging dat veel Hypotheek Gevers niet meer aan hun
verplichtingen kunnen voldoen.

Mij realiserend dat aan mijn redenering de nodige haken,ogen en denkfouten kleven wacht ik de reacties van deskundigen op dit terrein met spanning af.

Johannes Orlebeke (Nu geen Hypotheekgever meer, maar geïnteresseerd in de materie.

...
..

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2020 13:43 . Reden: wijzigen opmaak tekst ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bedoel je niet hypotheeknemer (huiseigenaar). Een hypotyheekgever, vaker de verstrekker genoemd, is over het algemeen een bank.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Johnny Nope, de hypotheekgever is de lener! En de bank neemt em.

Wikipedia: Hypotheekgever

En door hyperinflatie je schuld moeiteloos af te betalen kun je echt op je buik schrijven.
Als dat dreigt te gebeuren, wordt er snel op een geldhervorming aangestuurd. Dan ben je als hypotheekgever evt. nog verder van huis, dan bij een normale loop der dingen.

[ Voor 90% gewijzigd door Vanoverdegrens op 02-04-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:59
Wat (1) betreft, een euro is gewoon een euro. Of het nou een dure of goedkope euro is. Dus een hypotheek van een ton blijft een hypotheek van een ton, ook als je over 10 jaar 100 euro voor een brood betaalt. Het is dan dus ook makkelijker om de lening terug te betalen.
(Dat is overigens ook een van de redenen waarom aflossingsvrije of 'aflossingstrage' hypotheken zoals annuïteiten zo populair zijn.

Wat (2) betreft, veel hangt af van hoe lang mensen de rente vastzetten. Als je de rente 30 jaar vast hebt gezet, dan is een stijgende rente (en vooral inflatie) geen probleem. In tegendeel, dan ben je vaak spekkoper. Maar als je een korte rentevaste periode hebt en er ook vanuit was gegaan dat de rente wel lekker laag zou blijven, dan is het wel lastiger. Fors stijgende rente kan dan namelijk niet alleen hogere lasten betekenen, maar ook kelderende woningwaarde. Schrale troost is dat de lonen dan vaak ook flink stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als geld niets meer waard wordt, verdampt ook de waarde van mijn lening. Ik geloof dat rondom het aangaan van mijn hypotheeklening voor mijn huis, mijn kredietverstrekkende bank dat geld ook voor jaren heeft weggezet op de geldmarkt. Mochten banken door inflatie omvallen, worden ze genationaliseerd. Ik maak mij niet zoveel zorgen.

Grootste risico bij inflatie is dat de rente inderdaad heel hoog wordt, en dat de loonstijging achterblijft (Nederlandse vakbonden hebben een handje van het inzetten op 'loonmatiging') dan kunnen veel mensen hun hypotheek niet meer betalen en gaat de woningmarkt stuk.

Zelf dek ik dat risico af door tegen de tijd dat mijn rente-vrije periode verlopen is, net zoveel of meer vermogen opgebouwd te hebben als de openstaande schuld voor mijn huis.

Er zijn boekjes over deze materie:
Afbeeldingslocatie: https://i.mgtbk.nl/boeken/9789089750556-480x600.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door 3x3 op 02-04-2020 14:09 ]

| live and give like no one else |