Case fans aansluiten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
Ik heb 4 case fans die ik graag wil koppelen aan m'n psu. Zoals te zien op de foto zijn ze allemaal aangesloten op de molex splitter, en die splitter weer aan mijn psu (niet op de foto)

Maar het probleem is dat m'n pc totaal niet wilt opstarten zodra de kabel in de psu zit. Haal ik de kabel uit de psu dan doet m'n pc het, enkel zonder case fans natuurlijk.

Doe ik iets fout of is de kabel kapot die ik in de psu stop?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7C1ZoJk5QJp27CbJzzBS_RUW5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfBosA86EWDXFD3OGtV4bWrA.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
- hoort die kabel bij jouw voeding?
if so:
- Probeer eens met één fan, dan 2,3,4

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
De psu kabel had ik via allekabels.nl, de case fan splitter zat bij m'n moederbord.

Zelfs 1 fan werkt niet, 0 zelfs niet... Maar zo'n kabel kan zo'n setup normaal wel trekken? Anders is de kabel gewoon defect.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:35

jgj82

Ja, maar = nee

DutchEZmoder schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:40:
Ik heb 4 case fans die ik graag wil koppelen aan m'n psu. Zoals te zien op de foto zijn ze allemaal aangesloten op de molex splitter, en die splitter weer aan mijn psu (niet op de foto)

Maar het probleem is dat m'n pc totaal niet wilt opstarten zodra de kabel in de psu zit. Haal ik de kabel uit de psu dan doet m'n pc het, enkel zonder case fans natuurlijk.

Doe ik iets fout of is de kabel kapot die ik in de psu stop?
[Afbeelding]
Gelukkig start hij niet op. Je maakt namelijk een flinke sluiting. :+
Die splitter die je daar hebt is een zeer onverstandige manier om een GPU van power te voorzien door er 2x Molex in te drukken. niet andersom. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
DutchEZmoder schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:57:
Zelfs 1 fan werkt niet, 0 zelfs niet...
Lijkt erop dat de kabel de uitgang van de psu kort sluit.

het kabeltje hoort dus niet bij jou psu.
Is op zich op te lossen; zoek uit hoe de pinout is van je psu qua plus en min, 12 en 5 Volt. en verander aan de hand daarvan je aangekocht kabletje.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die kabel maakt echt geen sluiting, waarschijnlijk als je dat kabeltje zonder fans in je PSU steekt dat de boel gewoon opstart. Pas als je de fans aansluit gaat het mis, dus dan heb je een schakeling gebouwd die om wat voor reden dan ook niet de bedoeling is, de voeding detecteert dat en weigert gelukkig dienst. Als je wat dieper in de materie zou duiken (waar is die poort op de voeding voor bedoeld, wat voor signalen komen daar uit, wat komt er uiteindelijk op mijn fans terecht) dan valt alles wel op z'n plaats, maar de simpele uitleg is dat je waarschijnlijk de verkeerde kabel hebt. Als je de fans op je moederbord kwijt kan moet je dat overigens gewoon doen, direct aan de voeding biedt geen enkel voordeel.

Slightly offtopic, maar volgens mij maak je ook de klassieke IT fout van een loodzware voeding ten opzichte wat je erin hebt zitten. Volgens mij komt je belasting niet eens in de buurt van de 750 watt, aan de helft had je ook genoeg gehad. Kan in principe geen kwaad, behalve voor je portemonnee. Je had beter voor hetzelfde geld een lichtere voeding kunnen pakken met een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Ik zal vanmiddag nog eens kijken, ik ben nu niet thuis, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
dit gemist?
DutchEZmoder schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:57:
Zelfs 1 fan werkt niet, 0 zelfs niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Die kabel is normaal juist voor de omgekeerde richting: 2x 4-pins 12v naar een 6-pins voeding voor de videokaart. Makkelijk te zien ook: de 4-pins stekker heeft mannelijke contacten waar normaal dus nooit spanning "uit" zou moeten komen (op moet staan).

Geen idee waar je hem in steekt om je fans van spanning te voorzien, maar idd dikke kans dat de combinatie van hoe die bekabeld is voor kortsluiting zorgt zoals al aangegeven.

[Edit] Nog even goed gekeken en gooi die geel-zwarte gewoon weg, heb je niet nodig. Alleen een 4-pins molex vanuit je voeding in de andere kant drukken van dat zwart-rode kabeltje en het zou in orde moeten zijn.

[Edit 2]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5Z6ks0KgrdXPXVF1om0MojZ4B0=/f/image/tNaSbiaNjzjHWHeIeqtLqv6Q.png

[ Voor 28% gewijzigd door Comp-Freak op 02-04-2020 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Yup, had ik gemist. Eerste reactie is 'hoe kan dat nou weer', iets beter bestuderen en ik zie het probleem

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8wIFlmR.png

Hier zitten twee aders in 1 contact. Dit maakt sluiting naar 2 contacten van de voeding en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Gelukkig zit er een degelijke beveiliging in die voeding...
Twee puntjes verder; waarom wil je de fans direct op de PSU aansluiten? Is het moederbord niet praktischer?
En als je dan perse op de PSU wilt aansluiten, waarom pak je dan niet gewoon de kabel van je PSU die er voor gemaakt is?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kabel die je gebruikt is een 2x molex naar 6 pins Videokaart aansluiting

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2020 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:37:
De kabel die je gebruikt is een 2x molex naar 6 pins Videokaart aansluiting
Klinkt aannemelijk... Het past in de psu maar dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde aansluiten.

Het is een oude voeding die nog in m'n oude pc zat dus veel kabels die ik niet meer had moest ik bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchEZmoder schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:41:
[...]

Klinkt aannemelijk... Het past in de psu maar dat zijn dan waarschijnlijk dezelfde aansluiten.

Het is een oude voeding die nog in m'n oude pc zat dus veel kabels die ik niet meer had moest ik bijbestellen.
Toeval dat het past en geluk dat je voeding uitschakelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Nu online
DutchEZmoder schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:41:
[...]

Maar nog steeds; waarom sluit je de fans niet aan op je moederbord? Je hebt, als ik goed gekeken heb, een luxe X570 bord (pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi) met voldoende aansluiting voor al je fans (4x case, 1x CPU, 1x pomp (die ook wel een fan aankan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Crahsystor schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:00:
[...]

Maar nog steeds; waarom sluit je de fans niet aan op je moederbord? Je hebt, als ik goed gekeken heb, een luxe X570 bord (pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi) met voldoende aansluiting voor al je fans (4x case, 1x CPU, 1x pomp (die ook wel een fan aankan).
Ja klopt dat ik dat moederbord heb, ik had net daar wel voor gekeken, maar ik heb geen idee waar ik ze dan moet plaatsen. De fans hebben 3 pins en op het bord zitten dacht ik maar 2 aansluiten voor 4 pins. Ik ben nog niet thuis, maar zal zo weer eens kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 20:36

--MeAngry--

aka Qonstrukt

3-pin fans kunnen gewoon op een 4-pin aansluiting als het palletje wat op de connector zit dat toelaat. De extra pin is namelijk voor PWM aansturing als ik me niet vergis. En dat is optioneel. :)

Je zou op zo'n moederbord aansluiting vaak ook weer een fan-splitter kunnen plaatsen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Nu online
--MeAngry-- heeft gelijk. Je kunt gewoon de 4-pin gebruiken voor de 3-pin fans. Ik adviseer in ieder geval een RTFM ;) Scheelt je misschien een hoop geld, want ondanks dat de meeste stekkers die passen maar niet kloppen, geen permanente schade aanrichten, kán het wel flink misgaan. Dus pak de handleiding van het moederbord er eens bij en lees die van a-z door. Veel dingen zijn universeel toepasbaar. Je leert er veel van over hoe een PC in elkaar zit. Belangrijkste is nog dat je leert wanneer je rustig iets kunt proberen en wanneer je eerst even de handleiding moet controleren.

Praktisch zal je PC waarschijnlijk een hoop herrie maken de eerste keer nadat je de fans op het moederbord hebt gestoken. Hoe je dat oplost lees je in de handleiding ;) Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Pom pom pom... De 3-pins werken op de 4-pins, opgelost haha. Scheelt weer geld voor een connector, dank jullie wel! Ik leer elke dag wel weer iets nieuws.

Pagina: 1