Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiding PV installatie Schuur: Laagste €/kWh?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Ook hier is het PV uitbreidingsvirus toegeslagen.
In de tuin staat nog een schuur(tje) waarvan ik het lege dak niet langer aan kan zien :P
Op het dak van het huis liggen nu 14 panelen, 4.1 kWp op ZO, Growatt omvormer.

Het doel is betere spreiding van opwekking over de dag, meer opwekking op 'slechte' dagen om het directe verbruik te dekken en gewoon meer opwekking om alvast voor te bereiden op accu-opslag in de toekomst, of om op andere manieren energie te gaan bufferen. (groot buffervat overdag warm stoken, of iets dergelijks).

Situatie:
2 dakvlakken van 7.9m x 2.7m elk, helling 35 graden.
Dakvlakken liggen op ZO en NW. Het ZO vlak is geheel schaduwvrij, het NW vlak krijgt in de namiddag wel wat schaduw door een boom van de buren.
Hier kan ik per dakvlak 7 panelen portrait (eventueel '2 meter panelen'), of 8 panelen landscape kwijt, toch?

Beperkingen
Twee beperkingen: Elektrisch en Financieel >:)
Financieel: Het potje verduurzaming is al lang leeg. 8)7 Extra PV op de schuur zal dus op een krap budget moeten. Het alternatief is een paar jaar wachten tot het potje vol is, maar dat wil ik niet. Voordeel is dat ik alles zelf doe en dus alleen materiaalkosten heb. Budget idealiter rond 2000-2500€. Ik weet dat dit krap is, maar ik zou bv. gebruikte panelen best overwegen (uiteraard zelf goed doormeten).

Elektrisch: De schuur is voorzien van een klein 3 fase groepenkastje, de kabel hiernaartoe is 5x2.5mm2, afgezekerd in de groepenkast met 3x16A. Om enige mate van selectiviteit te houden zijn de eindgroepen in de schuur 10A (2stuks 10A en 1 stuks 3x10A 'krachtgroep').
Dit alles heeft nogal invloed op de omvormer keuze.

Omvormer, idee 1:
Ik zou een 3fase omvormer kwijt kunnen zolang deze niet meer dan 10A per fase teruglevert. Probleem is dat 3 fase omvormers vrij duur zijn. (Minimaal 1000,- voor Growatt 3000TL3).
In dat geval zouden er 2 strings (1 per dakvlak) komen met 7 of 8 panelen per string. Dat is niet echt ideaal qua voltage voor zo'n omvormer. De 'speciale' panelen met een hogere Vmpp, of de '2 meter' panelen zouden wel kunnen denk ik maar dat is qua budget weer vervelend.

Omvormer, idee 2:
Het alternatief zou 2stuks 1 fase omvormers zijn, ieder op zijn eigen fase. Elke omvormer mag dan niet meer dan 10A terugleveren. Dan ben ik beperkt tot bv. Growatt 2000S, met daaraan 1 string van 7 of 8 panelen.

Panelen
Maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Zwarte panelen zou mooi staan bij de panelen op het huis, maar als dat qua budget niet lukt is dat ook niet erg. Zoals gezegd zou ik zelfs gebruikte panelen overwegen, tenzij iemand hier daar zijn bedenkingen bij heeft?

Al met al een heel verhaal, ik hoop op veel opmerkingen, commentaar en ideeën waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. :)

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
dit word vrij lastig maar kan denk ik wel.
(krapjes)
kaasmakert schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:33:
Elektrisch: De schuur is voorzien van een klein 3 fase groepenkastje, de kabel hiernaartoe is 5x2.5mm2, afgezekerd in de groepenkast met 3x16A. Om enige mate van selectiviteit te houden zijn de eindgroepen in de schuur 10A (2stuks 10A en 1 stuks 3x10A 'krachtgroep').
Dit alles heeft nogal invloed op de omvormer keuze.
selectiviteit is niet nodig als je een pv verdeler kast kunt gebruiken.
mits dat kan, dan heb je 3x10A + 3x16A in je schuurtje.
(check zelf even de regels hoe je dat doet, word soms ook de wasmachine verdeler genoemd.
dan word de 1x16A wasmachine gesplitst in 2x16A 1 voor gebruik en 1 voor leveren.
zitten wel allerlei kleine regeltjes aan vast dus zoek die goed uit.)

aan de 3x16A, kun je ook gewoon 1x16A 1fase omvormer hangen.
denk aan een 3kW of 3,6kW met 2x een mpp b.v. (of als je echt extreem wil gaan zelfs 4kW, zoals ik doe)
en heb je al mogenlijkheden genoeg om binnen budget te blijven.

edit:
meer toegespitst op jouw situatie:
vervang(of bouw om) de kleine meterkast in de schuur.
nu 2x 10A en 1x 3x10A 'krachtgroep', daar maak je dan van:
2x10A + 1x16A en 1x 3x10A 'krachtgroep. (opletten dat je natuurlijk een andere fase gebruikt als waar je nu je growatt op hebt zitten voor die 16A, ga er van uit dat die ook 1fase is.(3 fase zou wel erg dom zijn voor zo een klein omvormertje ?))
die 16A moet je wel zo maken dat je er alleen de omvormer aan kunt hangen en niet per ongeluk iets anders.
(beter nog, geen stekker gebruiken maar rechtstreeks bevestigen met een kabel is verstandig.)

dan zelf nog checken hoe het met je ALS is op te lossen.
maar eigenlijk is dit dus erg simpel. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 02-04-2020 13:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
migjes schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:39:
edit:
meer toegespitst op jouw situatie:
vervang(of bouw om) de kleine meterkast in de schuur.
nu 2x 10A en 1x 3x10A 'krachtgroep', daar maak je dan van:
2x10A + 1x16A en 1x 3x10A 'krachtgroep. (opletten dat je natuurlijk een andere fase gebruikt als waar je nu je growatt op hebt zitten voor die 16A, ga er van uit dat die ook 1fase is.(3 fase zou wel erg dom zijn voor zo een klein omvormertje ?))
die 16A moet je wel zo maken dat je er alleen de omvormer aan kunt hangen en niet per ongeluk iets anders.
(beter nog, geen stekker gebruiken maar rechtstreeks bevestigen met een kabel is verstandig.)
Dankje, dit zou inderdaad kunnen. Ik weet dat selectiviteit niet per se hoeft, maar het voelt wel beter.
Ik zou inderdaad een 16A automaat kunnen bijplaatsen in de schuur. Dat lukt ook wel met ALS, in de schuur heb ik 2x 1 fase ALS. Dan zou ik de 10A groepen op 1 fase zetten, en de 16A automaat voor omvormer op de andere ALS. Uiteraard hou ik rekening met de bestaande omvormer en de faseverdeling! Bestaande omvormer is inderdaad 1 fase, 3600W model.

Het zou dan zo worden:
Hoofdzekering 3x25A -> Groepenkast 3x16A -> kabel naar schuur 5x2.5mm2, 15meter -> 1Fase ALS -> 16A automaat -> omvormer (vaste aansluiting, uiteraard).

Voelt wel een beetje beun, maar is misschien wel de simpelste oplossing.
Dan een 1 fase 2MPPT omvormer erop, 1 string per dakvlak?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
kaasmakert schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:10:
[...]

Dankje, dit zou inderdaad kunnen. Ik weet dat selectiviteit niet per se hoeft, maar het voelt wel beter.
Ik zou inderdaad een 16A automaat kunnen bijplaatsen in de schuur. Dat lukt ook wel met ALS, in de schuur heb ik 2x 1 fase ALS. Dan zou ik de 10A groepen op 1 fase zetten, en de 16A automaat voor omvormer op de andere ALS. Uiteraard hou ik rekening met de bestaande omvormer en de faseverdeling! Bestaande omvormer is inderdaad 1 fase, 3600W model.

Het zou dan zo worden:
Hoofdzekering 3x25A -> Groepenkast 3x16A -> kabel naar schuur 5x2.5mm2, 15meter -> 1Fase ALS -> 16A automaat -> omvormer (vaste aansluiting, uiteraard).

Voelt wel een beetje beun, maar is misschien wel de simpelste oplossing.
dit is gewoon officieel (al staat het niet in de versimpelde regels(prn 5310), maar mag wel(nen1010).)
deze verzie dan wel te verstaan:
Hoofdzekering 3x25A -> Groepenkast 3x16A -> kabel naar schuur 5x2.5mm2, 15meter -> meterkast schuur.
en dan:
meterkast schuur -> 1x3x10A + 2x10A + 1x16A.
de 2x10A + 1x16A natuurlijk verdelen over de fase's.
en de 16A alleen bruikbaar voor omvormer.
dan moet er nog wel een(of meerdere?) ALS ergens tussen (en dat kan lastig zijn, denk aan de mA, maar niet onmogenlijk.
sommige omvormers doen moeilijk met 30mA en dat wil je niet combineren met iets anders in je huis.
maar hangt ook erg af van wat je nu al hebt, dus die moet je nog uit zoeken.)
Dan een 1 fase 2MPPT omvormer erop, 1 string per dakvlak?
jep een 3kW of een 3,6kW (en ik heb zelfs een 4kW op een 16A hangen, dat kan ook, maar ook hier de ALS is dan de lastige.)

edit:
de ALS uitgeschreven:

optie 1 voor omvormer die geen problemen heeft met 30mA:
Hoofdzekering 3x25A -> ALS 30mA -> Groepenkast 3x16A -> kabel naar schuur 5x2.5mm2, 15meter -> meterkast schuur.
en dan:
meterkast schuur -> 1x3x10A + 2x10A + 1x16A.

optie 2 voor omvormer die geen 30mA aan kan, maar 300mA wil:
Hoofdzekering 3x25A -> Groepenkast 3x16A -> kabel naar schuur 5x2.5mm2, 15meter -> meterkast schuur.
en dan:
meterkast schuur -> ALS 30mA -> 1x3x10A + ALS 30mA -> 1x10A + ALS 30mA -> 1x10A + ALS 300mA -> 1x16A.
(of natuurlijk speciale groepen gebruiken met ingebouwde ALS, denk aan alamat etc etc..)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 02-04-2020 14:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
NW moet het eigenlijk hebben van de opbrengst in de namiddag dus die schaduw lijkt me wel zeer ongunstig.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
als je goedkoop gaat: 14 stuks 230 watt 2e hands poly met montagemateriaal zit je rond de 1000 euro. Kabels stekkers en klein spul 50 euro, omvormer kun je iedere enkel tracker die je kunt vinden gebruiken. Marktplaats heeft wel e.e.a. of anders een nieuwe 2k goodwe , omnik, growatt (als het op dezelfde logging komt is wel stoer). omdat je 7 om 7 hebt liggen heb je met een 2k omvormer nauwlijks verlies en kun je de electra installatie laten voor wat ie is en blijf je ruim binnen budget.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1