Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier72
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-11-2021
Hallo,

Ik heb een half jaar geleden een pc van een vriend gekocht. Specs:
Mobo: EVGA X58 3x SLI Classified 3
CPU: i7 Extreme 990X Gulftown
Memory: 16GB
GPU: Radeon HD7870
Voeding: 1000W

Systeem heeft altijd prima gedraaid.

Vorige week besloten om een GTX 1660 Super aan te schaffen. Deze in hetzelfde PCIe slot als de "oude" geplaatst maar gaf wat problemen met foutmeldingen en crashes. Vermoedelijk drivers. Besloten om een schone installatie uit te voeren waarna de problemen verdwenen waren. Tijdens mijn onderzoek viel het mij op de bus interface van de GPU op "PCIe x8" (lanes) staat ipv. 16x wat wel door de kaart wordt ondersteund. GPU-Z geeft dit aan.

Vervolgens documentatie opgezocht van het Mobo en ik kwam er al snel achter dat het slot waar de GPU nu inzit geen 16x ondersteund maar alleen 8x 2.0. Ook met Googelen werd aangeraden het slot te gebruiken welke zo dicht mogelijk bij de CPU zit. Dat is een makkie dacht ik en heb de kaart in het 16x slot gestopt.

Helaas draait mijn systeem dan niet stabiel en begint op willekeurige momenten vanzelf te herstarten. De ene keer doet hij dit als hij nog bezig is met opstarten. De andere keer maximaal na een minuut of 3 nadat hij volledig is opgestart. Ook in veilig modus doet hij dit dus de oorzaak is m.i. geen verkeerde driver. Ook ligt er bij mij geen verdenking bij de kaart omdat deze in het andere slot prima presteert.

Tijdens mijn onderzoek naar de oorzaak heb ik gelezen dat het prestatieverschil tussen 8x en 16x nihil is maar ik wil dit gewoon voor elkaar hebben. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Grt
Rogier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 15:20
Kan goed zijn dat het slot op zichzelf defect is, je zou kunnen kijken voor een bios update maar het is al een aardig oud moederbordje wat je daar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
In het slot waar het wel werkt is het 8.0 snelheid. Dat zou geen grote belemmering mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10
Kan een power limit belemmering (x8 ipv x16 niet genoeg voor de videokaart) zijn van het bewuste PCI-E slot?

M.a.w. het gaat dat niet alleen om een bandbreedte belemmering maar ook om een stroomtoevoer belemmering.

Welke PSU heb je en hoe oud is die?
Als die net zou oud is als de rest van het systeem kan het zijn dat deze "op" is of op aan het raken is.
Maarja dan zou hij volgens mij in het andere slot ook raar doen.

Staat het bewuste slot als x16 2.0 ingesteld in je bios?

[ Voor 72% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-04-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:41

TTLCrazy

Listen to Frankie

Misschien ook je 16x slot even reinigen met een dun wattenstaafje en alcohol, wellicht dat er stof/vuil in dat slot is gekomen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10
TTLCrazy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:36:
Misschien ook je 16x slot even reinigen met een dun wattenstaafje en alcohol, wellicht dat er stof/vuil in dat slot is gekomen.
Goed idee.

Of gewoon contact cleaner erin spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier72
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-11-2021
Ik heb de BIOS-update gecheckt en leveren geen voordelen op dit gebied. Ik ga dit wel doen als laatste optie.

De PSU is een Cooler Master Silent Pro Gold 1000W en heb geen idee hoe oud deze is.

Optie om te schakelen naar 16x heb ik niet gevonden in de bios (ik ga nogmaals kijken). Ik heb wel een keer net aan GPU-Z kunnen starten met de kaart in het 16x slot en daar gaf hij toen wel aan dat hij op 16x draaide.

Het reinigen van het slot heb ik vaker gelezen maar nog niet gedaan. Ga ik zo doen.

Thnx so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:08
Het kan ook dat je er nu tegen aan loopt, dat je hudige hardware echt te oud aan worden is en dat de gpu niet goed herkend word.

Heb je de gpu al in een ander systeem kunnen testen? om er zeker van te zijn dat de kaart zelf niet brak is?
Pagina: 1