Website in meerdere talen en interne links

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilligan
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 22:59
Hallo,

Ik ben bezig om mijn website in meerdere talen te maken. Het betreft een website met vooral data, dus niet zozeer geschreven content. De website is nu alleen nog in het Engels, wat op zich ook volstaat omdat de tekst op de pagina hoofdzakelijk gaan om het menu, wat losse woorden en titels. Zelfs als je geen Engels kunt kan je er je weg wel vinden. De belangrijkste reden om de website in meerdere talen te maken is om zo beter vindbaar te worden bij Google en dus de stukjes tekst, pagina titels en meta description te vertalen. Ik ga werken met subfolders.

Op social media deel ik vaak links waarbij je nu natuurlijk altijd op de Engelse versie terecht komt. Maar als ik straks de Engelse versie deel kan dat wel lastig zijn voor mensen die een andere taalinstelling hebben gekozen. Of als iemand een Duitse versie deelt, dat je dan als Spanjaard ineens op de Duitse versie belandt. Hoe kan ik dat zoveel mogelijk gaan voorkomen?

Ik heb me al ingelezen hoe ik dat SEO-technisch moet inrichten met hreflang etc, maar er is één punt waar ik niet helemaal uitkom. Wat doe ik met de interne links? Moet ik daar de subfolders gaan toevoegen en allemaal ook laten verwijzen naar de betreffende taal? Dus alle links op de /de/ versie linken naar /de/ pagina's?

Ik heb ook wel voorbeelden gezien van websites met de talen in meta hreflang, maar die wel alle interne hyperlinks in tact laten en laten verwijzen naar de main versie. En dan dmv cookies verdergaan in het Duits binnen de website. De gevonden pagina via Google is dan bv domain.com/de/page-1/, maar bij een klik naar een volgende pagina kom je bv op domain.com/page-2/ uit die dan dmv cookies in het Duits wordt weergegeven. En vervolgens zit je dan altijd op de normale pagina URL (zonder betreffende subfolder) maar wel in je eigen taal. Als iemand dan vervolgens de website deelt op social media krijgt diegene die de link aanklikt de website in zijn eigen taal (indien eerdere bezoeker is met cookie) en anders de Engelse versie. Maar dat voelt toch een beetje als bad SEO als er op een /nl/ versie verder geen links zijn naar de /nl/ versie maar alleen naar Engelse pagina's? Of valt dat wel mee?

Hoe zou ik dit het beste en SEO-vriendelijk kunnen oplossen?

P.S. Schoot me nog iets te binnen. Of zou ik eerst altijd moeten controleren of er een taalkeuze cookie bestaat, en dan redirecten naar de juiste taal? Dus als je naar een /de/ pagina wordt gestuurd, maar je cookie staat op nl, dat je dan wordt geredirect naar de /nl/ versie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-08 07:15

DaFeliX

Tnet Devver
gilligan schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:11:
[...]

P.S. Schoot me nog iets te binnen. Of zou ik eerst altijd moeten controleren of er een taalkeuze cookie bestaat, en dan redirecten naar de juiste taal? Dus als je naar een /de/ pagina wordt gestuurd, maar je cookie staat op nl, dat je dan wordt geredirect naar de /nl/ versie?
Dit is een hele mooie oplossing, maar hou er rekening mee dat sommige mensen cookies blokkeren, en je website dan niet werkt. Oh wacht, nee dat wil je niet, want ik wil misschien een andere taal kiezen dan jij denkt dat ik spreek.

Een andere oplossing is je talennavigatie duidelijk in beeld te plaatsen, dan laat je het aan de gebruiker over. Dit is sowieso handig, want als ik in een Duits internetcafe ben, wil ik alsnog liever de Nederlandse versie dan de Duitse, dus geef mij als bezoeker aub de mogelijkheid de taal aan te passen als ik dan toch op de 'verkeerde' taal terecht gekomen ben.

Hoe dan ook, let er op dat je intern dus ook naar de huidige taal linkt, dus vanaf de Duitse website naar /de/hause linken. De enige uitzondering is wanneer je naar je website als geheel linkt, dan link je naar /.

De hreflang is bedoeld voornamelijk voor niet-mensen die je pagina bezoeken (zoekmachines, screenreaders e.d.) waarmee je aangeeft dat de pagina in andere talen beschikbaar is. Dit is geen methode om mensen door te sturen; maar puur voor semantiek (SEO waarde, be-a-good-citizen) Als je de hreflang instelt, let er dan ook goed op dat je omgekeerd ook werkt (dus als je op de Nederlandse versie een hreflang naar Engels doet, doe dit dan ook andersom).

[ Voor 3% gewijzigd door DaFeliX op 02-04-2020 19:32 ]

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:58

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Alle links in de zelfde taal houden. Je kan wel als extra een icoontje met een vlaggetje doen op elke pagina. Maar dan wel linken naar de zelfde pagina in een andere taal. En niet alleen naar de hoofdpagina.

Ik zou geen taal cookie doen. Laat het aan de gebruiker over. De links ook zoveel mogelijk in de eigen taal houden. Dus bijvoorbeeld: site.nl/winkel site.com/shop misschien is het beste een apart domein per taal voor je seo.

Page1 page 2 is heel slecht voor je seo.

En vergeet je kruimelpad niet.

[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 02-04-2020 19:48 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilligan
Nog even wat onduidelijkheid verhelpen:

- In de header wil ik de bezoeker de optie geven om een taal te kiezen. Niet door middel van vlaggetjes, maar in de taal of dmv de taalcode.

- Ik maak zelf geen keuze voor een taal op basis van IP. Ik laat de bezoeker vrij om zelf een keuze te maken. Dus als je in een Duits internetcafé zit en naar domain.com gaat kom je gewoon op de Engelse versie.

- Met de hreflang bedoelde ik meer dat ik bedoelde ik meer dat ik wel weet hoe ik dat onderdeel SEO-technisch moet doen. En met heen-en-terugwerken etc.

- Een domein voor elke taal is een beetje overdreven voor het doeleinde. Het is meer dat het een extra toevoeging is voor de bezoeker en dat het een leuke uitdaging is om te maken. Niet dat ik grote commerciële plannen in andere landen zou hebben bijvoorbeeld, dan zou het wellicht beter zijn.

Maar verder:

- Alle links dus naar dezelfde taal linken, dat is vanuit SEO oogpunt ook wel het mooiste.

- Op het moment dat een nieuwe bezoeker Frans kiest, dan moet ik toch een cookie plaatsen zodat hij de volgende keer automatisch weer op de Franse variant komt? Ook als de bezoeker naar domain.com surft? Bij elk bezoek opnieuw moeten aangeven dat je de Franse versie wilt hebben wordt ook vervelend.

- En als ik een pagina deel in het Engels, hoe kan ik er dan voor zorgen dat die persoon die Frans heeft ingesteld als taal dan op de Franse versie van die pagina terecht komt als die daarop klikt? Of als iemand de Zweedse versie deelt dat ik dan de Engelse/Nederlandse variant van die pagina krijg in plaats van de Zweedse versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilligan
Iemand die weet hoe ik dit het beste zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 00:17

edeboeck

mie noow noooothing ...

gilligan schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:41:[...]- Op het moment dat een nieuwe bezoeker Frans kiest, dan moet ik toch een cookie plaatsen zodat hij de volgende keer automatisch weer op de Franse variant komt? Ook als de bezoeker naar domain.com surft? Bij elk bezoek opnieuw moeten aangeven dat je de Franse versie wilt hebben wordt ook vervelend.
Persoonlijk zou ik inderdaad een cookie instellen om een terugkerende gebruiker op te vangen (wel nog steeds met de mogelijkheid dat die vlot de taal kan veranderen).
- En als ik een pagina deel in het Engels, hoe kan ik er dan voor zorgen dat die persoon die Frans heeft ingesteld als taal dan op de Franse versie van die pagina terecht komt als die daarop klikt? Of als iemand de Zweedse versie deelt dat ik dan de Engelse/Nederlandse variant van die pagina krijg in plaats van de Zweedse versie.
Voor de duidelijkheid: we zijn het er neem ik aan over eens dat een bezoeker die je website nog nooit bezocht heeft, de site bezoekt in de taal waarin de pagina gedeeld is. Om een terugkerende bezoeker op te vangen, denk ik dat je 2 denkpistes kan volgen:
  1. de bezoeker de pagina laten zien in de taal waarin die gedeeld is (in de veronderstelling dat als ik een gedeelde pagina ontvang dat allicht in een taal is die ik spreek)
  2. de pagina checkt of de bezoeker een taal ingesteld heeft staan in de cookie... indien dat het geval is, wordt de pagina in die taal opgehaald
Voor de volledigheid (al had je dit allicht wel al uitgewerkt): ongeacht of je nu voor die laatste optie gaat of niet, je zal sowieso een systeem moeten uitwerken waarin de verschillende taalversies van eenzelfde pagina op elkaar gemapt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilligan
edeboeck schreef op zondag 5 april 2020 @ 01:45:
Persoonlijk zou ik inderdaad een cookie instellen om een terugkerende gebruiker op te vangen (wel nog steeds met de mogelijkheid dat die vlot de taal kan veranderen).
Cookie lijkt me ook noodzakelijk inderdaad.
Voor de duidelijkheid: we zijn het er neem ik aan over eens dat een bezoeker die je website nog nooit bezocht heeft, de site bezoekt in de taal waarin de pagina gedeeld is.
Helemaal mee eens ja.
Om een terugkerende bezoeker op te vangen, denk ik dat je 2 denkpistes kan volgen:
1. de bezoeker de pagina laten zien in de taal waarin die gedeeld is (in de veronderstelling dat als ik een gedeelde pagina ontvang dat allicht in een taal is die ik spreek)
2.de pagina checkt of de bezoeker een taal ingesteld heeft staan in de cookie... indien dat het geval is, wordt de pagina in die taal opgehaald
Dat zijn ook de denkpistes die ik ben afgegaan. Punt 1 heeft daarbij niet mijn voorkeur. Het is wel de gemakkelijkste optie, maar ik vrees dat je daarbij regelmatig op een variant in een andere taal beland. Ik deel zelf op Twitter veel pagina's van de website (die in het Engels) - en mensen uit andere landen delen ook regelmatig links - en het zou dan behoorlijk vervelend zijn als je daardoor constant op pagina's in een andere taal belandt. Uiteindelijk klikt dan niemand meer.

Punt 2 is dan ook hoe ik het het liefst zou willen. Ik heb alleen nog niet helemaal helder hoe ik dat technisch gezien moet doen. De eerste stap is natuurlijk kijken of de cookie overeenkomt met de taal van de pagina. Indien ja, gewoon verder gaan. Maar indien dat niet zo is, hoe moet ik dat dan ophalen/redirecten op een SEO-vriendelijke manier? Door middel van de cookie (ingesteld op nl) de Nederlandse inhoud weergeven in plaats van de Duitse in een /de/ pagina lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Ik heb al veel gezocht voor SEO en meertalige websites maar kan maar niet vinden hoe ik zo'n 'redirect' in dat geval zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 00:17

edeboeck

mie noow noooothing ...

gilligan schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:01:
[...]
Punt 2 is dan ook hoe ik het het liefst zou willen. Ik heb alleen nog niet helemaal helder hoe ik dat technisch gezien moet doen. De eerste stap is natuurlijk kijken of de cookie overeenkomt met de taal van de pagina. Indien ja, gewoon verder gaan. Maar indien dat niet zo is, hoe moet ik dat dan ophalen/redirecten op een SEO-vriendelijke manier? Door middel van de cookie (ingesteld op nl) de Nederlandse inhoud weergeven in plaats van de Duitse in een /de/ pagina lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Ik heb al veel gezocht voor SEO en meertalige websites maar kan maar niet vinden hoe ik zo'n 'redirect' in dat geval zou moeten doen.
Ik was dezelfde redenering aan het volgen, met een kleine nuance (ik wil zeker niet zeggen dat de mijne beter is - twijfel er zelfs aan - maar een "sparring partner" voor te redeneren kan misschien helpen): mijn uitgangspunt was eerder hoe je de meertaligheid in het algemeen aanpakt: routes instellen (zo ja, dan zouden die dynamisch opgehaald moeten worden volgens mij) of toch eerder een systeem waarbij de controller actions dynamisch opgebouwd worden. Ik zou zelf eens moeten nakijken welk systeem de voorkeur krijgt in MVC (helaas vandaag geen tijd voor, hopelijk morgen en anders wel dinsdag).
Pagina: 1