Netwerk bouwen in een 4-kamer woning.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Beste tweakers,

Inleiding:
Ik zou graag hulp willen bij het aanleggen van een netwerk in een nieuwe woning van ons.
Omdat het me eerste keer is, en ik niet echt goed cable management ken, zou ik graag van de professionals wat uitleg en tips willen.

Kosten: Het liefst wil ik alles zelf doen, ik zou geen expert in willen huren voor de volgende redenen:
1. Het kost extra geld.
2. Ik wil het zelf aanbouwen, wil zelf de nodige ervaringen opdoen. En wil op mijn manier het kunnen aanleggen.

Mijn situatie:
Ik wil een woning(apartment) kopen en dan wil ik een netwerk aanbouwen. Het is een 4 kamer woning met een woonoppervlakte van 100qm2. Woning is voorzien van een kabel-aansluiting (op het adres kan 1000Mbit/s aangesloten worden)

Realiseren:
Alle kamers, en de main gang voorzien van stabiele netwerk. De kamer waar alle IT wordt uitgevoerd, opbouwen met de nodige hardware.

hardware in gedachte: Let op, dus alle extra's die ik moet zijn denk ik de wall sockets etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx4x-lzBnaKYoeDuhNjWwNTKd8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HmwC7TqnRSA42PRIFHjUyHsH.png?f=user_large
7. Netwerk kabels vanuit de kamers naar de patch panel (wat is het beste, en ook redelijk makkelijk te realieren? )

Extra opties:
Ook wordt er naar verloop van tijd een NAS / Server opgebouwd. Dit moet ook in de kast indien mogelijk. De server wordt eentje uit China met meerdere netwerkkaarten, beetje zoals de PFsense machines.

Zo dan de vraag wat zijn goede wall sockets, en aansluitingen vanuit de patch panel etc, want je kan geen utp naar utp volgens mijs aansluiten.

[ Voor 30% gewijzigd door theduke1989 op 21-04-2020 22:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Netwerk technisch is dit verre van een uitdaging, een klein appartement voorzien van RJ45 sockets in elke kamer. Wil je alles met opbouw of inbouw realiseren? Want ik mis de opbouw- of inbouwdozen en ofwel kabelgoten of materiaal om de kabels in de muur weg te werken.

Het mooiste zou zijn om alles in de muur weg te werken, maar dat is in jouw project ook meteen het allermoeilijkste klusje. Je zult met een muurfrees sleuven moeten frezen (kijk uit voor bestaande leidingen) en je zult ruimte moeten uitboren voor inbouwdozen. Ook zul je door muren heen moeten. Daarna leidingen in de sleuven leggen en kabels doorleiden (niet trekken, dat is niet de bedoeling met UTP kabels). Zorg voor stugge UTP kabel, want deze is geschikt om te "doggen" in de inbouwdoos en patchpaneel. Het doggen zelf is niet moeilijk en heb je zo onder de knie, mits je het juiste gereedschap hebt. Vaak staan de juiste kleuren al aangegeven op het afwerkmateriaal.

Opbouw is een stukje simpeler, maar kabelgoten en opbouwdozen zijn natuurlijk een stuk minder mooi. Hou in dat geval even goed in de gaten dat de UTP kabel niet te scherpe kniks maakt. Mogelijk kun je nog gebruik maken van een (holle) plint om het een en ander iets mooier af te werken.

Je hebt het overigens over een 12U patchkast, maar je linkt naar een 6U? 12U is sowieso behoorlijk voor een kleine thuissituatie. Hou rekening met het feit dat rack mounted apparaten vooral geoptimaliseerd zijn voor koeling, niet om geluidsarm te zijn. Met een aantal devices kan het best luidruchtig zijn en ik denk niet dat je zoiets in een werkkamer wil hebben. Dat wordt je namelijk heel snel moe.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@DexterDee bedankt voor de uitleg. Dat is inderdaad wat ik zo'n beetje wil aanleren.
Natuurlijk ga ik dit niet als beroep doen etc het aanleggen van goten. Maar ik vindt dit leuk om te leren.
Daarnaast wordt het dus als ik jouw bericht zo lees wel degelijk ingewikkeld de aanleg. Het configureren kan niet zo moeilijk zijn vermoed ik ook.

Uhm wat voor mij belangrijk is, kan het makkelijker? ik hoef niet van die grote doosjes aan de wand etc.

Daarnaast om je een idee te geven, rode pijl is de kamer waar alles naar toe moet. helaas is de kabel aansluiting in de woonkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQ-yHMl947PZOJJhOO0BEP6eeUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ytjGbsXztkNmXfuCkgT1PRhJ.png?f=fotoalbum_large
Persoonlijk had ik dus gedacht om in de hoeken een gat te booren daar een pvc buis doorheen en dan de kabels er doorheen. en dan bij de uitgangen met pluggen zo'n doosje bouwen, platte doojes bestaat dat?

[ Voor 9% gewijzigd door theduke1989 op 02-04-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Je maakt het jezelf wel lastig, zeker omdat je ook nog eens 3 access points wil monteren als plafondmodel. Die krijg je zonder sleuf in het plafond nooit mooi afgewerkt. En een CAT kabel mag onder geen beding in dezelfde buis als een stroomkabel getrokken worden. Niet dat dat überhaupt mogelijk is, die plaats er er simpelweg niet.

Ik denk dat 3 access points in een dergelijk klein appartement zware overkill is. Tenzij de binnenmuren van dubbel gewapend beton zijn. Ik denk dat één access point in de woonkamer méér dan genoeg is, zeker als je een 3x3 MU-MIMO versie hebt. In je hele appartement heb je dan prima bereik en het zou me verbazen als je niet overal meerdere honderden mbits snelheid haalt.

De kabelroute zou ik (vanuit de foto gezien) helemaal op de rechtse buitenwand van het appartement maken, door de kamers heen naar de woonkamer. De kamer links kun je óf vanuit de gang doorlussen, óf vanuit de woonkamer. Maar ik vermoed dat er in de woonkamer op die plaats de keuken zit, wat het lastig maakt om daar de aansluiting te maken met de kamer.

Het simpelweg boren van een gat door de muur en daar een PVC pijpje in stoppen is maar een deel van het werk. Je zult een aantal kabels door de kamer moeten leiden die tussen de werkkamer en de woonkamer zitten. En als ik je reactie zo inschat, zit je niet te wachten op het wegwerken van alle kabels IN de muur. Dan resteert eigenlijk alleen maar een kabelgoot die je (op de plint of langs het plafond) monteert om de kabels in weg te werken. je hebt ook brede kabelgoten waar je een RJ45 inbouwdoos in kunt verwerken. Dat ziet er wellicht mooier uit dan dunne kabelgoten en een opbouwdoos.

Zoiets als dit dus (maar dan enkelzijdig zonder die stopcontacten):
Afbeeldingslocatie: https://www.bativox.be/normali/n_12_529_DLP_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@DexterDee dat soort goten wou ik eigenlijk vermijden omdat ze meteen opvallen, en enkele wanddoosjes niet, het invrezen van dozen kan op zich wel, niet zoveel aansluitingen. Maar per kamer toch wel 1-2 aansluitingen. Moet dan bijvoorbeeld het huren van zo'n aparaat.

De route is als volgt als je zoals op de foto recht voor staat.
  • 1ste deur link is de keuken.
  • 2de midden deur is master bedroom.
  • 3de deur rechts is de woonkamer.
  • 4de deur rechts is de deur voor de kamer naar mij toe, en nog een kleine slaapkamer.
Zou dan dus eentje op de gang moeten plaatsen een Ac de pro variant aangezien die 1300Mbit/s wifi heeft.

Dus keuken wordt voorzien van een ACCESS POINT internet (op de gang)
de rest van de kamers zou ik dan moeten doorlussen, heb wel gezien dat de binnenmuren niet dik zijn, met een drilboor kan dit makkelijk doorgeboord worden.

Dacht aan dit soort doosjes: https://www.ebay.de/p/150...2Ix_n2uW2jIgaAkr_EALw_wcB

dan merk ik wel op dat de kabels ook nog gestript moeten worden, kan dit ook op andere manieren, of moet je echt strippen en dan per kleur erin vastdraaien?

[ Voor 29% gewijzigd door theduke1989 op 02-04-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Het doosje waar je naar linkt is inbouw. Stel dat je deze in de muren freest, hoe wil je de kabels er dan naartoe leggen? Die doosjes zijn gemaakt voor kabels die ook in de muur geplaatst zijn.

En stel dat je op 4 kamers 2 aansluitingen per kamers wil hebben, dan zullen vanuit de patchkast dus 8 kabels hun weg moeten vinden door je huis. Een ster- of doorlusnetwerk is met UTP niet mogelijk (uitgezonderd switches op elke kamer). Hoe had je bedacht dat je (tot) 8 kabels op één plaats netjes en vrijwel onzichtbaar wegwerkt? Zonder daarvoor leidingen in de muur te frezen zul je daar wel een flinke kabelgoot voor nodig hebben.

Je vraag over het "strippen" van de kabels geeft aan dat je mijn initiële reactie niet helemaal begrepen hebt. Je stript geen kabels, maar je moet ze "doggen" zoals ik al eerder noemde. Met een dogger (of LSA punch tool) druk je de aders op het aansluitpunt, waar twee diagonale mesjes de mantel doorsnijden en contact maken. Tegelijkertijd zorgt het gereedschap dat het lange uiteinde afgeknipt wordt, waardoor het allemaal precies past. Klusje van niks als je het eenmaal door hebt. Maar, nogmaals, dat kan alléén met een stugge UTP kabel. Die is geschikt om af te monteren op deze wijze. Soepele kabel (waar losse UTP kabels met stekkers van gemaakt worden) is hier dus niet voor geschikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
gaat dus om dit soort kabels heb je het over https://www.ebay.de/itm/5...id=p2386202.c100677.m4598

ik kan alleen niks vinden betreft het vrezen van een goot, of ik heb een verkeerde naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Die kabel zou inderdaad (mogelijk) geschikt zijn, alhoewel CAT7 niet echt nodig is. Voor jouw doeleinde is CAT6a meer dan voldoende, over de afstanden waar jij kabels gaat trekken haal je dan ook nog 10Gbit in de toekomst. De kabel zelf is wel aan de goedkope kant en dan kom je op een schimmig terrein van kostenbesparing. Een goede kabel kost om en nabij de 1 euro per meter als je als particulier niet al te groot kan inkopen. Sommige fabrikanten besparen kosten op het dure koper door de kern van aluminium te maken met een koperen coating (de zogenaamde CCA kabels). Deze presteren ondermaats en geven snel problemen. En dan leidt goedkoop al snel tot duurkoop als je de kabels in je appartement allemaal eruit moet trekken om ze te vervangen. Het beste vind je een kabel waar heel specifiek bij staat dat deze vol (100%) koper is.

Wat betreft het frezen (met een F, niet met een V) in de muur, dat doe je met een muren(sleuven)frees. Daar is genoeg over te vinden op internet. Een voorbeeldje waarin zowel het boren van inbouwdozen als het frezen van sleuven wordt gedemonstreerd is deze video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo even een update gemaakt.

Wat is er besteld om te beginnen.

1x 100M Cat6a kabel ( https://anynas.de/zubehoe...-10gbit?sPartner=geizhals )

2. 15x datendose ( https://profipatch.com/da...ZS5JLL_IBMihoC8pwQAvD_BwE )

3. 1x LSA Punch down tool ( https://profipatch.com/kr...NJwzfygnSF0xoCWKEQAvD_BwE ) moet kijken of een set beter is van €15,-

*** Ik vindt het raar dat ik meer Cat7 kabel kan vinden dan Cat6a op rol. Alleen de datendose waren tot Cat6a de goedkopere. Dat is vrij apart.

4. 2x 3M PVC buis.

5. Frees moet ik nog kijken.

@DexterDee betreft je video, als ik zo bekijk komen de pvc buizen van boven af. Om kabelbreuken te voorkomen, wou ik alleen de dozengat boren en daar achter een pvc buis naar de andere kant etc.
Wat is het beste om dit op te lossen. Als ik een huis had, kon ik me nog bedenken van boven af. Maar in een woning? En bij mij komen de kabels in de netwerkwanddoos van onderen naar de patch panels.

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 05-04-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:06
bro, dit is geen solide kabel , dit zijn "losse haartjes"
bad choice, veel connectoren werkt daar niet zo lekker mee ... terugsturen die hap...
massieve aders pakken man ...
(full cat6A heeft ook bijna altijd AWG23 als aderdikte , daar kan je ook op zoeken, AWG26/27/28 is niet ok voor standaard muurconnectoren, kabeldiktes zoals AWG27 bv worden gebruikt voor patchkabels, daar worden van fabriek uit connectoren opgesoldeerd en getest , voor installatie in pijp bv moet je die vermijden)

[ Voor 12% gewijzigd door ijske op 05-04-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

@ijske heeft gelijk, de kabel die je besteld hebt is een soepele kabel, géén stugge kabel. Ik heb je maar liefst twee keer proberen te waarschuwen. Deze moet je terugsturen, dat gaat echt niet werken.

Je bestelt ook op Duitse sites, dan mag ik aannemen dat je Duits ook van een niveau is dat je het in de basis een beetje snapt. Er staat bij die UTP kabel namelijk duidelijk benoemd:
Achtung: nicht zum Beschalten der LSA Plus Leisten an Netzwerkdosen / Patchpaneln geeignet (dafür empfehlen wir Verlegekabel)
Dat is vrij vertaald ongeveer:
Let op: niet geschikt voor het bedraden van de LSA Plus-strips op netwerkcontactdozen / patchpanelen (wij raden hiervoor installatiekabel aan).

Je probeert de allergoedkoopste optie te zoeken voor je materialen, maar dat is eigenlijk alleen handig als je precies weet wat je zoekt en je redelijk zeker bent van wat je gaat krijgen. Beiden zijn op jou niet echt van toepassing, dus ik zou als ik jou was wat meer aan de "veilige" kant shoppen. Ik heb even kort gegoogled en kan je deze netwerkkabel aanraden.

Wat je met je kabeldozen wil doen gaat NIET werken. Die zijn niet gemaakt om kabels loodrecht vanaf de muur in af te monteren. De kabeldoos die jij hebt besteld kan van twee richtingen een kabel ontvangen, boven en onder. Maar niet van achter (of van links en rechts). Wederom staat dat duidelijk uitgelegd op de productpagina:
Kabeleinführung: Oben / Unten (vertikal)
Je hoeft de kabels niet naar het plafond te leiden, ze kunnen ook naar beneden geleid worden. Of horizontaal over de muur (met een bocht). Ik heb niet het idee dat je me helemaal snapt, want uit jouw verhaal kan ik niet opmaken hoe je al die patchpunten nu wil verbinden met het patchpaneel in je hobbykamer. Er gaan straks 8 kabels vanuit je patchpaneel ergens de muur/vloer/plafond in en elk 2 paar kabel moet ergens de muur uitkomen in een kamer op een kabeldoos. Dan is het niet genoeg om in elke kamer een gat door de muur te boren en aan elke zijde een contactdoos te plaatsen. En met 2 keer 3 meter PVC buis ga je bij lange na niet al die kabels kunnen wegwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door DexterDee op 06-04-2020 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@ijske @DexterDee de kabel had ik zo gepakt qua prijs. ik zal dus even verder kijken. Ik had alleen op filterbasis gekocht 100m en cat6a meer niet gekeken. Ik woon in Duitsland sinds kort, dus vandaar dat alle producten in Duitsland gekocht worden. als ik op netwerkkabels zoek dan kom ik het meeste uit op CAT7. Maar de datendose (netwerk dozen aan de muur) zijn tot Cat6a het meeste, en qua prijs ook goedkoper.

ik kijk vaak op idealo.de / geizhals.de / ebay.de voor alle netwerk producten.

Daarnaast @DexterDee op de link met de kabel had ik inderdaad niet gekeken naar dat stukje. Maar dan emphfehlen ze Verlegkabel, ga ik dat op zoeken op google hier in duitsland, kom ik alsnog op die goedkopere kabels uit. Wat zijn echt codes, specificaties behalve op de (AWG waarde 23 met een LSZH (Low Smoke Zero Halogen) mantel.)

daarnaast met het vrezen, omdat de dozen bij ons in de hoeken komen, maar net boven de vloerlijst, hoe wil ik dan de kabels (frezen) ik bedoel tot het midden of. dat kan ik nog dus inderdaad niet voor me zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Wat betreft de kabel, UTP CAT 6a of 7, AWG23, CU (vol-kern, géén CCA) en niet té goedkoop. Dan moet het goed komen. Je mag een CAT7 kabel wel op een CAT6a contactdoos afmonteren. Dat gaat in jouw thuissituatie geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Prima, uitleg ik ga kijken alles nu. We gaan binnenkort de verbouwing doen.

Ik ben nog aan het kijken voor de kabel die jij aangaf of dat ook in Duitsland te koop is. Op Amazon is er een kabel die daar aan voldoet.
https://www.amazon.de/dp/..._r_em_apa_i_p8lNEb909Q5W6
Dan koop ik simplex. Voor een appartement prima. Ook PoE werkt op de kabels. Dus kan dan direct de AP's er aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:38
theduke1989 schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:12:
*** Ik vindt het raar dat ik meer Cat7 kabel kan vinden dan Cat6a op rol. Alleen de datendose waren tot Cat6a de goedkopere. Dat is vrij apart.
Cat7 kun je zien als de industriele varant van Cat6(A), eigenlijk nergens anders bied Cat7 enige meerwaarde, alles wat dus Cat7 rated is betaal je de hoofdprijs voor als je het al kan vinden.

De reden dat Cat7 kabel dan weer zo makkelijk te vinden is is marketing, veel mensen denken hoger nummertje dus beter. Maar met Cat7 kabels maak je het alleen maar lastig voor jezelf, Cat6 unshielded is goed genoeg voor thuis.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:31
Als je voor Ubiquiti AP's wil gaan en ook nog losse ethernet aansluitingen, kan je dan niet beter kijken naar de Unifi in walls? Dan een USG en Ubiquiti PoE switch erbij en klaar, eventueel nog de Unifi controller op je PiHole erbij. Of wil je zoveel gaan doen thuis qua netwerken (homelab?) dat je echt een PfSense bak erbij nodig hebt?
En voor thuisgebruik (en zulke korte afstanden) lijkt me CAT6 toch prima? Haal je in de toekomst met gemak 10 gbit mee.

[ Voor 15% gewijzigd door FoxLenny op 20-04-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@MewBie probleem is dat er echt super weinig CAT6A stugge dikke kabels vindbaar zijn. En als ze er zijn hier in Duitsland is het veel duurder dan CAT7. Daarnaast biedt CAT7 voor in de ''toekomst'' tussenhaakjes 10GBs snelheid, natuurlijk overkil maar het is er dan.

Daarnaast zei @DexterDee dat CAT7 wel zal functioneren als ik alsnog nu bijvoorbeeld CAT6a keystones gebruik bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@FoxLenny er komt inderdaad 1 UAP-AC-pro in huis in de gang want vanuit de gang ga je vrijwel alle kamers in. Dan had ik een PoE+ switch 1820-24G in gedachte van HPE. En dan nog een patchpanel erbij om alles te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
theduke1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:47:
@MewBie probleem is dat er echt super weinig CAT6A stugge dikke kabels vindbaar zijn. En als ze er zijn hier in Duitsland is het veel duurder dan CAT7. Daarnaast biedt CAT7 voor in de ''toekomst'' tussenhaakjes 10GBs snelheid, natuurlijk overkil maar het is er dan.

Daarnaast zei @DexterDee dat CAT7 wel zal functioneren als ik alsnog nu bijvoorbeeld CAT6a keystones gebruik bijvoorbeeld.
CAT6 doet 10GbE tot 55 meter officieel (hoewel 56 meter ook nog wel werkt ;)) en CAT6a tot 100 meter, geen reden dus om specifiek voor CAT7 te gaan om ooit 10GbE te doen...
CAT7 met CAT6a keystones is prima, je bent dan 'beperkt' door de zwakste schakel welke nog steeds ver boven wat je nodig hebt zit.
Zou echter wel voor CAT6 of CAT6a gaan, stukken dunner en dus veel makkelijker aan te leggen dan CAT7, neem voor de prijs gewoon 1 euro per meter aan, dan vermijd je die verdacht goedkope kabels, wanneer iets te mooi is om waar te zijn.....

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Probleem is echt het aanbod, bij vele winkels is het echt schaars met CAT6A.
Zoek je op filter dan heb je 2 6a en 10+ 7 kabels.

Ik moet kijken of winkels tegen goedkopere prijs naar Duitsland verzenden om dan de door aangeven @DexterDee https://www.netwerkkabel....100m-100-koper-blauw.html te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:38
theduke1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:06:

Ik moet kijken of winkels tegen goedkopere prijs naar Duitsland verzenden om dan de door aangeven @DexterDee https://www.netwerkkabel....100m-100-koper-blauw.html te kopen.
Cat6A met shielding (FTP of S/FTP kabels) is vaak beter te krijgen. Maar de shielding is over het algemeen overbodig.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

theduke1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:06:
Ik ben buiten Amazon niet zo bekend met dit soort shops in Duitsland, maar mijn eerste ingeving (Conrad) heeft volgens mij een prima kabel voor een prima prijs:
https://www.conrad.de/de/...m-blau-100-m-1852762.html

En zoals @RGAT ook al zei, CAT6A kabel is veel makkelijker te leggen dan CAT7 (of STP) kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@DexterDee prima dan bestel ik deze. Enige idee wat het verschil is tussen de jouw gekozen in Nederland en deze?

Ga deze maar bestellen. 100m moet voldoende zijn voor 4 kamers waar per kamers 2 aansluitingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

theduke1989 schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:41:
@DexterDee prima dan bestel ik deze. Enige idee wat het verschil is tussen de jouw gekozen in Nederland en deze?
Er is qua specificaties geen enkel verschil tussen die twee kabels, alleen de fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@DexterDee bedankt, lijstje is gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1smrDEez8I9R2cygkJKGQ9k4zs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nRTM5epyJHN15FgWd1Db7LGA.png?f=user_large Dit staat nu in de bestelling. Ik mis volgens mij niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Je mist in ieder geval nog een hele berg patchkabels. Elke gebruikte poort in je patchpaneel zul je met een patchkabel aan je switch moeten hangen (patchen ;)). Die zijn bij voorkeur zo kort mogelijk, dan hou je het beste overzicht. 10 of 30 cm kabels zijn genoeg als je je patchpaneel direct naast je switch monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@DexterDee bedankt, totaal vergeten. heb meteen 24 cat6a patch panels van 0.15m besteld €22,-. Moet genoeg zijn.

Daarnaast nog een PDU om alles netjes aan te sluiten voor €25,-
En dan in Mei beginnen met bouwen van alle kabels. Wordt een klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo heb even wat denkwerk zitten doen.

24p switch is overdreven, helaas is er geen middenweg voor de HPE. Dus voorlopig blijf ik bij de HPE 8Ports.
Dan heb ik ook even de 100m extra kabel weggedaan, 200m kabel is overdreven.
Dan nog even de wanddoos van 10 stuks naar 5 stuks. Aangezien ik niet zoveel ga plaatsen.
En dan nog patch kabels van 24 naar 10 scheelt ook weer.
Nu is de prijs 593,11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx4x-lzBnaKYoeDuhNjWwNTKd8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HmwC7TqnRSA42PRIFHjUyHsH.png?f=user_large

Loop ik nog ergens tegen aan?
Qua datendosen, 1tje op de gang voor de AP.
Eentje in de woonkamer voor de nediacenter, console, tv etc.
dan nog twee in de IT kamer, en eentje in de gastenkamer.

Moet voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:06
een mooi stuk kabelgoot voor in de gang ? horizontaal kabels in slijpen is een dikke no-no voor de stevigheid van je muren

verders... een 10" rackje niets voor je ? als je toch maar 7 kabels gaat aanleggen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@ijske de kabels komen door de muren, op een hoog punt. Dan daar overheen worden de andere kabels ook gemonteerd zoals LED spots etc, en dan komen er gipskartonplaten overheen. Alleen in de gang komt er dus AP die dan via 3 schroefjes vast zit met een super kleine cat6a kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@ijske zijn er veel spullen voor zoals patch paneel pdu goedkoop etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ben nog wezen kijken.

De 200m kabel lijkt me overkill. En de switch van HP is ook overkill volgens mij. Daarom een 16ports gekozen van Netgear.

Daarnaast in een holle buis de kabels wegwerken in de muur het beste om het draad te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo allen,

mijn laatste vraag betreft de netwerk infrastructuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUZEE18SwRpi4fDupsq3TIbyKhc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/97FBHp2YCh4iAX0I9X7yunis.png?f=user_large

Had er met mijn vrouw over, 19'' is wat overkill. Ik heb helaas de Watchguard 1250 gekocht in der tijd, maar door de grote, en dat we er van uit gaan dat we over 2-3 jaar het apartement gaan verhuren. Maakt het de 19'' niet waard en gaan we over op 10'' @DexterDee had dit idee naar voren gebracht btw.

Nu heb ik dus zoals je ziet ongeveer €250,- gespaard op alles. En heb me ondertussen verdiept in de USG.
Omdat er in 10'' kasten vrijwel weinig te vinden is betreft switches, patchpanels of vaak veel te duur moet ik het met mindere merken doen.

ik kom binnenkort met foto's van frezen etc, allemaal.
Pagina: 1