Unifi USG plaatsen in bestaand Unifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50
Eerst mijn configuratie
  • Ziggo connect box
  • Unifi Switch 8 150W
  • Unifi AC inwall (begane grond)
  • Unifi AC inwall (1e verdieping)
  • Unifi AC inwall (2e verdieping)
  • Synology NAS DS218+(
De Synology NAS is bedraad aangesloten op de Unifi AC inwall op de 2e verdieping. Hier op draait de Unifi controller (docker).

Nieuwe situatie
Ik heb de Unifi USG in huis gehaald en wil de Ziggo modem vervangen voor deze gateway (ziggo modem in bridge mode zetten). Nu heb ik begrepen dat de best practise is om de gehele Unifi apparatuur een factory reset te geven en dan vanaf de Unifi USG het geheel op te bouwen.

De topics die ik hier tot nu toe heb gelezen waren allemaal voorzien van de Unifi cloudkey, en dmv deze cloudkey wordt de gehele config uitgevoerd. Alleen die cloud key heb ik niet dit moment, omdat de Unifi controller op mijn NAS draait, en dat vind ik prima zat!

Mijn vraag
Als ik nu het netwerk van scratch af ga opbouwen, dan ben ik in het begin toegang tot mijn NAS kwijt, en dus ook tot de controller. En die heb ik juist nodig om de configuratie te doen.
  1. Op het moment dat ik de USG aansluit op de switch zónder de configuratie te doen, kan ik dan al wel toegang krijgen tot mijn Synology NAS en de controller die er op draait?
  2. Moet ik vooraf iets regelen in de Synology zodat hij straks kan praten met de USG? Of is een reboot voldoende
  3. Heeft de Cloud key een meerwaarde t.o.v. Unifi controller op de NAS?
  4. Kan ik de Ziggo modem ook pas later in bridge mode zetten en voor time being de DHCP van de modem uitzetten? Ik ga dit namelijk in de avonduren doen na 20:00 en daarna is de klantenservice van Ziggo niet beschikbaar namelijk, en ik wil na configureren wél internet hebben
Ik ben een amateur en geen netwerk-expert, dus heb daar geen praktijkervaring mee. Hoop dat jullie kunnen helpen met mijn vragen

Beste antwoord (via SuperCrisz op 05-04-2020 09:19)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom doe je niet zoals ik beschreven had? Dus de USG opstarten, standalone, dus zonder enige netwerkverbinding. Je weet het IP-adres van de USG dus je kunt die computer/laptop een adres geven in dezelfde range zodat ze elkaar kunnen benaderen. Desnoods doe je er een domme switch tussen om het een en ander makkelijk te houden. Dus computer -> switch -> USG

Daarna kun je via de webinterface van de USG het IP-adres veranderen (zorg wel dat je de inlog van de USG ergens opslaat...). Wanneer je het IP-adres in de range van je hele netwerk hebt gezet kun je de USG verbinden met je netwerk en adopten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:41
Je kan de USG eerst naast je ziggo router in het netwerk hangen. Je controller zal de USG dan vinden, je kan hem dan adopten en het netwerk configureren.

Je moet de router en de usg niet te lang in hetzelfde netwerk laten hangen, het kan dhcp problemen geven, maar als je het binnen een uur fixed, zal dat wel loslopen. Anders de usg gewoon weer disconnecten en je hier weer melden, maar ik vermoed dat dat wel goed gaat.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
storeman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:37:
Je kan de USG eerst naast je ziggo router in het netwerk hangen. Je controller zal de USG dan vinden, je kan hem dan adopten en het netwerk configureren.

Je moet de router en de usg niet te lang in hetzelfde netwerk laten hangen, het kan dhcp problemen geven, maar als je het binnen een uur fixed, zal dat wel loslopen. Anders de usg gewoon weer disconnecten en je hier weer melden, maar ik vermoed dat dat wel goed gaat.
Moet ik hem dan gewoon in een open poort van de Ziggo modem doen? of in de Unifi switch (of maakt dat geen bal uit?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

SuperCrisz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:53:
Moet ik hem dan gewoon in een open poort van de Ziggo modem doen? of in de Unifi switch (of maakt dat geen bal uit?)
Optie 3 :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ter illustratie:

Ik heb hier de USG vervangen door de USG Pro. Omdat mijn netwerkinstellingen afwijken van de standaard van de Pro heb ik deze eerst even standalone gehad, laptop op een vast IP-adres gezet zodat ze met elkaar konden praten. Daarna de instellingen in de Pro gemaakt. Na het afkoppelen van de Pro kon ik zonder problemen de USG er tussenuit halen, de Pro toevoegen en adopten. De rest van de apparatuur hoeft geen reset te krijgen, het moet niet gekker worden...

Ik zou dus eerst even standalone wat instellingen maken in je USG zodat die meteen in je netwerk zit en netjes geadopteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Nou, ik ben gisteren mee bezig geweest. Eerst de USG aangesloten op de Switch (op de LAN aansluiting van USG), en hij kwam toen prima op in de Unifi controller. Bij adopten kwam op gegeven moment "Adoption failed" en toen las ik dat hij standaard is ingesteld op 192.168.1.1, terwijl de Ziggo modem 192.168.178.x ranges uitdeelt. Dus dit ging al fout.
  1. Ik heb toen het LAN netwerk in de Unifi controller (DHCP) omgezet naar 192.168.8.x
  2. IDaarna heb ik mijn laptop een handmatig IP adres gegeven op192.168.1.10 en toen rechstreeks geconnect naar 192.168.1.1 (USG)
  3. IDe DHCP op de USG aangepast naar 192.168.8.x en de USG IP 192.168.8.1 gegeven
  4. INu bleef in de controller nog steeds "adoption failed staan" met als iP adres 192.168.1.1. In de ziggo modem zag ik dat hij met DHCP de USG een 192.168.178.x IP adres heeft gegeven
  5. IUiteindelijk heb ik de DHCP van Ziggo modem uitgezet, en de boel herstart, maar nog steeds geen verbinding. Ook niet nadat ik de Ziggo op de WAN van de USG heb aangesloten, en een LAN kabel naar de switch heb gebruikt. Ik had trouwens ook geen internet connectie als ik mijn laptop met draad aansloot op de USG
Op gegeven moment was het zo laat.. heb de USG er tussenuit gehaald en alles weer teruggezet als waar de avond begon. Zeer frustrerend, en ik snap steeds beter dat je beter van scratch af aan dit kan opbouwen.

Heeft iemand nog tips? heb ik dingen gemist?
Weet iemand trouwens welke instellingen je moet invullen in de USG config m.b.t. IP Adres van de router? Moet neem ik aan het public WAN IP zijn, maar is dat dan DHCP, PPOE of fixed IP? Bij dat laatste vraagt hij ook om DNS op te geven... maar wellicht kan ik dit pas doen als de router in bridge mode staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35
Zoals ik het lees had je al een unifi netwerk en probeer je er de USG tussen te zetten?
Zoja, welke ip reeks hebben jouw switch, ap's en synology, en hebben ze een vast ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:38:
Zoals ik het lees had je al een unifi netwerk en probeer je er de USG tussen te zetten?
Zoja, welke ip reeks hebben jouw switch, ap's en synology, en hebben ze een vast ip?
Ik heb geen specifieke ranges voor de apparaten. En allemaal dynamisch toegewezen.
1. Kan dat een oorzaak zijn? En waarom zou de USG dan niet adopt kunnen worden? Geeft toch geen conflict als iedereen een eigen IP heeft?
2. En als ik ze wel fix in een range, moet ik dat dan eerst in de Ziggo doen? Of moet ik die dhcp eerst uitzetten en overlaten aan USG? Dat laatste lijkt me niet want hij heeft eerst een IP adres nodig lijkt me om te adopten
3. Wat is de best practice als het gaat om ranges?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Waarom doe je niet zoals ik beschreven had? Dus de USG opstarten, standalone, dus zonder enige netwerkverbinding. Je weet het IP-adres van de USG dus je kunt die computer/laptop een adres geven in dezelfde range zodat ze elkaar kunnen benaderen. Desnoods doe je er een domme switch tussen om het een en ander makkelijk te houden. Dus computer -> switch -> USG

Daarna kun je via de webinterface van de USG het IP-adres veranderen (zorg wel dat je de inlog van de USG ergens opslaat...). Wanneer je het IP-adres in de range van je hele netwerk hebt gezet kun je de USG verbinden met je netwerk en adopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35
SuperCrisz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 16:18:
[...]

Ik heb geen specifieke ranges voor de apparaten. En allemaal dynamisch toegewezen.
1. Kan dat een oorzaak zijn? En waarom zou de USG dan niet adopt kunnen worden? Geeft toch geen conflict als iedereen een eigen IP heeft?

Je werkte eerst zonder usg met diverse unifi apparaten, dan hadden ze van de dhcp van de ziggobox een ip, nl in de range van 192.168.178.xxx, de standaard van ziggobox dus.
Als je bv je nas daaruit een vast ip geven hebt waar ook je controller opdraait, dan gaat er iets mis en kan jouw controller niet meer communiceren met de rest van unifi.

2. En als ik ze wel fix in een range, moet ik dat dan eerst in de Ziggo doen? Of moet ik die dhcp eerst uitzetten en overlaten aan USG? Dat laatste lijkt me niet want hij heeft eerst een IP adres nodig lijkt me om te adopten

Je haalt een paar dingetjes door elkaar. De dhcp van de ziggobox hoort een ip te geven aan je wan usg, en die reeks moet anders zijn als de lan van de usg. Maar als de ziggobox en de usg in fabrieksinstellingen staan zou er daarin al geen conflict moeten zijn.

3. Wat is de best practice als het gaat om ranges?
Het is gewoon belangrijk dat je verbinding met je nas kunt maken want daar draait de controller.
Hoe log je in op de controller op je synology, met welk ip adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Ok, ik was er klaar mee, heb uiteindelijk alles van sratch af aan opgebouwd, alles een factory default gegeven en vanaf dat punt met de USG begonnen en DHCP aangezet en ingesteld, de Switch er aan gekoppeld en vanuit daaruit alle AP’s toegevoegd. Ten slotte heb ik de Ziggo DHCP uitgezet alvorens ik de connectbox in de WAN poort heb gehangen, en had ik weer internet.

Moet hem alleen nog in bridge mode laten zetten, maar zonder bridge mode werkt ie al 48 uur.

Tnx voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Bridge modus is ook helemaal geen must, alleen gamers schijnen een verschil te merken. Anders gezegd je ping kan er iets korter door worden. Maar als je geen fanatieke online gamer bent maakt het echt niet uit.
Sterker nog je hebt het voordeel dat je bij onverwachte problemen nog terug kan vallen op de Ziggo.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperCrisz
Frogmen schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:49:
Bridge modus is ook helemaal geen must, alleen gamers schijnen een verschil te merken. Anders gezegd je ping kan er iets korter door worden. Maar als je geen fanatieke online gamer bent maakt het echt niet uit.
Sterker nog je hebt het voordeel dat je bij onverwachte problemen nog terug kan vallen op de Ziggo.
Ik probeer de Synology externe toegang te regelen, en die komt met de waarschuwing dat er 2 routers zijn aangetroffen en hij de config niet kan afhandelen. Ik ga nu alsnog de Ziggo klantenservice contacten om de bridge mode aan te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Dat is op zich logisch want hij wil dit met Upnp doen en dat lukt niet met 2 routers. Zoek even op welke poorten er geforward moeten worden hiervoor en doe het zelf. Veiliger en meer in controll.
Je moet dan wel twee forwards maken in de Ziggo naar je eigen router en in je eigen router naar je NAS

[ Voor 21% gewijzigd door Frogmen op 06-04-2020 11:10 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Frogmen schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:49:
Het doet helemaal niks voor je ping juist, wat 't doet is een dubbele NAT weghalen.

Wél bridge mode dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 6 april 2020 @ 11:32:
[...]

Het doet helemaal niks voor je ping juist, wat 't doet is een dubbele NAT weghalen.

Wél bridge mode dus.
En dat is slecht want? Het is dubbel ok, forward moet je dubbel instellen en!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dubbel NAT kan je allerlei problemen opleveren met p2p-protocollen en andere zaken die er niet van uit gaan dat je een dergelijke setup hebt.

Voor alleen een beetje browsen en mail doet 't niks nadeligs maar zodra je wat meer wilt is 't gewoon niet handig om te hebben. Je wilt altijd maar 1 NAT richting het internet hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1