Nieknikey schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:26:
[...]
Hoewel je post in zijn geheel ontzettend waardevol is, sla je hier de plank mis. Een samenlevingscontract sluit je niet af om duidelijkheid te scheppen in de huidige relatie situatie, je sluit hem af om duidelijk te scheppen voor als het in de toekomst, onverhoopt, toch mis gaat. Het willen afsluiten van een samenlevingscontract heeft niets te maken met een gebrek aan vertrouwen, het niet afsluiten van een samenlevingscontract op basis van de redenen die jij noemt (er is vertrouwen) heeft daarentegen alles te maken met naïviteit.
Desalniettemin kan het inderdaad nuttig zijn om het samenlevingscontract te laten zitten voor wat het is, maar dan niet op basis van bovenstaande argumentatie. Zoals gezegd word je bij samenwonen met notarieel samenlevingscontract inderdaad fiscaal partner, en daar zitten gevolgen aan; voordelen, maar ook nadelen.
Volgens mij sla ik de plank helemaal niet mis. Jij stelt dat er WEL (volledig) vertrouwen is, ik betwijfel dat. Waarom betwijfel ik dit? Alle zaken die TS noemt kun je ook onderling afspreken, is geen contract voor nodig. Als een of beiden het niet vertrouwt dat in het geval dat alles in de soep loopt, deze afspraken ook nageleefd worden, kan je dit notarieel laten vastleggen. Als die drang, om dit notarieel vast te leggen, er is, is er dus wel degelijk enig gebrek aan vertrouwen (het hoeft maar iets kleins te zijn). Heel simpel gezegd: als men er beiden het volste vertrouwen in heeft dat men, indien men uit elkaar gaat, het rustig en zakelijk kan afhandelen met respect naar elkaar toe, hoeft dit niet nog eens notarieel vastgelegd worden. Dat is alleen een bindend briefje voor een "ja maar jij zei toen X".
Van wat ik uit het verhaal van TS begrijp heeft zijn vriendin in het verleden een relatie gehad die slecht afliep en daardoor is ze "bang". Hier is ook niets mis mee. Als ik echter de voorbeelden van TS lees was zij eventueel zouden willen vastleggen, vind ik die enorm eenzijdig (alleen in het voordeel van de vriendin, in het nadeel van TS), maar heeft TS dit er mogelijk voor over om haar gerust te stellen. Hieruit proef ik wederom enig gebrek aan vertrouwen op de afloop.
Laten we er voor het voorbeeld even vanuit gaan dat de door TS gestelde punten ook daadwerkelijk vastgelegd gaan worden. Ze gaan samenwonen en op een gegeven moment gaat het niet meer (TS heeft wellicht schuld, de vriendin, wellicht beiden). Ongeacht wat hier dan aan vooraf is gegaan (wie "schuld" heeft) moet TS volgens deze punten boeten, door haar nog enkele weken/maanden in ZIJN huis te laten wonen en moet hij haar ook nog enkele maanden huur cadeau geven voor een nieuwe start. Dat is niet alleen enorm eenzijdig, dat kunnen handvaten zijn voor chantage ("doe wat ik wil, anders vertrek ik en mag je mij X bedrag betalen").
Ik ben heel pragmatisch ingesteld en zou het veel eerlijker vinden, en liever doen, als het zo is:
- Geen samenlevingscontract, hooguit wat zelf op papier zetten en desnoods ondertekenen (eventueel ook door een ouder/familielid van elk)
- TS betaalt hypotheek, huis is ook van hem, hij behoudt de lasten en lusten van het huis
- TS en vriendin betalen naar rato andere vaste lasten
- Vriendin woont verder "gratis" bij TS in (ze hoeft geen huur of hypotheek te betalen)
- De vriendin (maar ook TS) houden wat geld over en sparen; samen sparen voor gezamenlijke doelen (toekomstige kinderen, vakanties, gemeenschappelijke materiële aankopen) en ieder houdt een eigen potje "voor het geval "
Gaat het dan een keer fout, jammer dan. Als het goed is hebben beiden wat reserve achter de hand en kan de vriendin weer een eigen woning gaan huren/kopen zonder een schuld. Zo'n situatie komt meestal ook niet van de een op andere dag, dat kun je al zien/voelen/horen aankomen, dus als een totale verrassing mag het niet komen.
Is de aanleiding iets van vreemdgaan en komt dit plots aan het licht, dan is dat sneu en eventueel een punt waarop iemand direct wil vertrekken. Maar afgezien van een verbroken relatie, wat voor financiële schade zou een ieder partij (met de punten die ik hierboven stel) verder hebben? Ja, de vriendin gaat weer op zichzelf wonen en moet weer huur (of hypotheek) betalen... maar dat moet ze nu ook.
Mijn inziens heeft een notarieel samenlevingscontract alleen voor 2 doeleinden nut:
1) Voordeel halen uit het financieel partnerschap, bijvoorbeel beiden geen subsidies meer, maar verschil in inkomen en diegene met het laagste inkomen heeft een flinke studieschuld. Bij financieel partnerschap kan je met posten schuiven en kan diegene met het hoogste inkomen de studieschuld aftrekken van zijn/haar inkomen, de persoon die vanwege inkomen meer belasting betaald en dus ook meer terug kan krijgen.
2) Er zijn gemeenschappelijke kinderen. Als 2 volwassenen uit elkaar gaan is dit al erg genoeg, maar de kinderen kunnen hier niets aan doen en worden, als er niets geregeld is, de dupen van deze situatie. Hiervoor laat je dan notarieel iets vastleggen, zodat duidelijk is dat er na afloop goed voor de kinderen gezorgd kan worden en beide ouders het recht behouden om met zijn/haar kinderen om te kunnen gaan.