Mogelijke upgrade GPU nog zinvol ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hideoshi
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-01 19:20
Vooreest wil ik iedereen bedanken op dit forum. Lees al enige tijd passief mee en ik heb hier zeer vaak al hulp gevonden voor mijn probleempjes. Maar nu had ik toch graag enkele van jullie meningen gevraagd.

Ik zoek een?
Een kleine 2de hands upgrade om misschien nog 1 of 2 jaar aan dit systeem te kunnen breien.
BF 5 en COD:Warzone om low ofzo zou fijn zijn :) details maken me niet echt uit daar heb ik een volledig nieuw systeem voor nodig dat weet ik.

Wat is je budget?
Dacht aan 75€ voor de GPU
RAM kan eventueel maar veel twijfel gezien de huidige prijzen DDR3/ fragiele onderdelen 2de hands.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Maakt weinig uit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: Core™ i5-2500K (4x 3300 MHz), licht overclockt nu, zit nog wel wat rek op… :)
MOBO: ASRock Z68 EXTREME3 GEN3
GPU: Sapphire Radeon HD6950 - 2GB
RAM: 2x4GB - 8GB KIT DDR3 1333
Voeding: Coolermaster Silent Pro M 700W
Monitor: IIYAMA ProLite E2273HDS-B1 - ik speel dus op 1980x1080 - 60Hz

Het systeem is voor een desktop lang toch wel al zeer oud (9j) maar heeft mij tot nu tot steeds goed geholpen (kon nog net COD WWII draaien) maar begint nu toch af te doen. Binnen 1 of 2 jaar zou ik dan misschien wel volledig nieuw systeem kopen. Even aangeven dat ik maar een casual gamer ben die af en toe een nieuwe game wil meepikken.

Heb uiteraard zelf al wat rondgekeken en kom daarbij aan de volgende keuzes ivm aanbod op de 2de hands markt:
-Nvidia GTX1050Ti - 4GB
-Nvidia GTX970 - 4GB
-AMD RX570-580 - 4GB
Deze kaarten vind je wel rond de 75€ als je wat rondkijkt en in mijn ogen zijn deze kaarten ook niet veel meer waard op dit moment (gezien de nieuwprijs van sommige nieuwe kaarten). De vraag is of deze kaarten nog zouden passen binnen mijn systeem of ze echt de CPU gaan bottlenecken ? En of het uberhaupt wel de moeite is ?
De GTX970 is volgens mij iets sneller dan de 1050Ti maar ook een pak ouder natuurlijk, gezien het over een 2de hands gaat ook niet onbelangrijk.

Geen idee of een ram upgrade ook aan te raden is ? Het is uiteraard nog DDR3 ram en vond op de huidige sites toch dat deze best prijzig waren ivgl met 9jaar geleden. Toen 37€ betaald nu nieuwprijs voor kitje 2x4 al gauw 60€. DDR4 is uitgesloten aangezien mobo dit niet ondersteund. 2de hands lijkt me niet echt evident gezien het zo fragiele onderdelen zijn ?
Moet ook even nakijken welk merk dit juist was aangezien 2 verschillende merken combineren in 2X (2X4GB) niet aan te raden is veronderstel ik ?

Alvast bedankt !

Beste antwoord (via Hideoshi op 14-04-2020 14:19)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 11:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Upgradetechnisch zou een RX570 idd geen slechte keuze zijn.
Als het goedkoper moet kun je ook kijken of je een HD7970 of Radeon 280(X) (zijn dezelfde chip) kunt vinden. Dat is al een upgrade en presteert beter dan een GTX1050Ti.
Ik kwam een test tegen van een jaar geleden, dan heb je een beetje vergelijkingsmateriaal: https://www.techspot.com/...n-r9-280x-radeon-hd-7970/

Doom Eternal is er ook mee te spelen op low trouwens:
https://www.techradar.com...-it-comes-to-doom-eternal
• video: YouTube: Doom Eternal, Used GPU Guide, GeForce 600, 700, 900, 10 & Radeon HD ...

Als je voor het geld een GTX 970 of RX 570 kunt krijgen zou ik dat proberen. Mocht dat niet lukken dan kun je er nog iets onder gaan zitten met HD7970 of R280(X).
De GTX 970 is denk ik het meest consistent qua prestaties van die set, daar zou je kunnen beginnen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 14-04-2020 14:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Alle reacties

• matthiasmax
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Ik denk dat je met een gpu upgrade nog wel redelijk vooruit kan met je systeem. Wanneer je kijkt naar de aangeraden specificaties dan komt de processor overeen, alleen de videokaart is wat te zwak. Voor de Recommended Specifications raden ze dit aan:

CPU: Intel Core i5-2500K or AMD Ryzen R5 1600X processor
RAM: 12GB RAM
HDD: 175GB HD space
Video: NVIDIA GeForce GTX 970 / GTX 1660 or Radeon R9 390 / AMD RX 580
DirectX: Requires DirectX 12 compatible system
Network: Broadband Internet connection
Sound Card: DirectX Compatible

Ik denk dus dat je met een gpu upgrade het spel goed zou moeten kunnen spelen. Gezien de lage tweedehands prijs van de gtx 970, en de nog altijd goede prestaties die die kaart bied zou ik daar voor gaan.
En als je de mogelijkheid hebt zou ik kijken of je tweedehands een goedkoop 4gb ram stickie kan regelen. Dan voldoe je daar ook aan.

Link naar de specificaties volgens Activision
https://support.activisio...-for-call-of-duty-warzone

[ Voor 6% gewijzigd door matthiasmax op 02-04-2020 09:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Upgradetechnisch zou een RX570 idd geen slechte keuze zijn.
Als het goedkoper moet kun je ook kijken of je een HD7970 of Radeon 280(X) (zijn dezelfde chip) kunt vinden. Dat is al een upgrade en presteert beter dan een GTX1050Ti.
Ik kwam een test tegen van een jaar geleden, dan heb je een beetje vergelijkingsmateriaal: https://www.techspot.com/...n-r9-280x-radeon-hd-7970/

Doom Eternal is er ook mee te spelen op low trouwens:
https://www.techradar.com...-it-comes-to-doom-eternal
• video: YouTube: Doom Eternal, Used GPU Guide, GeForce 600, 700, 900, 10 & Radeon HD ...

Als je voor het geld een GTX 970 of RX 570 kunt krijgen zou ik dat proberen. Mocht dat niet lukken dan kun je er nog iets onder gaan zitten met HD7970 of R280(X).
De GTX 970 is denk ik het meest consistent qua prestaties van die set, daar zou je kunnen beginnen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 14-04-2020 14:39 ]

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-01 12:36
Heb ook ooit een HD 6950 2Gb icm i7 860 gehad en een sprong naar een 280X/GTX780 Ti (in de buurt van GTX 970) was al een verademing. Zou ineens voor de RX570/580 gaan.

• Hideoshi
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-01 19:20
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik naar de toekomst toe iets veiliger zal zitten met een 1050TI/GTX970/RX570-580 niet ?
Deze hebben toch ook weer 1GB extra VRAM en zullen nog wel draaien binnen mijn huidige systeem. De RX280X gaat inderdaad iets goedkoper op 2de hands maar daar zal ik vermoedelijk ook weer vlugger aan de limieten komen ?

Als ik upgrade naar een van deze kaarten zou het dan zinvol zijn het ram ook te verhogen ? Nog eens rondgekeken en momenteel heb ik deze zitten:
Corsair 8 GB DDR3-1333 Kit werkgeheugen(CMX8GX3M2A1333C9, XMS3
Ik neem aan als ik hier 8GB wil toevoegen ik identieke latjes moet zoeken ? met een CMV8 zal dit niet werken bv ? of ben ik mis ? Upgraden naar 12 lijkt me ook nogal ongebruikelijk ?
Of laat ik de ram maar voor wat het is en zal dit niet veel uitmaken met huidige upgrade ?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ook nog kan: V&A aangeboden: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming
Dat lukt wel met een 700W voeding :)

Zo te zien heb je 2 x 4GB DDR3-1333 CL9.
Geheugen loopt samen op dezelfde snelheid. Je hoeft daarom niet per se dezelfde te hebben, maar iets wat dezelfde snelheid aan kan is al goed. De snelheid van de langzaamste module is namelijk bepalend. Als je een set DDR3-1600 CL9 modules vind zal dat ook prima lopen op 1333 CL9 bijvoorbeeld. Helaas heb ik pas een set 2 x 4GB Corsair 1600 verkocht voor een laag bedrag, anders was dat interessant.
Maar als je een setje koopt, hoeft niet dezelfde te zijn zolang het maar minstens dezelfde snelheid doet.
Qua MHz is hoger beter (1600 beter dan 1333). Qua timings is juist lager weer beter (CL8 beter dan CL9).
Aangezien je nu geen set hebt van hoge snelheid zal vrijwel elk setje DDR3 van 1333MHz of hoger wel voldoen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 02-04-2020 15:35 ]

Pagina: 1