Oplossing gezocht om lineaire beweging te maken met motortje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 10:28

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste allemaal,

Voor een project zou ik graag een 3mm as zo snel mogelijk naar één kant uit laten bewegen. Ongeveer zo'n 3cm ver (zo snel mogelijk c.q. met zoveel mogelijk kracht). Erna mag die weer langzaam naar binnen (in "rust positie") gaan.

Hierbij een snelle Paint-schets van het idee:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/M3-schroefdraad-mechanisme.png

Ik dacht zelf aan iets met een solenoid, maar die werken net verkeerd om: als je er stroom op zet trekt die naar binnen... En bovendien gebruiken ze (te)veel stroom. (ik heb maar 3v, of als het écht niet anders kan 4,5v ter beschikking)

Het liefst moet het gaan werken met een 3v motortje zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/N20_gear_motor.jpg

Dus als dat ronddraait, dat er een of ander "mechanisme" wordt opgespannen waardoor er kracht wordt opgebouwd, en als het ver genoeg is in één keer losschiet.

Ik kan hier 3D-printen (en tekenen :P) dus het mag best iets "ingewikkelds" zijn...

Wat zou hier een goed systeem voor zijn? O-) _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Atmoz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:18:
...Ik dacht zelf aan iets met een solenoid, maar die werken net verkeerd om: als je er stroom op zet trekt die naar binnen...
Hûh? Dan wissel je toch gewoon de + en - om?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:29:
[...]

Hûh? Dan wissel je toch gewoon de + en - om?
Haha, zo werkt dat niet ;)

[edit]

De "plunger" gaat altijd naar de spoel toe... ongeacht de polariteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Atmoz op 02-04-2020 10:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Atmoz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:18:
En bovendien gebruiken ze (te)veel stroom. (ik heb maar 3v, of als het écht niet anders kan 4,5v ter beschikking)
Spanning en stroom hebben niks met elkaar te maken. Je kunt best een lage spanning hebben en een hele hoge stroom, of andersom. Ik denk dat je hier bedoelt dat je spanning te laag is voor de betreffende oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
iets als push/pull solenoid, maar die gaan net zo hard in als uit ben ik bang.

andere zoekterm: actuator

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
Kun je geen inspiratie halen uit een balpen met veermechanisme? Ik kan je niet heel concreet op iets wijzen, maar zoiets is volgens mij geen rocket science. Ik zou iets met een veer maken die je opspant en na een bepaald punt losschiet.

Je zou een ring kunnen maken die om de as heenvalt, de as heeft een paar nokjes, de ring een paar uitsparingen. Als je de veer opspant, dan draait de ring bijvoorbeeld met de klok mee, max een kwartslag en zo valt de uitsparing en de nokjes niet samen en span je de veer dus op. Op het moment dat je wil losschieten, draai je het mechaniek een kwartslag terug, zodat de nokjes en uitlijning gelijk liggen. De as schiet dan terug.

Vervolgens kun je de motor rustig terug laten draaien, zal de uitsparing weer om de nokjes vallen. Dan kun je weer gaan opwinden.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
sypie schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:35:
[...]

Spanning en stroom hebben niks met elkaar te maken. Je kunt best een lage spanning hebben en een hele hoge stroom, of andersom. Ik denk dat je hier bedoelt dat je spanning te laag is voor de betreffende oplossing.
Klopt :+

Het staat een beetje onhandig geschreven. Ik bedoel dat ik maar kleine batterijtjes (CR123A cellen van 3v) heb, en dus naast een lage spanning ook maar weinig stroom ter beschikking heb.
Tens schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:35:
iets als push/pull solenoid, maar die gaan net zo hard in als uit ben ik bang.

andere zoekterm: actuator
Merci.
Op actuator had ik inderdaad al gezocht, maar dan krijg je veel van die lineaire dingen met tandheugels en spindels enzo. En das VEEL te traag >:)

[edit]
storeman schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:35:
Kun je geen inspiratie halen uit een balpen met veermechanisme? Ik kan je niet heel concreet op iets wijzen, maar zoiets is volgens mij geen rocket science. Ik zou iets met een veer maken die je opspant en na een bepaald punt losschiet.

Je zou een ring kunnen maken die om de as heenvalt, de as heeft een paar nokjes, de ring een paar uitsparingen. Als je de veer opspant, dan draait de ring bijvoorbeeld met de klok mee, max een kwartslag en zo valt de uitsparing en de nokjes niet samen en span je de veer dus op. Op het moment dat je wil losschieten, draai je het mechaniek een kwartslag terug, zodat de nokjes en uitlijning gelijk liggen. De as schiet dan terug.

Vervolgens kun je de motor rustig terug laten draaien, zal de uitsparing weer om de nokjes vallen. Dan kun je weer gaan opwinden.
Kijk, aan dit soort oplossingen was ik inderdaad aan het denken. Merci _/-\o_

Ik had inmiddels iets bedacht met een wiel dat "onevenredig" (ik weet niet of dat de goede benaming is) c.q. "a-centrisch" is, en daar een "nokje" aan zodat hij na een volledige omwenteling weer los springt. (met een veer zodat er langzaam kracht wordt opgebouwd).

[ Voor 41% gewijzigd door Atmoz op 02-04-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
Wat is precies de toepassing? Is het mechanisme van een elektrisch slot iets?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:21
Atmoz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:39:

Kijk, aan dit soort oplossingen was ik inderdaad aan het denken. Merci _/-\o_

Ik had inmiddels iets bedacht met een wiel dat "onevenredig" (ik weet niet of dat de goede benaming is) c.q. "a-centrisch" is, en daar een "nokje" aan zodat hij na een volledige omwenteling weer los springt. (met een veer zodat er langzaam kracht wordt opgebouwd).
Zou ook een oplossing kunnen zijn inderdaad. Dan wil je gewoon een tandwiel waar een plat kantje aan zit, zodat ie de tandheugel niet meepakt. Misschien nog wel simpeler dan mijn oplossing. De vraag is hoe compact wil je het bouwen en wat voor krachten ga je mee werken?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Good old fashioned Lego!

Lego Actuator

Combineer dat met je motortje, een aangepast asje en klaar!

Edit: Tientje bij de grote 'A'

[ Voor 38% gewijzigd door EJonk op 02-04-2020 11:00 ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Ik ken de term solenoid niet maar is dat hetzelfde als een voice coil actuator / lineaire actuator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Denk eens aan ouderwetse (stoom)treinwielen. Iets met een staaf aan een rondje die op de as zit. Het uiteinde van de staaf maakt een lineaire beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Nu online
Je zou ook een lineaire steppen motor kunnen gebruiken (https://nl.aliexpress.com....1000023.7.2ee82de50hygIQ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

3mm as in rollagers en via een armpje bedienen met een servo?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Snel en veel kracht lijkt me een solenoid toch geen slecht idee.
3V solenoids zijn er best, alleen de 3cm naar buiten wordt dan een uitdaging, zou dan met een hefboom moeten, dan kan je die 3cm naar buiten prima halen, maar heb je weinig kracht.

Denk dat je toch wat meer specs moet geven over wat je wil bedienen (hoeveel kracht daarvoor nodig is vooral) Zo'n CR123 kan je niet heel veel vermogen laten leveren, dus je snelheid/kracht zijn linear aan elkaar.
Hoe sneller je wil hoe minder kracht je hebt omdat je evenveel vermogen beschikbaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks allemaal voor het meedenken.

Ik heb nu iets gemaakt met een veer, een "springplankje" en zo'n a-centrisch wiel (dat rechtstreeks op de motor zit: hij trekt het net :))

Nog even wat finetuning, maar het gaat zo te zien prima werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Nu online
Dan willen we wel nog even foto's zien natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je zou ook nog voor een een pneumatische cilinder kunnen gaan. Die zijn heel erg snel.
En je kunt ze bedienen met een gaslfles (lucht of co2).
Moet je wellicht wel even zoeken naar een cilinder geschikt voor jouw uitslag.

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:12
Zou je niet iets kunnen doen met een RC servo aangestuurd door een Arduino ofzo? Die kunnen krachtig en met bijna elke gewenste snelheid bewegen (afhankelijk van de servo natuurlijk). Hoeft ook niet veel te kosten.
Pagina: 1