Is de bekabeling zoals die hoort te zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09-2022
Mijn vraag
Wij hebben thuis nogal last van haperend internet, en nu heb ik op aanraden van een forum op Tweakers het een en ander geprobeerd. Thuis werken we met een versterker, en daar was alles (TV en internet) op gekoppeld en dat zou problemen kunnen geven (de modem te erg versterkt waardoor die niet goed functioneert). Nu heb ik een splitser gekoppeld alleen geen idee of dit wel een goede manier is.. Kan iemand mij duidelijkheid geven?

Aansluiting
Het signaal (groene kabel) komt binnen en wordt aangesloten op een VQ601R isolator. Deze heb ik dmv een rode coax kabel (die krijg je bij Ziggo) aangesloten op een splitter es-02+/N. Hiervan gaat er een rode coax kabel naar de Ziggo modem, en een naar de versterker (kabel van splitter naar versterker is Technetix RLA75e).

Nu is mijn vraag: zou het zo optimaal moeten werken? Nu weet ik dat je female / male kabeltjes hebt, en daar bijbehorende splitters? Geen idee of het nu dan goed zit.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Kraz

Saving the world

Wellicht dat een paar foto's van het geheel wat meer duidelijkheid geven.
Ook de vermelding van "rode kabel" etc geeft ons niet echt duidelijkheid ;)

1. Is de versterker echt 100% nodig? Zonder versterker werkt het niet?
2. Gebruik je alleen kant-en-klare kabels of heb je ook zelf connectors aan kabels gezet?
Mijn ervaring met die zelf gemonteerde connectors is dat je HEEL goed moet oppassen dat de aardedraadjes niet tegen de kern aan komen. Anders is je signaal vaak slecht.

Ook geef je niet echt aan of het zo 'gewoon' werkt of niet.
Zijn er nu problemen met de huidige verbinding/signaal waardoor je twijfelt aan je opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-06 15:29

lier

MikroTik nerd

Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:12:
Mijn vraag
Nu is mijn vraag: zou het zo optimaal moeten werken? Nu weet ik dat je female / male kabeltjes hebt, en daar bijbehorende splitters? Geen idee of het nu dan goed zit.
Voor wat betreft het aansluiten van het modem is dit exact de manier waarop het gedaan moet worden.
Waar zit je twijfel?
Kraz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:39:
Ook geef je niet echt aan of het zo 'gewoon' werkt of niet.
Zijn er nu problemen met de huidige verbinding/signaal waardoor je twijfelt aan je opstelling?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:12:
[...]

Aansluiting
Het signaal (groene kabel) komt binnen en wordt aangesloten op een VQ601R isolator. Deze heb ik dmv een rode coax kabel (die krijg je bij Ziggo) aangesloten op een splitter es-02+/N. Hiervan gaat er een rode coax kabel naar de Ziggo modem, en een naar de versterker (kabel van splitter naar versterker is Technetix RLA75e).

Dit is exact zoals het een jaar of 5 a 10 terug bij UPC aangesloten hoorde te worden, zo te horen met de originele aansluitmaterialen.. Dit zou dus prima moeten werken...

...maar je ervaart dus wel problemen. Zaak om uit te zoeken waar het fout gaat. Welke modem heb je (ja, die van Ziggo, maar dat zijn er nogal wat...)? Kun je daarop inloggen om de DOCSIS signaalwaardes uit te lezen? Dat gaat allerminst alle problemen opsporen, maar als daar iets mis is, moet dat in ieder geval opgelost worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@Kraz

Het is momenteel een beetje een rotzooi, maar zal er nog een foto bij plaatsen. Rode kabel is een Technetix RLA+++.

1. De versterker is zeker nodig. Heeft een complexe reden omdat er een kabel naar het bedrijf gaat (en daar weer versterkt wordt, dit zit allemaal wel goed), en daarnaast nog 3 TV's in huis.

2. Voor zover ik weet allemaal originele kabels en connectors van Ziggo / voormalig UPC.

Ik had dus problemen met de Wi-Fi. De modem zat aangesloten op de versterker zonder tussenkomst van een splitter. Hierdoor viel mijn internet heel vaak weg. Nu heb ik h.e.e.a. advies ingewonnen en denk ik dat ik het zelf zo heb opgelost (sinds deze opstelling is mijn wifi nog niet weggevallen) alleen wilde ik min of meer bevestiging of ik het zo goed heb bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@lier @dion_b

Het internet viel bij ons best vaak uit. Als het er was, was die goed, maar hij viel gewoon vaak uit. Nu had ik h.e.e.a. zitten lezen en een splitter kon helpen. Dit heb ik gisteren dus zelf gedaan, maar ik wist niet zeker of dit goed was aangesloten.. daarvoor wilde ik eigenlijk min of meer bevestiging (en niet dat ik bijvoorbeeld een verkeerde splitter heb gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@dion_b
De modem die ik heb is de Connectbox. Omdat wij een vrij groot woonhuis hebben zou ik eigenlijk de Ziggo modem in bridgestand willen zetten, en een Asus router RT-AC87u als router willen gebruiken (ivm groter bereik?).

Dit zijn de waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIgLHgo-jvTe2d7HNqqs3qDOqr4=/f/image/tqV8lptpR4dc9B9J9gtMyovs.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbyROEcianRdWgCPzDxnY4DVpRs=/f/image/r84MmjXeSeSAGfNOmwFyjKhD.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g930ki0wnH3x2WNaKg1qQvbyMAM=/f/image/Q2djM4uoLLoA1RwNcMm7IbDi.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:54:
[...]

Ik had dus problemen met de Wi-Fi. De modem zat aangesloten op de versterker zonder tussenkomst van een splitter. Hierdoor viel mijn internet heel vaak weg. Nu heb ik h.e.e.a. advies ingewonnen en denk ik dat ik het zelf zo heb opgelost (sinds deze opstelling is mijn wifi nog niet weggevallen) alleen wilde ik min of meer bevestiging of ik het zo goed heb bevestigd.
Wacht even... je hebt problemen met de WiFi. Dat is andere koek. Hoe was de verbinding bedraad voorheen?
Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:05:
@dion_b
De modem die ik heb is de Connectbox.
Ja, welke? Zoals gezegd, Ziggo heeft meerdere verschilelnde gehad. Merk+model staat op sticker onderop.
Omdat wij een vrij groot woonhuis hebben zou ik eigenlijk de Ziggo modem in bridgestand willen zetten, en een Asus router RT-AC87u als router willen gebruiken (ivm groter bereik?).
1) Bij een grote woning wil je niet een grotere router, maar meerdere kleinere AP's. Liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een overspecced monster op de verkeerde - en de juiste plek is daar waar dekking slecht is, niet beneden in de meterkast.
2) de AC87U is ondertussen verouderd en - relevanter - out of support ivm een afwijkende WiFi chipset van Quantenna. Als je hem toch hebt liggen kun je heb allicht als AP proberen, maar het heeft nooit de beloftes bij launch (Wave 2 WiFi-ac) waar kunnen maken en ik heb het altijd irritant nukkig gevonden.
Dit zijn de waarden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op zich allemaal prima (behalve de weergave bij de eerste screenshot, die waardes zouden 49dBmV cq 51dBmV moeten zijn ipv 4.9 en 5.1 - maar dat ligt niet aan de verbinding zelf), dat is alvast je probleem niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:52
AOP en splitter zijn al wat ouder, waarschijnlijk niet 4G-geschikt, maar dat hoeft niet direct voor problemen te zorgen.

SNR waardes zijn goed, upstream powerlevel vind ik vreemd, die zou normaal ergens tussen de 40-45 moeten zitten, maar gok dat Ziggo de weergave heeft aangepast in de firmware. Negatief downstream powerlevel betekent dat het signaal zachter dan ideaal is, maar met -5/-6 is dat nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@dion_b
Excuses, zowel Wi-Fi als bedraad. Telkens viel het internet over het algemeen gewoon weg.

Ziggobox: TG2492LG-ZG

@_JGC_

Over de upstreams heb ik ook gelezen.. Heel apart. De splitters zijn volgens mij nog wel gewoon goed (mij laten vertellen dat deze nog steeds worden gebruikt). De AOP lijkt mij inderdaad ook verouderd. Zou dit effect kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNbQEqs9lH_-lqUbWzsFk7CM5Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPEmKbV1rEPRrt2ZhmrFMeCo.jpg?f=fotoalbum_large Dit is de huidige aansluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:08:
@dion_b
Excuses, zowel Wi-Fi als bedraad. Telkens viel het internet over het algemeen gewoon weg.

Ziggobox: TG2492LG-ZG

@_JGC_

Over de upstreams heb ik ook gelezen.. Heel apart. De splitters zijn volgens mij nog wel gewoon goed (mij laten vertellen dat deze nog steeds worden gebruikt). De AOP lijkt mij inderdaad ook verouderd. Zou dit effect kunnen hebben?
Dit is gewoon kut, ik zou de splitter voor het modem ditchen, dat is sowieso al een aardige demping.
Is dat nou een versterker? volgens mij is dat bepaald niet ideaal voor je modem (maar weinig kennis daarvan).
Ik zou in ieder geval zorgen dat het modem zo dicht mogelijk bij de bron aangesloten zit. Dus
- direct op de versterker
- direct op een splitter vanaf de bron en de versterker gebruiken om de rest te verdelen.

Ik denk dat de tweede optie beter is maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe een data signaal zich gedraagt door een versterker heen....

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Jarit Lijkt me beetje raar aangesloten. Je groene kabel zou de hoofdaansluiting moeten zijn, die gaat nu in een output van de versterker, dan nog wat splitters hier en daar...

- groene kabel in dat AOP
- AOP uitgang naar input versterker
- Eerste poort van versterker naar modem
- rest van de kabels op de versterker in oplopende kabellengte of verdere splitsingen

Dan modem uitlezen, als signaalsterkte te hoog is (downstream powerlevel boven de 5), haal je modem van de versterker af en zet je een splitter tussen AOP en versterker en tak je modem daar af.

Downstream powerlevel mag gerust negatief zijn overigens, zolang het maar ergens rond de -5 tot -6 blijft en de SNR goed is.

Edit: ik zie nog een groene kabel uit de muur komen nu ik verder inzoom... beetje rare spaghetti heb je daar, negeer bovenstaand

Edit2: zoals je het nu hebt aangesloten zou het wel moeten kloppen. Evt zou je de extra splitter nog kunnen opheffen omdat je nu een vrije poort op je versterker hebt, maar gok dat je kabels daar te kort voor zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 02-04-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 19:40
Groene kabel rechts-> VQ601R isolator in

VQ601R isolator -> splitter es-02+/N in

splitter es-02+/N uit #1 -> Connectbox (TG2492LG-ZG)
splitter es-02+/N uit #2 -> technetix fra-752/n in

technetix fra-752/n uit #1 -> leeg
technetix fra-752/n uit #2 -> boven plint rechts
technetix fra-752/n uit #3 -> Groene kabel links
technetix fra-752/n uit #4 -> naar splitter hirschmann vfc0421 in

hirschmann vfc0421 uit #1 -> onder vloer/plint links
hirschmann vfc0421 uit #2 -> onder vloer/plint rechts

Dat is geloof ik wat we op het plaatje zien. Die linker groene kabel gaat door naar het bedrijf.
Je zou de ConnectBox op port 1 van de technetix fra-752/n kunnen zetten en de splitter es-02+/N daarmee niet meer nodig hebben. Dat schilt natuurlijk.

[ Voor 203% gewijzigd door Groentjuh op 02-04-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
2x groene kabel kan, dan heeft iemand gewoon een grondkabel gebruikt waar witte kabel gebruikelijk is. Kan ook zijn dat vroeger het AOP ergens anders zat, hier de kabel binnenkwam, er een knip is gemaakt en hier het AOP is opgehangen. Als dat niet helemaal officieel is gebeurd verklaart dat ook waarom het signaal op poort 1 van de versterker veel te hard is, Ziggo gaat uit van de bekende kabellengte voor de aansluiting in de straatkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@Groentjuh Dat is precies hoe het ligt inderdaad! Nu zat de modem inderdaad op de versterker aangesloten maar omdat het internet vaak uitviel, is mij geadviseerd om de splitter er tussen te plaatsen waardoor de modem los van de versterker staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 19:40
Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:26:
@Groentjuh Dat is precies hoe het ligt inderdaad! Nu zat de modem inderdaad op de versterker aangesloten maar omdat het internet vaak uitviel, is mij geadviseerd om de splitter er tussen te plaatsen waardoor de modem los van de versterker staat...
Als je niet werkt met de connectbox op de versterker zonder splitter en niet werkt met de connectbox zonder versterker op een splitter, dan blijven er volgens mij weinig andere mogelijkheden aansluitmogelijkheden over.

Misschien een nieuwe AOP, maar dat is eigenlijk al aan Ziggo om te regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Groentjuh op 02-04-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:26:
Correct. Dit is - schematisch - hoe het aangesloten hoor te zijn. 3.5dB demping en niet meer in beide richtingen. Rest van installatie voor TV's (incl versterker) op andere poot van die splitter. De kabelzooi en gebrek aan montage verdient natuurljk niet de schoonheidsprijs, maar heeft technisch geen invloed.

Kortom, als er nu problemen zijn, ligt het niet aan de coaxbekabeling en ook niet aan de signaalwaardes erover.

Vraag dan: wat is het wel?

Kun je zo uitgebreid en specifiek mogelijk aangeven wat "haperend internet" inhoudt? Bij welke toepassingen merk je het? Kun je het meten? Is het continu of op bepaalde tijden? Wanneer is het ontstaan? Is rond die tijd iets in hard/software veranderd?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 15:33

Agent47

I always close my contracts.

Off topic, ts zal het vast wel beter maken qua cable management:

Maar wat krijg ik een **** aan m'n ogen als ik dat zo zie :'(

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@dion_b
Kun je zo uitgebreid en specifiek mogelijk aangeven wat "haperend internet" inhoudt? Bij welke toepassingen merk je het? Kun je het meten? Is het continu of op bepaalde tijden? Wanneer is het ontstaan? Is rond die tijd iets in hard/software veranderd?

Haperend internet is meer dat internet met korte periode's wegvalt. Dit is vaak in de avond het geval, maar eigenlijk heel de dag door. Ik merk het vooral door de Wi-Fi die wegvalt, of tijdens een potje spelen op de PS4. Vaak is het na een minuut of wat weer over en dan werkt alles weer goed. Afgelopen weekend viel die wel heel vaak uit (iets van 8x per dag).

Ontstaan: eigenlijk is het al vrij lang (jaren) zo, maar het lijkt alsof het wel verergert. Er is naar mijn inziens niets veranderd waardoor het erger kan zijn...

Meten: geen idee hoe dat moet. Wel weet ik dat als ik inlog via Ziggo de tijd dat ze online zijn gewoon doorloopt. Het lijkt dus alsof het signaal verstoort wordt.

Off topic: het is inderdaad niet heel mooi weggewerkt. De kabel komt in de woonkamer binnen dus willen het liefst de kabels zo klein mogelijk afdekken. Als dit invloed heeft op de kwaliteit verbeter ik het met alle liefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
Trouwens, er gaat een internetkabel vanuit de modem naar een AP, zo'n 15 meter verder. Aangesloten door iemand die er verstand van heeft. Dat was wel in de tijd dat de Asus router werd gebruikt (en de Ziggo modem in Bridgestand stond).

[ Voor 15% gewijzigd door Jarit op 02-04-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kijk het gewoon even aan zoals het nu is. Weet nog van een klant die versterker ertussen had laten zetten door installatiebedrijf, modem op poort 3 van de versterker die jij ook hebt, en dan mij 's avonds laten komen omdat de boel "ineens" niet werkt, +15dB downstream en SNR zwaar knudde. Heb het toen ook zo aangesloten met de door jou gebruikte splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:19:
@dion_b

Haperend internet is meer dat internet met korte periode's wegvalt. Dit is vaak in de avond het geval, maar eigenlijk heel de dag door. Ik merk het vooral door de Wi-Fi die wegvalt, of tijdens een potje spelen op de PS4. Vaak is het na een minuut of wat weer over en dan werkt alles weer goed. Afgelopen weekend viel die wel heel vaak uit (iets van 8x per dag).

Ontstaan: eigenlijk is het al vrij lang (jaren) zo, maar het lijkt alsof het wel verergert. Er is naar mijn inziens niets veranderd waardoor het erger kan zijn...

Meten: geen idee hoe dat moet. Wel weet ik dat als ik inlog via Ziggo de tijd dat ze online zijn gewoon doorloopt. Het lijkt dus alsof het signaal verstoort wordt.

Off topic: het is inderdaad niet heel mooi weggewerkt. De kabel komt in de woonkamer binnen dus willen het liefst de kabels zo klein mogelijk afdekken. Als dit invloed heeft op de kwaliteit verbeter ik het met alle liefde.
Heb je dit ook als je aangesloten zit via netwerk kabel?
Ik kan mij herinneren dat ik het ziggo modem in bridgemodus heb gezet omdat de wifi echt klote was. (chip die zn warmte niet kwijtkon of iets)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
@pyrofielo
De PS4 zit inderdaad via de netwerkkabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarit
Iemand wellicht nog een idee hoe het kan dat het internet regelmatig wordt verstoord?

Enige wat ik mij nog kan bedenken is dat het misschien in de isolator zit... Ik woon namelijk redelijk vrijstaand dus signalen van andere WiFi's zou die niet kunnen pakken lijkt mij (eerstvolgend huis ca 40 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Jarit schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:35:
Iemand wellicht nog een idee hoe het kan dat het internet regelmatig wordt verstoord?
foutmelding "regelmatig verstoord" is echt niet specifiek genoeg... dat kan evengoed buikgevoel of je client zijn..

mijn advies ... hang je laptop is vast aan de kabel en laat is wat pingetjes lopen
(start - uitvoeren - ping www.google.nl -t , dan nieuw 2e venster ping 192.168.178.1 -t en dat soort zaken.. Je kan er oneindig veel tegelijk starten)

als een van die 2 bekabeld wel is faalt heb je je probleem iig al vastgesteld en weet je welke richting je moet zoeken ..
Pagina: 1