Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niboeru
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-07-2020
Geachte lezers,

Ik speel sporadisch wel eens op de PS4, voornamelijk de populaire spelletjes (Battlefield, Ark, CoD, Rocket league, ...) en nu met Covid speel ik wat meer. Hierdoor komen de kriebels om toch over te schaken naar een PC, waar ik absoluut geen ervaring in heb. Eerst ben ik beginnen kijken naar een pre-build maar ik vind het lastig om 1000€ te investeren in iets dat ik niet begrijp (grafische kaart, CPU, ...) en door opzoekwerk te doen zie ik de bomen door het bos niet meer. Ik kan me niet voorstellen hoe al deze specs vertalen in prestaties. Hiervoor (ook om kosten te onderdrukken) probeer ik me te verdiepen in een zelf build.

Ik kwam toevallig deze post tegen op 9gag en dacht me hierop te baseren om ergens te kunnen beginnen. Is dit systeem overkill (kan er iets goedkoper)? wat kan beter? waar moet ik op letten? Hierna bots ik ook op het 2de deel, het scherm. Ik heb al gelezen van aantal FPS/HZ moet overeenkomen met je systeem. Wat is er aan te raden?

Budget is ongeveer 1000€ voor de computer zelf en de rest is bijkomend. Uiteraard, als een geschikt scherm 500€ kost, zal er moeten worden bespaard op de PC.

Zijn er aan te raden artikels die me verder kunnen helpen, of is er iemand die een kort wat meer verduidelijking kan geven?

Al bij al wil ik waar voor mijn geld, en een systeem om trots op te zijn binnen de betaalbare mogelijkheden. Ik ben niet de persoon dat uren speelt op zijn PC maar wel wil genieten van de meeste games die nu en de komende X aantal jaren zullen uitkomen.

Alvast super bedankt voor jullie antwoord, ik hoop dat ik hiervoor op de juiste plaats ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5NfD9ZT6QciVi2zRKHau5JbPt4=/f/image/H3JdxIoTeiS9VPp2R1pFiFHR.jpg

Waar ik ook niet aan uit kan, maar dit zijn misschien vragen voor dan; Kan je op zo een systeem vlot windows 1O installeren (hoe doe je dit dan, via USB?), heeft dit standaard bluetooth en wifi?

[ Voor 8% gewijzigd door Niboeru op 02-04-2020 00:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:13
Over de hardware kan ik niet veel zeggen, ben er een beetje uit.
Niboeru schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:19:
Kan je op zo een systeem vlot windows 1O installeren (hoe doe je dit dan, via USB?),
Ja, usb is het makkelijkst.
heeft dit standaard bluetooth en wifi?
Niet persé, check de specificaties van het moederbord. Maar mijns inziens wil je een game pc sowieso bekabeld aansluiten, ik zou wifi niet belangrijk vinden.
De Best Buy Guides kunnen ook wel interessant voor je zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door sig69 op 02-04-2020 00:57 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:06
Hier op tweakers worden iedere twee maanden best buy guides samengesteld, zie https://tweakers.net/revi...ainstreamgamesysteem.html of https://tweakers.net/revi...ainstreamgamesysteem.html voor een paar recente gamesystemen die bij jouw budget passen. Voor de rest zie https://tweakers.net/revi...-2020-randapparatuur.html. Er zijn ook moederborden met wifi en Bluetooth, maar USB dongles kunnen ook een oplossing zijn, zeker voor Bluetooth

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 02-04-2020 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:29
Zet met Handleiding Pricewatch de onderdelen van die 'White and steel cookie cutter sale special' in een mooi lijstje waarmee je dan kan zien of die samenstelling in je budget van 1000 eurootjes past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-06 14:52

KipCurreh

Nightcrawler

Beslis eerst welk scherm je zou willen, en bouw daar dan je systeem rond.
Aan de hand van de games die je speelt, wil je toch een hoge FPS en ga je toch naar de 60, of liever richting 120-144 FPS. 144 wordt tegenwoordig zo'n beetje als sweetspot beschouwd, zeker voor de snellere actiegames die jij bv aanhaalt.

Nu moet je gaan kijken of je 1080 pixels (HD) of 1440 (WQHD) wilt. 4K vergeet je maar beter ;)
Het laatste ziet er natuurlijk mooier uit op 27", maar dan heb je natuurlijk een betere (en duurdere) GPU nodig.

Daarnaast zou ik ook gewoon de best buy guides aanraden. Het komt meestal neer op
Ryzen 3600
B450 of X470 pro moederbord
16 GB RAM (3200 MHz ofzo)
M2 SSD (512 GB of 1 TB)
GPU (RX5700 XT, of iets van Nvidia - weet ik zelf niet zoveel van, Sapphire fanboy hiero 8) )
Voeding van 550 W
Case naar keuze

Verder zou ik persoonlijk ook de wifi laten vallen joh, bekabeld is toch the way to go 8)

[ Voor 17% gewijzigd door KipCurreh op 02-04-2020 08:26 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 11:58
Wat ideaal zou zijn voor dat budget wat jij in gedachte heb, is dat je met 75FPS speelt op een resolutie van 2560x1440. Met een beetje youtube en google kan je precies zien, welke set-up daarvoor ideaal is. Omdat er tig gebruikers zijn die ingame footages laten zien en of hun ervaringen delen. Waar ze de FPS, CPU en GPU load per game laten zien.

Ieder geval je moet kijken naar de videokaart en processor die zijn het belangrijkst ;-). Zie video met waar je ongeveer aan moet denken --> YouTube: RTX 2070 Super 1440p (Test in 10 Games)

De processor kan goedkoper, de Ryzen 5 3600 scoort hetzelfde in games op 75Mhz als de Intel I7-8700K.
https://cpu.userbenchmark...D-Ryzen-5-3600/3937vs4040

[ Voor 13% gewijzigd door Glamourt op 02-04-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niboeru
Even om jullie te laten weten dat ik op basis van jullie raadgeving net al de componenten heb gekocht zoals beschreven in de best-buy-guide.

reviews: Desktop Best Buy Guide - Maart 2020

samen met de curved versie

pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart

Hartelijk bedankt! hopelijk heb ik niets over het hoofd gezien en wijst de rest zichzelf uit.

Het laatste pas ik al aan; Ik was me aan het verdiepen in windows 10, waarop installeer je deze vanuit je bios? Rechtstreeks op de 1Tb SSD of is hier iets anders voorzien? In guides op youtube zie ik dat ze vaak de ssd voor deze stap even verwijderen... :/

[ Voor 19% gewijzigd door Niboeru op 03-04-2020 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Lekker bezig, ik denk dat je er zelf al achter ben gekomen dat jij met dat systeem nooit 144mhz op 1440P haalt. Wel een mooi schermpje, je kan later nog altijd je videokaart upgraden. Zodat je wel de 144mhz op 1440p haalt. Want dat is nu alleen nog weg gelegd voor de RTX 2080 super videokaarten. Bij de volgende generatie kan je dan een RTX 3070 halen of iets dergelijks. Ieder geval veel plezier met je systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 16:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

Niboeru schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:30:
Even om jullie te laten weten dat ik op basis van jullie raadgeving net al de componenten heb gekocht zoals beschreven in de best-buy-guide.

Hartelijk bedankt! hopelijk heb ik niets over het hoofd gezien en wijst de rest zichzelf uit.

Het laatste pas ik al aan; Ik was me aan het verdiepen in windows 10, waarop installeer je deze vanuit je bios? Rechtstreeks op de 1Tb SSD of is hier iets anders voorzien? In guides op youtube zie ik dat ze vaak de ssd voor deze stap even verwijderen... :/
Rechstreeks op de 1TB SSD ja. Geen idee waarom ze op YouTube iets anders zouden doen. Als je de BBG gevolgd hebt heb je ook maar 1 mogelijke plaats om Windows te installeren, en dat is daarop ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKooij
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 12:55
Niboeru schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:30:

Zoal hierboven vermeld, 144p 144F fps gaat hem niet worden buiten e-sports zoals CS:GO, maar 100 fps moet wel lukken op ultra: https://www.techspot.com/...-super-vs-radeon-5700-xt/.

Het Installeren van windows met 1 Harde schijf of SSD in het systeem is simpel: stop de USB met de windows installatie files in de PC en als het goe dis word je er vanzelf doorheen gelopen.

De youtube filmpjes zijn soms verwarrend omdat ze met 2 of meer harde schijven/SSD's werken. In dat geval kun je alle harde schijven behalve degene waar je windows op wil ontkoppelen om verwarring te voorkomen (tijdens installatie krijg je alle aangesloten schijven te zien om te kiezen waar windows op moet). Vaak niet eens een probleem, als je bijvoorbeeld een 512GB SSD hebt en een 2TB Harde schijf zou je die wel uit elkaar moeten kunnen houden in het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niboeru
Ivm met de144ps heb ik mij wat laten vangen/misleiden door me BBG...

ach ja, dan was het kostplaatje zeker de hoogte in geschoten en ik ga er van uit dat mijn systeem zeker nog de moeite zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:41

Thomg

Aww yiss

Waar zie jij in de bbg 144 fps staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niboeru
Nergens letterlijk; ik heb het gewoon wat fout geïnterpreteerd. Er wordt niemand iets kwalijk genomen hoor.

Maar op de BBG voor randapparatuur stond er bij de AOC 24G2U "De 24”-monitor heeft een full-hd-resolutie en een 144Hz-refreshrate, ondersteunt Freesync en werkt goed samen met de 5700(XT) uit het mainstreamgamesysteem."

En de volgende stap was de 27" beschreven met 144hz en 1440P... dus ik ging er op die manier van uit dat dit in orden was. Ik haal misschien ook fps en Hz door elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Niboeru op 03-04-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
Ik snap je verwarring. Ik denk dat ze dat scherm erbij hebben gezet, omdat het een heel mooi scherm is en veel prijs/kwaliteit voor zijn geld bied? Als het niet het meeste prijs/kwaliteit bied vergeleken met alle schermen die op de markt zijn. Zat er zelf ook aan te denken mijn 4K scherm de deur uit te doen en dat scherm te kopen. Mwah ik game nauwelijks en dat potje Anno 1800 wat ik hooguit 3x in de maand speel is ook niet de moeite waard. Hou ik liever dit Philips scherm met een 4K resolutie om mijn website en zo nu en dan video's of foto's te bewerken. Vind de extra werkruimte ook wel fijn. Maar ik dwaal een beetje af.

Het is in ieder geval een hele goede aankoop. Je zou wellicht niet de volledige 144Mhz benutten. Wat 1 op 1 gelijk staat aan 144FPS. Of misschien ook wel als je niet op ultra settings speelt, maar op high settings. Dat is aan jouw wat jij fijner vind spelen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Glamourt op 03-04-2020 14:48 ]

Pagina: 1