Kapot schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:13:
Een aliexpress drive....;) (Maar die kan ik net zo goed weg gooien denk ik?)
Software was gewoon Windows media player maar ik wil de CD's in FLAC rippen, de hele handel moet op een Nas komen te staan als ik ze geript heb, daar zijn ook combi's voor begreep ik, een NAS die kan rippen zeg maar?
Die aliexpress drive, wat is dat voor een? Heb je toevallig een link naar de originele advertentie? Misschien dattie open gemaakt kan worden en de drive gewisseld voor een betere.
Als het slimline (laptop formaat) is, dan heb ik er eventueel nog wel eentje voor je. Doe maar een PM bij interesse.
Wat betreft rippen: ik zou geen Windows Media Player gebruiken. Die mist featutes voor een echt goede rip.
Probeer b.v. Fre:ac, EAC, CDeX.
Ik zou iig beginnen met EAC, gezien die de reputatie heeft de beste rips te maken. Zou betere foutcorrectie in zitten e.d.
Audio CD's zijn in 99% van de gevallen niet beveiligd. Er zijn wel pogingen geweest in het verleden, maar:
- De officiele specificatie van CDDA (ookwel bekend als RedBook) bied geen ondersteuning en daarom mag je je CD dan niet meer labelen als een Compact Disc Digital Audio schijfje.
- Incompatibiliteit van de meeste beveiligingen met alles anders dan dedicated CD spelers. Met name autoradio's en draagbare spelers (walkmans) hebben issues met beveiligde schijfjes.
- Diverse beveiligingen knoeien met de track data, wat op sommige spelers allerlei artefact geluiden introduceert (klikjes, plopjes, ruis, kraak).
- Diverse methoden (zoals XCP, Mediamax en Macrovision CDS200) brachten ongeoorloofde wijzigingen aan op het afspelende apparaat (c.q. installeert een rootkit) en dat is via juridische wegen afgeschoten. Tot totale product recalls toe.
Kortom, het is helemaal niet interessant om audio CD's te beveiligen, want je krijgt er alleen maar een heleboel geirriteerde klanten van en veel RMA's. Dat kost klauwen vol geld, dus dat wil je niet als bedrijf.
is zo te doen met diverse gratis programmas, werkelijk alles kan geripped worden maar ik zeg wel dat dat alleen mag voor jezelf en dus eigen gebruik. Ik heb diverse namen van programmas maar ik vind dat niet ok omdat hier te delen. Kopieren mag niet zonder meer ligt eraan wat je ermee gaat doen. Maar ik ben geen moraalridder.
Heel simpel, Nederland is door de EU op de vingers getikt omdat onze Thuiskopie Wet het toestond dat een thuiskopie uit illegale bron komt (c.q. gedownload).
Dat is inmiddels aangescherpt waardoor downloaden officieel illegaal is geworden, en een thuiskopie mag alleen nog voor eigen gebruik van een origineel/officieel medium.
Let wel je gaat een wav bestand (meeste cd bestanden) rippen naar ander bestand? Een rip kan misgaan omdat de CD gelezen moet worden en er fouten kunnen ontstaan. Eerst uploaden en dan in een formaat zetten dat ok is en gespeeld kan worden ook op bijvoorbeeld apple. Geen wav meer, is veel groter dan mp3 of apple bestandsformaat.
CD's bevatten geen WAV maar CDA-tracks. CDA moet nog worden omgezet, dat is Rippen. Wat je doel-format is, is verder onbelangrijk.
En wat bedoel je met uploaden? Waar heen? Met welk doel?
Ik vind 400 cd's echter onzinning gezien je met een abonnement op spotify zo toegang hebt tot alles en die 400 cd's je heel erg veel tijd gaat kosten. Ook het uitlezen van de CD naar je computer kan veel tijd kosten en ligt aan je computer hoe snel die dat doet.Via een USB kan nog langzamer gaan. Ik heb ook wel eens gedaan en kostte me half uur per cd...
Meermaals aangekaart: Spotify kost geld.
Daarbij, er staat veel op, maar lang niet alles. Genoeg artiesten die alleen hun recente hits publiceren en geen hele albums.
Daarbij is de audiostream in een lossy-compressed format, dus dat breekt af aan de geluidskwaliteit. Een goede rip naar FLAC is 100% de originele kwaliteit. En ja, in geval van Spotify is het verschil te horen.
Wat betreft het rippen zelf: Als je CD/DVD drive niet zo goed is in versneld uitlezen van CDA-tracks, dan heb je inderdaad een probleempje. Dan duurt het lang. Half uur per schijfje betekent letterlijk dattie slechts 2x versneld kan lezen van een CDA-track.
Dan heb je gewoon een drive die niet geschikt is voor rippen.
USB verandert er verder niks aan, gezien zelfs de snelste drives geen datarates produceren die hoger zijn dan wat USB2 aan kan.
Ik kan je wel een adres aanraden die dat zo fixed en weinig kost.Denk twee dagen het klaar is en via internet aan je gestuurd wordt. Goede prof apparatuur en met nul kwaliteitsverlies (alles is mogelijk wat betreft het soort formaat bestand).
Ik doe niet zelf hoor, ik doe hier niet aan verkoop. Maar 400 cd's is echt ellende met een computer die het niet aankan. Je moet echt een hebben die snel leest, mijn laptop is een snelle maar op dit vlak ellende.
Ik zou het uitbesteden en kost je weinig. Laat maar weten wat je wil. Kopieren van je eigen cds mag wel trouwens maar downloaden niet meer van een ander ondanks het voor eigen gebruik is. Digitaliseren is echt een klusje met een compu die dat niet snel doet. Je moet dan apparatuur hebben die dat goed aankunnen en in paar minuten uitlezen.
Wat defineert 'kost weinig'? Gezien we nu allemaal aangemoedigd worden om thuis te zitten zou de TS wel eens aardig wat tijd over kunnen hebben. Kan best leuk tijdverdrijf zijn om zelf je schijfjes te rippen.
Enige wat je nodig hebt, is een goede CD/DVD drive. Eentje die in staat is om versneld CDA-tracks te lezen. En die zijn er ook gewoon op de consumentenmarkt voor een paar tientjes. Heb je geen 'professionele apparatuur' voor nodig.
Het rekenwerk wat gedaan moet worden om te encoden naar b.v. MP3 of FLAC is ook niet uitzonderlijk. Elke PC van de afgelopen 10 tot 15 jaar is ruim snel genoeg om alle tracks van een CD paralel te encoden in een paar minuutjes. Dus ook daar, niks 'professioneels' voor nodig.
Dat, en combineer het even met een goede drive. Zie:
https://forum.dbpoweramp....-Drive-Accuracy-List-2016