CD collectie digitaliseren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-07 01:50
Zoals de titel al vermeld, ik heb een 400 CD's te digitaliseren, ik heb een laptop zonder CD speler dus ik heb een losse USB speler gekocht, rippen gaat ruk op dat ding, duurt lang en meestal leest hij de CD niet, wie wijst me op de snelste manier om dit te doen?

Ik zag dat er wel fysieke rip stations (zoals de melco d100) zijn maar die zijn bijna onbetaalbaar?!?!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:40

g0tanks

Moderator CSA
De ene cd-lezer is de andere niet. Hetzelfde geldt voor de software. Dus wat gebruik je precies?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-07 07:04
Wat voor drive heb je? Nieuw, tweedehands?
Rechtstreeks aangesloten of via een hub?
Welke software gebruik je?
Hoe wil je rippen? WAV, FLAC, MP3, AAC, ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
Een aliexpress drive....;) (Maar die kan ik net zo goed weg gooien denk ik?)

Software was gewoon Windows media player maar ik wil de CD's in FLAC rippen, de hele handel moet op een Nas komen te staan als ik ze geript heb, daar zijn ook combi's voor begreep ik, een NAS die kan rippen zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:40

g0tanks

Moderator CSA
Kapot schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:13:
En had die drive nog specificaties? De leessnelheid kan per drive sterk verschillen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:25

job

Een oké DVD-ROM aangesloten met minimaal USB2 kost je hooguit een paar tientjes.
Rippen en converteren doe je met eac.

Edit: er zal vast ergens op internet een lijst zijn van aan te raden externe dvd lezers, maar ik vermoed dat de apparaten op die lijst niet meer verkrijgbaar zijn.

Mocht je met eac nog cd's tegenkomen die niet goed geript worden dan moet je die eens proberen in een andere lezer.

[ Voor 53% gewijzigd door job op 02-04-2020 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Een CD rippen, welke meestal beveiligd zijn, is zo te doen met diverse gratis programmas, werkelijk alles kan geripped worden maar ik zeg wel dat dat alleen mag voor jezelf en dus eigen gebruik. Ik heb diverse namen van programmas maar ik vind dat niet ok omdat hier te delen. Kopieren mag niet zonder meer ligt eraan wat je ermee gaat doen. Maar ik ben geen moraalridder.

Let wel je gaat een wav bestand (meeste cd bestanden) rippen naar ander bestand? Een rip kan misgaan omdat de CD gelezen moet worden en er fouten kunnen ontstaan. Eerst uploaden en dan in een formaat zetten dat ok is en gespeeld kan worden ook op bijvoorbeeld apple. Geen wav meer, is veel groter dan mp3 of apple bestandsformaat.

Ik vind 400 cd's echter onzinning gezien je met een abonnement op spotify zo toegang hebt tot alles en die 400 cd's je heel erg veel tijd gaat kosten. Ook het uitlezen van de CD naar je computer kan veel tijd kosten en ligt aan je computer hoe snel die dat doet.Via een USB kan nog langzamer gaan. Ik heb ook wel eens gedaan en kostte me half uur per cd...

Ik kan je wel een adres aanraden die dat zo fixed en weinig kost.Denk twee dagen het klaar is en via internet aan je gestuurd wordt. Goede prof apparatuur en met nul kwaliteitsverlies (alles is mogelijk wat betreft het soort formaat bestand).

Ik doe niet zelf hoor, ik doe hier niet aan verkoop. Maar 400 cd's is echt ellende met een computer die het niet aankan. Je moet echt een hebben die snel leest, mijn laptop is een snelle maar op dit vlak ellende.

Ik zou het uitbesteden en kost je weinig. Laat maar weten wat je wil. Kopieren van je eigen cds mag wel trouwens maar downloaden niet meer van een ander ondanks het voor eigen gebruik is. Digitaliseren is echt een klusje met een compu die dat niet snel doet. Je moet dan apparatuur hebben die dat goed aankunnen en in paar minuten uitlezen.

[ Voor 31% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 06:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:01

VHS

De cd's heeft TS al. Spotify kost geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
VHS schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:26:
De cd's heeft TS al. Spotify kost geld.
Ja tientje per maand klopt. Ik raad aan om het uit te besteden aan een pro die heeft het zo gefixed. Ik heb wel eens gedaan met oude cd roms en duurde eeuwig en liep ook regelmatig vast. Bij die partij die ik ken gaat dat snel, heel snel. deze partij is paar min per cd en repareert ook fouten in uitlezen en loopt niet vast. je kan ieder formaat krijgen (extentie) en aan je gestuurd worden en zo op je nas worden opgeslagen. Dit is legaal want anders zeg ik het niet.

Dit is geen acquisitie ik verdien er niets aan. Het is een partij die het leuk vindt en niet meer werkt.

[ Voor 53% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 06:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 21:56
LucyLG wat doe jij moeilijk. Je mag gewoon je eigen cds rippen. Zolang je, je collectie niet deelt is er niks aan de hand.

Er zijn diverse opensource programma's om cd's te rippen. Ik heb in het verleden cdex gebruikt. Die kon de titels ook uit een database halen, zodat die direct goed waren en de id3 tags ook goed gevuld werden. Of dat nog werkt weet ik alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
FunFair schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:51:
LucyLG wat doe jij moeilijk. Je mag gewoon je eigen cds rippen. Zolang je, je collectie niet deelt is er niks aan de hand.

Er zijn diverse opensource programma's om cd's te rippen. Ik heb in het verleden cdex gebruikt. Die kon de titels ook uit een database halen, zodat die direct goed waren en de id3 tags ook goed gevuld werden. Of dat nog werkt weet ik alleen niet.
ja beetje wel want een beveiliging mag je formeel niet rippen maar laten we ervan uitgaan dat dit hier niet het geval is. Sorry voor een irritant juridische mening is niet mijn doel.

De titels willen soms wel eens meegaan maar niet altijd weet ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 07:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02
Kijk eens naar EAC (Exact Audio Copy).
Een config guide: https://wiki.hydrogenaud....=EAC_Configuration_Wizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-07 23:59
Nog een tip:

Doe er max. 10 per dag. Zelfs met goede hardware duurt rippen naar flac met EAC lang. Dan houd je het zelf langer vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:47
Het kost nou eenmaal tijd, maar je kan nog steeds prima een usb optical drive kopen om mee te rippen (zie bijv. Pricewatch)

Afhankelijk van je budget, kan je ook nog kijken naar iets van een Bluesound Vault, die doet het automatisch voor je, al gaat het evengoed 1cd per keer - en het is vrij prijzig.

Je kan ook nog kijken of je wellicht iets kan uitbesteden aan een student ofzo? Die geef jij je een optische drive en je CDs mee en een eHDD en je spreekt een redelijk bedrag af.

Bovenstaande geldt natuurlijk alleen als je geld wilt en kan uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:54

LankHoar

Langharig tuig

Flozem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:34:
Nog een tip:

Doe er max. 10 per dag. Zelfs met goede hardware duurt rippen naar flac met EAC lang. Dan houd je het zelf langer vol.
Inderdaad. Ik had ook een stuk of 200 CD'a te digitaliseren, en heb dat verspreid over een best lange tijd. Gewoon steeds een stapeltje bij mijn PC gelegd en wanneer ik er dan toch achter zat 's avonds om kantoortaakjes te doen, dan ripte ik er zo een stuk of wat. En wellicht dat een andere (tweedehands?) externe CD-lezer ietwat sneller werkt? Verwacht geen "2 minuten per CD" ofzo, vooral FLAC duurt gewoon erg lang.

Geduld is een schone zaak :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:58
externe CD-drives kosten bijna niets meer. bestel er een stuk of twee/drie en je kunt met DBPowerAMP meerdere CD's tegelijk rippen. Ik heb verspreid over een paar weken zo'n 2000 CD's met drie drives tegelijk 'verwerkt. is prima te doen, wel even goed organiseren met een eigen stapeltje CD's per CD drive zodat je weet waar je blijft!
Het blijft een rotwerkje, maar als je toch al achter je PC zit, is het op zich prima te doen.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Flac kost wat meer tijd. Daarom is een goed apparaat handig. ik weet niet wat mn vader doet maar hij heeft het binnen 5 minuten binnen. Hij is beetje tech nerd ik wat minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Naar FLAC rippen duurt amper langer dan normaal op een modern systeem. De extra tijd die het kost om de compressie er overheen te jagen valt in het niets met de leessnelheid van een disk drive als je gebruikt maakt van ripping tools die de moeite doen het foutloos uit te lezen (zoals EAC).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Software was gewoon Windows media player maar ik wil de CD's in FLAC rippen, de hele handel moet op een Nas komen te staan als ik ze geript heb, daar zijn ook combi's voor begreep ik, een NAS die kan rippen zeg maar?
Die aliexpress drive, wat is dat voor een? Heb je toevallig een link naar de originele advertentie? Misschien dattie open gemaakt kan worden en de drive gewisseld voor een betere.
Als het slimline (laptop formaat) is, dan heb ik er eventueel nog wel eentje voor je. Doe maar een PM bij interesse.

Wat betreft rippen: ik zou geen Windows Media Player gebruiken. Die mist featutes voor een echt goede rip.
Probeer b.v. Fre:ac, EAC, CDeX.
Ik zou iig beginnen met EAC, gezien die de reputatie heeft de beste rips te maken. Zou betere foutcorrectie in zitten e.d.
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:07:
Een CD rippen, welke meestal beveiligd zijn,
Audio CD's zijn in 99% van de gevallen niet beveiligd. Er zijn wel pogingen geweest in het verleden, maar:
- De officiele specificatie van CDDA (ookwel bekend als RedBook) bied geen ondersteuning en daarom mag je je CD dan niet meer labelen als een Compact Disc Digital Audio schijfje.
- Incompatibiliteit van de meeste beveiligingen met alles anders dan dedicated CD spelers. Met name autoradio's en draagbare spelers (walkmans) hebben issues met beveiligde schijfjes.
- Diverse beveiligingen knoeien met de track data, wat op sommige spelers allerlei artefact geluiden introduceert (klikjes, plopjes, ruis, kraak).
- Diverse methoden (zoals XCP, Mediamax en Macrovision CDS200) brachten ongeoorloofde wijzigingen aan op het afspelende apparaat (c.q. installeert een rootkit) en dat is via juridische wegen afgeschoten. Tot totale product recalls toe.

Kortom, het is helemaal niet interessant om audio CD's te beveiligen, want je krijgt er alleen maar een heleboel geirriteerde klanten van en veel RMA's. Dat kost klauwen vol geld, dus dat wil je niet als bedrijf.
is zo te doen met diverse gratis programmas, werkelijk alles kan geripped worden maar ik zeg wel dat dat alleen mag voor jezelf en dus eigen gebruik. Ik heb diverse namen van programmas maar ik vind dat niet ok omdat hier te delen. Kopieren mag niet zonder meer ligt eraan wat je ermee gaat doen. Maar ik ben geen moraalridder.
Heel simpel, Nederland is door de EU op de vingers getikt omdat onze Thuiskopie Wet het toestond dat een thuiskopie uit illegale bron komt (c.q. gedownload).
Dat is inmiddels aangescherpt waardoor downloaden officieel illegaal is geworden, en een thuiskopie mag alleen nog voor eigen gebruik van een origineel/officieel medium.
Let wel je gaat een wav bestand (meeste cd bestanden) rippen naar ander bestand? Een rip kan misgaan omdat de CD gelezen moet worden en er fouten kunnen ontstaan. Eerst uploaden en dan in een formaat zetten dat ok is en gespeeld kan worden ook op bijvoorbeeld apple. Geen wav meer, is veel groter dan mp3 of apple bestandsformaat.
CD's bevatten geen WAV maar CDA-tracks. CDA moet nog worden omgezet, dat is Rippen. Wat je doel-format is, is verder onbelangrijk.
En wat bedoel je met uploaden? Waar heen? Met welk doel?
Ik vind 400 cd's echter onzinning gezien je met een abonnement op spotify zo toegang hebt tot alles en die 400 cd's je heel erg veel tijd gaat kosten. Ook het uitlezen van de CD naar je computer kan veel tijd kosten en ligt aan je computer hoe snel die dat doet.Via een USB kan nog langzamer gaan. Ik heb ook wel eens gedaan en kostte me half uur per cd...
Meermaals aangekaart: Spotify kost geld.
Daarbij, er staat veel op, maar lang niet alles. Genoeg artiesten die alleen hun recente hits publiceren en geen hele albums.
Daarbij is de audiostream in een lossy-compressed format, dus dat breekt af aan de geluidskwaliteit. Een goede rip naar FLAC is 100% de originele kwaliteit. En ja, in geval van Spotify is het verschil te horen.

Wat betreft het rippen zelf: Als je CD/DVD drive niet zo goed is in versneld uitlezen van CDA-tracks, dan heb je inderdaad een probleempje. Dan duurt het lang. Half uur per schijfje betekent letterlijk dattie slechts 2x versneld kan lezen van een CDA-track.
Dan heb je gewoon een drive die niet geschikt is voor rippen.
USB verandert er verder niks aan, gezien zelfs de snelste drives geen datarates produceren die hoger zijn dan wat USB2 aan kan.
Ik kan je wel een adres aanraden die dat zo fixed en weinig kost.Denk twee dagen het klaar is en via internet aan je gestuurd wordt. Goede prof apparatuur en met nul kwaliteitsverlies (alles is mogelijk wat betreft het soort formaat bestand).

Ik doe niet zelf hoor, ik doe hier niet aan verkoop. Maar 400 cd's is echt ellende met een computer die het niet aankan. Je moet echt een hebben die snel leest, mijn laptop is een snelle maar op dit vlak ellende.

Ik zou het uitbesteden en kost je weinig. Laat maar weten wat je wil. Kopieren van je eigen cds mag wel trouwens maar downloaden niet meer van een ander ondanks het voor eigen gebruik is. Digitaliseren is echt een klusje met een compu die dat niet snel doet. Je moet dan apparatuur hebben die dat goed aankunnen en in paar minuten uitlezen.
Wat defineert 'kost weinig'? Gezien we nu allemaal aangemoedigd worden om thuis te zitten zou de TS wel eens aardig wat tijd over kunnen hebben. Kan best leuk tijdverdrijf zijn om zelf je schijfjes te rippen.
Enige wat je nodig hebt, is een goede CD/DVD drive. Eentje die in staat is om versneld CDA-tracks te lezen. En die zijn er ook gewoon op de consumentenmarkt voor een paar tientjes. Heb je geen 'professionele apparatuur' voor nodig.
Het rekenwerk wat gedaan moet worden om te encoden naar b.v. MP3 of FLAC is ook niet uitzonderlijk. Elke PC van de afgelopen 10 tot 15 jaar is ruim snel genoeg om alle tracks van een CD paralel te encoden in een paar minuutjes. Dus ook daar, niks 'professioneels' voor nodig.
Dat, en combineer het even met een goede drive. Zie: https://forum.dbpoweramp....-Drive-Accuracy-List-2016

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:47
Vooral dat foutloze is erg handig, EAC checkt of de data correct uitgelezen is. Anders zit je mogelijk met audio met tikken erin. Erg handige tool dat EAC, gebruik het al een lange tijd. En het kan de leesinstellingen aanpassen op de correctie mogelijkheden van je CD drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
musicfreak schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:11:
Vooral dat foutloze is erg handig, EAC checkt of de data correct uitgelezen is. Anders zit je mogelijk met audio met tikken erin. Erg handige tool dat EAC, gebruik het al een lange tijd. En het kan de leesinstellingen aanpassen op de correctie mogelijkheden van je CD drive.
Dat bedoel ik met uitlezen...anders zitten er tikken in.

Ik ga de discussie niet aan maar ik kom wel beveiligde dvd's tegen maar cd's zou kunnen dat niet zo is.

Met een goed adres bedoel ik mn vader die is er bedreven in heeft de apparatuur en doet het graag. gewoon een aanbod zonder acquisitie. Hij heeft een passie voor dit werk en investeert erin en kan snel dat soort audio opslaan. thats all. Hij is sinds zn pensioen alleen nog bezig met branden van multilayers, uploaden, digitaliseren etc. Dus ik dacht leuk.

Die dvd;s kosten paar minuten maar cds doet hij niet vaak. hij heeft wel topnotch apparatuur en software omdat het zn hobby is. mag toch aanbieden. thuis zit ik ook maar mijn dvd speler is tyfus

[ Voor 33% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Mijn ervaring (700+ cd's) en die van een maat van mij (enkele duizenden cd's) is dat een oudere cd speler veel betrouwbaarder is dan een moderne.

Om te rippen gebruik ik zelf een oude laptop uit 2009 met Lubuntu als OS (werkt duidelijk vlotter dan de Windows 7 die er eerst op zat), en dat gaat echt prima. Ja, het kost meer tijd dan een 52x speler, maar hij kan wél vrijwel alle cd's en cd-r's gewoon aan, terwijl de speler in mijn nieuwe computer weleens steken laat vallen en oudere cd's weigert te lezen.

Ik zou zeggen, zoek een oude laptop van een paar tientjes en probeer het daarmee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien is het een optie om meerdere cd-romlezers tegelijk via USB aan te sluiten, zodat het wat sneller gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 02-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:13:
Ik ga de discussie niet aan maar ik kom wel beveiligde dvd's tegen maar cd's zou kunnen dat niet zo is.
Er zijn maar een paar beveiligde cd's uitgebracht, terwijl er (voor zover ik weet) geen commerciële dvd's zonder beveiliging zijn. Appels en peren dus. De schijfjes hebben dezelfde afmetingen, en er staan 1-en en 0-en op, en daar houdt de vergelijking op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Meteen weggooien! Een goede simpele USB DVD brander kost 3 tientjes. LG, Samsung, ...
Software was gewoon Windows media player maar ik wil de CD's in FLAC rippen,
Ik gebruikte op de pc altijd CDEx, maar ik heb hier ook andere suggesties langs zien komen, let op dat ze CDDB ondersteunen, anders blijf je handmatig taggen. Gebruik alleen geen Windows Media Player.
de hele handel moet op een Nas komen te staan als ik ze geript heb, daar zijn ook combi's voor begreep ik, een NAS die kan rippen zeg maar?
Ik ken ze niet. Vergeet deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ikweethetbeter schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:33:
[...]

Meteen weggooien! Een goede simpele USB DVD brander kost 3 tientjes. LG, Samsung, ...
Als het binnenwerk er uit kan, kan je altijd nog een andere CD/DVD reader/brander er in hangen. Vast wel een tweaker die iets over heeft voor een paar euro. Heb je in ieder geval nog lol van de behuizing ;)

Maar idd, de drive zelf zal prut zijn. Weggooien en wat nieuws halen is ook een optie.
Ik gebruikte op de pc altijd CDEx, maar ik heb hier ook andere suggesties langs zien komen, let op dat ze CDDB ondersteunen, anders blijf je handmatig taggen. Gebruik alleen geen Windows Media Player.
CDeX is inderdaad ook een prettige tool.
CDDB support is ook heel fijn om te hebben. Mocht je schijfjes hebben die niet in CDDB staan, zorg dan dat je alles zelf goed invult en je rippingtool die gegevens ook terug mag sturen naar CDDB.
Daar help je je medemens mee :)
[...]

Ik ken ze niet. Vergeet deze optie.
Ik ook niet, maar gezien het kleine Linux doosjes zijn, veelal met een (of meerdere) USB poort(en) en de optie om SSH toegang er op te krijgen, moet het mogelijk zijn om elke willekeurige NAS zo gek te krijgen dattie gaat rippen zodra hij een schijfje in de drive ziet.

Op die manier zou je het kunnen automatiseren iig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:58
Ik heb de afgelopen 4-5 jaar de tijd genomen om mijn CD te rippen naar FLAC (strikt genomen zijn CD's al digitaal!). In totaal een stuk of 600.
De reden dat ik ze geript heb naar FLAC is dat het losless is (beter dus dan MP3), maar dat het wel gecomprimeerd is èn tags aankan (in tegenstelling tot wav).

Ik heb eerst een workflow bedacht en opgezet, en elke week een handvol, of al het goed liep meer CD's geript. Probeer een goede frequentie te vinden. Een groot aantal CD's heb je niet in een weekend gedaan, en als je een grote hoeveelheid in één keer doet, dan maak je ergens een foutje.

Mijn workflow bestond uit:
  • EAC voor het rippen naar FLAC in het formaat 'Artiest\Album (jaar)\nummer - titel.flac'
  • Bedenken van te voren wat met hoofdletters en met kleine letters moet (Kill 'em All, of Kill 'Em All, I-J of I-j (ik heb een en ander aan dialect-bands), etc...)
  • MP3tag voor het correct taggen van de nummers - juiste spelling etc. Discogs is de DB die je wilt gebruiken.
  • metaflac om de files van ReplayGain te voorzien.
  • internet om de album plaatjes erbij te zoeken (later kwam ik erachter dat hier handige programma's voor zijn, maar dus geen ervaring mee).
Succes!

/edit: ik ben in 2013 begonnen met rippen, zie hier:

Jolke in "Audio format en bitrate"

[ Voor 4% gewijzigd door Jolke op 02-04-2020 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Een goede drive is wel een must.

Favoriet bij mij is een antieke Plextor PX-W2410TA, via een el-cheapo USB => IDE adapter kit aan de PC.

Die drives wegen richting een kilo, echt belachelijk, maar dat is mechanisch gewoon zoveel beter gemaakt dan alle troep die de laatste jaren geleverd is.

En verder natuurlijk zorgen dat EAC goed is ingesteld, zodat EAC goed gebruik maakt van wat de drive kan, maar daar zijn zat handleidingen van te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De hele collectie CD's heb ik omgezet naar flac met een inmiddels 13 jaar oude samsung desktop SH-S203D drive. Deze doet nooit echt moeilijk met slecht leesbare CD's
Ik gebruik asunder met optie faster rippen uitgevinkt, dan gebruikt het cdparanoia voor betere resultaten.
EAC doet ook zoiets onder Windows. Tijdens het rippen zoek ik met google de voorkant erbij om als cover.jpg in het mapje te zetten.
Met een handjevol CD's per avond kom je in een maand best ver.
Een externe HP laptop drive doet het wat moeizamer.
Ik zou voor een laptop kijken naar een extern kastje voor een desktop drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-07 09:50
Zelf ben ik een serieuze ripper, maar ik ben afgestapt van EAC. Ik ben overgestapt op CUERipper http://cue.tools/wiki/CUERipper. Dit werkt veel makkelijker. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag, maar volgens mij is de kwaliteit minimaal even goed als EAC.

Wellicht is het de moeite waard om een CD te rippen met deze ripper en je huidige drive. Ik meende dat het de meeste zekerheid krijgt als je een populaire CD pakt, omdat deze dan vergeleken wordt met het resultaat van veel andere mensen.

[ Voor 30% gewijzigd door Bumpy_NL op 02-04-2020 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Ik heb mijn collectie van ruim 500 Cd's geript naar FLAC op verschillende machines:
  • 90% op MacOS via XLD;
  • 5% onder Windows 10 via EAC;
  • 5% op Linux via abcde.
Daarna bij veel albums (zeker bij albums die uit meerdere schijven bestaan, ALBUMARTIST wordt vaak niet goed ingevoerd) de tags aangepast:
  • MacOS: Tag;
  • Windows 10: Windows Verkenner;
  • Linux: EasyTag.
Albumafbeeldingen erbij zoeken via een zoekopdracht in Google: <artiest> <albumnaam> 500x500
Vervolgens de afbeeldingen hernoemen naar "Folder.jpg" en in de map van het album plaatsen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Interessante thread!

Weet iemand of bij. EAC, CDEX, CueRipper of dbpoweramp ook kan rippen naar gelijktijdig FLAC + MP3? Dus 1 keer rippen, 2 output files?

Antwoord:
https://www.cnet.com/how-...and-mp3-at-the-same-time/

dbpoweramp is betaald, is er een freeware/opensource versie die iets vergelijkbaars kan?

[ Voor 38% gewijzigd door PageFault op 02-04-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

PageFault schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:57:
Interessante thread!

Weet iemand of bij. EAC, CDEX, CueRipper of dbpoweramp ook kan rippen naar gelijktijdig FLAC + MP3? Dus 1 keer rippen, 2 output files?

Antwoord:
https://www.cnet.com/how-...and-mp3-at-the-same-time/

dbpoweramp is betaald, is er een freeware/opensource versie die iets vergelijkbaars kan?
Yep, Fre:ac! Sinds v1.1 van afgelopen zondag.

Uit de releasenotes: An extension for simultaneous output to multiple formats

https://www.freac.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
McKaamos schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:11:
[...]

Yep, Fre:ac! Sinds v1.1 van afgelopen zondag.

Uit de releasenotes: An extension for simultaneous output to multiple formats

https://www.freac.org/
Ik zie het ja, alleen (nog) geen support voor accuraterip :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

PageFault schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:19:
[...]

Ik zie het ja, alleen (nog) geen support voor accuraterip :(
Fre:ac kan je als commandline applicatie gebruiken.
Misschien dat je een andere ripper kan gebruiken die AccurateRip ondersteunt en dan de output daar van doorsluizen naar Fre:ac via commandline scripts oid?

Edit:
Misschien met CueRipper, setje WAV files met een CUEsheet erbij laten maken en dan een .BAT of .CMD scriptje die Fre:ac via de commandline aanroept met een <x:\map\*.cue> pad als source?
Dan krijg je de juiste tagging info en eventueel cover art bij je WAV files zodat ze na encoding ook de juiste metadata bevatten.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 02-04-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:02
Ik gebruik AudioGrabber en rip naar WAV en MP3 in 1 bewerking. Snelheid wordt alleen bepaald door de leessnelheid van de speler. In minder dan een minuut is een CD klaar. En ik heb maar een simpele Core3 processor.
Titels voor WAV en MP3 tags worden automatisch ingevuld, m.u.v. zeer exclusieve uitgaven.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 06:07:
Een CD rippen, welke meestal beveiligd zijn, i
Bij het extraheren van audio van een CD is beveiliging nooit een issue omdat er geen CD spelers zijn die met beveiliging kunnen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-07 17:53
Zijn het wellicht (zelf) gebrande schijfjes?
Ik heb ze allemaal (zo'n 100) kunnen weggooien... allemaal klikjes op afspeel-apparatuur en niet te rippen.
Voor originelen had ik de ervaring dat het merk/type drive enorm kan verschillen, van 8speed tot wel 50+.
Ik gebruikte altijd het aloude (inmiddels gratis geloof ik) AudioGrabber (met de juiste instellingen! en geript naar FLAC) en vond EAC helemaal niets. En als de tags niet kloppen, dan gebruik ik de free versie van MediaMonkey.
Inmiddels staat alles sinds 2007 op een Synology NAS DS107+ en m'n Sonos speelt het prima.
Succes!

[ Voor 9% gewijzigd door G.Shumway op 02-04-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 20:05
Je kan tijdelijk een desktop neerzetten met wat extra geheugen en een goede drive (Plextor, LG, Samsung werden al genoemd). Installeer enkel een ripper als EAC en een tagger als MP3Tag. Zorg dat alle resources van de PC naar het rippen gaan (laat geen overbodige processen draaien, hoe meer RAM des te beter).

Als je klaar bent verkoop je de hele handel weer.

Het gaat je in ieder geval tijd kosten. Ik heb er 2.000 naar MP3 omgezet, en ben weer opnieuw begonnen met FLAC. Het houdt me van de straat. Al een paar jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ha, leuk topic!

Ik heb zelf ook nog dik 300 cd's die ik wil rippen naar FLAC. Dan kan ik al die 192Kbit MP3's eens met pensioen sturen....

Ik gebruik nu af en toe EAC om te rippen. Ik moet dan naderhand wel de tags nog aanpassen. En een plaatje toevoegen.

Het zou mooi zijn om een tool te hebben die alles in één keer doet. Dus rippen, tags vullen én een afbeelding erbij.

Ik las iets over replaygain. Wat is dat? Ik heb nooit issues qua volume met mijn rips.

Ik ben ook wel eens gewoon stout geweest, en heb enkele tientallen albums gewoon gedownload in FLAC formaat. Hoewel ik het origineel zelf heb, support je hiermee natuurlijk wel die scene....

Edit: Zie dat CueRipper het wel eens kan zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Nyarlathotep op 02-04-2020 19:57 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:29
Ik heb er ook duizenden geript en kwam steeds terug bij Easy CD Extractor, nu EZ CD Audio convertor. Je moet eerst een folderstructuur en filename template aanmaken, dan even experimenteren met leessnelheden/bitrates en daarna is het redelijk onderhoudsvriendelijk. Ongeveer 70% gaat vanzelf, het enige waar je goed op moet letten is of het plaatje wat via CDDB of Muzicbrainz opgehaald wordt overeen komt met hoesje. Als dat het geval is ben je voor 99% gered.
Waar het mis gaat zijn compilatie CD's of albums die in meerdere landen met/zonder tweede of derde CD in hetzelfde doosje zijn geleverd. Daar moet je soms handmatig de goede tags selecteren omdat je anders drie keer de tags van de eerste CD krijgt... Bij verzamel-albums gaat het nog wel eens mis met de artiest-tag. Elke track heet dan 538 Dance Smash 3.

Mijn template werd uiteindelijk:
Album Artist\Album\Disc number\Track numer - Track Artist -Track name.flac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
Sinds het rippen ben ik verzamelablums gaan zien als 1 album. Ik nummer dan ook gewoon door bij de volgende CD. Ietwat vreemd om een album met 50+ songs te hebben, maar ik vind het prettiger werken dan een folder met drie subfolders voor iedere CD. Vooral bij live-albums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Staan ze niet allemaal gewoon op spotify..? :$

[ Voor 9% gewijzigd door werkenslaap op 03-04-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
werkenslaap schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:16:
Spotify <> Flac.

Spotify haalt het niet bij FLAC in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
Wow, bedankt voor alle antwoorden!

Moet het draadje nog even doorlezen maar dit is mijn huidige Ali drive:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dX5Xa74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapot
werkenslaap schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:16:
Ik vertik het om per maand te gaan betalen voor muziek waar ik al een x voor betaald heb.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Om maar te zwijgen over het geld dat uiteindelijk bij de artiest zelf terecht komt. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Spotify? Nee. Om meerdere redenen.
Ik wil niet afhankelijk zijn van een streamingdienst voor mijn muziek. Lekker alles zelf in beheer.
De audiokwaliteit is vele malen beter van FLAC. En Spotify draagt zowat niets over aan de artiest. Nee, dan koop ik liever het albun in FLAC formaat op een site als Bandcamp.

Ik vind het gewoon nog steeds fijn om een eigen muziekcollectie te hebben. Spotify en aanverwante diensten zijn allemaal zo vluchtig... Ik wil gewoon een album opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:23
Nyarlathotep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:25:
Ik wil niet afhankelijk zijn van een streamingdienst voor mijn muziek. Lekker alles zelf in beheer.
De audiokwaliteit is vele malen beter van FLAC.
OK, doe deze test dan even:

http://abx.digitalfeed.net/spotify-hq.html

Ik ga ervan uit dat je een 100% score haalt als lossless “vele malen” beter is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Nyarlathotep schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:25:
De audiokwaliteit is vele malen beter van FLAC. En Spotify draagt zowat niets over aan de artiest. Nee, dan koop ik liever het albun in FLAC formaat op een site als Bandcamp.

Ik vind het gewoon nog steeds fijn om een eigen muziekcollectie te hebben. Spotify en aanverwante diensten zijn allemaal zo vluchtig... Ik wil gewoon een album opzetten.
Dat laatste argument kan ik wel volgen (al kun je op Spotify gewoon een album opzetten en er verder vanaf blijven), maar TS wilt die hele collectie vervolgens juist gaan digitaliseren. Ik vraag me af waarom je in deze tijd al die moeite zou doen, maar dat zit hem dus voornamelijk in het feit dat je door cd's te kopen wel een artiest op de been houdt en daarnaast in het grote verschil in geluidskwaliteit, begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

werkenslaap schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:33:
[...]

Dat laatste argument kan ik wel volgen (al kun je op Spotify gewoon een album opzetten en er verder vanaf blijven), maar TS wilt die hele collectie vervolgens juist gaan digitaliseren. Ik vraag me af waarom je in deze tijd al die moeite zou doen, maar dat zit hem dus voornamelijk in het feit dat je door cd's te kopen wel een artiest op de been houdt en daarnaast in het grote verschil in geluidskwaliteit, begrijp ik.
Ik koop al jaren geen cd's meer, maar wel vinyl. Het gros van mijn cd collectie bestaat uit metal en aanverwanten, met veel 'underground' spul. En een hoop van mijn cd's zijn online niet te vinden. Ik ben nu al tegen een stuk of 10 albums aangelopen die ook niet op musicbrainz staan, dus moet zelf op zoek naar het artwork.
Ik wil dus de albums die ik heb rippen op de hoogst mogelijke kwaliteit. Enne.... Ik heb nu toch tijd zat _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:19

macnerd

No Apples please :-)

werkenslaap schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:33:
[...]

Ik heb mijn eigen collectie (170 cd's) al 15 jaar geleden geript. Twee keer zelfs 8)7 . De eerste keer heb ik alles naar mp3 geript. Toen bedacht ik me dat flac beter was, want dan kon ik de albums zelfs opnieuw branden indien nodig. En flac is om te zetten naar allerlei formaten, dus ook dat is fijn.

De reden om te rippen waren:
- backup (kopie staat ook bij m'n ouders op de pc), bv in geval van brand. De collectie heeft genoeg gekost.
- gemakkelijk: alles af te spelen vanaf de computer (hele collectie is 15 GB in flac)
- makkelijk om een cd'tje voor in de auto te maken (bv een mix)

Bovendien is een dienst als Spotify alleen toegankelijk zolang je betaald (ok, gratis bestaat ook maar heeft irritante beperkingen). Deze geripte collectie blijft beschikbaar zonder maandelijkse kosten.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Nu online
Ik heb hier ook alles 2 keer geript, zelfde verhaal, eerst MP3 en later toch nog maar een keer als FLAC.
Heb toen gewoon 2 bakken met CD's bij de computer gezet.

TODO en DONE.

En dan voer je die computer er een stuk of wat iedere avond terwijl je toch achter dat ding zit.
Na een maand of wat ben je er dan wel een keer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:19

macnerd

No Apples please :-)

RobbieT schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 22:49:
En dan voer je die computer er een stuk of wat iedere avond terwijl je toch achter dat ding zit.
Na een maand of wat ben je er dan wel een keer doorheen.
Precies dat. Ik was vooral bezig met iets anders. En dan af en toe even de cd wisselen.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ook al heb ik mijn 700+ CD verzameling met alle gemakken als flac beschikbaar, toch pak ik graag af en toe een CD en luister de hele CD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
Ben begonnen met mijn halfgare Ali drive en EZ CD Audio convertor.(Thanks @jadjong ) lukt nu prima, soms moet ik de drive ff anders neerleggen dan leest hij de disc wel, 30 gedaan heel veel to go......;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-07 20:05
Dit, met de laatste LAME encoder. 320kbps/VBR, de geluidskwaliteit van MP3 laat voor mij dan niets te wensen over.
Kapot schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:56:
Wow, bedankt voor alle antwoorden!

Moet het draadje nog even doorlezen maar dit is mijn huidige Ali drive:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dX5Xa74
Volgens mij is dat een prima dingetje hoor. EAC test je speler eerst, en geeft een opgaaf van errors achteraf. Als dit goed gaat is er geen verschil in geluidskwaliteit met welke andere drive, dit gaat over bits, niet over analoog geluid.

[ Voor 38% gewijzigd door pennywiser op 04-04-2020 12:22 ]

Pagina: 1