Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PV installatie maar wordt er niet erg veel afgetopt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Geosto
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-11-2023
Mijn vraag
Er is afgelopen maandag een PV installatie geplaatst.
Erg blij dat het eindelijk zo ver was en alles liep voorspoedig met 2 uur lag het systeem op het dak en de manne hebben top werk geleverd.

Echter afgelopen dinsdag een mooie dag gehad en dan zie je dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqSLCJ_x0ihoXqAot01NuUXZi24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wzmB2DLGqKDZ2w3cRFOP9M6A.png?f=fotoalbum_large

De installatie bestaat uit 12x LG330N1K-V5 met een Groodwe GW3000D-NS omvormer
De panelen liggen op een schuin dak met vrij uitzicht op het zuiden.
Het totale paneel vermogen is 3960Wp.
Is de gekozen omvormer dan niet erg klein als deze alles al op 3,02KWh aftopt.

Dit is bijna 1KW wat er verloren gaat!

Nu weet ik dat door de kleinere omvormer het systeem eerder start en langer door gaat met opwekken maar waar ligt dan het optimum.
Het lijkt mij dat deze installatie wel erg scheef is.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen over deze configuratie
Alvast bedankt voor de reacties

Beste antwoord (via Geosto op 09-04-2020 15:30)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aftoppen zie je vnl in het voorjaar: koude lucht en best een fel zonnetje. In de zomer is het een stuk warmer en doen je panelen dus minder.

Maar, in dit geval had ik zomaar voor een 3.68kW model gegaan. Je gaat (nét) over het maximum PV vermogen heen (jij hebt 3960Wp en de omvormer mag 3900Wp hebben) en met dit weer doen je panelen procentueel iets meer.

Ik zou zeuren om een modelletje zwaarder; de 3680W kan nog net op een 16A zekering.

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aftoppen zie je vnl in het voorjaar: koude lucht en best een fel zonnetje. In de zomer is het een stuk warmer en doen je panelen dus minder.

Maar, in dit geval had ik zomaar voor een 3.68kW model gegaan. Je gaat (nét) over het maximum PV vermogen heen (jij hebt 3960Wp en de omvormer mag 3900Wp hebben) en met dit weer doen je panelen procentueel iets meer.

Ik zou zeuren om een modelletje zwaarder; de 3680W kan nog net op een 16A zekering.

Wise enough to play the fool

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Eens met teacher voor :)F , voor :)B zit je goed zo.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Geosto
Dat is dus precies wat ik dacht.
Eigenlijk had ik namelijk de 325Wp panelen besteld maar er is een 330Wp paneel geleverd.
Best tof natuurlijk maar trekt nu wel de installatie scheef.
Al is dit nu maar 60Wp hoger, met de 325Wp panelen zou ik waarschijnlijk toch nog wel erg veel aftoppen.
Ik zou dan op het max van de omvormer zitten.
Kan het hogere vermogen van de panelen de omvormer beschadigen of is dit onveilig?
we gaan nu namelijk over de door de fabrikant maximaal voor geschreven spanning heen.
Lijkt me overigens ook wel een garantie dingetje.
Mocht de omvormer ooit kapot gaan zou ik zomaar de garantie verspeelt kunnen hebben door te zware panelen.

Verder nog vergeten aan te geven, ik zit in het midden van Nederland.

Ik had al een case aan gemaakt bij de leverancier maar weet het nu zeker dat ik dat door moet gaan zetten.
Ik ga voor een zwaardere omvormer.
Bedankt voor de reactie's.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-11 11:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDHn5q-Yz6sVuju2D8G9QI42dC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZC6HfntBs44kZaf5ypzK97ez.jpg?f=fotoalbum_large

Het scheelt je maar heel weinig (50 kWh). De rest van het jaar zijn de panelen een stuk warmer en halen ze de aftopping niet. De 3600 is circa 100 euro duurder. Dus de terugverdientijd is zo'n 10 jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door lothar op 02-04-2020 08:02 ]

• Geosto
Dat is duidelijk.
Voor mijn gemoedsrust zou ik dus zeggen vervangen dat ding.
De afgetopte pieken zitten we wel dwars.
financieel gezien is het haalbaar maar niet heel erg rendabel.
Dan is nog het stukje over belasting van de omvormer.
Deze draait nu langer op zijn volle vermogen en slijt nu harder.
Ook dat zal mij meer rust geven als dat beter in balans is.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

Blokker_1999

Full steam ahead

onetime schreef op donderdag 2 april 2020 @ 03:01:
Eens met teacher voor :)F , voor :)B zit je goed zo.
Als je doelt op het prosumententarrief voor België dan maakt dat echt niet uit. Mijn installatie heeft 2 omvormers voor 4,5kW in totaal, de installatie zelf is 4,75kWp (en staat ook zo op het keuringsattest) en bij de netbeheerder rekent men gewoon met 5kWp als installatie. Het prosumententarrief wordt berekend per begonnen kWp.Zelfs al is je installatie en je omvormer slechts 3,1kWp, dan betaal je alsnog alsof het er 4 waren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

lothar schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:00:
[Afbeelding]

Het scheelt je maar heel weinig (50 kWh). De rest van het jaar zijn de panelen een stuk warmer en halen ze de aftopping niet. De 3600 is circa 100 euro duurder. Dus de terugverdientijd is zo'n 10 jaar.
Mits deze gegevens kloppen natuurlijk, het is een gemiddelde natuurlijk. Maar grootste probleem is tussen de oren van de consument, die moet er tegen kunnen in het voorjaar dus een passende omvormer is beter, bij aanschaf vaak niets duurder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geosto schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:01:

Je vergelijkt nu vermogen met energie, dat gaat niet ;)

De aftopping valt ook wel mee als je het zo bekijkt:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rbDtvP3/2020-04-02-08-36-06-Window.png

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:02
Cheesy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:45:
[...]

[Afbeelding]
Wat @Geosto ook al zegt:

In harde cijfers zal een grotere omvormer niet te verdedigen zijn.

Echter, de emotie die er bij een tweaker mee gepaard gaat is :( :X :') -O- ;w ;( :F }:| :r :/ :'(

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:17
Geosto schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:01:
Mijn vraag
Er is afgelopen maandag een PV installatie geplaatst.
Erg blij dat het eindelijk zo ver was en alles liep voorspoedig met 2 uur lag het systeem op het dak en de manne hebben top werk geleverd.

Echter afgelopen dinsdag een mooie dag gehad en dan zie je dit.
[Afbeelding]

De installatie bestaat uit 12x LG330N1K-V5 met een Groodwe GW3000D-NS omvormer

Nu weet ik dat door de kleinere omvormer het systeem eerder start en langer door gaat met opwekken maar waar ligt dan het optimum.
Het lijkt mij dat deze installatie wel erg scheef is.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen over deze configuratie
Alvast bedankt voor de reacties
Hier een interssant stuk over overdimensionering https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:50
Daar wil ik toch wel een kleine kanttekening bij plaatsen, om te voorkomen dat je te ver gaat met de onderdimensionering van de omvormer (zoals de TS m.i.). Zelf heb ik sowieso een hekel aan afgetopte grafiekjes O-) , dus hier 12x300Wp = 3600W omvormer.

Ik heb dezelfde panelen als uit je link. Als je inderdaad een mooie strakke zonnige dag hebt ,dan pieken ze niet zo hard en gaat de vlieger wel op, dan draaien ze max. 260W op de top van de parabool, maar dat is nog altijd ver boven de NOCT waardes.

Waar ik vooral moeite mee heb in het aangehaalde verhaal is dat je 'nooit' op of boven de STC waardes zou uitkomen in NL.
Sommige producenten kiezen ervoor om de specificaties op papier iets lager in te zetten dan in de werkelijkheid, zodat de panelen altijd aan de minimum specs voldoen.
Hieronder zie je dat mijn panelen zelfs op 3812.7/12=317W draaien en dat is aanzienlijk boven de STC.

Grafiek is DC zijde trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tfqML9oMYDPF6-K8O9Zss48fHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/treqVqeU14Z2mS8nxuojJpba.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-11 20:52
Cheesy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:45:
[...]

[Afbeelding]
Dat plaatje is wel wat vertekend, de top zit wel heel erg laag.

Als ik het heel rudimentair bereken via 1/2*(tijd)*(gemiste Wp) kom ik uit op 1/2 * (4 uur) * (940 Wp) = ca. 2kWh verlies op die dag.

Leuk, overdimensionering, maar zoals @teacher zegt, kan de omvormer zoveel aan?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:31

de Peer

under peer review

Als je maximaal rendement uit je zonnepanelen wilt, dan moet een beetje aftoppen juist je doel zijn. Ik snap dan ook niet dat je als tweaker dit niet zou willen. Je hebt die panelen toch niet voor de mooie grafiekjes?

Als tweaker optimaliseer ik processen juist graag, en aftoppen = optimaal rendement en dan ben ik juist tevreden.

Ik ga er vanuit de de specificaties van producenten marge hebben en rekening houden met korte pieken buiten de specs. Zo werkt de wereld doorgaans.

Structureel er boven zitten zou ik ook niet willen, laat de gene die het gelegd heeft daar zijn verantwoordelijkheid voor nemen. Zou niet jouw risico moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 02-04-2020 11:31 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:50
@de Peer Met de kennis van nu zou ik óf meer panelen neerleggen op dezelfde omvormer (dit is overigens nog steeds een serieuze optie), of een kleinere omvormer hebben genomen. Maar goed, het is nu al zo...

Als iedereen zou aftoppen, waren deze bovenwaardes ook niet voorbij gekomen, dus wat dat betreft voor het forum wel weer waardevolle metingen, kan/mag iedereen doen met deze info wat ie wil.

Ik wilde alleen even nuanceren dat de rekenmodellen soms best wel wat afwijken van de werkelijkheid, dan gaat het mij niet alleen maar om de korte pieken.
Rekenen met 223W ipv 260W scheelt best nog wel watt. :+
Als je dat dan te strak doorrekent, zoals m.i. bij TS, dan kom je soms wel eens iets te krap uit.
Ik zit aan de andere kant van de lijn met een te ruime omvormer, dat is ook niet geweldig voor het rendement.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:17
Blackraven schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:25:
[...]

Daar wil ik toch wel een kleine kanttekening bij plaatsen, om te voorkomen dat je te ver gaat met de onderdimensionering van de omvormer (zoals de TS m.i.). Zelf heb ik sowieso een hekel aan afgetopte grafiekjes O-) , dus hier 12x300Wp = 3600W omvormer.

Ik heb dezelfde panelen als uit je link. Als je inderdaad een mooie strakke zonnige dag hebt ,dan pieken ze niet zo hard en gaat de vlieger wel op, dan draaien ze max. 260W op de top van de parabool, maar dat is nog altijd ver boven de NOCT waardes.

Waar ik vooral moeite mee heb in het aangehaalde verhaal is dat je 'nooit' op of boven de STC waardes zou uitkomen in NL.
Sommige producenten kiezen ervoor om de specificaties op papier iets lager in te zetten dan in de werkelijkheid, zodat de panelen altijd aan de minimum specs voldoen.
Hieronder zie je dat mijn panelen zelfs op 3812.7/12=317W draaien en dat is aanzienlijk boven de STC.

[Afbeelding]
Mbt de STC deel ik dezelfde ervaring. Deze week had ik op 400 Wp panelen lange pieken van 424 Watt. Let wel, bij een koude droge wind.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Blackraven schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:25:
[...] Daar wil ik toch wel een kleine kanttekening bij plaatsen, om te voorkomen dat je te ver gaat met de onderdimensionering van de omvormer (zoals de TS m.i.). Zelf heb ik sowieso een hekel aan afgetopte grafiekjes O-) , dus hier 12x300Wp = 3600W omvormer.

[Afbeelding]
Belangrijkste punt wat in jouw betoog mist is oriëntatie, dat maakt veel uit.
Voor TS zou ik niet veel onderdimensioneren, want pal zuid. Voor het systeem uit mijn .sig levert 5,5kWp op een 4,2kVA omvormer geen noemenswaardig aftoppen op. Je moet al heel goed zoeken in de grafieken. Systeem is dan ook O-W en topt meer af op beperkte MPPT dan op omvormer capaciteit.

Toen er nog minder panelen op zaten ooit eens in het begin op het juiste tijdstip (zon recht boven panelen) scheen de zon door een gaatje in hele dunne sluier bewolking die het zonlicht mooi verstrooide, echt een bijna compleet egaal zéér heldere lucht, dat strooi licht dus opgeteld bij dat moment van volle directe zon leverde een piek op van 127% Wp. Die (paar) seconde(n) dus. Het is dat ik op dat moment de live data zat te bekijken, in de lokale logging per 2minuten was er niets van terug te vinden. In de 5minuten externe logging dus al helemaal niet.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• sjoerd.desk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-01 08:08
Hoi Geosto,

De omvormer op zich is vrij aantrekkelijk, goed rendement en twee MPPT's. Maar als ik uit ga van jouw bericht dan past deze er niet goed bij.

Een conventionele zuid-schuindak opstelling kies je normaal een omvormer bij die een vermogen heeft van 0,9-maal de Wattpiek.

Mochten de zonnepanelen in twee orientaties gelegen hebben op een plat dak (zuid-west opstelling), dan had dit een goede omvormer geweest. Vanwege de 2 MPPT's en bij een lagere zonnegraad worden omvormers gedimensioneerd op zo een 0,8 maal het Wattpiek.

Dat is de kaas die ik ervan heb gegeten.. Of het kopen van een nieuwe omvormer je uiteindelijk winst gaat geven, ik denk het niet. Misschien kan je nog iets regelen met de installateur.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je een 3000 watt omvormer vervangt door een 3600 watt omvormer krijg je ipv 13 ampère door de draden 16 ampère door de draden. Meer stroom is meer hitte. Ik zou durven stellen dat je installatie prima werkt zo. De pieken gebruik je bijna nooit zelf en die zullen het net in gaan. De komende jaren worden die pieken stukken minder waard aangezien we vanaf 2023 minder terugkrijgen voor wat we het net op drukken. Tijdens de pieken loopt de wijkspanning verder op en ook dat wordt een probleem van ons allemaal.
Zoals reeds door anderen genoemd is de analyse van Anton boonstra ook een mooie indicatie en deze geeft aan dat je ongeveer 1,8% minder opbrengst zult hebben t.o.v. een 3680 ( dat zal 20 eur per jaar zijn oid) . Je hebt 10 jaar garantie op de omvormer, dus ik zou het lekker zo laten als het nu is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Geosto
Tja ik zie dat de meningen wel verdeeld zijn.
Zelf zit ik nog wel in de hoek van over dimensioneren prima maar wel in balans.
Het moet immers optimaal bij het systeem passen.
Een klein beetje scheef is het wel. En ja we gaan voor maximale opbrengst.
Als ik dan de berekeningen van Lothar zie dan is de verwachte jaar opbrengst van de huidige set 4156.37KWh een zwaardere omvormer heeft een opbrengst 4209.53KWh en haalt dan toch meer uit de panelen. oké het is niet veel maar optimaal is het nu niet.
Ik hoop dat de leverancier zich coolant opstelt en mee gaat in het uitwisselen van de omvormer.

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-11 19:17
eigenlijk is het simpel, een grotere omvormer kost jou niks, en levert je (iets) meer op. Qua opstart voltage zitten ze volgensmij namelijk gelijk. De leverancier heeft nu teveel WP aan de omvormer gehangen, en dit valt dus buiten de specificaties.lijkt me dat ze hem moeten omwisselen.

• Geosto
Inmiddels is er contact geweest met de support afdeling en ook zij zijn van mening dat er teveel wordt afgevlakt.
De omvormer wordt kosteloos vervangen.
Supper service dus van deze leverancier. _/-\o_

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Nou hopen dat je niet gaan afschakelen wegens te hoge voltage in de lijn, maar dat ze de boel kostenloos komen omprikken verdient zeer zeker een hele dikke pluim :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Geosto
Zeker keurig, en ik ben er erg bij mee.
Afvlakken in de centrale zal voor als nog wel loslopen het zijn geen enorme stromen die zo uit een wijk komen.
Weilanden vol met zonnepanelen is een ander verhaal maar die worden zo als ik het begrepen heb op een aparte aansluiting gezet en ik verwacht dat daar als eerste geknepen zal gaan worden.
Met name in de noorden van het land zal dat een punt worden.
Ik zit in het midden en wat dichter bij de randstad waar het meeste energie nodig is.
Daar zal het wel los lopen denk ik.
Verder is hier overigens de installatie met 3x4mm2 aangesloten dus die extra opwarming van de kabels zal ook wel mee vallen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De GW3600D-NS heeft dezelfde afmetingen en gewicht als de GW3000D-NS. Dit duidt er veelal op dat de hardware hetzelfde is. De 3600 zal dus heter worden dan de 3000, mits de WattDC > 3000.

En qua kWh zal het niet veel schelen, maar wel qua kW (emotie). De energieleverancier betaald voor kWh. Voor kW hoef je nog niet te betalen in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-04-2020 18:50 ]

• Geosto
Vandaag is de omvormer omgewisseld en zie hier onder het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqZlVxReZrjxzZ8q6ZYraz0XhRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/94EgENsGyRl73h8PXJnadkms.png?f=fotoalbum_large
Er komt gelijk 330 Watt bij en toen was de zon al over zijn hoogtepunt heen.
Mij benieuwen wat het morgen gaat doen.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Geosto
Toevallig nog een update hoe het na de upgrade van de omvormer is gegaan? En hoeveel extra opbrengst het gegeven heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Chickendorp op 25-05-2023 00:16 ]

Pagina: 1