Energieverbruik te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• backgroundmango
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-10-2021
./

[ Voor 99% gewijzigd door backgroundmango op 24-05-2021 15:06 ]

Alle reacties

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

'gemiddeld', 'normaal', het zegt weinig als je niet naar absoluut verbruik gaat kijken.

Als iemand snachts z'n verwarming altijd hoog heeft staan, zal de CV gewoon door blijven lopen, iemand wat kou-gevoelig en gooit dat ding nonstop open, dan heb je gewoon meer verbruik dan 'gemiddeld' of 'normaal'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 14:06
Verbruik is aardig normaal.
Zonder extra informatie kunnen wij niet achterhalen of het teveel is of niet.
Vooropgesteld jullie wonen er met z'n vieren, heeft iedereen een eigen thermostaat, f is er 1 in de gezamenlijke woonkamer? Stoken jullie de hele dag op 25 graden, of 19 graden? Hebben jullie nachts de boel ook aan?

Een boel vragen, maar met zo weinig informatie zal niemand je duidelijkheid kunnen geven. Nogmaals, voor een 4 persoons huishouden ziet het er iet vreemd uit. Je kijkt ook naar een "normaal" rijtjeshuis ter vergelijking. Jullie zijn verre van een "normaal" gezin met 1.2 kinderen waarvan de ouders beide werken, en er overdag niemand thuis is.
Bovendien komen de warme maanden er weer aan, jullie verbruik zal nog max 300/500 m3 stijgen in dit jaar (tot juni). Kom je uit op max 2500 m3. Ga dan nog eens kijken of het vreemd is met jullie specifieke details.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50

Onbekend

...

En op hoeveel staat de thermostaat? Op 18 graden of op 24 graden?
En hoe vaak en hoe lang douchen jullie?
En de ramen en deuren blijven zoveel mogelijk gesloten?
En hoe oud is het huis? Zijn de muren en het dak geïsoleerd, en zitten er tochtstrips langs de deur?

Qua verbruik zit je wel een beetje aan de hoge kant van een gemiddeld huis. Houd zelf eens de meterstanden per dag bij en misschien kom je wel een grootverbruiker tegen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat is het bouwjaar?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kan prima normaal zijn. Wat voor huis is het? Met name bouwjaar. Voor een oud huisjesmelkerskrot is 2000 kuub nog best laag voor vier man.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:47

Theo

moederbord

Die acht maanden die je noemt, daar zit wel het grootste gedeelte van de winter bij, en juist in deze periode verbruik je 90% van je jaarlijkse gas.

Maar hoe is jullie warm water verbruik? Dagelijks vier man die elk een kwartier douchen?
Waar staat de thermostaat op ingesteld 's nachts en overdag?
Was is de temperatuur op de verdieping zonder dubbel glas?

Als het dag en nacht 20 graden is in huis, ook op de bovenste verdieping en jullie letten niet op je warm water verbruik dan is 2.000 kuub tot nu toe niet abnormaal.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zit met een nageisoleerd jaren 50 huis, 2 onder 1 kap, 190m2 en middenin een lege, winderige polder net iets lager qua verbruik in de wintermaanden. En dan staat de thermostaat op 20 vanaf 16:00 tot 23:00 grofweg.
Dus ik vind t fors, tenzij jullie de hele dag de verwarming aan hebben.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
Hebben jullie allemaal een eigen kamer waar jullie apart de verwarming aan hebben staan, ook veel overdag?

Of alleen 's avonds de verwarming aan in een gezamenlijke woonkamer/keuken, en alleen af en toe op de eigen slaapkamer?

In het tweede geval zou ik het verbruik wel hoog vinden, maar ik vermoed dat het het eerste geval is, dan is het verbruik niet heel abnormaal.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Belangrijke info in deze:
  • Bouwjaar van de woning
  • Stookgedrag ( thermostaat, en waar staat de verwarming allemaal open
  • Wat voor soort/type/merk ketel? HR/VR? Of nog ouder? Of misschien zelfs nog gaskachels in de kamers?
  • Staat van de woning?, al onder de vloer gekeken of er isolatie zit en onder een dakpan gekeken?
  • Hoe vaak neem je de meterstanden op?
  • Heb je gecontroleerd op gaslekken cq gaslucht in huis?
  • Met andere woorden; Need more input! :)
FYI. Ik zit in een doorzonwoning uit 1978 die matig was geisoleerd. Toen wij begonnen was ons verbruik ongeveer 1600m3. Met allerlei aanpassingen, meer isolatie, etc dat verbruik terug weten te dringen tot net boven de 1000m3 per jaar.

Gaslek kan je relatief makkelijk bepalen. Stekker van je CV ketel uit het stopcontact, gaskookplaatkraan dicht draaien. En als je nog meer gastoestellen hebt die ook dicht draaien.

Dan de gasmeterstand opschrijven en een paar uur wachten ( liefst zo lang mogelijk ). Dan weer de gasstand opschrijven. Is de gasmeter verder gedraaid dan heb je een gaslek in huis en wordt het tijd om een expert in de arm te nemen.

Succes!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01 21:47
Hier hetzelfde verbruik, jaren 50 nageisoleerd en HR++. Maar wel met 2 personen. Dus met vier personen, en iedere slaapkamer welke verwarmd moet worden (hier dus niet) vindt ik het verbruik zeker niet raar.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Bouwjaar is cruciale informatie voor een antwoord of dit normaal is.

Waar stellen jullie de temperatuur op in? Zit daar nog iets van zuinigheidsbesef in, ook bij je huisgenoten, of staat alles op lekker warm de hele dag door, ook in jullie kamers de radiatoren lekker open? Trouwens, in een matig geisoleerd huis is dat soms geen kwestie van 'lekker' maar anders vernikkelen van de kou.

Eigenlijk hebben we dit seizoen geen noemenswaardige winter gehad, dus mocht het nog eens echt gaan vriezen, dan kun je maar beter wat geld opzij zetten met z'n allen voor de jaarafrekening.

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:58
Voor mijn gevoel exorbitant hoog...
zeer waarschijnlijk dat iedereen zich helemaal suf stookt dag en nacht. iedere graad die je hoger stookt kost zo 250 euro per jaar, en dat is uiteraard ook nog afhankelijk van de staat van isolatie van je huis.

even in context: huis uit 2002 (rijtjes woning 122 m2 -> CV ketel uit 2016. thermostaat op 19,5 graad.
we koken en douchen dus ook op gas
Vrouw (werkt 2 dagen per week) en ik + 2 kids van 7 en 5.

totaal gasverbruik in een jaar varieert tussen de 670 en 720 kuub.

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 12:58

DarkKnight

Narf

KnuCha schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:43:
Voor mijn gevoel exorbitant hoog...
zeer waarschijnlijk dat iedereen zich helemaal suf stookt dag en nacht. iedere graad die je hoger stookt kost zo 250 euro per jaar, en dat is uiteraard ook nog afhankelijk van de staat van isolatie van je huis.

even in context: huis uit 2002 (rijtjes woning 122 m2 -> CV ketel uit 2016. thermostaat op 19,5 graad.
we koken en douchen dus ook op gas
Vrouw (werkt 2 dagen per week) en ik + 2 kids van 7 en 5.

totaal gasverbruik in een jaar varieert tussen de 670 en 720 kuub.
Volgens mij blijft het punt dat belangrijkste variabelen ontbreken: Jaartal, Type woning, Isolatie en Stookgedrag.
Persoonlijk schrik ik niet van 2000 m³ want dat is ongeveer onze hoeveelheid, maar ja, mijn vergelijkingsmateriaal is een vrijstaande woning uit 1928, redelijke na-isolatie en stokend op 20graden, 2 mensen voltijdswerkend (behalve tijdens een bepaalde situatie nu met volledige thuiswerken, dus extra stoken). Dus zeker niet altijd te vergelijken met een tussenwoning, 2000+ en goed geïsoleerd.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Pagina: 1