PC loopt vast met paarse strepen ??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-12-2024
Hoi allen,

Het probleem dat ik heb:

Zo af en toe loopt mijn PC Compleet vast --> Out of the blue zwarte schermen, zoemende boxen en beeldschermen die aangeven dat er geen output is.

Dan reboot ik hem (harde reset, want de pc kast draait not wel) --> Dan krijg ik paarse strepen en een resolutie die nergens op slaat.

Eerste wat ik dan denk is Videokaart naar de MalleMoeren --> een Nvidia Geforce GTX 460

Dan reboot ik hem regulier en Tadaa --> Niks aan het handje.

Probleem is ontstaan (denk ik) nadat ik zaterdag een tweede scherm heb aangesloten op mijn tweede DVI poort. Loopt als een zonnetje, en heeft het ongeveer 2 dagen non stop perfect gedaan, tot gister het probleem ineens kwam.

Oplossingen:
- Nvidea driver ge-update, verwijderd, opnieuw geinstalleerd etc.
- PC Format + clean installatie
- Nu weer alles up to date + een aantal performance scans gedaan etc.

Dit alles levert niks op.

Is dit voor jullie een bekend probleem? Is het überhaupt softwarematig of raakt mijn videokaart gewoon oververhit en schiet hij in een soort lockdown (grappig woord) 8)7

Bijgevoegd een screenshot van hoe hij opstart als hij de paarse strepen heeft, maar zoals gezegd dit is dus alleen de eerste keer NA de crash. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvB84RvWnQfCgtcTZ4cu7ORqUhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpKl1Knkd8zkNAS7GBkGYPcn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke cpu en moederbord heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Ik heb een:

Intel (R) Core (TM) i5-6500 CPU @ 3.20 GHz

Moederbord: Gigabyte technolgoy B150M-D3H-CF

Bios datum 02-11-2015 (misschien moet deze geupdate, maar geen idee hoe) ?

[ Voor 27% gewijzigd door hansheem op 01-04-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Krijg je normaal beeld als je de videokaart eruit haalt en de monitor aansluit op het moederbord?

Bios mag idd wel eens geupdate worden. Hoe je dat doet staat in de handleiding van het moederbord.

[ Voor 34% gewijzigd door Uszka op 01-04-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Ja, die's dood.
Ik heb hier nog een 460 liggen die precies het zelfde deed, ik kon het nog een tijdje fixen met de bekende oven truc maar komt altijd terug.
Toevallig een Palit of Gainward modelletje (rood pcb)?

[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 01-04-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Geen idee of het een Palit is of Gainward, hoe kan ik dat zien? :)

Maar hij is dus door? Ook al doet hij het nu wel gewoon?
Ik heb een keer in het verleden zon probleem gehad, maar toen was de kaart echt dood, dood en had ik altijd paarse strepen, nu dus enkel de eerste reboot na een crash...

Maar goed, in ieder geval is hij dus aan het einde van zijn latijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Kleine update:

Vanmorgen even mijn kast open gemaakt om te zien of er een dosis stof in ligt --> Niet het geval
De tweede check die ik wilde doen wat zien hoe de koeling is van de videokaart en ik denk dat hier het probleem in zit.

een van de twee ventilatoren loopt een stuk stroever dan de andere, waarschijnlijk was met 1 beeldscherm dit geen probleem, maar met 2 wel.

No helemaal schoongemaakt en eens zien of het iets uithaalt, zo niet gaan we een nieuwe kopen!

Is er al iemand die obv mijn processor en moederbord een suggestie kan doen om mijn Nvidia Geforce GTX 460 te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Wat is je budget voor een andere videokaart en welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Met een i5 6500 kan je prima een hedendaagse kaart gebruiken, i.p.v een uit 2010 ;)

Het ligt aan je budget uiteindelijk.
Een GTX1650 Super is een uitstekende budget kaart voor het geld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Uszka schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:24:
Wat is je budget voor een andere videokaart en welk merk en type voeding heb je?
Ik heb een flinke Cooler Master erin zitten, maar heel veel meer specs heb ik zo niet, als dat echt nodig is kan ik wel even gaan graven maar volgens mij is Cooler Master opzich wel vrij prima?
nelizmastr schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:24:
Met een i5 6500 kan je prima een hedendaagse kaart gebruiken, i.p.v een uit 2010 ;)

Budget ... tja veel meer dan 100 / 150 euro wil ik er toch niet aan kwijt, maar als ik het zo zie kom ik daar al best ver mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59

Kraz

Saving the world

Voor je BIOS update zou je hier kunnen kijken;
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59
hansheem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:04:
Budget ... tja veel meer dan 100 / 150 euro wil ik er toch niet aan kwijt, maar als ik het zo zie kom ik daar al best ver mee?
Daarmee kan je net een Geforce GTX 1650 mee krijgen. Andere kaarten rond die prijs zijn Radeon RX570, Radeon RX560 en Geforce GTX 1050 TI. Met die alternatieven zou ik voor die Geforce GTX 1650 gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:10
[...]

Ik heb een flinke Cooler Master erin zitten, maar heel veel meer specs heb ik zo niet, als dat echt nodig is kan ik wel even gaan graven maar volgens mij is Cooler Master opzich wel vrij prima?
Het is wel goed te weten hoeveel vermogen de voeding kan leveren en eventueel aansluitmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 17:24
hansheem schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:17:
Hoi allen,

Het probleem dat ik heb:

Probleem is ontstaan (denk ik) nadat ik zaterdag een tweede scherm heb aangesloten op mijn tweede DVI poort. Loopt als een zonnetje, en heeft het ongeveer 2 dagen non stop perfect gedaan, tot gister het probleem ineens kwam.
Zonder tweede scherm ook strepen?

Of dan loopt ie de hele dag zonder problemen op een scherm?

[ Voor 3% gewijzigd door aveenhuysen op 02-04-2020 15:32 . Reden: verduidelijking ]

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
[...]

Flink en Cooler Master zeggen niets over kwaliteit en prestaties. Zoek even op welk type Cooler Master het exact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

[...]

Rond die prijs heb je de volgende opties:

- AMD RX560
- AMD RX570
- Nvidia GTX1050Ti
- Nvidia GTX1650

Van deze set is de RX570 de snelste, hetzij nipt. Kost ook samen met de 1650 het meest.
Goedkoopste is de RX560, maar of je die ±30 euro besparing het waard vindt is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Groentjuh schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:16:
[...]Daarmee kan je net een Geforce GTX 1650 mee krijgen. Andere kaarten rond die prijs zijn Radeon RX570, Radeon RX560 en Geforce GTX 1050 TI. Met die alternatieven zou ik voor die Geforce GTX 1650 gaan!
Wat ik zo op Google lees, lijkt dit me een zeer goede optie inderdaad! --> Heb ik dan niet meer RAM nodig? Ik heb nu 2x Kingston Valueram DDR4 - 4GB erin zitten.
aveenhuysen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:35:
[...]

Zonder tweede scherm ook of dan loopt ie de hele dag zonder problemen?
Ja, met twee ook, totdat ik mijn pc ga belasten (potje warcraft ofzo)
Even een n00bvraag, is het noodzakelijk je bios te updaten of niet perse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59
hansheem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:53:
Wat ik zo op Google lees, lijkt dit me een zeer goede optie inderdaad! --> Heb ik dan niet meer RAM nodig? Ik heb nu 2x Kingston Valueram DDR4 - 4GB erin zitten.
Videokaarten hebben eigen geheugen. Als je nu genoeg geheugen hebt in je systeem dan zal je door een nieuwe GPU niets ineens meer nodig gaan hebben.
8GB zou prima moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als je geeft om een veilig en probleem vrij syteem misschien wel handig om te updaten:

F24c Update Intel ME for security vulnerabilities

F24b Update CPU micro code to fix HT flaw issue

Er zijn nog meer updates voor compatibiliteit, maar de keuze is natuurlijk voor jou om te maken.
Het is niet heel moeilijk om de bios te updaten, MAAR er is wel een risico!!
Als je systeem uitvalt (om wel reden dan ook) tijdens het bios updaten, start je moederbord niet meer op.

Strepen in beeld zoals op jou foto is meestal een video geheugen probleem.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59

Kraz

Saving the world

[...]

Als je andere, rare dingen ervaart met spontane reboots etc, dan zeker!

Maar aangezien de nieuwe BIOS updates ook ervoor zorgen dat Intel Processor beveiliging issues worden gefixed en je processor dus iets trager kan worden, zou ik het voor nu gewoon zo laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
Uszka schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:00:
[...]

Flink en Cooler Master zeggen niets over kwaliteit en prestaties. Zoek even op welk type Cooler Master het exact is.
Ik heb de kast weer even open gehad maar verder dan Cooler Master GM series kom ik niet. Er staat geen getal bij, bijv 550 of 650.

Ik kan dus niet beoordelen of deze voeding de nieuwe Nvidia aankan. :(

Voor zover ik weet is er geen software die je voeding kan "lezen" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansheem
nelizmastr schreef op donderdag 2 april 2020 @ 10:24:

Ik ben nu eens naar deze aan het kijken:

https://azerty.nl/product...grafische-kaart-4gb-gddr6

Volgens mij is dit degene die je bedoelde?
als ik het zo zie heeft hij een minimum van 350w --> volgens mij heeft mijn oude kaart zelfs een 450w vereiste, dus dat is dan geen probleem?

Beide hebben ook een 6pins connector , ik ben echt nieuw met hardware, maar volgens mij kan ik bestellen? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

hansheem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:17:
[...]

Ik ben nu eens naar deze aan het kijken:

https://azerty.nl/product...grafische-kaart-4gb-gddr6

Volgens mij is dit degene die je bedoelde?
als ik het zo zie heeft hij een minimum van 350w --> volgens mij heeft mijn oude kaart zelfs een 450w vereiste, dus dat is dan geen probleem?

Beide hebben ook een 6pins connector , ik ben echt nieuw met hardware, maar volgens mij kan ik bestellen? :9~
Die bedoelde ik inderdaad. Voor dat geld koop je op dit moment geen betere kaart. Is best een kick-ass kaartje voor gamen op FullHD resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
hansheem schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:45:
[...]

Ik heb de kast weer even open gehad maar verder dan Cooler Master GM series kom ik niet. Er staat geen getal bij, bijv 550 of 650.

Ik kan dus niet beoordelen of deze voeding de nieuwe Nvidia aankan. :(
Cooler Master GM is redelijk en zal geen probleem hebben met een GTX 1650 Super. Ben zelf een tevreden gebruiker van de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G
Pagina: 1