Caiway in combinatie met TP-Link M4 Deco

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najtram
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik krijg binnenkort een Caiway AIE set met glasvezel modem voorzien van WiFi router. Omdat ik daarnaast goede WiFi dekking in huis wilde heb ik een 3 tal TP-Link deco M4 kastjes aangeschaft. Deze deco kan in twee bedrijfsmodussen:

1 Router, met NAT en DHCP standaard ingeschakeld.
2 Acces point, waardoor NAT, ouderlijk toezicht en QoS niet wordt ondersteund.

Mijn voorkeur is dus om de eerste optie aan te zetten. Helaas lijkt de meest logische zet, het Caiway modem/router in bridge modus niet te kunnen, als ik me goed heb laten informeren. Vandaar onderstaande vragen.

Omdat ik niet helemaal overzie wat wel en niet kan met het Caiway modem/router, zou ik graag willen informeren welke instellingen ik moet gebruiken om het werkend te krijgen, zonder dat de gekozen instellingen elkaar bijten. Ik wil de volgende situatie:

-De TP-Link Deco op Router modus in verband met parental control en QoS
-Portforwarding. (Maakt mij niet uit op welk apparaat ik dat moet instellen, als het maar kan)
-Interne vaste ip adressen voor bepaalde MAC objecten. (Maakt mij ook niet uit waar ik het moet instellen)

Zouden jullie mij willen helpen om aan te geven of bovenstaande uberhaupt kan en welke instellingen ik op welk apparaat moet doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Welke modem wordt (of is?) er geΓ―nstalleerd?

Ik heb hier een moderne Genexis en kan daarop gewoon m’n ER-X + 2 AP Lite aansluiten

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07

lier

MikroTik nerd

NAT achter NAT is per definitie niet ideaal en kan problemen opleveren.

Voor de parental control en QoS ontkom je er niet aan (tenzij het glasmodem dit ook ondersteunt)
Port forwardings kan je ook twee keer maken, dus dat levert geen probleem op
DHCP reservations wordt door de meeste (ingebwoude) DHCP servers ondersteund

Waar je je wel bewust van moet zijn is dat alle apparatuur op de TP-Link aangesloten moet worden. En dat je de WiFi van je glasmodem uit zet (om alle functionaliteit te hebben).

Tip, zorg dat alles dat op een vaste plek staat (inclusief de TP-Link set) met kabel aangesloten wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 02-04-2020 08:43 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:11

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Schopje naar NT

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najtram
Ik weet nog niet welk modem het wordt. En ik lees daar juist wisselende mogelijkheden voor.
Ik denk dat het het makkelijkste is het even zonder Qos te doen en zonder ParentalControl. (Alsof ik een puber met 4G tegen kan houden.)

Dus gewoon in Accespoint modus. Weten jullie of het Televisiekastje ook via een switch kan of moet die direct op het glasvezelmodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najtram
Modem is er. Het is een Genexis.
Product name: Platinum-7840
Op de doos staat nog de code-NLC-1 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-04 15:53
De genexis heeft wifi en is dus een router want modems zelf hebben nooit wifi.

De vraag is eigenlijk of caiway de genexis router in bridge kan zetten en of je gebruik maakt van IPTV/telefonie van Caiway.

Als je geen IPTV/telefonie gebruikt en de provider gebruikt geen vlan tagging kan je de deco in principe direct aansluiten op de glasvezelkabel met een mediaconverter.

Werkt de aansluiting wel met Vlans of gebruik je tv/telefonie kan je de deco het beste in AP modus zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:07

lier

MikroTik nerd

Aangezien het modem (nog) niet in bridge kan en je aan VLAN's vastzit wordt het optie 2 (AP modus) zoals @Arthion-nl aangaf.

Of fatsoenlijke apparatuur kopen die Γ©n VLAN ondersteunt Γ©n ouderlijk toezicht (als dat het belangrijkste is van de eisen die je hebt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najtram
Thanks voor het meedenken! Ik ga voor de AP modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najtram
Hoe lang duurt het voordat patchen is geregeld? Ik staar nu naar een pagina met
"U kunt op dit moment niet het activeringsproces afronden.

Neem contact op met de klantenservice van uw provider."
Pagina: 1