Ga in een lege kamer staan je hoort meer (echo) dan een volle kamer, oude huizen hebben vaak kasten als scheidings wand omdat eenmaal gevuld ze net zo effectief zijn als een muur.
Kortom meer objecten in de kamer is meer hoeken/reflectie materiaal . en dus minder direct geluid richting de buren.
Bij voorzetwanden zijn er gewoon praktische problemen. Een voorzetwand in de badkamer kan niet zonder toilet en douche te verplaatsen. Een voorzetwand in het trapgat betekent het plaatsen van een nieuwe trap.
ik denk dat je vooral realistisch moet zijn, waarom die locaties verbouwen ?
- je leeft niet op trap/toleit en douche toch ?
beperk je tot ruimtes waar je daadwerkelijk wel wat kan doen.. duidelijk een kosten vs baten verhaal.
Er is een ander topic waar men discussieert over wat voor overlast 'redelijk' is. Eerlijk gezegd lijkt het discussieren ervan met mensen die de situatie niet ervaren/kennen vooral meer discussie op te leveren. Niemand kiest ervoor om in een gehorig huis te wonen.
Natuurlijk "kies" je ervoor .. zo niet is het een les, als je huurt/koopt moet je wel investeren of de verhuurder erop aanspreken .
ik had een tijd een "goedkoop' huis gehuurd van de verhuurder (onder mij) die:
- vond mijn katten niet leuk (rende de trap op en af) .. toen men er wat van zei was mijn reactie "ze schoppen de pantoffels elke keer uit, heb ze 100x gezegd om ze aan te houden de buren hebben anders last van ze" vreemd he ik krijg het ze niet aangeleerd .. en liep door ..:)
- als ik bezoek had en ik praten normaal (hun slaapkamer onder mijn woonkamer) of tv/radio op "net hoorbaar" werd er op het plafond getikt .. totdat ik het zat was ..van de bank 4x afgesprongen met platte voeten op de vloer... en sindsdien weer normaal gepraat (1x herhaald daarna)
Toen ze maanden later erover begon .. zei ik dat ik die klop geesten zo zat was en dat ik fluisterend nog gebonk hoorde dat ik ff terug liet weten dat ik niet gediend was van deze vorm van comunicatie. en als ze er last van hebben het zelf maar moesten oplossen ..
ik had geen problemen om mee te helpen van mijn kant, extra isolatie of andere middelen als de verhuurder maar investeerde ,,
Het gaat niet om geluiden die wij zelf als 'hard' ervaren. Ik moet afgaan op wat zij melden, maar het (niet slaand) open en dicht gaan van een binnendeur die niet aan de woningscheidende muur gekoppeld is, was voor hen hinderlijk hoorbaar. Daarom vraag ik me af of er toch niet iets is dat juist geluid of trillingen versterkt, in plaats van dempt.
Andersom hebben wij van hen (en van onze andere buren) eigenlijk geen geluidsoverlast. TV/muziek/wasmachine/huisdieren e.d. zijn wel hoorbaar, maar nooit op het niveau van overlast.
Denk dat de laatste zin ook voor je zelf iets duidelijk moet maken, en tuurlijk kunnen dingen versterken maar vraag eens of je mag luisteren hoe hun het ervaren ..