Geluidsisolatie tussenwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Onze buren hebben vrij veel last van geluiden van ons. Contactgeluiden, maar ook deuren, etc. Zijn er technische middelen om de geluidsisolatie te verbeteren? De woningscheidende muur is twee lagen betonsteen met misschien 5cm spouw - volgens mij helaas wel verankerd aan elkaar. Als ik naar de bouwtekeningen kijk lopen de vloeren niet door.

Als het mogelijk is om die spouw vol te laten spuiten en daarmee het probleem te verhelpen, zou dat een heel makkelijke beslissing, maar ik lees op veel plekken dat dat juist het omgekeerde effect heeft.

Voorzetwanden zijn misschien gedeeltelijk mogelijk, maar op veel plekken (trapgat, badkamer) enorm ingrijpend om te realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Wat is het bouwjaar?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:06:
Onze buren hebben vrij veel last van geluiden van ons. Contactgeluiden, maar ook deuren, etc. Zijn er technische middelen om de geluidsisolatie te verbeteren? De woningscheidende muur is twee lagen betonsteen met misschien 5cm spouw - volgens mij helaas wel verankerd aan elkaar. Als ik naar de bouwtekeningen kijk lopen de vloeren niet door.

Als het mogelijk is om die spouw vol te laten spuiten en daarmee het probleem te verhelpen, zou dat een heel makkelijke beslissing, maar ik lees op veel plekken dat dat juist het omgekeerde effect heeft.

Voorzetwanden zijn misschien gedeeltelijk mogelijk, maar op veel plekken (trapgat, badkamer) enorm ingrijpend om te realiseren.
Rubbbertjes in kozijnen en kastjes zodat deuren niet te hard dichtslaan enzo als je dat nog niet hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04

BCC

Ik zou eerder een voorzetwand doen dan dat je de spouw gaat koppelen 🤔 wat ligt er op de vloer?

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 01-04-2020 22:10 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Eind jaren '60. Niet slecht voor die tijd, maar ook niet goed.
Marzman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:08:
Rubbbertjes in kozijnen en kastjes zodat deuren niet te hard dichtslaan enzo als je dat nog niet hebt.
Al gedaan uiteraard, op de plekken waar dat paste. Misschien zou ik de rubbertjes kunnen infrezen op de plekken waar dat niet kan.
BCC schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:08:
Ik zou eerder een voorzetwand doen dan dat je de spouw gaat koppelen 🤔 wat ligt er op de vloer?
Laminaat, op dempende ondervloer. Hoogpolig tapijt lag niet in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hadden woningen eind jaren '60 al een spouw tussen de woningscheidende muren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Goede vraag! Zou het ook wel willen weten i.v.m de buren. Woning uit 1975 hier.

De spouw laten vullen met een dempend materiaal zou ideaal zijn.

Zelf kun je uiteraard genoeg doen qua kastjes, soft-close, drangers op deuren, rubbertjes, etc.
Vergeet ook de viltjes onder je stoelen niet.

Iets ingrijpender, tapijt op de trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:40:
Volgens mij kun je dat in zijn algemeenheid niet zeggen, maar deze woning zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
SvMp schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:40:
Euh, dit jaren '30 huis hier heeft al een woningscheidende spouw. Alleen op zolder niet.

Maar 30cm massief beton zal nog steeds wel beter zijn dan deze spouw hier.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-04-2020 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@CVTTPD2DQ
- laminaat ligt niet strak tegen de wand aan gelegd.
- (plak)viltjes onder bewegende meubels (stoelen/tafel/bank)
- deuren voorzien van "rubbers"

Je kan met hun praten bv over een gipsplaat "plakken" op de muur met zoiets als "Acoustiblok Sound Sealant" voor een 10 meter muur heb je 17 platen nodig en per 2 platen 1 tube van dat spul ? word dat een redelijk prijzige grap. je zit zo op 500,- van A-Z per "verdieping" .. en dat voor paar DB minder geluids overlast

Je zou ook meer (wand) meubels neer kunnen zetten ..

Test eens bv je tv op stand x zetten of de buurman dat hoort, en ga dan zelf luisteren bij hem.

Maar eerlijk gezegd, denk ook dat je realistisch moet blijven, als je op je tenen moet lopen anders gaat de buurman klagen dan zou ik een streep trekken. Je doet je best en daarmee moet hij het doen sommige mensen gaan in een flat wonen en verwachten dat het na etenstijd muis stil is .. erhm NOPE ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:45
Wat versta je onder "contactgeluiden"? Deuren, kastjes kan je makkelijk oplossen met rubbertjes. Dat scheelt al heel veel als er eentje per ongeluk wat harder dicht gooit.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
vso schreef op donderdag 2 april 2020 @ 01:13:
@CVTTPD2DQ

Je kan met hun praten bv over een gipsplaat "plakken" op de muur met zoiets als "Acoustiblok Sound Sealant" voor een 10 meter muur heb je 17 platen nodig en per 2 platen 1 tube van dat spul ? word dat een redelijk prijzige grap. je zit zo op 500,- van A-Z per "verdieping" .. en dat voor paar DB minder geluids overlast

Test eens bv je tv op stand x zetten of de buurman dat hoort, en ga dan zelf luisteren bij hem.

Maar eerlijk gezegd, denk ook dat je realistisch moet blijven, als je op je tenen moet lopen anders gaat de buurman klagen dan zou ik een streep trekken. Je doet je best en daarmee moet hij het doen sommige mensen gaan in een flat wonen en verwachten dat het na etenstijd muis stil is .. erhm NOPE ..
Als je begint met een jaren '60 woning is het sowieso lastig om echt goede geluidsisolatie te bereiken. Begin je nieuw met 14cm kalkzandsteen - 7 cm anderkloze spouw - 14 cm kalkzandsteen dan ga je heel weinig van je buren horen. Maarja, dat is niet echt een eenvoudige verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 01:54:
[...]

Als je begint met een jaren '60 woning is het sowieso lastig om echt goede geluidsisolatie te bereiken. Begin je nieuw met 14cm kalkzandsteen - 7 cm anderkloze spouw - 14 cm kalkzandsteen dan ga je heel weinig van je buren horen. Maarja, dat is niet echt een eenvoudige verbouwing.
:? zeg dan meteen verhuizen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
@CVTTPD2DQ

Vooral die laatste is een tip waar ik nog niet aan had gedacht. Ik vraag me ook af of die het probleem niet erger maakt als de meubels hun trillingen aan de muur doorgeven.

Bij voorzetwanden zijn er gewoon praktische problemen. Een voorzetwand in de badkamer kan niet zonder toilet en douche te verplaatsen. Een voorzetwand in het trapgat betekent het plaatsen van een nieuwe trap.
Er is een ander topic waar men discussieert over wat voor overlast 'redelijk' is. Eerlijk gezegd lijkt het discussieren ervan met mensen die de situatie niet ervaren/kennen vooral meer discussie op te leveren. Niemand kiest ervoor om in een gehorig huis te wonen.
sig69 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 01:18:
Wat versta je onder "contactgeluiden"? Deuren, kastjes kan je makkelijk oplossen met rubbertjes. Dat scheelt al heel veel als er eentje per ongeluk wat harder dicht gooit.
Het gaat niet om geluiden die wij zelf als 'hard' ervaren. Ik moet afgaan op wat zij melden, maar het (niet slaand) open en dicht gaan van een binnendeur die niet aan de woningscheidende muur gekoppeld is, was voor hen hinderlijk hoorbaar. Daarom vraag ik me af of er toch niet iets is dat juist geluid of trillingen versterkt, in plaats van dempt.

Andersom hebben wij van hen (en van onze andere buren) eigenlijk geen geluidsoverlast. TV/muziek/wasmachine/huisdieren e.d. zijn wel hoorbaar, maar nooit op het niveau van overlast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04

BCC

Ik heb ook een jaren 60 woning - voor de verbouwing konden we de TV van de buurvrouw horen als we in bed lagen - daarom over de gehele scheidingswand een 10cm voorzetwand gezet met steenwol en gips. Daarna horen we niets meer 🎉.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:38:
[...]
Vooral die laatste is een tip waar ik nog niet aan had gedacht. Ik vraag me ook af of die het probleem niet erger maakt als de meubels hun trillingen aan de muur doorgeven.
Ga in een lege kamer staan je hoort meer (echo) dan een volle kamer, oude huizen hebben vaak kasten als scheidings wand omdat eenmaal gevuld ze net zo effectief zijn als een muur.

Kortom meer objecten in de kamer is meer hoeken/reflectie materiaal . en dus minder direct geluid richting de buren.
Bij voorzetwanden zijn er gewoon praktische problemen. Een voorzetwand in de badkamer kan niet zonder toilet en douche te verplaatsen. Een voorzetwand in het trapgat betekent het plaatsen van een nieuwe trap.
ik denk dat je vooral realistisch moet zijn, waarom die locaties verbouwen ?
- je leeft niet op trap/toleit en douche toch ?
beperk je tot ruimtes waar je daadwerkelijk wel wat kan doen.. duidelijk een kosten vs baten verhaal.
Er is een ander topic waar men discussieert over wat voor overlast 'redelijk' is. Eerlijk gezegd lijkt het discussieren ervan met mensen die de situatie niet ervaren/kennen vooral meer discussie op te leveren. Niemand kiest ervoor om in een gehorig huis te wonen.
Natuurlijk "kies" je ervoor .. zo niet is het een les, als je huurt/koopt moet je wel investeren of de verhuurder erop aanspreken .

ik had een tijd een "goedkoop' huis gehuurd van de verhuurder (onder mij) die:
- vond mijn katten niet leuk (rende de trap op en af) .. toen men er wat van zei was mijn reactie "ze schoppen de pantoffels elke keer uit, heb ze 100x gezegd om ze aan te houden de buren hebben anders last van ze" vreemd he ik krijg het ze niet aangeleerd .. en liep door ..:)
- als ik bezoek had en ik praten normaal (hun slaapkamer onder mijn woonkamer) of tv/radio op "net hoorbaar" werd er op het plafond getikt .. totdat ik het zat was ..van de bank 4x afgesprongen met platte voeten op de vloer... en sindsdien weer normaal gepraat (1x herhaald daarna)
Toen ze maanden later erover begon .. zei ik dat ik die klop geesten zo zat was en dat ik fluisterend nog gebonk hoorde dat ik ff terug liet weten dat ik niet gediend was van deze vorm van comunicatie. en als ze er last van hebben het zelf maar moesten oplossen ..

ik had geen problemen om mee te helpen van mijn kant, extra isolatie of andere middelen als de verhuurder maar investeerde ,,
Het gaat niet om geluiden die wij zelf als 'hard' ervaren. Ik moet afgaan op wat zij melden, maar het (niet slaand) open en dicht gaan van een binnendeur die niet aan de woningscheidende muur gekoppeld is, was voor hen hinderlijk hoorbaar. Daarom vraag ik me af of er toch niet iets is dat juist geluid of trillingen versterkt, in plaats van dempt.

Andersom hebben wij van hen (en van onze andere buren) eigenlijk geen geluidsoverlast. TV/muziek/wasmachine/huisdieren e.d. zijn wel hoorbaar, maar nooit op het niveau van overlast.
Denk dat de laatste zin ook voor je zelf iets duidelijk moet maken, en tuurlijk kunnen dingen versterken maar vraag eens of je mag luisteren hoe hun het ervaren ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:20

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Deurdrangers op de buitendeuren? Bij onze achterdeur werkte dat prima tegen hard dichtslaan. Nu de dranger eraf is merk ik regelmatig dat we de deur achter ons laten dichtslaan met een vaartje. Klinkt vervolgens alsof de deurpost eruit komt klappen. Ook dichtdoen met een raam open ergens kan onverwachts hard gaan..

Kan evt. ook bij binnendeuren. Voordeel is nl. dat het 'dichtslaan' afremt/tegengaat. :-)

Ik zou mij in ieder geval niet stukstaren op het vullen van de spouwmuur. Als er ergens in de spouw klodders cement zijn gevallen of hele vlakken elkaar raken dan helpt dat niet zoveel.
Wat bij ons qua loopgeluid goed hielp (jaren '30 huis, halfsteens tussenmuur), is het bekleden van de trap met tapijt en een geluiddepende onderlaag. De buren hebben dat niet, enkel halve maantjes van laf stof, en die hoor je letterlijk de trap oplopen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 20:32
Er is een gigantisch verschil in contactgeluid en luchtgeluid, zo ook in de isolatie ervan (Een veel voorkomend misverstand is b.v. het gebruik van tempex, dit werkt averechts). De Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft veel informatie: https://nsg.nl/nl/home

Bij de Akoestiekwinkel verkopen ze heel veel verschillende materialen en hebben ze ook heel veel info en een verwijzing naar andere sites voor info: https://www.akoestiekwinkel.nl/woning

Edit: van de nsg een link naar "een website vol links" : https://geluid.startpagina.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Ziewel op 02-04-2020 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In onze vorige woning was de woningscheidende muur gewoon één snelbouwsteen dik en waren ook de vloerplaten gekoppeld. De buren hadden in hun woonkamer en slaapkamer een geluidswerende wand geplaatst en dat hielp redelijk tegen luchtgeluid (TV, spreken, muziek) maar nauwelijks tegen alle contactgeluid. Dit geluid was ook het hardste te horen. Wij hadden in onze slaapkamer ook een geluidswerende wand en daar kon je nauwelijks nog luchtgeluid horen maar ik kon 's avonds als het stil was wel de buurman horen plassen in de badkamer aan de andere kant van het huis :X

Contactgeluiden komen nu eenmaal heel vlot door gekoppelde oppervlakten door. Als de spouwmuur ankers heeft dan komt dat geluid gewoon door. Verder kan het ook door gekoppelde muurvlakken komen (bijvoorbeeld de gevel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:13:
Ik heb ook een jaren 60 woning - voor de verbouwing konden we de TV van de buurvrouw horen als we in bed lagen - daarom over de gehele scheidingswand een 10cm voorzetwand gezet met steenwol en gips. Daarna horen we niets meer 🎉.
Ook ontkoppeld?
Laten doen of zelf? En indien zelf, welke bronnen hebben jullie gebruikt om het goed te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
vso schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:29:
Ga in een lege kamer staan je hoort meer (echo) dan een volle kamer, oude huizen hebben vaak kasten als scheidings wand omdat eenmaal gevuld ze net zo effectief zijn als een muur.
Boekenkasten zijn behoorlijk zwaar. Maar zoals ik het begrijp moeten ze niet in staat zijn hun trillingen over te dragen aan de muur.
Natuurlijk "kies" je ervoor .. zo niet is het een les,
Ik denk dat de meeste mensen in rijtjeshuizen geen probleem zouden hebben met verhuizen naar een vrijstaande woning - maar uiteindelijk een compromis hebben moeten sluiten met hun budget en woonplaats.
Denk dat de laatste zin ook voor je zelf iets duidelijk moet maken, en tuurlijk kunnen dingen versterken maar vraag eens of je mag luisteren hoe hun het ervaren ..
Er is een wereld van verschil tussen iets kunnen horen en hinder ondervinden. Zo kon ik vanmiddag binnen een gesprek van de buren buiten bijna woord voor woord verstaan - maar volgens de geluidsmeter op mijn telefoon kwam het geluidsniveau nooit boven 30dB(A).
Ziewel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:36:
Er is een gigantisch verschil in contactgeluid en luchtgeluid, zo ook in de isolatie ervan (Een veel voorkomend misverstand is b.v. het gebruik van tempex, dit werkt averechts). De Nederlandse Stichting Geluidshinder heeft veel informatie: https://nsg.nl/nl/home

Bij de Akoestiekwinkel verkopen ze heel veel verschillende materialen en hebben ze ook heel veel info en een verwijzing naar andere sites voor info: https://www.akoestiekwinkel.nl/woning

Edit: van de nsg een link naar "een website vol links" : https://geluid.startpagina.nl/
Dit is wel een schat aan informatie, dank. Helaas lijkt het erop dat voorzetmuren de enige echte oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 20:32
Helaas lijkt het erop dat voorzetmuren de enige echte oplossing zijn.
Voor een eind jaren '60 woning op een goede locatie, waar je nog minstens 10 jaar kan blijven wonen is dit zeker de moeite waard. Wel goed bedenken welk geluid je wilt dempen.

Een enkele voorzetwand kan luchtgeluid van een tv redelijk goed dempen, al is hier ook overdracht via plafond en vloer. Voor contactgeluid van b.v. je eigen hakken op een harde vloer zal het nauwelijks effect hebben voor je buren. Alleen jij zult van de hakken van je buren op de vloer, via die geïsoleerde wand geen last meer hebben, maar je gaat hun hakken dan vooral via je plafond horen (en in mindere mate ook nog via andere wanden).

Dus als jouw buren last hebben van jouw hakken op de vloer, moeten je buren eigenlijk beginnen met de wand te isoleren. En als ze het goed willen aanpakken kunnen ze dan beter meteen met het plafond beginnen. Of je moet zelf een isolatie op je vloer aanbrengen d.m.v. een zwevende vloer b.v.: https://www.akoestiekwinkel.nl/akoestifloor-zwevende-vloer of https://www.akoestiekwink.../geluidsisolerende-matten of iets dergelijks. Een kale trap lijkt mij goed te bekleden met dergelijke matten. Wellicht zijn er elders even zulke goede, maar voordeligere alternatieven te vinden.

En dan moet je nog gaan bedenken hoe dik je wilt gaan isoleren, waarbij je de juiste onderlinge verhoudingen in moet gaan schatten. Een dunne isolering is afdoende voor hoog geluid, hoe lager het geluid wat je wilt dempen, des te dikker dient de isolatie te worden.

Zelf heb ik tot nu toe alleen ervaring met een geïsoleerd plafond met akoestiregels van 80mm dik (van Akoestikon, overgenomen door de akoestiekwinkel als ik het juist heb) in een mid jaren 80 woning (dit soort regels: https://www.akoestiekwink...ex-voorzetwand-en-plafond ). Een buur die schuin boven mij woonde kwam bij mij klagen, omdat de buren boven mij zoveel overlast veroorzaakten met schreeuwende ruzies. Luchtgeluid dus en voor mij alleen indirect via de wanden hoorbaar. Als het echt heel erg werd, deed ik ook nog op maat gemaakte oordoppen in: https://www.beterhoren.nl...herming/oordoppen-op-maat. De bovenbuur is uiteindelijk uit zijn woning gezet doordat meerdere buren klaagden en door andere overlast.

Contactgeluid en luchtgeluid van mijn onderburen hoor ik merkwaardig genoeg het meest via een dragende binnenmuur van mijn 3-kamer woning. Die ga ik zo snel mogelijk een keer isoleren. Gisteren tijdens het klokkenluiden van 19u tot 19.15u draaiden al mijn buren het volume van tv en muziek flink omhoog (luchtgeluid). Ik hoorde luidruchtig overspraak via het telefoonstopcontact, maar dat is een peulenschilletje om een keer iets aan te doen.

Het beste kun je er wellicht niet al te veel over nadenken, maar gewoon ergens beginnen, want alle beetjes helpen. Uiteindelijk is het op zich best wel makkelijk te doen, zelfs wel leuk als je er mee bezig bent, alleen het stof van al het boren is geen pretje. Overleggen met je buren en laten zien dat je echt wat zinnigs doet lijkt mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Ziewel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:25:
Een enkele voorzetwand kan luchtgeluid van een tv redelijk goed dempen, al is hier ook overdracht via plafond en vloer. Voor contactgeluid van b.v. je eigen hakken op een harde vloer zal het nauwelijks effect hebben voor je buren. Alleen jij zult van de hakken van je buren op de vloer, via die geïsoleerde wand geen last meer hebben, maar je gaat hun hakken dan vooral via je plafond horen (en in mindere mate ook nog via andere wanden).
Van mijn buren heb ik geen enkele last. Je tips zijn goedbedoeld, maar gericht op iemand die met groot enthousiasme de laatste geluidslekken in z'n huis wil dichten, ipv. iemand die zonder grote renovatie een zinnige reductie wil bereiken.

Bij de trap is volgens mij het probleem dat hij strak verbonden is met de woningscheidende wand. Alle trillingen worden dus rechtstreeks overgebracht naar de spouw, en via de spouwankers naar de andere zijde. Iets anders dan trap eruit hakken en een nieuwe 'zwevend' ophangen lijkt me geklooi in de marge.

Hetzelfde geldt voor keuken, badkamer e.d. Allemaal geen dingen die je 'even' opnieuw aanlegt om wat geluidswering aan te brengen.
Ziewel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:25:
En dan moet je nog gaan bedenken hoe dik je wilt gaan isoleren, waarbij je de juiste onderlinge verhoudingen in moet gaan schatten. Een dunne isolering is afdoende voor hoog geluid, hoe lager het geluid wat je wilt dempen, des te dikker dient de isolatie te worden.
Zijn daar vuistregels voor, bijv. hoeveel volume of massa je nodig hebt voor welke frequentie?
Pagina: 1