Toon posts:

Excel Solver

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een schoolopdracht moet ik een linear programmeringsprobleem oplossen door middel van de excel solver. Nu ben ik al een tijdje bezig met deze opdracht maar ik kom er niet uit.

Het probleem is dat er 4 producten te produceren zijn en daar de maximale winst over bepaald moet worden. er is een maximum gegeven aan beschikbare materialen en er is bekend hoeveel winst er per product gemaakt wordt. Nu pas ik de solver toe en berekent hij maar voor de eerste twee producten het optimum en de rest laat die op 0 staan.

Ik heb echt alles geprobeerd maar hij wilt geen optimum bereken met over deze 4 producten. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Iets meer info is toch echt nodig, niet alleen omdat het een schoolopdracht is maar ook omdat er met deze mate van informatie echt nul zinnigs te zeggen is ;)

Wat heb je precies geprobeerd (settings van de solver, én formules in je sheet), en wat denk je zelf dat er eventueel mis zou kunnen zijn? Heb je één en ander al uitgewerkt zonder Solver?

[ Voor 38% gewijzigd door naitsoezn op 01-04-2020 20:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SL06BZ65xhclfuTbF9vCCAa9Ov4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5gDH3iCBcB7CzbUASP06uPN.png?f=fotoalbum_large

Op deze afbeelding staan alle gegevens met betrekking tot de getallen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNfaLvek1_51itjGqzu-3Fz01Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRmdzDuuR7y2JNQvj2756Cc2.png?f=fotoalbum_large

en op deze afbeelding staan alle toegepaste formules.

Aan de instellingen heb ik niks veranderd! Ook heb ik een tweede solver gebruikt en die gaf hetzelfde antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:00:
[Afbeelding]

Op deze afbeelding staan alle gegevens met betrekking tot de getallen

[Afbeelding]

en op deze afbeelding staan alle toegepaste formules.

Aan de instellingen heb ik niks veranderd! Ook heb ik een tweede solver gebruikt en die gaf hetzelfde antwoord.
Snap je het antwoord van de Solver, en heb je eventueel een antwoord in je hoofd die beter zou zijn? Enkel het feit dat je vier cellen opgeeft om mee te spelen, wil niet zeggen dat die vier cellen ook daadwerkelijk ongelijk aan nul hoeven te eindigen na de solver. Als er bijvoorbeeld meerder oplossingen zijn.... Heb je ook al eens gespeeld met verschillende beginwaardes voordat je de solver startte, of met een andere optimizer (uiteraard rekening houdend met de constraints van die optimizer)?

De Excel-solver is geen magisch orakel. Die doet gewoon wat hem opgedragen wordt binnen de beperkingen die ie heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 01-04-2020 21:05 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee eigenlijk niet hahaha. Alleen in het lijkt mij niet te kloppen dat je 4 soorten producten produceert en uiteindelijk maar de eerste 2 twee gaat produceren.

Vandaar dat ik mijn vraagtekens daarbij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik ook geprobeerd, ook door bijvoorbeeld =>10 te laten beginnen, maar dat werkt ook niet, dan komen er hele rare uitkomsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Verwijderd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:40:
Ik heb echt alles geprobeerd maar hij wilt geen optimum bereken met over deze 4 producten. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Waarom zou het optimum moeten bestaan uit productie van alle vier de producten?

Aangezien dit een huiswerkvraag is met een karige topicstart doe ik het topic dicht. Ik zou me eerst verdiepen in wat een optimum is en hoe de Excel solver werkt. Voel je dan vrij om weer een topic te openen als je er niet uit komt, maar laat dan wel zien wat je hebt gedaan als je zegt 'ik heb echt alles geprobeerd'.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.