Geen LAN verbinding na moederbord upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-01 17:07
Beste mensen,

Niet lang geleden heb ik mijn PC geupgrade, waaronder mijn moederbord. Nu kan ik alleen niet verbinden met een internetkabel, terwijl dat wel met de vorige kon. Ik kan nog wel verbinding maken met WiFi via een externe adapter. Als ik ook bij apparaatbeheer kijk, zie ik geen LAN netwerk adapter staan, ook niet bij Netwerkverbindingen in het configuratiescherm. Verder als ik de LAN driver probeer te installeren, geeft de installer de volgende melding: "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable."

Wat ik zelf heb gedaan:
BIOS reset
Ander internetkabel gebruikt.
Internetkabel geprobeerd in een andere PC, waar die het wel deed.
PC uitgedaan en voor een aantal minuten de power eruit gehaald

Specs:
Moederbord: B450M Pro4-F
CPU: AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed
Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Moederbord upgrade > oude windows opgestart?
Heb je de chipset+drivers die bij het nieuwe moederbord zitten geïnstalleerd?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
keur0000 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:26:
Moederbord upgrade > oude windows opgestart?
Heb je de chipset+drivers die bij het nieuwe moederbord zitten geïnstalleerd?
Ik heb windows inderdaad niet opnieuw geinstalleerd, want het leek me onnodig aangezien de rest het wel allemaal doet. Is dat wel nodig dan?
Ik heb op de ASRock site(https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4-F/#Download) de volgende dingen gedownload en geinstalleerd:

AMD all in 1 with VGA driver ver:19.10.16_19H1_WHQL
Realtek high definition audio driver ver:8730.1
Realtek Lan driver ver:10035_05212019(geeft tijdens het installeren de volgende melding: "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ben bang dat het hierdoor misgaat oude windows+nieuw moederbord/chipset/drivers enz. enz.
Dit maakt dus ruzie met wat er al was aan drivers....
Opstarten in veilige modus en alle chipset/lan/enz. drivers verwijderen en opnieuw beginnen?
hondaap schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:31:
[...]

Ik heb windows inderdaad niet opnieuw geinstalleerd, want het leek me onnodig aangezien de rest het wel allemaal doet. Is dat wel nodig dan?
Ik heb op de ASRock site(https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4-F/#Download) de volgende dingen gedownload en geinstalleerd:

AMD all in 1 with VGA driver ver:19.10.16_19H1_WHQL
Realtek high definition audio driver ver:8730.1
Realtek Lan driver ver:10035_05212019(geeft tijdens het installeren de volgende melding: "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable.")

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Is normaal niet nodig tenzij de vorige mobo een Intel was, dan kan je in problemen komen als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
pennywiser schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:34:
Is normaal niet nodig tenzij de vorige mobo een Intel was, dan kan je in problemen komen als deze.
Oud moederbord was inderdaad samen met een Intel I3 6100..
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
keur0000 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:34:
Ben bang dat het hierdoor misgaat oude windows+nieuw moederbord/chipset/drivers enz. enz.
Dit maakt dus ruzie met wat er al was aan drivers....
Opstarten in veilige modus en alle chipset/lan/enz. drivers verwijderen en opnieuw beginnen?
Hier heb ik om eerlijk te zijn weinig verstand van. Zou je me misschien een link met instructies of iets dergelijks kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hondaap schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:40:
[...]

Defo herinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 14:53

AzzKickah

06-CENSORED

Staat de LAN controller niet gewoon disabled in de BIOS?

Voordat je je hele PC gaat herinstalleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
AzzKickah schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:46:
hondaap schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:23:
Wat ik zelf heb gedaan:
BIOS reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:05
hondaap schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:40:
Bij Instellingen/Programma's en Onderdelen alle Intel pakketten verwijderen/uninstallen?
Dat zou toch genoeg moeten opruimen.
Als het dan ook nog niet werkt via Windows Update (Wifi)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondaap
The_Doman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:04:
[...]

Bij Instellingen/Programma's en Onderdelen alle Intel pakketten verwijderen/uninstallen?
Dat zou toch genoeg moeten opruimen.
Als het dan ook nog niet werkt via Windows Update (Wifi)?
Dit geprobeerd. Gaf geen resultaat, ook niet na een windows update.
Windows opnieuw geinstalleerd via deze link: https://support.microsoft...ndows-10-recovery-options.
Opties die ik daarbij gebruikte: Mijn bestanden behouden > Instellingen wijzigen > Vooraf geïnstalleerde apps Uit. Daarna de LAN driver opnieuw geinstalleerd, maar dat leverde niks op helaas. Gaf me dezelfde foutmelding: "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable."
AzzKickah schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:46:

Voordat je je hele PC gaat herinstalleren...
Ik kan geen LAN instellingen vinden in de BIOS, dus daar ligt het niet aan denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door hondaap op 02-04-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Wat gebeurt er als je in 'apparaatbeheer (device manager)' naar netwerk adapter gaat, en dan met rechts op realtek klikt en 'update driver' kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
hondaap schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:22:
[...]

Windows opnieuw geinstalleerd via deze link: https://support.microsoft...ndows-10-recovery-options.
Opties die ik daarbij gebruikte: Mijn bestanden behouden > Instellingen wijzigen > Vooraf geïnstalleerde apps Uit. Daarna de LAN driver opnieuw geinstalleerd, maar dat leverde niks op helaas. Gaf me dezelfde foutmelding: "The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable."
Dit is geen schone herinstallatie. Reset het bios nogmaals, update het laatste bios en doe en schone herinstallatie. Als het dan niet werkt, rma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:58
Wat je eventueel nog kan doen voordat je begint met herinstalleren, is even een live distro starten. Maak even een live Ubuntu stick en test of je LAN daar wel werkt. Dan weet je redelijk zeker dat het een software probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
hondaap schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:22:

Ik kan geen LAN instellingen vinden in de BIOS, dus daar ligt het niet aan denk ik.
Bijna onmogelijk. Zal ergens goed verstopt zitten maar tot nog toe geen moederbord tegengekomen waar zowel Lan als Geluid niet in de bios uitgezet konden worden.

Kan helaas geen bios handleiding vinden van dit moederbord. Alleen de erg beperkte quick start guide.
Mogelijk dat er op de cd die bij je moederbord is meegeleverd nog een uitgebreide handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:42
Ik ben er ook bijna van overtuigd dat het ding A) Disabled staat in apparaatbeheer of B ) Uitgeschakeld staat in het BIOS.

En kijk de handleiding na op 4.4.3: https://download.asrock.com/Manual/B450M%20Pro4-F.pdf

Daar staat de optie voor Deep Sleep. Zet die UIT

en 4.4.9: LAN POWER ENABLE. Zet die AAN

4.5
NETWORK CONFIGURATION

Controleer die instellingen eerst en laat ons weten wat daar uit gekomen is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als je niet bereid bent om zelf tijd en kennis te spenderen aan een Windows probleem na lukraak andere hardware erin te zetten, dan is mijn enige advies -> Reset this PC -> clean start. Gelukkig hoef je tegenwoordig niets anders meer te doen dan dat en is je PC volledig werkend. Eventueel met behoud van data en bestanden, maar daar ben ik geen voorstander van.

Gewoon opnieuw beginnen met een schone windows dus.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:53
Heb je bij de montage van het nieuwe moederbord goed gelet op de plek van de afstandshouders onder het moederbord? Een afstandshoudertje op een plek waar die niet hoort (geen gat) wil ook nog wel eens tot dit soort rare problemen leiden.
Pagina: 1