Moet ik mijn processor vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-03-2021
Vraag

Sommige spellen hakkelen/hangen vast, als ik dan naar mijn processor kijk gebruik die bijna de volle 100%.
Is het dan tijd voor een nieuwe processor, zo ja welke kan ik het beste nemen?

Setup

Processor: Intel Core i5 4460
Moederbord: ASUSTek COMPUTER INC. H97M-E
RAM: 16GB RAM
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

Gevonden

Ik heb eens rond gekeken op het internet, alleen ik kom er niet heel veel wijs uit, ik hoop dat iemand hier mij daarbij zou kunnen helpen!

Beste antwoord (via Mark.L op 01-04-2020 23:37)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 14:46

Shunt

Boe

Mark.L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:23:
Dan ga ik dat eens proberen, misschien wel nodig na bijna 6 jaar? Ik houd jullie op de hoogte! Bedankt voor de info tot zo ver!
Top je kunt ook gewoon een basic vervangende cooler bestellen en die monteren. (als je iets pakt wat op jouw processor en een toekomstige past ben je gelijk in de toekomst ook klaar.

Let wel even op trouwens dat als je zou gaan upgraden je wel de juiste dingen gaat upgraden.
Als ik nu naar je systeem kijk zou ik je voeding / moederbord / cpu / geheugen vervangen. Dan heb je het al bijna over een nieuw systeem excl video kaart.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Welke spellen zijn dat dan en op welke settings?
De nieuwste spellen zijn waarschijnlijk wel niet in ultra te spelen met die setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 07-05 22:18
Als je processor op 100% draait en je games niet soepel draaien, dan heb je een snellere processor nodig inderdaad :) Wat je het beste kunt nemen hangt af van wat je uit wilt geven.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
bambinodekat schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:43:
Welke spellen zijn dat dan en op welke settings?
De nieuwste spellen zijn waarschijnlijk wel niet in ultra te spelen met die setup
Fortnite: Bijna alles op LOW, Shadows OFF
Tom Clancy's The Division 2: Hier ook bijna alles op LOW, Shadows OFF
Hahn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:43:
Als je processor op 100% draait en je games niet soepel draaien, dan heb je een snellere processor nodig inderdaad :) Wat je het beste kunt nemen hangt af van wat je uit wilt geven.
Ik was aan het denken tot 200 euro, mocht dit geen optie zijn en het duurder zijn zou ik dat ook graag weten, alvast bedankt dat jullie mij willen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:30
Nadeel is wel dat je geen noemenswaardige upgraden kan doen op je huidige platform. Dat betekent dus dat je niet alleen naar een nieuwe CPU moet kijken, maar ook een nieuw moederbord en RAM (want DDR4).
Wat is je budget ongeveer? Een Ryzen 3600, B450 mobo en 16GB Crucial geheugen is zo'n beetje de standaard combinatie om nu voor te kiezen.

@Mark.L heb je al gecheckt welke processen daadwerkelijk zorgen voor die CPU load, is dat echt de game zelf? Fortnite is nou geen enorm CPU intensieve game dus zou verwachten dat dat wel redelijk zou draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door Wekko306 op 01-04-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Als je processor op 100% draait is dat de bottleneck. Als je een nieuwe cpu wilt moet je gelijk ook een nieuw mobo en ram geheugen...

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:47
Hoi Mark,

Je zou een i7-4790 met 3.6 Ghz kunnen overwegen. Deze past op je 1150 socket en is sneller.

Echter weet ik natuurlijk niet wΓ‘t het effectieve verschil gaat zijn binnen het gebruik/spelen van games.

En dan is de vraag (zoals Hahn ook aangeeft) wat je uit wil geven.

Groet,

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Dus als ik het goed begrijp, moet ik eigenlijk alles upgraden. Of is er een mogelijkheid voor die spellen nog te kunnen spelen met een kleine upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mark.L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:42:
Vraag

Sommige spellen hakkelen/hangen vast, als ik dan naar mijn processor kijk gebruik die bijna de volle 100%.
Is het dan tijd voor een nieuwe processor, zo ja welke kan ik het beste nemen?

Setup

Processor: Intel Core i5 4460
Moederbord: ASUSTek COMPUTER INC. H97M-E
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB

Gevonden

Ik heb eens rond gekeken op het internet, alleen ik kom er niet heel veel wijs uit, ik hoop dat iemand hier mij daarbij zou kunnen helpen!
oa i7-4770

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
ZveenT schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:59:
Hoi Mark,

Je zou een i7-4790 met 3.6 Ghz kunnen overwegen. Deze past op je 1150 socket en is sneller.

Echter weet ik natuurlijk niet wΓ‘t het effectieve verschil gaat zijn binnen het gebruik/spelen van games.

En dan is de vraag (zoals Hahn ook aangeeft) wat je uit wil geven.

Groet,

Tim
Ik wou kijken of het nog mogelijk was om deze setup een beetje omhoog te boosten voor dergelijke spellen te spelen zoals Fortnite en The Division en dat hoeft niet op ULTRA of HIGH settings.

Want ik heb zelf al een geheel nieuwe computer gekocht. Alleen wou ik deze nog wat nieuw leven inblazen als dat mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:47
Goed bezig :).

Dat is voor dat geld zeker een goede optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Euh een i5 4460 zou volgens mij zonder al te veel problemen fortnite op medium / high setting moeten kunnen draaien met een 1060.
Kijk eens naar de temperaturen van je CPU en de belasting van je video kaart tijdens het spelen van een spel.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zijn al te vinden voor rond de 100
V&A Intel Core i7 4770
Misschien nog een beter koelertje erop :)

[ Voor 3% gewijzigd door d22wth op 01-04-2020 18:10 ]

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Shunt schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:05:
Euh een i5 4460 zou volgens mij zonder al te veel problemen fortnite op medium / high setting moeten kunnen draaien met een 1060.
Kijk eens naar de temperaturen van je CPU en de belasting van je video kaart tijdens het spelen van een spel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf4nNnXhnNrT6ZL2koMy9yma4hQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j9yGnQRfqhLgJwML0kP1E4Pu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmT8WcW-9rjqe14XzIbEEbI8HwU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ISs3zRh2eSMbmXMxiWS0Z3rH.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Zo te zien is je GPU niet eens voor 40% belast tijdens het spelen van een spel (tenminste ik ga er vanuit dat je hier een game hebt geprobeerd?)
Hoe lang was de gaming sessie die je hebt gehad hier?
80 graden op een i5 vind ik zelf aan de erg hoge kant. Is de CPU cooler ook daadwerkelijk super heet na het spelen ? Vooral aangezien de load op je processor nog niet eens 100% is volgens de tooling waar je de screenshots van laat zien.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
ik heb hier de computer ongeveer een half uur aan. The Division stond op de achtergrond open in het main menu.

Ik heb wel eens voor gehad dat toen ik mijn computer opnieuw wou opstarten dat ik moest wachten totdat die was afgekoeld.

Dat zou ik eens moeten nakijken of de cooler can de CPU super heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het probleem is de koeling van de kast, je VRM's worden te warm, lijkt er op dat je een hele slechte warmte afvoer hebt en een hele slechte toevoer van koele lucht. Je GPU en CPU samen genereren zo voor warmte dat alles traag wordt. Ik weet niet hoe veel intake fan's je hebt maar de lucht circulatie is veel te weinig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Mark.L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:24:
ik heb hier de computer ongeveer een half uur aan. The Division stond op de achtergrond open in het main menu.

Ik heb wel eens voor gehad dat toen ik mijn computer opnieuw wou opstarten dat ik moest wachten totdat die was afgekoeld.

Dat zou ik eens moeten nakijken of de cooler can de CPU super heet wordt.
Als dit zonder enige echte belasting was ga ik er stiekem vanuit dat jij een ernstig koeling probleem hebt me je systeem. Maak eens even kast open en laat deze open. Check of CPU cooler toevallig niet totaal verstopt zit met stof / zooi. En zorg er voor dat je systeem voldoende lucht kan aan leveren. Ergens even een grote ventilator opzoeken en die direct op je open computer kast richten op volle snelheid.
Wim-Bart schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:28:
Het probleem is de koeling van de kast, je VRM's worden te warm, lijkt er op dat je een hele slechte warmte afvoer hebt en een hele slechte toevoer van koele lucht. Je GPU en CPU samen genereren zo voor warmte dat alles traag wordt. Ik weet niet hoe veel intake fan's je hebt maar de lucht circulatie is veel te weinig.
Temp sensoren van deze generatie borden zijn op het zachts te zeggen erg hit and miss vooral die rondom je VRM's. Van een i5 zouden deze vrm's niet gloeiend heet mogen worden ook al heb je en matige airflow.
Als je VRM's over verhit raken zou ik andere klachten verwachten als stotteren in games.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik heb zelf het broertje van dit bord, en ik heb nog nooit zulke temperaturen gezien, maar ik heb ook 2x Intake van 12cm en 1x Outtake. Kast is een Silensio 550 (die is echt super dicht) core I7 met een 660TI. Wanneer ik de twee intake fan's uitschakel dan heb ik de zelfde temperaturen en is dat ding niet voorruit te branden.

Ik verwacht dan ook dat zelfs bij een afwijking van 10% de temperaturen deze nog veels te hoog zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
ZveenT schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:03:
[...]

Goed bezig :).

Dat is voor dat geld zeker een goede optie. :)
Voor dat geld heb je een Ryzen 2600. 8)7 Kan met geen goed geweten zoveel geld neerleggen voor een antieke CPU. Dan kun je beter 100 euro verder sparen en een b450 mobo en 1 stick 8GB halen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

chaoscontrol schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:48:
[...]

Voor dat geld heb je een Ryzen 2600. 8)7 Kan met geen goed geweten zoveel geld neerleggen voor een antieke CPU. Dan kun je beter 100 euro verder sparen en een b450 mobo en 1 stick 8GB halen.
En dan is hij met een week terug met het zelfde euvel. Zijn koeling is brak. Dat is moet eerst opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Wat een aannames weer hier zeg.
Dat is gelukkig iets wat binnen tweakers nooit veranderd.
Laten we eerst gewoon even op de resultaten wachten van de TS zodat die kan testen.
Nu gaan roepen HET IS DIT OF DAT heeft geen zin. Na de stap van het open maken gaan we naar de stap van een foto van de huidige set-up hoe alles er bij staat qua airflow en cooling.

Beginnen bij stap 1 op het gemak naar stap 2 en pas als je alle stappen doorlopen hebt een conclusie trekken. (dat er in de tussentijd al een goede schatting naar de oorzaak kan plaatsvinden prima maar tot we alles zeker weten heeft de TS daar niets aan)

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Hier een update: The Division 2 in het main menu, Computer nog eens stof vrij gemaakt en een extra cooler erin gezet!

1e screenshot was ervoor en de 2e screenshot na het schoon maken en een extra cooler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf4nNnXhnNrT6ZL2koMy9yma4hQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/j9yGnQRfqhLgJwML0kP1E4Pu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAKfx_X3VvPlAb6GJ0xMe-VZZSU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JVUU3Oprtl5hiS2Ku0TFGWWT.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Mark.L op 01-04-2020 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Mark.L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:56:
Hier een update: The Division 2 in het main menu, Computer nog eens stof vrij gemaakt en een extra cooler erin gezet!

1e screenshot was ervoor en de 2e screenshot na het schoon maken en een extra cooler.

[Afbeelding][Afbeelding]
Het main menu is niet echt representatief voor daadwerkelijke load van het systeem natuurlijk.
Probeer eens 20 min te gamen en bekijk het resultaat dan nogmaals. En ik denk dat het wel handig zou zijn om een foto te plaatsen van de CPU cooler en een overzicht van het gehele systeem van de zijkant zonder de case zijpaneel.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Het main menu is niet echt representatief voor daadwerkelijke load van het systeem natuurlijk.
Probeer eens 20 min te gamen en bekijk het resultaat dan nogmaals. En ik denk dat het wel handig zou zijn om een foto te plaatsen van de CPU cooler en een overzicht van het gehele systeem van de zijkant zonder de case zijpaneel.
Ik ga het nu eens proberen, met de zijpaneel eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Je setup is qua performance prima km op medium settings te spelen en shadows off op 1080p.

Ik zou Cpu eraf halen, schoonmaken en nieuwe cpu paste erop doen. En zorgen voor een goede airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Hier is een update na het spelen van de game. En de kast van binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_kD3271H0O8kHuRPoWwo6zHuQo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0GdsJLg1kLElKsmv8ndU6RnU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNR1d8nMOlknA8MT8uyZcvNvL90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/If11d0gz19zXczCgwXTXXKuN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BvRMd1wbEcAqBhelozv-0IU3GA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OHVQo9LkTx6hb6xTNahhdlt.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Mark.L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:10:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik mij niet heel erg vergis is de grens waarop jouw CPU gaat thermal throttlen 95 graden uit mijn hoofd.
Hij zit nu tijdens load op 100. Ik denk dat zoals hier boven ook al aangegeven wordt de CPU cooler niet helemaal je van het meer is. Wat je zou kunnen doen is even voelen aan het CPU block hoe warm hij ongeveer wordt. Als dit niet heel warm is (zeg maar je vingers kun je er meerdere seconden op houden). Dan is 90% zeker je koelpasta zo danig verhard dat het slechte geleider geworden is. En dan kan je die het beste even vervangen. (zowel de cooler als de CPU goed schoonmaken.)

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Dan ga ik dat eens proberen, misschien wel nodig na bijna 6 jaar? Ik houd jullie op de hoogte! Bedankt voor de info tot zo ver!

Acties:
  • Beste antwoord βœ“
  • +1 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Mark.L schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:23:
Top je kunt ook gewoon een basic vervangende cooler bestellen en die monteren. (als je iets pakt wat op jouw processor en een toekomstige past ben je gelijk in de toekomst ook klaar.

Let wel even op trouwens dat als je zou gaan upgraden je wel de juiste dingen gaat upgraden.
Als ik nu naar je systeem kijk zou ik je voeding / moederbord / cpu / geheugen vervangen. Dan heb je het al bijna over een nieuw systeem excl video kaart.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
morgen of overmorgen zal de koelpasta aankomen en dan vervang ik dat.

Ik heb zelf al een nieuwe computer dit is meer voor me neefjes die wel eens langs komen.

Setup nieuwe computer

Processor: Intel Core i7-9700KF CPU @ 3.60GHz
Moederbord: Gigabyte Z390 Aorus PRO
GPU: NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
Dan heb ik nog 1 vraagje over mijn andere computer.

Welke Processor is beter de i7-9700KF of de i7-9700K?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Doe er een andere koeler op kerel, stock intel blijft kwalitatief uitermate teleurstellend.

@Mark.L Een 9700k of KF zijn hetzelfde qua performance, alleen heeft de KF geen interne GPU.

[ Voor 36% gewijzigd door millman op 01-04-2020 21:58 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.L
millman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:57:
Doe er een andere koeler op kerel, stock intel blijft kwalitatief uitermate teleurstellend.

@Mark.L Een 9700k of KF zijn hetzelfde qua performance, alleen heeft de KF geen interne GPU.
Wat voor koeler kan ik er het beste opzetten enig idee?

Ja ik had de 9700K besteld en ik heb de 9700KF vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

CM 212 tot Mugen 5 of zoiets? Bijna elke koeler is beter dan de Stock intel en het hangt meer van je budget af dan wat dan ook. Maargoed, beetje eigen research en je komt er vast wel uit ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
40% CPU load en dan al 87gr .....

Koieler van 30e is al stuk beter dan de s tock, maar er is iets niet geod me tde CPU of MOBO ivm die warmte op dergelijk lage load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Zou er eens een goede voeding in zetten want de pricewatch: LC-Power LC600H-12 V2.31 is in en in slecht voor je hardware.

Er mist zo te zien een intakefan. Beetje geforceerde aanvoer van verse lucht kan enorm schelen in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 16:26
precies alsof een intel stock koeler geen i5 4460 kan koelen...

Gewoon koelpasta vervangen. Nieuwe koeler is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zie geen intake fan(s) die lucht in de kast brengen. een nieuwe CPU koeler is niet nodig, als je er 1 wilt, koop dan een goede die je ook mee kunt nemen in upgrade. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B. wil je toch wat halen specifiek voor dit en evt 4770 pricewatch: Gelid Solutions Siberian ben je voor €12,- ook klaar. maar sowieso kijken voor intake fan, want die zie ik nergens

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark.L
Update

Ik heb de koelpasta vervangen en het scheelt zeker 20 - 40 graden in temp. Hij werkt nu ook beter!

Bedankt voor alle info en het helpen!!
Pagina: 1